استقبال غیرمنتظره از اوراق مشارکت 20 درصدی جشنواره فیلم فجر به روایت شهید آوینی استقبال از اوراق مشارکت قیمت سکه را کاهش داد وزیر نفت: به زودی صادرات نفت به برخی کشورهای اروپایی را قطع می کنیم آیت الله هاشمی رفسنجانی:مردم در 22 بهمن به همه تهدیدات و تحریم‌های دشمن پاسخ می‌دهند روسیه و چین قطعنامه ضد سوری غرب و اتحادیه عرب را وتو کردند هاشمى رفسنجانى:از اجراى برنامه هاى سخیف در سالروز پیروزى انقلاب خوددارى شود ۱۰رسالتافتتاح خط تولید انبوه سامانه موشک کروز قدسافتتاح خط تولید سامانه موشک کروز دریایی ظفر سیاست روزراهکارهای برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از تهمت و تخریب حمایتتجدید میثاق هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل جوانبازتاب گسترده خطبه‌های رهبر انقلاب در رسانه‌های خارجی وطن امروزیخبندان اروپا با 220 قربانی آفرینشهاشمی رفسنجانی:انقلاب اسلامی افتخاری جاویدان برای تاریخ اسلام، تشیع و ایران است مردم سالاریانگیزه نخبگان برای ورود به مجلس باید تقویت شود تهران امروزوزیر نفت:صدور نفت به برخی کشورها را قطع می کنیم فرهیختگانپیش فروش 4 ماهه سکه متوقف شد ابتکارسکه در سراشیبی افتاد آرمانالهام:مجلس آینده باید با گفتمان دولت همسو باشد روزگارسید محمد خاتمی:فرمان نمی‌پذیریم دنیای اقتصادتوافق احتمالی بر سر سقف سود سپرده‌ها؟ جهان صنعتسرنوشت نامعلوم یارانه نقدی در سال آینده گسترش صنعتقطع صادرات نفت به چند کشور اروپایی کیهان:به روز رسانی محاسبات غرب درباره ایرانایران یک دور با زبانی کاملا راهبردی و عمیق محاسبات خود را برای غرب تشریح کرده است. اکنون دورنماها روشن است و غرب می داند که بابت هر گزینه ای که انتخاب کند و هر سناریویی که در پیش بگیرد، با چه پاسخی مواجه خواهد شد. بنابراین می ماند اینکه آیا طرف غربی هم در محاسبات خود بازنگری خواهد کرد یا نه. آنچه غربی ها در سر داشتند این بود که با تجمیع انواع فشارها بر ایران در زمانی کوتاه، ایران به ناچار به مدیریت این فضا مشغول خواهد شد و علاوه بر اینکه بردهای راهبردی خود در منطقه را فراموش می کند، امکان استفاده از ضعف تاریخی آمریکا و اسرائیل در منطقه و جهت دهی به فوران اسلام گرایی را هم از دست خواهد داد. فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران به وضوح نشان داد که هیچ نوعی از اعمال فشار بر ایران قادر نخواهد بود ایران را از تمرکز بر برتری راهبردی اش در منطقه، سرمایه گذاری روی بسط اسلام گرایی و استفاده از فرصت منحصر به فرد موج ضد اسرائیلی و آمریکایی در منطقه غافل کند. دوم- دومین هدف غرب بویژه آمریکایی ها ازفعال کردن بی سابقه ابزارهای فشار بر روی ایران این بوده است که ایران را آنطور که خود می خواهد و با دستور کاری که از قبل طراحی کرده پای میز مذاکره بکشاند. آمریکایی ها مدت هاست تلاش می کنند یک مسیر مذاکراتی با ایران باز کنند و نیاز خود به این موضوع را هم آشکار و پنهان انکارنکرده اند. سوم- سومین هدف غربی ها در ماه های اخیر این بوده است که با تشدید بحث ها درباره احتمال قریب الوقوع بودن درگیری نظامی با ایران یا آنطور که خود دوست دارند بگویند با معتبرسازی تهدید علیه ایران، این دورنما را به ایران منتقل کنند که اگر در مقابل تحریم ها کوتاه نیاید آن وقت با گزینه ای دهشتناک تر یعنی درگیری نظامی مواجه خواهد شد. ثانیا، دقیقا بر خلاف آنچه آمریکایی ها تصور می کنند، ایران راهبرد ایجاد تهدید معتبر نظامی را به ضرر خود نمی داند. رهبر بصیر انقلاب اسلامی روز جمعه فرمودند تهدید به جنگ به ضرر غربی هاست. این پاسخی مستقیم به راهبرد ایجاد تهدید معتبر نظامی است. محتوای کنفرانس اخیر هرتزلیا در اسرائیل هم همین را ثابت می کند. مکانیسمی که غربی ها برای رسیدن به این هدف انتخاب کرده اند این است که با وارد کردن فشار شدید بر ایران به بقیه کشورهای منطقه پیغام بدهند که الگوی ایران یک الگوی منزوی، شکست خورده و تحت فشار است و بنابراین تقلید از آن عاقلانه نیست. رهبر انقلاب روز جمعه با استدلالی بسیار قابل توجه بی اثر بودن این مکانیسم را نشان دادند. آقا فرمودند درست است که غرب فشار می آورد ولی این روشن است که ایران در مقابل این فشارها کوتاه نخواهد آمد و مقاومت خواهد کرد و همین مقاومت ایران باعث الگو شدن آن در منطقه و ترغیب دیگر کشورها به ایستادن در مقابل زورگویی های آمریکا و اسرائیل خواهد شد. پنجم- و نهایتا اینکه برای آمریکایی ها این حیاتی است که با ترساندن ایران از عاقبت رویارویی با خود، از فعال کردن گزینه های پاسخ ایران در مقابل فشارهایی که اخیرا تولید کرده اند جلوگیری کنند. غرب می خواهد هم به ایران فشار بیاورد و هم ابتکار عمل پاسخ دهی را از ایران بگیرد. رهبر معظم انقلاب روز جمعه به صراحت گفتند ایران در مقابل تهدید به حمله نظامی و تحریم نفتی غرب تهدیدهایی در اختیار دارد که آنها را در موقع مناسب اعمال خواهد کرد. CNN Effectکنفرانسی خبری که برای برخی، "ارزش خبری" ندارد گفته های پیشین الدابی حدود 40 روز گذشته بارها عنوان یک بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری های منطقه و جهان شده بود. در این مدت بسیاری از روزنامه های منطقه مانند الاهرام، الخلیج، الشرق الاوسط و ... صف بسته بودند تا با او گفت و گو کنند. اما این بار وی حرف هایی زده که بیشتر به افشاگری شبیه است و رسانه ها علاقه ای به انعکاس آنها ندارند. نگاهی به سرخط گفته های الدابی، علت دیده نشدن این خبر را روشن می کند: * ارتش سوریه از مردم در برابر شورشیان دفاع می کند. * آنها از برخی ناظران به عنوان سپر برای حمله به نیروهای نظام سوریه استفاده می کردند. گفته های الدابی، بسیاری از خبرهایی را که در ماه های گذشته از رسانه های متعارف منتشر شده است تکذیب می کند. در "سوریه به روایت الدابی" ماهیت خشونت ها و خونریزی ها معنای دیگری دارد، اما در "سوریه به روایت الجزیره و العربیه" مردم هر روز در ماشین کشتار جمعی بشار اسد از بین می روند. براساس گفته های الدابی، دولت سوریه به تعهداتش با اتحادیه عرب عمل کرده است، اما براساس خبرهای رسانه ها، شورای امنیت باید مجوز مداخله خارجی را در این کشور صادر کند. بنابراین واضح است که چرا از "کنفرانس خبری" مصطفی الدابی، در "خبر"های رسانه های همسو اثری یافت نمی شود. ) در مواجهه با دمشق شده اند. مجریان در این سبک از دیپلماسی، فراتر از دستیابی به مصالحه حرکت می کنند و امتیازهای اضافی (گفته های رئیس گروه ناظران اتحادیه عرب نشان می دهد دست یافتن به واقعیت های سوریه، دشوارتر از آن است که تصور می شود. این واقعیات به سادگی دست یافتنی نیست و جدل رسانه ای میدان دار تحولات بین المللی درباره این کشور شده است. شب گذشته چین و ر وسیه قطعنامه غربی - عربی علیه سوریه را وتو کردند. بازی جدید رسانه ای آغاز شد. منتظر گزارش های الجزیره و العربیه باشید... «آنچه از ارقام مهم‌تر است»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می‌خوانید؛این روزها همزمان با ارائه لایحه بودجه سال 91 به مجلس شورای اسلامی،‌ از تأخیر دولت در ارائه این سند مهم مالی، بسیار گفته می‌شود. این واقعیت نیز گوشزد می‌شود که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، بررسی و تصویب بودجه سال آینده تا پایان امسال ممکن نیست حتی اگر نمایندگان مجلس به توصیه رئیس‌جمهور که پس از 57 روز تأخیر در ارائه بودجه آنان را به دو شیفته کار کردن، فرا خواند! عمل کنند. در ادبیات اقتصادی به هزینه‌هایی که دولت‌ها برای ساخت طرح‌های زیربنایی، زیرساختها و سازه‌های تولیدی انجام می‌دهند، بودجه عمرانی گفته می‌شود. افزایش حجم بودجه عمرانی در بودجه‌های سنواتی علاوه بر اینکه نشانه و علامتی برای رویکردهای دولت است می‌تواند تحت شرایطی خاص، پیامدهایی نیز برای اقتصاد کشور داشته باشد. علت این عقب ماندگی و عدم تخصیص اعتبار هرچه باشد با توجه به شرایط امروز و فردای کشور و استمرار برخی مشکلات اقتصادی، نمی‌توان چندان امیدوار بود که موانع تخصیص بودجه عمرانی در سال 90 در سال آینده برطرف شده باشند. این شیوه علاوه بر اینکه باعث می‌شود حجم بودجه جاری کم شود، با تکیه بر افزایش بودجه عمرانی، امکان تبلیغاتی خوبی نیز برای قوه مجریه فراهم می‌آورد. در این میان از این نکته غفلت شده است که حتی در صورت تخصیص کامل بودجه عمرانی، فاصله زمانی میان بهره‌برداری از زیرساخت‌های بودجه عمرانی با زمان تخصیص اعتبار و بودجه برای آنها، اقتصاد با حجم قابل ملاحظه‌ای از نقدینگی مواجه می‌شود که تولیدی در برابر آن وجود ندارد و همین واقعیت، مشکلات تورم پولی را بوجود می‌آورد. «مجلس نهم‏ ‏ صالح، قوی و سالم»به قلم صالح اسکندری است که در آن می‌خوانید؛انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی 12 اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود. اکنون گردونه رقابت بین احزاب و جریانات سیاسی در حال چرخیدن است. پیش‌بینی اینکه مردم کدام گوی اقبال را از گردونه بیرون می‌کشند برخلاف عقلانیت سیاسی است اما بدیهی است نتیجه انتخابات آتی متاثر از فاکتورها و عوامل مختلفی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در فرماسیون و نحوه اولویت بندی سیاست گذاری ها در مجلس آینده ایفا کنند. رهبر معظم انقلاب طی بیانات مهمی در خطبه های نماز جمعه تهران فرمودند:«مشارکت مردم می‌تواند آینده‌ کشور را تأمین و تضمین کند. مجلس شورای اسلامی اگر چه بر اساس اصول 62 تا 97 قانون اساسی یک ساختار تصمیم‌گیری است اما به شدت متاثر از فضاهای گفتمانی ای است که دردوره‌های مختلف بر آ‌ن غالب می‌شود . شاید یکی از دلایل این موضوع وجهه انتخابی آن باشد. صلاحیت، قوت و سلامت مجلس نهم مفاهیمی است که می تواند به انسجام گفتمانی و تامین و تضمین آینده کشور منجر شود. قراردادی که مالکیت و سرقفلی ایران را در حوزه های مالی و نظامی یک جا به استعمار پیر انگلستان واگذار می کرد. ایادی استعمار در پوشش نمایندگان ملت درمجلس اول قانون اساسی نوشتند که 51 اصل آن رونویسی از قوانین اساسی کشورهایی نظیر فرانسه، بلغارستان و بلژیک بود که همان زمان مورد اعتراض نمایندگان و منتخبین علما و روحانیت قرار گرفت و در نهایت منجر به تدوین متمم قانون اساسی مشتمل بر 105 اصل در سال 1286 شد. در دوران اختناق و دیکتاتوری پهلوی اول نمایندگان به شدت تحت فشار بودند و در همین دوران بود که رضاخان قلدر نقش و حضور پر رنگ مرحوم مدرس را تاب نیاورد و تحت حمایت و هدایت مستقیم انگلیسی ها دستور شهادت این روحانی بزرگوار را صادر کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجلس قانونگذاری در ایران به جایگاه رفیع خود در فرهنگ سیاسی کشور رسید تا جایی که با توجه به تئوری متمایز و عنایت ویژه مردمسالاری دینی به ضرورت اداره کشور بر مبنای اراده ملت فصل جدیدی در نظام پارلمانی ایران بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در باره این قوه فرمودند:«مجلس در راس همه امور است.» در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی فراز و نشیب ها وجود داشته اما قدر متیقن اینجاست که ساختار مجلس در ایران روز به روز در حال تکامل است و مایه برکات زیادی برای فرهنگ سیاسی ایران شده است. در یک عکس فوری گفتمان حاکم بر مجلس هشتم چیزی جز مردم‌گرایی علوی در سایه اصولگرایی نبود. به تعبیر مقام معظم رهبری «مجلس مظهر حکومت مردمی است جایگاه تعیین مسیر حرکت دولت و ملت است مظهر خواست‌های مردم در زمینه‌ سیاست‌های گوناگون ، چه داخلی وخارجی است، امید مردم است، معتمد مردم است، پشتیبان دولت است، راهگشای کارهای اساسی برای مسئولان نظام وکارگزاران کشور است.» مجلس هشتم تا کنون نشان داده که می‌تواند ترجمان ومعنای مناسبی از تعابیر رهبر معظم انقلاب باشد. چنین بیلان کاری در سابقه مجالس بعد از انقلاب علی‌الخصوص در تصویب قوانین جدی و مستحکم بی‌نظیر است. هر چند نباید برخی از نقایص مجلس هشتم را نیز مانند قانون نظارت بر نمایندگان، یا موضوع دانشگاه آزاد و .... نادیده گرفت اما به نسبت دوره‌های گذشته مجلس کنونی مجلس موفقی بوده است. این موضوع در درجه اول مرهون گفتمان اصولگرایی حاکم بر فضای این مجلس است. ساختار ثابت است اما این گفتمان است که چنین کارنامه مطلوبی را می‌تواند به همراه داشته باشد. مجلس نهم باید مجلسی قوی و مقتدر باشد تا در برابر زیاده خواهی های استکبار جهانی واهمه به خود راه ندهد و در عین حال نمایندگان آن از سلامت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برخوردار باشند تا فارغ از حاشیه ها متن گفتمان خدمت و پیشرفت در کشور پیگیری گردد.‏ در عین حال، ماهیت حقوقی این اقدامات و ضرورت اتخاذ واکنش‌های حقوقی سنجیده در قبال آن، موضوعی است که ورای مباحث رسانه ای باید مورد توجه و تأمل قرار داد. نظر به اهمیت این موضوع، چند نکته در این خصوص به شرح زیر تقدیم می‌شود با این امید که برای ارتقای آگاهی‌های عمومی و اتخاذ تدابیر شایسته از سوی هر یک از ما شهروندان جمهوری اسلامی ایران مفید واقع شود. آنچه طی هفته های اخیر علیه ایران مشاهده می‌شود از این نوع تحریم‌ها نیست بلکه برخی کشورها خصوصاً آمریکا و کشورهای اروپایی به صورت یک جانبه تحریم‌هایی را هم به بهانه برنامه های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی و هم به بهانه حقوق بشر اتخاذ کرده‌اند. در موازین بین‌المللی، مستندات مشخصی از جمله نظر دیوان بین‌المللی دادگستری یا نظر تفسیری کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملل متحد وجود دارد که صراحتاً اعلام داشته‌اند حتی تحریم‌های بین‌المللی مبتنی بر اعمال اختیارات شورای امنیت سازمان ملل نباید قواعد بنیادین حقوق بشر را نقض کنند. بدین معنا که اگر تحریم‌ها موجب نقض برخی از حقوق اساسی شهروندان تحت تحریم، از جمله حق حیات آنان شود، اقدامات تحریمی مشروعیت حقوقی ندارند. وقتی دست شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی برابر منشور ملل متحد، باز نیست که هر کاری را انجام دهد به طریق اولی این محدودیت در مورد اقدامات یک جانبه کشورها اعمال می‌شود. سخن آخر آنچه روشن است اینکه زورگویان عالم، جنگی همه جانبه علیه منافع و کیان کشورمان در ابعاد مختلف را پیگیری می‌کنند و در این جنگ که ظاهراً توپ و تانک و موشک حضور ندارند، همبستگی و وفاق و همدلی همانند مقابله با جنگ نظامی آن‌ها در طول 8 سال دفاع مقدس مورد نیاز است. مبادا فقط به فکر خود و رفع خواسته های خود باشیم و منافع ملت را نادیده بگیریم. با امید به آنکه به مدد الهی این فشارهای فراملی همانند گذشته موجب باروری خودباوری ملت و تکیه بیشتر به منابع و ظرفیت‌های داخلی و تاثیر گذاری روزافزون پیام عدالت‌خواهانه ملت ایران به سراسر جهان شود. «آرمان های انقلاب فراموش نشود»عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم منصور فرزامی است که در آن می‌خوانید؛درست 33 سال پیش، در چنین روزهایی بود که بنیان حکومت شاهنشاهی و کبر شاهانه و ظلم هزار فامیل، زیرگام های مصمم ملت با اراده ایران سخت می لرزید و آخرین نفس های خود را برمیآورد. خواست که دستش برای دهان دیگران لقمه نگیرد. خواست که خود بسازد و ببافد و بکارد و از ساخته ها و بافته ها و کاشته های بیگانه بپرهیزد که گذشتگان حکیمش بدو آموخته بودند که کرباسش لطیف تر از حریر دیگران است. حال باید پرسید که آیا ما به آرمان های خود همچنان وفاداریم؟ آیا ما مقصریم که به عهد خود در دوران انقلا ب وفا نکردیم؟ آیا گناه از ماست که به آرمان های 34 سال پیش، با زراندوزی، راحت طلبی، دنیا دوستی، با به خود اندیشی، پشت کرده ایم؟ آیا حب مال و مقام ، ما را از راه به در برده؟ آیا بر کرسی ای تکیه زده ایم که جای ما نیست؟ آیا طالب چیزی هستیم که در خور ما نبوده است؟ آیا مسئولان ما حد خود و جامعه را می شناسند و توان ما و دنیا را می دانند؟ آیا باید با آن همه توانمندی، آن همه ذخایرخدادادی، به قولی با ذخیره 900 تن طلا و 120 میلیارد دلار، با آن همه مواهب طبیعی و جایگاه خاص جغرافیایی که هر گامش نعمت بی بدیلی است، آن همه جوان تحصیلکرده بیکار داشته باشیم و دیگران از فرار مغزهای ما بهره ها برگیرند و هزار اما و آیای دیگر که مثنوی هفتاد من کاغذ شود که اگر گویم زبان سوزد! «دلار و اقتصاد ایرانی»عنوان یاداشت روز روزنامه تهران امروز به قلم محسن بهرامی است که در آن می‌خوانید؛وزیر امور اقتصادی و دارایی درحالی عنوان می‌کند که نرخ دلار 10 هزار تومانی بر اقتصاد کشور تاثیرگذار نیست که از مسئولان اقتصادی کشور بیان چنین جملاتی بعید به نظر می‌رسد. در حال حاضر نرخ دلار یک هزار و 800 تومانی در بازار نیز موجب شده است که اقتصاد کشور بسیار آسیب‌پذیر باشد که یکی از نقاط این آسیب‌پذیری، گرانی‌های ایجاد شده در بازار است. باید به این نکته توجه داشت که نرخ واقعی دلار را قیمت آن در کف بازار تعیین می‌کند و اگر با وجود تامین دلار مورد نیاز واردکنندگان با قیمت مرجع باز هم بازار آشفته و پرالتهاب است، بنابراین بسیاری از اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم در بازار از طریق قاچاق و تهیه ارز آن از بازار آزاد، تامین می‌شود. البته می‌توان سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی را یک نوع فرافکنی برای عدم توانایی دولت در کنترل بازار ارز تلقی کرد درحالی که این چنین موضع‌گیری‌ای تنها پاک کردن صورت‌مسئله و نه حل کردن آن است. در حالی که اگر به جای 2.5 درصد در سال، حداقل سالانه 10 درصد، نرخ ارز افزایش می‌یافت، امروز شاهد بی‌ثباتی و نوسانات مخرب نبودیم. همچنین طی سی سال پس از انقلاب هر 10 سال یک بار، دولت مجبور به تنظیم تعدیل مثبت نرخ ارز، شده که این تعدیل قیمت همواره بالاتر از قیمت کف بازار بود اما در سال جاری، دولت بسیار کمتر از نرخ بازار، قیمت را تعیین کرد که همین موضع باعث شد، سیاست اجرایی از سوی بانک مرکزی، سیاست موفقی نباشد. بنابراین این بانک باید به‌شدت از تجربه‌های ناموفق در این حوزه دوری کند تا بیش از این، اثرات التهاب نرخ ارز بر اقتصاد را شاهد نباشیم. «نقش تبلیغات در افکار عمومی»عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم حمیدرضا عسگری است که در آن می‌خوانید؛نقش رسانه و تبلیغات رسانه به حدی درزندگی و افکار عمومی تاثیر دارد که می توان یک امر بسیار مهم را غیر ضروری و یک موضوع بدون اهمیت را به امری بسیارحساس و حیاتی تبدیل کرد. اما یکی دیگر از شاخص های تبلیغاتی، ایجاد شور و هیجان و زنده نگه داشتن یادها ، مناسبت ها، وقایع مهم، تحولات حساس و ... می باشد. در این زمینه متصدیان امرباید طوری عمل کنند که مخاطب جذب زیبایی ها و ارزشهایی شود که در زمان گذشته شیرینی خاصی داشته است . در واقع هنر و جادوی تبلیغات آنجاست که مخاطب در حالتی قرار گیرد که خود را در فضای تداعی شده بیابد. متاسفانه متصدیان امور فرهنگی و تبلیغاتی در کشورما با توجه به اینکه در آستانه بزرگترین مناسبت ملی کشورمان قرار داریم آنطور که باید وشاید عمل نکردند و در زمینه هایی ضدتبلیغ ایجاد کردند. چرا باید به طوری ضعیف عمل کنیم تا مورد تمسخر و سواستفاده های شبکه های خبری خارجی قرار بگیریم.عظمت انقلاب و حضرت امام خمینی(ره) بیش از اینهاست که با چند تکه مقوا بخواهد به تصویر کشیده شود و ماکت ابتدایی آن از پشت توسط اشخاصی حمل شود وادامه ماجرا... لذا مسولان امر در نظر داشته باشند که در چنین مواقع حساسی باید از افراد و متخصصان حرفه ای در امر تبلیغات رسانه ای استفاده کنند. دنیای اقتصاد:ضرورت توجه به مبادلات ارزبا داشتن اختلاف تورم داخلی و خارجی به میزان 12 درصد یا برای ساده شدن بحث، تورم صفر درصدی خارج و 12 درصدی داخل، می‌توان فرض کرد که تولیدکننده نوعی ما، پس از این تورم، کالایش را به قیمت 1120 تومان به فروش می‌رساند. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی بانک مرکزی در آذر ماه 1390 نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به سال 1383، حدود 85/2 برابر شده است؛ یعنی قریب 3 برابر و با وجود تورم‌های تک‌رقمی جهانی در این مدت می‌توان عنوان کرد که اگر تولیدکنندگان ایرانی می‌خواستند همان قدرت سال 1383 را داشته باشند، نرخ ارز باید به همین تناسب تعدیل می‌شد. تازه این زمانی است که بخواهیم تولیدکنندگان ما به قدرت رقابت‌پذیری در سال 1383 برسند و هر چه این زمان را طولانی‌تر کنیم مشکلات نرخ ارز خود را بیشتر و بیشتر بروز می‌دهد. شاید شوکی که بر بازار ارز وارد شد تا حدودی مخرب بود، اما می‌توان اثبات کرد که این بازار آزاد، یعنی جایی که عرضه و تقاضای واقعی خود را نشان دادند حتی در زمان این شوک کارآ بود. کارآ به این معنی که قیمت بازار نشان‌دهنده کلیه اطلاعات موجود بود و برای این امر کافی است که تفاضل بهای دو دوره پشت سرهم را به‌دست آورید و مشاهده کنید که برابر رقمی ثابت به علاوه یک متغیر تصادفی است. ) پیروی کرده و این می رساند که احتمال افزایش بها به خاطر انحصاراتی در بازار نمی‌تواند صحیح باشد. با وجود این واقعیات، سیاست‌گذار پولی باید باز به این بازار کارآ رجوع کند و قیمت را از آن طلب کند و در عین حال با قدرتی که دارد از شوک‌ها جلوگیری کند و نسبت به تفاضل تورم داخلی و خارجی در بلند مدت حساس باشد. «رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ضرورت، آثار و کارویژه‌ها»عنوان سرمقاله روزنامه گسترش صنعت به قلم محمود کمانی است که در آن می‌خوانید؛امروزه اغلب متخصصان صنعت و اقتصاد بر این باورند که هیچ چیز به اندازه شفافیت در فضای کسب و کار، موجب شکوفایی رقابت و توسعه اقتصادی کشورها نمی‌شود. تجربیات جهانی نشان داده که رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس شاخص‌هایی که میزان تاثیرگذاری هر یک از بنگاه‌ها و صنایع بر اقتصاد را مشخص می‌سازند، یکی از برترین رویکردها برای ایجاد چنین شفافیتی است. دستاورد چنین رتبه‌بندی بیش از هر کس، متوجه مدیران همین بنگاه‌ها خواهد بود. سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نیز با استفاده از نتایج رتبه‌بندی به تحلیل بازار سرمایه و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخته و پژوهشگران حوزه‌های مدیریت و اقتصاد نیز می‌توانند نتایج رتبه‌بندی‌ها را به عنوان نقطه آغازی برای مطالعه روی عوامل تاثیرگذار بر رشد یا تنزل صنایع و بنگاه‌ها تلقی کنند. سال حضور موثر در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور به عنوان نهاد فکری واسط میان فعالان بخش خصوصی و سیاستگذاران و بازوی توانمند نهاد متولی صنعت، معدن و تجارت، با ماموریت کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کشور، از سال از آنجا که در تهیه فهرست صد شرکت برتر، نگاه کلان ملی مورد نظر این سازمان بوده، تمرکز بر شناسایی آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور قرار گرفته است. به عبارت دیگر چون رونق و رکود بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران به‌دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین در تمامی سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز می‌دهد، سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این فهرست تلاش کرده است که تصویری سالانه و متکی به آمارهای کمی قابل اعتماد، از چگونگی تغییرات در وضعیت بنگاه‌های بزرگ کشور و صنایع و فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کنار یکدیگر ارائه دهد. شرکت برتر جهان (فورچون طی چندین دوره رتبه‌بندی، بهبودهای مستمری در شاخص‌های مورد ارزیابی، تعداد شرکت‌های حاضر و همچنین تخصصی‌سازی فرآیند رتبه‌بندی بر حسب صنایع مختلف، حاصل شده است. در رتبه‌بندی سال ۸۹ بهمن‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، تعداد شاخص‌ها به ۴۰۰ گروه صنعتی ارائه شده است. های خود برده‌اند. ۱۰۰IMI-۵۰۰