صنعت خودروسازی نسبت به صنایع دیگر در کشور سابقه ی بالایی دارد که بعضی از کشورهای پیشرفته امروزه مانند ژاپن و کره هم زمان یا بعد از ایران به این عرصه وارد شدند و در این صنعت رشد و پیشرفتی فاصله داری با کشور ما پیدا کردند، در واقع باید گفت مشکلات صنعت خودروسازی کشور ریشه ای می باشد یا به عبارتی این مشکلات به یک بیماری مزمن تبدیل شده که حالا حالاها قرار نیست به ساده گی درمان شود، که بایستی این معضل هر چه زودتر درمان شود در غیراینصورت صنعت خودروسازی با آسیب ها و چالش های فراتری همچون کمپین مواجه خواهد شد.در یک محاسبه سر انگشتی به دست می آید مشکلات خودرو تنها به قیمت‌های گزاف و سر سام آور بر نمی گردد بلکه پایین بودن کیفیت و ایمنی ، تحویل طولانی مدت خودرو ، ضعف در خدمات پس از فروش ، عدم پاسخگویی ، از رده خارج بودن پلتفرم‌های این محصولات و انحصاری بودن بازار خودروی کشور از جمله آنهاست .اگر چه خودروسازان عمده ترین علت نابسامانی را ناشی از تحریم های بین الملل می دانستند، اما قاطعانه باید گفت علاوه بر عوامل خارجی (تحریم های بین الملل) عامل داخلی دیگری وجود دارد که باعث این وضعیت شده که عمده ترین عوامل داخلی عبارتند از: - ضعف مدیریت در صنعت خودروسازی کش��ر؛ از جمله مهمترین عوامل داخلی به حساب می آید چرا که مسئولان صنعت خودروسازی یک برنامه ریزی بلندمدت که متناسب با تغییر و تحول جامعه امروزه باشد ندارد آنها اهداف کلان و بلندمدت را دنبال نمی کنند بلکه دنبال اهداف کاذب و زودبازده می باشند، در اینجا باید گفت که اکثر مدیران صنعت خودرو کشور دارای پست چند مسئولیتی که گاهی ارتباط چندانی هم با حوزه مسئولیت و حتی با صنعت نداشته دارند، از دیگر مشکلات مدیرتی می توان ضعف آنها در سیستم استخدامی باید دانست یعنی نظام استخدامی باید در کشور بر اساس نظام شایسته سالاری و تخصص و تجربه افراد صورت گیرد نه بر اساس رابطه گری. - عدم توجه به نوآوری و خلاقیت؛ یکی از مهم ترین عامل در تکاپوی سازمانها وجود نوآوری و خلاقیت می باشد یعنی فرق بین سازمان های امروزی و پیشرفته با سازمان های قدیمی همین عامل می باشد. لذا خلاقیت و نوآوری آنگونه که بایستی در صنعت خودرو کشور رسوخ پیدا کند و باعث تحول در نظام خودرویی گردد متاسفانه وجود ندارد و اکثر تولید خودروهای ما بر می گردد به چند دهه گذشته البته با کمی تغییرات جزئی و ظاهری، عدم اعتماد به دانش بومی و اصرار بر صرف هزینه های کلان برای ورود و استفاده از تکنولوژی پر هزینه و در عین حال قدیمی، یکی از عواملی که باعث شد نوآوری و خلاقیت کمرنگ گردد ضعف در سیستم آموزش باید دانست.حال اگر این دو عامل اساسی مرتفع نگردد و مجددا خودروی بی کیفیت ، نامرغوب و غیر استاندارد تولید شود و قیمت ها و تسهیلات آن اصلاح نگردد، در مسابقه رقابت، خودرو ساز داخلی شکست می خورد . در کل باید گفت خودروسازان ما باید در ارتقای کیفیت محصولشان تلاش کنند و این امر اجتناب ناپذیر است، بدون در نظر گرفتن کمپین ، خودروساز ایرانی باید کیفیت محصولش را بالا ببرد تا در فضای رقابتی بتواند ماندگاری داشته باشد در غیر این صورت بدون کمپین هم جزء حذفی ها خواهد بود.