صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسئله‌ تکثیر نسل، تکثیر اولاد در جامعه مطرح شد، خب مسئولین هم همراهی کردند، موافقت کردند؛ من می‌شنوم در گوشه و کنار، بر خلاف آن عمل می‌کنند. این چیزی است که غربی‌ها می‌خواهند؛ غربی‌ها با افزایش عدد مسلمان‌ها مخالفند، با افزایش عدد ملتی که جوان‌هایش می‌توانند در عرصه ظاهر بشوند و کشور را به اوج برسانند، معلوم است که مخالفند. ما نباید کار را جوری پیش ببریم که مقصود آنها عملی بشود؛ باید جوری حرکت بکنید که مقاصد اسلامی تأمین بشود، این وظیفه‌ ما است، وظیفه‌ مسئولین ما این است.(۱۳۹۶/۱۲/۱۷)
 
 
▼ حرف روز
راز آن موضع حکیمانه
روز پدید آمدن سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور و شهادت ایشان، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.» موضعی چنین قاطعانه و حکیمانه از سوی بالاترین سطح نظام را مبتنی بر ۵ اصل می‌توان تبیین کرد:
اول اینکه آنقدر ساخت نظام قوی بوده و هست که بالاترین تنش‌ها هم در عزم و حرکت نظام اخلال و اختلالی ایجاد نکرده است. این ساخت قوی مرهون تیزبینی و فراست امام راحل است که بنیانی قوی گذاشتند و پایه‌گذار آرامش امروز شدند. نکته دوم که مکمل نکته اول است، رهبری داهیانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب است که توانسته است نظام را از بزنگاه‌های مهم چند دهه گذشته عبور دهد.
نکته سوم و ضلع دیگر این موضع حکیمانه، مردم هستند. مردم در بزنگاه‌ها نشان داده‌اند که با وجود گلایه یا ناراحتی احتمالی از معیشت‌شان، وحدت و صلابت خود را حفظ و دشمن را مأیوس می‌کنند. همین موضوع سبب شده است برای هر انسان دغدغه‌مندی این تجربه تاریخی پدید بیاید که رفتن رجایی، باهنر، بهشتی، رئیسی و هر فرد خدوم دیگری خدشه‌ای به امور وارد نمی‌کند؛ لذا اصل چهارم همان تجربه تاریخی و ذی قیمت ۴۵ ساله جامعه است.
راز پنجم در این موضع حکیمانه قانون مترقی اساسی جمهوری اسلامی است که هیچ خلأیی ندارد. اصل ۱۳۱ قانون اساسی اظهار می‌دارد: «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست‌جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»
یک هفته از شهادت رئیس جمهور و موضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب می‌گذرد. آرامش امروز و شروع فعالیت‌های انتخاباتی از چشم دشمن دور نخواهد ماند و برای آنها ثابت کرده و خواهد کرد نظام اسلامی بیدی نیست که به باد جوجه‌براندازهایی، مانند مصی علی‌نژادها، ربع پهلوی‌ها و... بلرزد. آرامش امروز و مشارکت ماه آینده بسیاری از محاسبات آینده دشمنان بیرونی و بعضاً جاهلان داخلی را که در خواب غفلت به سر می‌برند، متحول و به کلی عوض خواهد کرد.      
محمد علوی
 
 
▼ گزارش روز
اقتدار جبهه مقاومت
در حالی که نزدیک به هشت ماه از عملیات غرورآمیز «طوفان‌الاقصی» به دست مجاهدان فلسطینی می‌گذرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد، محور مقاومت در حال تثبیت پیروزی خود در این نبرد تاریخی است. در عرصه میدانی رزمندگان فلسطینی در اردوگاه «جبالیا» تعدادی از نظامیان صهیونیست را درون یکی از تونل‌ها به هلاکت رسانده و تعدادی دیگر را به اسارت گرفتند. امروز نیز مقاومت غزه برای اولین بار در ماه‌های اخیر با راکت‌باران شدید تل‌آویو نشان داد تمام ادعاهای نتانیاهو درباره نابودی توان نظامی حماس ادعایی پوچ بوده و با وجود حملات و بمباران‌های جنون‌آمیز باریکه غزه، مقاومت فلسطین توانسته است سازمان رزم و اشراف اطلاعاتی و عملیاتی خود در صحنه نبرد را حفظ کند. از سوی دیگر، رزمندگان حزب‌الله لبنان نیز که از ۸ اکتبر وارد جنگ با دشمن شده‌اند، پس از عملیات وعده صادق، با جسارت و توان مضاعف اهداف نظامی رژیم را در عمق بیشتر و سلاح‌های قدرتمندتر مورد اصابت قرار می‌دهند. بنادر جنوبی رژیم نیز کماکان از حملات گروه‌های مقاومت عراق و یمن در امان نیست. رژیم صهیونیستی در جبهه داخلی دچار بحران و آشوب بوده و هر روز شاهد تجمع بزرگ شهرک‌نشینان علیه دولت نتانیاهو است. در فضای فرهنگی دو کارگردان سرشناس «کن لوچ» و «مایک لی» به عنوان حامیان سینما فونیکس در لندن در اعتراض به محل برگزاری جشنواره فیلم تحت حمایت دولت اسرائیل، از سمت خود استعفا دادند. در صحنه بین‌المللی طرح حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، با ۱۴۳ رأی مثبت در مقابل ۹ رأی منفی و ۲۵ رأی ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد که نشان‌دهنده حمایت سازمان ملل و اکثریت کشورهای جهان از عضویت کامل فلسطین است. طی روزهای اخیر نیز سه کشور اروپایی نروژ، ایرلند و اسپانیا استقلال فلسطین را به رسمیت شناختند. همچنین قضات دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه در یک حکم اضطراری مهم به رژیم صهیونیستی دستور دادند فوراً حمله نظامی به شهر رفح را متوقف کرده و گذرگاه رفح میان مصر و غزه را برای ورود کمک‌ها باز کند. همچنین، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی با نگرانی از اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است، علیه او درخواست صدور حکم بازداشت کرده است. در کنار این شکست‌ها، خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا علیه رژیم ‌صهیونسیتی چالش اساسی برای آنان تلقی می‌شود. حمایت از مردم فلسطین در میادین ورزشی نیز ادامه دارد و در آخرین مورد پرچم فلسطین در فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا با عبارت «نسل کشی را متوقف کنید» در زمین بازی ورزشگاه بیلبائوی اسپانیا به نمایش درآمد. با بررسی همه‌جانبه میدان نبرد، مشخص می‌شود مقاومت مردم مظلوم فلسطین با وجود هزینه‌های سنگین، پیروزی‌های بی‌سابقه‌ای برای آنان رقم زده است که موجبات تبدیل فلسطین فراموش شده به دغدغه اول دنیا، همراه با مقبولیت و پذیرش بین‌المللی شده است.             
مصطفی علیجان‌زاده
 
 
▼ خبر ویژه
به نام هواپیمای اوکراینی به کام براندازان و تجزیه‌طلبان!
برخی شواهد نشان می‌دهد، «حامد اسماعیلیون» سخنگوی انجمن پی‌اس ۷۵۲، با همکاری یکی از واسطه‌های هیئت‌مدیره انجمن، با حزب کمونیست کارگری ارتباط گرفته است. انجمن هواپیمای اوکراینی یا انجمن پی‌اس ۷۵۲، یک هیئت‌مدیره ۵ نفره دارد که رئیس آن کوروش دوست‌شناس، معاونش آرش مرتب، منشی آن امیرعلی علوی، خزانه‌دارش وحید امامی و سخنگوی آن حامد اسماعیلیون است. این انجمن به این تعداد از اعضای هیئت‌مدیره بسنده نکرده و جمع دیگری را هم به‌عنوان مدیر معرفی کرده و فعالیت می‌کنند. یکی از این مدیران، شهناز مرتب، خاله معاون انجمن، یعنی آرش مرتب است. فعالیت‌های شهناز مرتب به انجمن پی‌اس ۷۵۲ ختم نمی‌شود؛ او پس از عضویت، تاکنون بارها به بهانه کارشناسی، با شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب مصاحبه کرده است؛ اما از همه اینها مهم‌تر، عضویت او در کمیته کردستان حزب تروریستی کمونیست کارگری است. او پیش از انجمن هواپیمای اوکراینی از اعضای رده‌بالای این حزب بود. همچنین وی با خانواده رجوی نسبت فامیلی دارد و با منافقین همکاری‌های متعددی داشته است.
 
 
▼ اخبار 
اعتراف به قدرت دیپلماسی دولت سیزدهم!
روزنامه «شرق» با نگاهی به ترکیب و تعداد میهمانان خارجی که در مراسم یادبود سیدابراهیم رئیسی شرکت کردند، نوشت: «باید شاهد صفحه جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشیم. خاصه آنکه در بین میهمانان، انتظاری برای حضور مقامات برخی کشورها وجود نداشت، اما حضور آنان که برای اولین بار روی داد، حکایت از آن دارد که سیاست خارجی ایران مشخصاً به نقطه‌ای رسیده‌ که گزاره انزوای دیپلماتیک ایران را غیرواقعی جلوه می‌دهد.» این روزنامه اصلاح‌طلب در عین حال تأکید کرد: «این مسئله به واسطه عملکرد دولت سیزدهم و تحرکات شهید حسین امیرعبداللهیان بوده است.» گفتنی است، کیفیت و حجم هم‌دردی کشورها با ایران، چیزی بسیار فراتر از پروتکل‌های جاری در آداب کنسولی بوده است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت، مهم‌ترین معنای فرامتنی این حضور و همدردی بین‌المللی، زوال افسانه انزوای ایران و نادیده گرفتنش در معادلات جهانی است.
 
فقط از نامزد اختصاصی حمایت می‌کنیم
«صفر اسلامی» عضو جبهه اصلاحات گفت: «جبهه اصلاحات روز یکشنبه در جلسه‌ای کم و کیف ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را به بحث گذاشت و چندین نظر بیشتر از بقیه نظرات مطرح بود.» وی در ادامه گفت: «یک نظر مهم این بود که جبهه اصلاحات به صورت مشروط وارد انتخابات شده و نظر مهم دوم این بود که نامزدهای اصلاح‌طلب برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام کنند و بعد در رابطه با جزئیات حضور، نتیجه‌گیری و نظر قطعی جبهه اصلاحات اعلام شود.» این عضو جبهه اصلاحات در پایان گفت: «یکی دیگر از تحلیل‌ها و نظراتی که در این جلسه مطرح شد، امکان رقابت سه ضلعی در انتخابات پیش‌رو بود و اعضا معتقد بودند در صورت تأیید صلاحیت برخی چهره‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب مردم شاهد رقابت بین اصولگرایان، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان خواهند بود و جبهه اصلاحات صرفاً در صورت تأیید از کاندیدای شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب حمایت خواهد کرد.»
 
نه فرصت بازسازی داریم، نه شانس پیروزی!
یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «اصلاح‌طلبان فرصت کافی برای بازسازی داخلی خود ندارند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان شانسی ندارند، مگر اینکه معتدلان اصلاح‌طلبان به سوی نیروهای میانه‌رو بیایند؛ اما اینکه کاندیدای ائتلافی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تأیید صلاحیت شود، هنوز مشخص نیست.» روزنامه «شرق» همچنین در ادامه می‌نویسد: «جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری منوط به شرایط خاصی خواهد بود؟، جواب منفی داد و در تشریح شرایط حضور به این نکته اشاره کرد که جبهه اصلاحات باید امکان معرفی و تأیید صلاحیت شدن کاندیداهای خود را داشته باشد. اصلاح‌طلبان با هم درگیر نمی‌شوند، چون ظرفیت درگیرشدن هم ندارند و نهایتاً مثل انتخابات ۱۴۰۲ بعضی از آنها در قالب روزنه‌گشا وارد می‌شوند و بخشی از کادرهای‌شان هم تندرو هستند و اصلاً شرکت نخواهند کرد!»
 
جنایت در رفح با بمباران منطقه امن!
در پی جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در شهر رفح و به خاک و خون کشیدن ده‌ها نفر، جنبش حماس و جهاد اسلامی این حمله وحشیانه را نتیجه حمایت آمریکا دانستند. جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: «این کشتار وحشتناک در رفح، جنایت جنگی جدیدی است که به سلسله جنایات نسل‌کشی دشمن علیه مردم فلسطین اضافه می‌شود. هدف گرفتن غیرنظامیان در اردوگاه‌های آوارگان در رفح بیان‌کننده عمق شکست نظامی دشمن در میدان نبرد است.» جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد: «این جنایات دشمن صهیونیستی در غزه در نتیجه حمایت آمریکا و مواضع برخی کشورهای اروپایی و دولت‌های عربی صورت می‌گیرد.» جنبش حماس نیز اعلام کرد: «ما دولت آمریکا و مخصوصاً جو بایدن را مسئول این جنایت علیه مردم فلسطین می‌دانیم.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حسین جلالی» نماینده دور یازدهم مجلس در زمینه ریاست مجلس دوازدهم و گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداهای احتمالی گفت: «انتظار مردم این است که دولت رئیسی استمرار پیدا کند و توقع دارند شخصی از جنس رئیسی انتخاب شود. تا آنجایی که اطلاع دارم مسئولان این حرکت را عمدتاً در آقای فتاح دیده‌اند. آنان احساس کرده‌اند نزدیک‌ترین فرد برای امتداد دولت رئیسی جناب آقای سید پرویز فتاح است. به نظر می‌آید کاندیدای جریان انقلابی فتاح خواهد بود.» وی درباره حضور مخبر در انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: «طبق اعلام شخص آقای مخبر، ایشان در انتخابات حضور پیدا نمی‌کند.»
 
«مسعود پزشکیان» با بیان اینکه قطعاً در انتخابات نام‌نویسی می‌کند، گفت: «قصدم از شرکت در انتخابات افزایش مشارکت مردمی و آوردن برخی افراد پای صندوق‌های رأی در شرایطی است که این تصور در سطح داخلی و بین‌المللی درباره ایران وجود دارد که مردم با صندوق‌ها قهر هستند. با حضور سلایق و افراد مختلف در شرایط دشوار کنونی می‌توان این مشارکت را افزایش داد، آن هم در وضعیت دشوار کنونی که به دلیل فاجعه فقدان رئیس‌جمهور به اجبار باید انتخابات برگزار شود.»
 
برخی از نزدیکان «علی لاریجانی» می‌گویند که او تصمیم جدی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. با این حال، اخبار رسیده به خبرنگاران حاکی از آن است که لاریجانی با وجود عزم شخصی برای نامزدی، اما نسبت به حمایت جریان‌های سیاسی از خود دچار تردید است و به همین دلیل اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است. برخی احزاب اصلاح‌طلب مثل سازندگی اعلام کرده‌اند که علی لاریجانی یکی از گزینه‌هایی است که درباره او تأمل می‌کنند.
 
«مصطفی فقیهی» چهره اصلاح‌طلب درباره حضور محمدرضا عارف در انتخابات نوشت: «او می‌آید!‌ با تابلوی «معترض به وضع موجود»‌ با برند اصلاحات، تأیید صلاحیت می‌شود! خاتمی و جبهه‌ اصلاحات هم، ‌زیر بار حمایت از او نمی‌رود!‌ «او» شکست سنگینی متحمل می‌شود! و در رسانه‌های دولتی جار می‌زنند که ‌تعداد رأی «معترضین به وضع موجود» همین اندازه اندک است!»
 
پس از آنکه گمانه‌زنی‌های زیادی درباره احتمال نامزدی سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شده بود، دفتر این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اخبار منتشر شده واکنش نشان داد و تأیید کرد: «سعید قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد و قطعا در انتخابات ثبت نام می‌کند.»
 
پس از آنکه رئیس دولت نهم و دهم اعلام کرد در حال بررسی امکان نامزدی در انتخابات است، برخی رسانه‌ها اعلام کردند، ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد به سرعت در حال تشکیل است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، احمدی‌نژاد به‌زودی اعلام کاندیداتوری خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات