پیامبر اعظم اسلام (ص) در حدیث شریفی میفرمایند: «شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللّه ِ وَ شَعْبانَ شَهْرُ رَسُولِ اللّه ِ وَ رَجَبٍ شَهْرى» که از اهمیت سه ماه مبارک و پر فضیلت رجب، شعبان و رمضان به ما خبر میدهد از این رو تفسیر این حدیث شریف یک ضرورت است، اما باید توجه داشت که برای تفسیر و تبیین این کلام حضرت ختمی مرتبت (ص) باید چند نکته ویژه را در نظر گرفت.
شهر الله
۱- خداوند: مهمان پاکیزه میخواهم.
۲- پیامبر (ص): این ماه ویژه آموزش است.
۳- ماه حرام کسی حق تعرض به کسی را ندارد.
۴- ماه أصب گفته شد. رحمت الهی فراوان ریزش دارد.
۵- امام صادق (ع) فرمود حضرت نوح روز اول رجب سوار بر کشتی شده.
۶- امام کاظم (ع): رجب نام شهری در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر.
۷- مهمترین ویژگیها لیلهالرغائب، اعتکاف، بعثت ولادت علی (ع)، امام باقر (ع) و امام جواد (ع) است.
شهر النبی
۱- پیامبر همیشه بنده بود ولی قبل از تشرف به مهمانی حضرت حق توجه بیشتر به عبودیت داشت.
۲- در روایت امام صادق (ع) فرمودند: هلال شعبان پیامبر دستور به منادی که ندا دهد این شهر من است. رحمت خدا بر کسی که مرا یاری دهد.
۳- ماه درود و صلوات بر پیامبر است: «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی....»
۴- توجه به جایگاه رهبری و ادامه دهندگان آن است.
پیامبر (ص) فرمود: «واکثروا فی شعبان الصلاة علی نبیکم و اهله.»
۵- بعضی بزرگان: رجب ماه شخم زدن، شعبان ماه آبیاری محصولات و رمضان ماه برداشت محصول است.
۶- تا کسی خود را تطهیر نکند و در برابر رهبر دنیای اسلام زانو نزند و مکتب را نپذیرد و ولایت فهم، ولایت باور، ولایت یاور و در نهایت ولایت محور نشود، لیاقت تشرف به مهمانی حق پیدا نمیکند و لیاقت درک لیلهالرغائب به او داده نمیشود.
۷- جایگاه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در صلوات شعبانیه بیان شده است. آنها را کشتی روان نجاتبخش در اقیانوس عمیق بیان میکند و هر کس که جویای ایمنی در دریای این دنیاست، باید بر کشتی نجاتدهنده سوار شوند تا ناخدای این کشتی انسانها را به ساحل نجات برساند. هر کسی از آنها پیش افتاده، از دین خارج شده و هر کس از آنها عقب بماند، نابود میشود و هر کس ملازم و همراه آنها باشد، ملحق به حق است.
«المتقدم لهم مارق و المتاخر عنهم زاهق والازم لهم لاحق»
شهرالامته
۱- شهر نزول قرآن برای هدایت بشریت و امت سازی ذیل فرمان رهبری الهی.
۲- توفیق تشرف به مهمانی حضرت حق سوزنده تمام گناهان است.
۳- رمضان نامی از نامهای خداوند است، شکلگیری امت که ماه رمضان ماه امت است در ذیل نام خداوند تحقق پیدا خواهد کرد.
۴- ماه رمضان ماه قرآن به معنای اینکه تشرف هماهنگی با قانون اساسی مکتب دارد. «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهو» است.
۵- لیلهالقدر ماه رمضان که مقدرات امت قلم میخورد، با اعمال شب قدر که گفته شده قرآن به سر بگذارید، به معنای این است که امت اسلام باید کلام حق را بر فهم خود مقدم دارند و در لیلهالقدر میگوییم خدایا میخواهم فکرم و عملم و تفکر و تعقلم با تعالیم تو همخوانی داشته باشد.
امام صادق (ع) فرمودند: مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیستویکم و امضای آن در شب بیستوسوم است.
۶- روزه ماه رمضان دانشگاه انسانسازی است که نه تنها نه خوردن و نیاشامیدن است؛ بلکه روزه اعضا و جوارح هست و چشم و گوش و زبان و فکر باید روزه باشند تا دانشجوی این دانشگاه با مدرک قبولی ماه رمضان را سپری کند و عید سعید فطر را جشن پیروزی و موفقیت قرار دهد.