صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۶۰۲۰۹

ریل‌گذاری دولت سیزدهم عامل توسعه ارتباطات اقتصادی با کشور‌های منطقه است

یکی از مهمترین دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی بسترسازی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی ناظر بر توسعه روابط با کشور‌های همسایه و منطقه است که تاثیرات آن در ماه‌ها و سال‌های آینده روی خوب خود را به ما نشان می‌دهد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ رحمان سعادت

در طی روز‌های اخیر بعد از حادثه جانگذار سقوط هلیکوپتر حامل خدمتگزاران ملت، عملکرد اقتصادی و سیاست خارجی دولت سیزدهم که در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی بسیار تاثیرگذار بوده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علی رغم اینکه هر دولتی نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد، اما پرواضح پیداست یکی از مهمترین دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی بسترسازی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی ناظر بر توسعه روابط با کشور‌های همسایه و منطقه است که تاثیرات آن در ماه‌ها و سال‌های آینده روی خوب خود را به ما نشان می‌دهد.

یکی از مهمترین شعار‌های دولت سیزدهم که همزمان در بخش خارجی و اقتصادی دنبال می‌شد تقویت ارتباطات و تعاملات اقتصادی با کشور‌های مختلفی بخصوص همسایگان و منطقه است.

شهدای عزیزی، چون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در طی سه سال گذشته تلاش کردند تا با توسعه روابط اقتصادی بازار‌های منطقه را برای ورود کالای ایرانی و واردات کالا‌ها و مواد اولیه مورد نیاز کشور آماده کنند، ناظر بر این موضوع که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون جمعیت در منطقه زندگی می‌کنند که همسایه ما به شمار می‌روند و به شدت متقاضی کالای ایرانی هستند.

رئیس جمهور و وزیر امور خارجه که به تازگی به مقام والای شهادت نائل آمدند در راستای فعال‌سازی و تقویت ارتباطات با کشور‌های منطقه بسیار تلاش کردند و عواید آن را امروز در افزایش تقاضا برای خرید کالا‌های ایرانی و به تبع آن بالا رفتن نرخ تولید و افزایش اشتغال در کشور شاهد هستیم.

اقدامات موثری در عرصه سیاست خارجی در راستای نرمال سازی یا عادی سازی روابط با عربستان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشور‌های منطقه در این دولت صورت گرفت. این اقدام بدین جهت حائز اهمیت است چرا که دولت شهید رئیسی و وزیر امور خارجه فقید به درستی می‌دانستند توسعه ارتباطات با عربستان سعودی به منزله کلید خوردن روابط و توسعه ارتباطات با کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم سفر آخر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه که به شهادت این بزرگواران منجر شد ناظر بر افتتاح سد آبی – خاکی در مرز ایران و آذربایجان بود که دستاورد‌های داخلی و خارجی داشت.

با اینکه در طی سال‌های اخیر روابط ایران و آذربایجان دچار چالش‌های عدیده‌ای شد و رژیم غاصب صهیونیستی تلاش کرد زمینه‌های لازم برای تخریب و ایجاد چالش در رابطه بین ایران و آذربایجان را فراهم کند، اما شاهد بودیم دولت سیزدهم برای بازگشایی کریدور‌های صادراتی و جابه‌جایی کالا‌های متعلق به تولیدکنندگان ایرانی که برای رسیدن به روسیه و کشور‌های تازه استقلال یافته در این حوزه باید از آذربایجان عبور کند بسیار تلاش کرد و ریل‌گذاری‌های لازم را برای این منظور در دستور کار قرار دادند که تاثیرات قابل توجهی در بهبود روابط ایران و اذربایجان و حمل کالای ایرانی داشته است.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان بریکس که دارنده نزدیک به ۵۰ درصد از سهم اقتصاد جهانی است سبب دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران شده که این موضوع هم از جمله دستاورد‌های اقتصادی دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات