برای بررسی موفقیت و یا عدم موفقیت یک نظام سیاسی و ارائه تحلیل درست و منطبق با واقع مزیتهای آن، نسبت به مصادیق ملی و جهانی، راهی جز بهرهگیری از روش قیاس نداریم. در مقایسه نظام سیاسی باید نسبت آن را با چند پارامتر مشخص از جمله؛ اهداف اعلامی نظام سیاسی در آغاز نهضت، مقایسه با نظام های سیاسی برخوردار از ویژگیهای مشابه درمنطقه، امکانات و موانع پیش روی آن و بالاخره با نظام سیاسی قبل از نظام سیاسی موجود، به ضرورت کمی انجام پذیرد.
این روزها سوالات و پرسشهای بسیاری در داوری از کارآمدی و عملکرد انقلاب اسلامی و نظام سیاسی برآمده از آن و درمیان لایههای مختلف جامعه طرح میشود. اپوزیسیون نیز به عنوان جریان رقیب و برانداز و با بهرهگیری از فضای تردید و پرسش، تلاش دارد، تصویر ذهنی جامعه، در خصوص کارآمدی نظام اسلامی را تغییر دهد تا امید و اعتماد به توانمندیها و قابلیتهای اصلاح و پیشرفت در درون نظام را از بین ببرد. از جمله پرسشهای مطرح در میان جامعه، مقایسه نظام اسلامی با رژیم پهلوی است که توده مردم با تکیه به محفوظات و خاطرهگوییهای نسل قدیمی و متأثر از رسانههای بیرونی، بدون لحاظ کردن ملاکها و معیارهای علمی و عقلی به مقایسه نظام اسلامی با نظام سلطنتی پهلوی میپردازند وجمهوری اسلامی را متهم به ناکارآمدی میکنند.
لذا پاسخ به شبهات موجود در این زمینه، مستلزم مقايسه ميان دو حكومت اسلامي و رژیم منحط پهلوی بر اساس معیارهای کمی ميباشد، اما خصلت کار مقایسهای در فضای جدلِ آمیخته به عملیات روانی کاری دشوار، زمانبر و حجیم است. بنابراین بیان تمامی ابعاد هویتی و کارکردی دو نظام سیاسی که یکی با52 سال حکمرانی و دیگری با39 سال سابقه مدیریتی میباشد، نیاز به بررسی دقیق و موردی عملکرد قریب به90 سال کارکرد در حوزه های مختلف دارد که از حوصله و حجم این نوشته خارج است. اما از باب مدخلیت، در این نوشته به بررسی بخشی از آمار و اطلاعات کلی موجود درباره کارکردها و عملکردهای دو دوره حاکمیتی در ابعاد علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی اکتفاء میکنیم.
در يک مقايسه دقيق و علمي لازم است در موارد متعدد و با استفاده از آمارها و شاخصهاي صحيح و با در نظر گرفتن الگوي علمي سنجش، موفقيت يک نظام (کارآمدي نظام = اهداف + امکانات + موانع)، به تحليل و ارزيابي پرداخته شود. یکی از سوال هایی که این روزها زیاد با آن مواجه می شویم، این است که جمهوری اسلامی در این سالها برای ما چه کرده است؟ آیا اصلاً زندگی مردم در مقایسه با قبل از انقلاب فرقی کرده است؟ بهتر شده یا بدتر؟
در ادامه بعضی از دستاوردهای ایران انقلابی را با ایران شاهنشاهی مقایسه میکنیم. البته ایران بعد از انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم منصفانه تحلیل کنیم، باید تمام سختیها و موانع توسعه دهههای پیش را بشناسیم تا علت رشد بعضی حوزهها و رکود بعضی دیگر را درک کنیم. مثلاً یک ایرانی منصف باید بداند که هشت سال جنگ تحمیلی و تحریمهای کشورهای متخاصم علیه ملت و دولت ما، چقدر راه توسعه را ناهموار کرده و با همه این ناهمواریها ما چه کردهایم؟ و چه بودهایم که امروز حتی دشمنان، ما را به عنوان بازیگری تأثیرگذار در عرصه بینالمللی به رسمیت می شناسند یا مثلاً قبل از انقلاب چقدر مرد و زن ایرانی در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشتهاند و امروز چقدر مشارکت دارند؟ و این همه حاصل تکیه بر ظرفیتهای درونی است که در شرایط سخت تحریم، تهدید و فشار بدست آمده است که با وجود محدودیتها و موانع، در سطح وسیع تحصیل شده است.
4. وضعیت بهداشت
براساس آمار رسمی کشور، بخش بزرگی از شهرها و روستاهای کشور در آستانه انقلاب اسلامی، محروم از پزشک و امکانات بهداشتی بودند و در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از این محرومیت داشتند؛ با یک مقایسه آماری، میتوان تفاوت وضعیت بهداشت، درمان و سلامت مردم در حکومت پهلوی و بعد از انقلاب اسلامی را متوجه شد.
در جدول زیر به طورکلی بر اساس آمارهای موجود از دوران رژیم پهلوی و دوران کنونی پس از انقلاب، مقایسهای در خصوص وضعیت بهداشت، سلامت و توزیع خدمات و تجهیزات بهداشتی و پزشکی انجام شده است که میتواند تفاوتها و تغییراتی که در این زمینه در طول سه دهه پس از انقلاب را مشاهده کرد.[1]
شاخص ها |
دوران حکومت پهلوی |
دوران انقلاب اسلامی |
مرگ ومیر نوزادان به هنگام تولد |
111 نوزاد در هر 1000 تولد |
68/10 نوزاد در هر 1000 تولد |
مرگ و میرکودکان زیر 5 سال |
174 کودک در هر هزار تولد زنده |
36 کودک در هر هزار تولد زنده |
مرگومیرمادران(بارداریو زایمان |
245 نفر در هر صدهزار نفر |
3/20 نفر در هر صدهزار نفر |
امید به زندگی مردان |
8/55 سال |
72 |
امید به زندگی زنان |
4/57 سال |
76 |
تعداد پزشکان |
14.700 (9441 پزشک عمومی و 5259 پزشک متخصص) بر اساس آمار سال 56 |
27.122 (14.901 پزشک عمومی و 12.221 پزشک متخصص) براساس آمار در سال 90 |
تعداد دانشجویان پزشکی |
60.000 |
200.000 |
تعداد بیمارستان |
547 |
805 |
مرکزبهداشت درمانی روستایی |
1.500واحد (سال 1356) |
۲.914 واحد (سال 1390) |
تعدادتختخواب در بیمارستان |
56.000 |
103365 |
نرخ تولیددارو در داخل کشور |
25 % |
95 % |
تعداد شرکت های بیمهای |
12 |
28 |
تعدادجمعیت تحت پوشش بیمه |
1.800.000 نفر |
بیش از 65.000.000 نفر |
یکی از شاخصهای مهم برای سنجش میزان توسعه یافتگی و رفاه مردم، بررسی وضعیت بهداشت، درمان و سلامت مردم است؛ براساس آمارهای رسمی، بخش بزرگی از شهرها و روستاهای کشور در آستانهی انقلاب اسلامی محروم از پزشک و امکانات بهداشتی بودند و در این میان زنان و کودکان سهم بیشتری از این محرومیت داشتند.
یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود؛ به همین منظور از آغاز انقلاب اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از جمله وزارتخانههای فعال ایران، سعی در حفظ تامین و ارتقاء سلامت مردم جامعه داشت و برای رسیدن به اهداف خود، اقدام به تأمین نیروی انسانی ورزیده، تأسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستانها، ارتقاء سطح کیفیت تجهیزات پزشکی و نیز دادن آموزش و بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به بیماریها و آموختن روشهای پیشگیری ازآنها کرد.
افزایش ١٠٠ برابری سرمایهگذاری در بخش بهداشت و درمان بعد از انقلاب اسلامی منجر به رشد ٤٠٠ درصدی شاخصهای بهداشتی و درمانی طی سالهای پس از پیروزی انقلاب شده است که شاخص "امید به زندگی" نیز در مقایسه با قبل از انقلاب از ٥٠ به ٧٥ سال رسید.
قبل از پیروزی انقلاب حدود ٧ دانشکده پزشکی در دانشگاهها ایجاد شده بود، اما در حال حاضر حدود ٤٠ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور به فعالیت میپردازد. تعداد ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از حدود ٦٠٠ نفر قبل از پیروزی انقلاب به حدود ٦ هزار نفر در سال افزایش یافت. سال 57، تعداد کل پزشکان دارای کارت نظام پزشکی حدود ١٧ هزار نفر بود، در حالی که طی سالهای گذشته، حدود140هزار پزشک در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور تربیت شدهاند. در حال حاضر حدود ٩٧ درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید میشود و در بیمارستانهای کشور حدود ٩٠ هزار تخت وجود دارد، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد تختهای بیمارستانی در کشور در مجموع ١٥ تا ٢٠ هزار تخت بود.
کشور ایران در سال 56 با 33 میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی از سایر کشورها بوده است، اما هم اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر و به تبع آن با نیازی بیشتر به پزشک، با مازاد پزشک روبهرو هست. همچنین در زمینه پزشک متخصص نیز از جمعیت 7000 نفر در سال 57 به جمعیت 72.792 پزشک متخصص در حال حاضر رسیدهایم و همچنین باید گفت که مردم بسیاری از کشورها به منظور درمان به کشورمان سفر میکنند تا تحت نظر پزشکان ایرانی به درمان خود بپردازند.[2]
مقایسه وضعیت پزشکی متخصص در دوران پهلوی و پس ازانقلاب
شاخص ها |
دوران حکومت شاه |
دوران انقلاب اسلامی |
شاخص ها |
|
تعداد پزشک |
7000 نفر |
84000نفر |
تعداد پزشک |
|
چشم پزشک |
آماری وجود ندارد |
رتبه 1 در خاورمیانه |
چشم پزشک |
|
مغز و اعصاب |
آماری وجود ندارد |
رتبه 1در خاورمیانه |
مغز و اعصاب |
|
جراحی قلب |
آماری وجود ندارد |
رتبه 1 جهان در جراحی قلب کودکان |
جراحی قلب |
|
پیوند اعضا |
آماری وجود ندارد |
سومین کشور جهان در در اهدا و پیوند اعضا |
پیوند اعضا |
ردیف |
سال |
نرخ تورم |
وضعیت |
1 |
1316 |
2/21 |
بحران،درآمدبالا |
2 |
1317 |
8/8 |
بحران،درآمدبالا |
3 |
1318 |
0/8 |
بحران،درآمدبالا |
4 |
1319 |
8/13 |
بحران،درآمدبالا |
5 |
1320 |
5/49 |
بحران،درآمدبالا |
6 |
1321 |
2/96 |
بحران،درآمدبالا |
7 |
1322 |
5/110 |
بحران،درآمدبالا |
نرخ تورم درزمان بحران 1316-1322پهلوی اول
2. نرخ تورم در دوره محمدرضاپهلوی معروف به پهلوی دوم؛
ردیف |
سال |
نرخ تورم |
وضعیت |
1 |
1350 |
5/5 |
ثبات، درآمدبالا،حمایت خارجی |
2 |
1351 |
3/6 |
ثبات، حمایت خارجی، درآمدبالا |
3 |
1352 |
2/11 |
ثبات، حمایت خارجی، درآمدبالا |
4 |
1353 |
5/15 |
ثبات، حمایت خارجی، درآمدبالا |
5 |
1354 |
9/9 |
ثبات، حمایت خارجی، درآمدبالا |
6 |
1355 |
6/16 |
ثبات، حمایت خارجی، درآمدبالا |
7 |
1356 |
1/25 |
آستانه بحران، حمایت خارجی،درآمدبالا |
8 |
1357 |
0/10 |
|
3. نرخ تورم در دوره جمهوری اسلامی ایران؛
ردیف |
سال |
نرخ تورم |
وضعیت |
1 |
1358 |
4/11 |
بحران، تحریم وجنگ داخلی،درآمد پایین |
2 |
1359 |
5/23 |
بحران، تحریم وجنگ داخلی، درآمد پایین |
3 |
1360 |
8/22 |
بحران، تحریم وجنگ داخلی، درآمد پایین |
4 |
1361 |
2/19 |
بحران، تحریم وجنگ داخلی، درآمد پایین |
5 |
1362 |
8/14 |
بحران، تحریم وجنگ داخلی درآمد پایین |
6 |
1363 |
4/10 |
بحران،تحریم وجنگ داخلی، درآمد پایین |
7 |
1364 |
9/6 |
بحران،تحریم وجنگ تحمیلی درآمد پایین |
8 |
1365 |
7/23 |
بحران،تحریم وجنگ تحمیلی،درآمد پایین |
9 |
1366 |
7/27 |
بحران،تحریم وجنگ تحمیلی،درآمد پایین |
10 |
1367 |
9/28 |
بحران،تحریم وجنگ تحمیلی،درآمد پایین |
11 |
1373 |
2/35 |
بحران، تحریم، بازسازی، درآمد پایین |
12 |
1374 |
4/49 |
بحران، تحریم، بازسازی، درآمد پایین |
13 |
1392 |
7/34 |
تحریم،بحران منطقه ای، درآمد پایین |
نرخ تورم جمهوری اسلامی ایران 1358- 1395
جمع بندی
آنچه
باعث تاسف ميشود اين است كه امروزه به هنگام اظهارنظر درباره وضع موجود
كشور، جدا از برخي تحليلهاي مغرضانه و جهتدار دشمنان، بخشي از تحليلها و
قضاوتهاي دوستان نيز منصفانه و واقعبينانه ارائه نميشود. موارد منفي
بزرگنمايي شده و بسياري از اقدامات و دستاوردهاي مثبت ناديده گرفته ميشود؛
حتي تلاش جهتدار و معنيداري در خصوص القاي اين نكته به مردم و بخش بزرگي
از فرهيختگان و خواص جامعه صورت ميگيرد تا وضعيت اقتصادي و درجه توسعه
يافتگي كشور حتي در مقايسه با قبل از انقلاب نيز بدتر نشان داده شود، ولي
تامل واقعبينانه و تحليل علمي تحولات پس از انقلاب، به وضوح نشان ميدهد
كه با توجه به شرايط و محدوديتهاي موجود، جمهوري اسلامي در مدت عمر خود
توانسته ضمن مقاومت در برابر فشارها و تجاوزات بيگانگان، در اصلاح و بهبود
وضعيت معيشتي و اجتماعي مردم خود نيز توفيقات فراواني به دست آورد.
و
البته پرداختن به اقدامات مثبت نظام، به معني نفي يا ناديده گرفتن معضلات و
نواقص موجود نيز نميباشد. مشكلات موجود، اكثراً محسوس و مشهود براي عموم
مردم است، اما ممكن است نگاه و ذهنيت آنها تنها از زاويه كمبودها و نواقص
شكل گرفته باشد، بنابراين، در اين بحث، سعي گرديد به منظور تعديل و تصحيح
نگرش افراد نسبت به وضع موجود، تلاشها و اقدامات انجام گرفته، مدنظر قرار
گيرد و مواردي كه لازم است جهت قضاوت منصفانه لحاظ گردد، بيان شود.
در
عين حال بايد اذعان كرد كه اگر مقصود و تعريف ما از كارآمدي، «تخصيص بهينه
امكانات در جهت دستيابي به اهداف تعيين شده از سوي انقلاب و نظام جمهوري
اسلامي براي تحقق الگوي مطلوب از يك جامعه ديني، انقلابي و انساني برخوردار
از حداكثر مواهب مادي و معنوي» باشد، در اين صورت، قطعا تا تحقق آن آرمان
مطلوب و مدينه فاضله، فاصلهاي بسيار داريم و ضروري است براي رسيدن به آن
وضعيت، ضمن نقد وضع موجود به علتيابي مشكلات و بررسي دلايل عدم تحقق برخي
از اهداف و آرمانها بپردازيم و با ارائه راهكارها و پيشنهادها، جهت رفع
آنها اقدام كنيم
.
[1] . وضعیت بهداشت، درمان و سلامت مردم در حکومت پهلوی و بعد از انقلاب اسلامی در یک نگاه با مقایسه آماری سینا، شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
[2] . مقایسه وضعیت علمی کشور در دوران پهلوی و پس ازانقلاب شبکه اطلاع رسانی راه دانا،06/11/93
[3] . خبرگزاری فارس یکشنبه 17 بهمن 1395
[4] . http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2338