تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۷۷۶۶۴
امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با صبح صادق

سیاست‌های ما ضد‎توسعه صنعتی است

پایگاه بصیرت / ساحل عباسی

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: «بی‌تردید «ایران خودرو» و «سایپا» را می‌توان به‎منزله نمادی از کل اقتصاد ایران معرفی کرد. پس وقتی قیمت همه کالا‌ها و خدمات و صنایع بالا رفته و دستمزد‌ها افزایش یافته است، این سؤال مطرح می‌شود چرا دولت در این مسیر یعنی اصلاح قیمت‌ها سنگ‌اندازی می‌کند؟ دلیلش احتمالا این است که دولت نگران اعتراض مردم است، در حالی‎که اگر دولت دغدغه نگرانی مردم را دارد راهکار آن مقابله با اصلاح قیمت خودرو‌ها در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو نیست، بلکه راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد.»

«امیرحسن کاکایی» عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار خودرو در گفت‌و‌گو با صبح صادق به چرایی چالش‌های اخیر بین دولت و وزارت صمت با دو خودروساز معروف ایران بر سر اصلاح قیمت‌ها پرداخت و دراین باره به ما گفت: «باوجود اینکه تا‎کنون وزارت صمت افزایش قیمت خودروسازهایی، چون ایران خودرو و متعاقب آن سایپا را رد کرده است. اما به‎دلیل افزایش قیمت‌ها و فشار‌های هزینه‌ای که به شرکت‌ها وارد شده است چاره‌ای جز افزایش قیمت بر اساس میزان‎‎های مصوب قانونی وجود ندارد.»

وی مشخصا درباره خودروسازی سایپا گفت: «شرکت خودروسازی سایپا وضعیت مالی نامناسبی دارد و در مسیر خصوصی‌سازی نیز قرار گرفته است؛ بنابراین هیچ چاره‌ای غیر از اصلاح قیمت باقی نمانده است. نکته مهم درباره سایپا که اتفاقاً نگران‌کننده است تلاش‌ها برای خصوصی‌سازی این شرکت است که اگر درست خصوصی‌سازی نشود و زدوبندی در کار باشد به‎معنای له شدن این شرکت خواهد بود، زیرا قیمت خرید سایپا را به‎شدت پایین می‌آورد؛ بنابراین مردم و دولت در این مدل خصوصی‌سازی به‎شدت زیان می‌کنند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: «وقتی سخن از زیان مردم و دولت گفته می‌شود به این معناست که در حالی‎که صنعتی خراب می‌شود بازار این شرکت و این صنعت نیز از دست می‌رود بنابراین فشار بازار و قیمت‌ها بر مردم بیشتر می‌شود. از این‎رو باید گفت، سایپا به‎عنوان آخرین سنگر حاکمیت در رابطه با مدیریت صنعت خودروسازی باید به‎درستی مدیریت شود ضمن اینکه اصلاح قیمت‌ها برای جلوگیری از زیان‌های بیشتر به این شرکت که می‌تواند چوب حراج را بر آن بزند باید رعایت شود.»

امیرحسن کاکایی معتقد است: «اصلاح قیمت‌ها در چارچوب قانون باید انجام شود. اما مشکل اصلی این است که دولت هزار و یک مسئله و ملاحظات دیگری دارد که به‎ آن بی‌توجهی می‌کند. ولی در برابر اصلاح قیمت خودروسازان مقاومت می‌کند و در برابر اعلام قیمت‌های جدید خودروسازان تعلل می‌کند.» 

وی در ادامه بحث یادآور شد: «در روز‌های گذشته در‎‎باره اینکه چه خودرو‌هایی را از خودروسازان خریداری نکنیم، چون در بازار ارزان‌تر هستند، فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد. در حال حاضر قیمت بسیاری از خودرو‌های مونتاژکاران از بازار ارزان‌تر است. این موضوع بدین معناست که رفتار دولت درخصوص ایران خودرو و سایپا متفاوت از دیگر شرکت‌هاست و جای تعجب دارد؛ یعنی دولت مدام بر سر دو تولیدکننده اصلی خودروی کشور می‌زند، رویه‌ای غلط که مانع رشد این شرکت‌ها شده است.»

کاکایی تصریح کرد: «به هر حال دولت به هر دلیلی نگران بالا رفتن قیمت‌هاست نه فقط قیمت محصولات ایران خودرو، بلکه محصولات سایپا نیزهمین‎طور است؛ بنابراین تمام تلاش خود را به‎کار گرفته تا مانع اصلاح قیمت‌ها شود در حالی‎که در سه ماهه اول سال تا‎کنون بسیاری از کالا‌ها و خدمات مشمول افزایش قیمت شده‌اند. نباید فراموش کنیم سیاست‌های دستوری دولت موجب نابودی صنعت می‌شود، یعنی هر صنعتی اعم از صنعت خودروسازی یا ... وقتی با قیمت‌گذاری دستوری مواجه شوند، آسیب می‌بینند. یا مثلا سیاست‌هایی که بانک مرکزی و وزارت دارایی اعمال می‌کنند به صنایع و کسب‎و‎کار‌ها و تولیدی‌ها ضربه وارد کرده است.»

وی افزود: «به هر حال به‎دلیل تورم، قیمت همه اقلام و کالا‌ها بالا رفته است. برای اینکه مردم فشار قیمتی را متوجه نشوند دولت به‎جای فشار بر صنایع و عدم اصلاح قیمت‌ها همزمان باید تولید را رونق دهد و حقوق و دستمزد‌ها را مانند کشور‌های منطقه افزایش دهد تا رفاه نسبی مردم افزایش بیابد. اما شاهد هستیم دولت به‎علت ملاحظاتی که با عنوان حمایت از مردم دارد، مانع اصلاح قیمت‌ها می‌شود در حالی‎که دولت‌ها خود عامل ایجاد تورم بوده‎اند و خود تورم را بر مردم تحمیل کرده و مدام دست‎شان در جیب مردم بوده است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: «بی‌تردید ایران خودرو و سایپا را می‌توان به‎منزله نمادی از کل اقتصاد ایران معرفی کرد. پس وقتی قیمت همه کالا‌ها و خدمات و صنایع بالا رفته و دستمزد‌ها افزایش یافته است، این سؤال مطرح می‌شود چرا دولت در این مسیر، یعنی اصلاح قیمت‌ها سنگ‌اندازی می‌کند؟ دلیلش احتمالا این است که دولت نگران اعتراض مردم است در حالی‎که اگر دولت دغدغه نگرانی مردم را دارد راهکار آن مقابله با اصلاح قیمت خودرو‌ها در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو نیست، بلکه راهکار‌های دیگری نیز وجود دارد.»

کارشناس بازارخودرو در این‎باره توضیح داد: «راهکاری که وکلای مجلس ارائه می‌دهند واردات خودروی خارجی است که مستقیماً به افزایش قیمت دلار در هنگامه تحریم‌ها منجر می‌شود و افزایش قیمت دلار نیز قیمت دیگر کالا‌ها را در بازار بالا می‌برد. اما راهکار اصلی افزایش ارزش ریال است، پس این سؤال مطرح می‌شود، چگونه ارزش ریال را بالا ببریم؟ پاسخ به این سؤال یک راهکار بیشتر ندارد و آن توسعه صنعتی است.»

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «بی‌تردید صنایع کشور باید رشد کنند. این راه حل اساسی عبور از چالش‌های امروزی است وگرنه چاپ پول و افزایش نقدینگی برای حل موقتی معضلات به هیچ‎وجه مشکلی را حل نمی‌کنند. متأسفانه سیاست ما ضد‎توسعه صنعتی است. نه فقط صنعت خودرو هر صنعتی که ما مشاهده می‌کنیم، همین ماجراست. برای نمونه ما در کشوری هستیم که هزینه هر یک بیت‎کوین با پول برق صنعتی در ایران حداکثر یک و نیم میلیارد تومان تمام می‌شود در حالی‎که تقریبا ارزش آن هشت و نیم میلیارد تومان است، یعنی اگر من صنعتگر، صنعت را تعطیل کنم و بیت‎کوین تولید کنم، سودآوری بیشتری دارم.»

کاکایی معتقد است: «ممکن است این پیشنهاد داده شود که اصلا به‎جای تولید خودرو یا لوازم خانگی کلا تولید را رها کرده و آنها را وارد کنیم یا با تولید بیت‎کوین هزینه‌ها را بپردازیم این روش‌ها یک اشکال بزرگ دارد؛ اینکه در این نگاه پولی به جیب ملت نمی‎رود و فقط عده‌ای محدود منتفع می‌شوند. اما پولی که از طریق تولید حاصل می‌شود چه تولید خودرو یا خدمات یا برنامه نرم‌افزاری به جیب مردم می‌رود و سبب ارتقای ارزش پول ملی و توزیع مناسب ثروت در جامعه می‌شود. پس مشکل من و شما فقط بالا رفتن قیمت خودرو نیست، بلکه مشکل اصلی پایین بودن میزان درآمد است. مشکلی که حتی در گران شدن نان و نگرانی طبقه ضعیف جامعه خود را نشان داده است.»

وی در پایان گفت‌و‌گو تأکید کرد: «شاید طبقه متوسط جامعه هنوز نگران گران شدن نان نیست. اما دهک‌های یک تا سه از این گرانی‌ها آسیب می‌بینند، چون درآمد پایینی دارند. اینجاست که باید سیاست‌گذاری‌های درست برای رشد صنعتی، رونق اقتصادی و اشتغالزایی و درآمدزایی مردم ایجاد شود تا با عبور از رکود و افزایش درآمد مردم و افزایش قدرت خرید جامعه توازن در همه عرصه‌ها برقرار شود.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات