صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۳۱۶۶۰۵
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: با وجود آنکه در صنعت ساخت و تعمیر کشتی 60 درصد هزینه‌ها، یدی است و نیروی کار هم در کشور ما ارزان است، اما در این حوزه بی‌توجه به این مزیت‌ها، نرخ‌های گران ارائه می‌دهیم.
سیامک سید مرندی در پاسخ به این سؤال که توسعه اشتغال در استان‌های ساحلی را در صنعت کشتی‌سازی چگونه دنبال می‌کنید؟ اظهار داشت: صنعت کشتی‌سازی شاید در نگاه اول غیراقتصادی به چشم بیاید، من ضمن آنکه این مطلب را رد نمی‌کنم، اما می‌گویم اگر زنجیره تأمین به درستی فعال شود قطعاً این صنعت مقرون به صرفه خواهد بود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با اشاره به اینکه البته تعریف مقرون به صرفه بودن باید ملی باشد، افزود: کشتی‌سازی توان خوبی در کشور دارد، مزیت تعمیرات و ساخت دارد، در بخش تعمیرات مزیت این است که نیروی کار ارزان و انرژی مناسبی داریم، همین الان هزینه یک نیروی کار ما ۲۵ درصد از کف نیروی کار کشور چین ارزان‌تر است، اما آیا از این مزیت استفاده کرده‌ایم؟ که پاسخ خیر است.

وی ادامه داد: در حوزه تعمیر شناور‌ها وقتی می‌خواهیم قیمت را به متقاضی ارائه دهیم، قیمت خود را عین قیمت خارجی منطبق می‌کنیم در حالی که نیروی کار ما ارزان است، کار یدی و انسانی در این صنعت داریم و قطعا در راستای جذب مشتری و در بازاری رقابتی، باید بر اساس این مزیت (نیروی کار ارزان) قیمت دهیم، تا بتوانم رقابت کنم.

مرندی اظهار داشت: در بخش ساخت و تعمیرات شناور، ۶۰ درصد هزینه، هزینه نیروی کار است که ما از این مزیت بهره‌مندیم و نسبت به کشور‌هایی نظیر امارات و دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس، در این موضوع، مزیت بالایی داریم، اما از این مزیت استفاده نمی‌کنیم و قیمت ما (در بخش تعمیر شناور) برای این کار که ۶۰ درصد آن یدی است با قیمت کسی که در اروپا و آمریکا دستمزد بالایی هم می‌گیرد، نزدیک می‌شویم و درواقع با نرخ دستمزد کارگران آن مناطق، نرخ پیشنهادی ارائه می‌دهیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اضافه کرد: کشتی‌سازی شاید سود آن چنانی نداشته باشد، ولی وقتی ما زنجیره تأمین را داریم در این زنجیره تأمین حدود ۱۰۰ حوزه زیرساخت به کشتی‌سازی مرتبط می‌شود و خدمات می‌دهد، حجم عظیمی از نیروی کار آنجا حاصل می‌شود و این برای ما مقرون به صرفه است، چون به جای آنکه با هزینه زیاد نیروی کار خود را فعال کنیم، در کشتی‌سازی با رویکرد مناسب خیلی راحت به این کار دست می‌یابیم.

وی اظهار داشت: در بحث طرح تحول، بیش از ۹۴ هزار شغل ایجاد می‌کنیم، همچنین در بحث جایگزینی شناور‌های فرسوده هم به همین شکل است، شاید وقتی شناوری از رده خارج می‌کنیم و شناوری بهتر جایگزین آن کنیم، از روی آن شناور ۶ نفر کرو کم می‌شود، اما به جای آن ۹۰ هزار نفر فعال می‌شود.
نام:
ایمیل:
نظر: