صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷  ، 
شناسه خبر : ۲۸۷۴۲۵
نخست‌وزیر ترکیه در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان بر ادامه حملات این کشور علیه کردهای شمال سوریه تأکید کرده و گفته است: «نیروهای امنیتی ترکیه در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و هرگونه عملیات نظامی علیه کردها در دستور کار آنها قرار داده شده است.»
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: طی ۴۸ ساعت گذشته حملات توپخانه‌ای ترکیه به روستاهای ریف حلب، که تحت سلطه نیروهای کرد سوری قرار دارد، شروع شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس نامه وزارت خارجه سوریه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، ترکیه با استفاده از ۱۲ خودرو پیک آپ مسلح‌شده با دوشکا و به همراه ۱۰۰ نیروی نظامی برای کمک به تروریست‌ها وارد خاک سوریه شده و حملات توپخانه‌ای سنگینی را علیه کردهای سوری انجام داده است که این اقدام ترکیه با اعتراض‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو شده است. نخست‌وزیر ترکیه در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان بر ادامه حملات این کشور علیه کردهای شمال سوریه تأکید کرده و گفته است: «نیروهای امنیتی ترکیه در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و هرگونه عملیات نظامی علیه کردها در دستور کار آنها قرار داده شده است.» در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
۱- حملات سنگین توپخانه‌ای ترکیه به خاک سوریه در راستای حمایت مستقیم ترکیه از تروریست‌ها ارزیابی می‌شود و تلاشی برای بالا بردن روحیه این گروه‌های شکست‌خورده است. در واقع، با توجه به پیروزی‌های اخیر نیروهای مقاومت در نبل و الزهراء، فتح مناطق راهبردی حلب و پیشروی ارتش سوریه در جنوب و پس گرفتن مناطق راهبردی در درعا و... که موازنه قوا را در سوریه به ضرر تروریست‌ها بر هم زده است، این اقدام ترکیه و استقرار جنگنده‌ و نیروی زمینی از سوی دولت سعودی در پایگاه اینجرلیک ترکیه اقدامی شتاب‌زده و از روی دست‌پاچگی است که می‌کوشد تا به نوعی انسجام از دست‌رفته جبهه نیروهای تروریستی در سوریه را احیا کند.
۲- این حملات به نوعی حرکتی برای به شکست کشاندن تلاش‌های بین‌المللی به منظور پایان دادن به بحران سوریه است. دولت‌های مذکور که رؤیای فتح سه ماهه دمشق را در سر داشتند و اکنون با گذشت حدود پنج سال نه‌تنها نتوانسته‌اند این رؤیای خود را تعبیر کنند، بلکه اکنون خبرها از تلاش برای صلح در سوریه،‌ آن هم با وجود بشاراسد حکایت دارد، تلاش‌های پنج‌ساله خود را بی‌حاصل دیده و از این رو، نگران خاتمه بحران هستند.
نام:
ایمیل:
نظر: