صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۳۲۰۲۷۶
وزیر نفت معتقد است LPG برای سوخت خودروها نیست و این یعنی چشم بستن بر یک میلیون خودرو LPG سوز در حالی که ترکیه، روسیه و اروپایی‌ها تجربه موفقی در استفاده از این سوخت برای خودروها دارند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۸، آب پاکی را روی دست صاحبان خودروهای LPG سوز ریخت و در این باره گفت: «LPG برای سوخت خودرو نیست». این اظهار نظر وزیر نفت در حالی مطرح شد که بر اساس بررسی‌های انجام شده کارشناسان، در ایران حدود یک میلیون خودروی LPG سوز وجود دارد و به نظر می‌رسد زنگنه با چنین اظهار نظری عملاً یک میلیون صاحب خودروهای LPG سوز در ایران را نادیده گرفته است.

رضا رحیمی، کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه صاحبان این یک میلیون خودروهای ال پی جی سوز در ایران مجبور هستند به صورت غیر استاندارد و غیر مجاز سوخت‌گیری انجام دهند، گفت: یکی از روش‌های سوخت‌گیری آنها، خالی کردن سیلندر گاز مایع در مخزن خودرو به صورت کاملاً خطرناک است. این افراد به دلیل فقدان جایگاه‌های سوخت رسمی LPG در ایران برای پیدا کردن سوخت سرگردان شده‌اند و مجبور هستند به دنبال سیلندرهای گاز مایع باشند.

وی افزود: از طرفی این رانندگان در معرض خطر آتش سوزی هستند و همچنین باعث برهم زدن تعادل توزیع سیلندرهای گاز مایع در مناطق فاقد گاز طبیعی می‌شوند. این در حالی است که در کشورهایی مانند ترکیه، کره جنوبی، روسیه و ایتالیا به ترتیب ۴.۷ میلیون، ۲.۵ میلیون، ۳ میلیون و ۲.۴ میلیون خودروی LPG سوز وجود دارد و کشورهای پیشرفته علیرغم واردات ال پی جی، از این سوخت به طور گسترده در خودروهای خود استفاده می‌کنند.

به گفته این کارشناس انرژی، کشور روسیه که صاحب بزرگترین منابع گازی در دنیاست، غیر از سی ان جی، ال پی جی را نیز به اندازه ۳ میلیون تن در سال در خودروها استفاده و در واقع جایگزین بنزین کرده است تا از تنوع سبد سوخت و منافع آن بهره‌مند باشد. در اروپا LPG را به عنوان سوخت پاک می‌شناسند و به آن اتوگاز می‌گویند. در این کشورها خودروهای LPG سوز جایگاه‌های رسمی و مجاز سوخت‌گیری دارند و LPG نیز مانند سایر سوخت‌ها، مشتریان خاص خود را دارد که می‌توانند از جایگاه‌های مختص این سوخت، سوخت‌گیری کنند.

ایجاد جایگاه خودروهای LPG سوز در ایران

رحیمی ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن است که چون در ایران سهمیه گاز مایع برای خودروها در نظر گرفته نشده است، مردم مجبور به تخلیه سیلندرهای گاز مایع در خودرو می‌شوند و از همین رو سیلندرهای گاز مایع در روستاها و شهرهایی که هنوز گازکشی نشده‌اند، کمیاب یا حتی نایاب می‌شود. با این وجود اکنون در شهرهای تهران، اصفهان و شیراز به تعداد معدودی جایگاه مجاز LPG وجود دارد.

وی اظهار داشت: با تشدید تحریم‌های نفتی، صادرات گاز مایع با مشکلاتی مواجه شده که منجر به سوزاندن گاز مایع در مشعل‌ها در تابستان ۹۸ شده است و خبرها حاکی از آن است که ظاهراً رسمیت یافتن مصرف بخشی از گاز مایع کشور در خودروها و ایجاد تعداد بیش‌تر جایگاه‌های مجاز و استاندارد LPG در برخی شهرها مورد پیگیری برخی مسئولین کشور قرار گرفته است که می‌تواند خبر امیدوار کننده‌ای برای صاحبان خودروهای ال پی جی سوز باشد.

نام:
ایمیل:
نظر: