تحولات اخیر سوریه، آمریکائی ها را به این نتیجه نزدیک می کند که باید از رویکرد یک جانبهگرایی خارج شوند و از معادله 4+1 (نظریه بری بوزان) به سمت معادله 5+0 و به عبارتی همتراز قدرتهای دیگر بینالمللی تغییر جهت دهند
ضمن تشكر از نويسنده محترم، بايد اشاره داشت كه به نظر مي رسد جنگ سرد دومي در راه است كه البته محوريت آن كمي متفاوت از گذشته مي باشد. در جنگ سرد دوم بر خلاف جنگ سرد اول كه ايران نقشي منفعل را داشت، ايران داراي نقشي پررنگ تر و غير منفعل خواهد بود. چرا كه هم در معادلات منطقه اي داراي نقشي موثر است و هم در معادلات فرامنطقه اي بازيگر موثري خواهد بود. قطعاً اگر امريكا بخواهد در مورد صلح در منطقه و همچنين بازنگري در برخورد با تروريسم اقدامي انجام دهد بايد به ايران به عناون يك بازيگر تاثير گذار نظر داشته باشد و جايگاه ايران را پررنگ تر از گذشته لحاظ نمايد.