سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۵۹۹۲۳

گام‌های بلندی که رئیس‌جمهور شهید در حوزه ارتباطات برداشت

شهید آیت‌الله رئیسی در دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد با اهتمام بسیار پروژه‌های روی زمین‌مانده در حوزه ارتباطات را احیا کند.
او خود را از اصحاب ما می‌توانیم می‌دانست و برای تحقق وعده‌هایش خستگی نمی‌شناخت. کمتر کسی تصور میکرد که آیت الله رئیسی دولت سیزدهم را یک سال زودتر تحویل دهد و لباس آسایش تن کند، او که تمام توانش را برای رسیدن به نتیجه گذاشته بود.رئیس جمهور شهید ایران در ایام انتخابات از توسعه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات گفته و وعده داده بود که این مهم را به سرانجام برساند. او صنعت فضایی را امری لازم برای اقتدار و اقتصاد کشور می‌دانست و رسیدگی به فضای مجازی را امری ملزم می‌دانست.اما در دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور چه دستاوردهای داشت، شاید مهمترین آن برگزاری منظم جلسات در ۲ شورای مهم بود.
 
توسعه شبکه ملی اطلاعات دستاورد جلسات منظم شورایعالی فضای مجازی
اولین شورا، شورایعالی فضای مجازی کشور بود ، محلی برای اخذ تصمیمات مهم در حوزه سیاست گذاری فضای مجازی که بر اساس قانون باید هر ۳هفته یک بار تشکیل جلسه می‌داد اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این شورا عملا نیمه تعطیل بود زیرا به صورت میانگین هر ۲ماه یکبار جلسات برگزار و تصویب مصوبات آن ماه‌ها زمان می‌برد اما رئیس دولت سیزدهم به محض نشستن بر کرسی ریاست جمهوری اولین جلسه را تشکیل داده و موضوع سرعت بخشیدن به توسعه شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار شورا قرار داد تا جایی که امروز شاهدیم پروژه شبکه ملی اطلاعات که در یک دهه تنها ۲۰‍ درصد رشد داشت توانست در دولت سیزدهم توانست در این زمینه به حدود ۶۰ درصد برسد.
 
سندی که فضا را در اختیار ایران قرار می‌دهد
شروع به کار شورایعالی فضایی یکی از نقاط عطف در کارنامه ارتباطات دوران رئیس جمهور شود. این جلسه پس از تعطیلی یک دهه با حضور اعضا برگزار شد و برنامه‌های مهم آن در راستای توسعه‌ صنعت فضایی کشور بود تا جایی که در دومین جلسه برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تصویب شد .توسعه زیرساخت‌های پرتاب و ایستگاه‌های زمینی، سرعت بخشیدن به روند طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی، پرتاب ماهواره‌های سنجشی با دقت یک متر و کمتر، حرکت در مسیر تعاملات بین‌المللی و اجرای پروژه‌های مشترک، اجرای طرح‌های اکتشافاتی با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها، برنامه ریزی جهت رسیدن به پرتاب محموله‌هایی با وزن بالا سرفصل‌های این سند است و ایران به موجب آن حاکم بخشی از فضا خواهد شد.
 
رونق پروژه خاک خورده فیبر نوری در دولت سیزدهم
رئیس جمهور شهید اگر بود در روزهای پایانی دولتش شاید از پوشش کامل کشور با فیبر نوری رونمایی می‌کرد، طرحی که سال‌ها خاک میخورد و رشد آن نهایتا با آمارهای منتشر شده به 20 درصد میرسید اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند پوشش اینترنت با سرعت بیشتری دنبال شد. آیت الله رئیسی در آخرین نظارت از دستگاه‌های اجرایی به وزارت ارتباطات رفته بود، او در این نشست از روند توسعه پوشش فیبر نوری در کشور تقدیر کرده و گفته بود: آمار ارائه شده برای اتصال 7 هزار و پانصدمین روستای کشور به اینترنت پرسرعت و نیز اقدامات انجام شده برای گسترش شبکه فیبر نوری در سراسر کشور را شایسته قدردانی بوده و تکمیل پوشش فیبر نوری در 20 شهر و آغاز عملیات اجرایی پوشش در 50 شهر جدید بسیار خوشحال کننده است، اما میان آمار پوشش شبکه فیبر نوری و آمار اتصال به این شبکه فاصله وجود دارد که این فاصله باید به‌سرعت رفع شود تا مردم به‌طور واقعی و ملموس مزایای برقراری پوشش سراسری شبکه فیبر نوری را احساس کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات