صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳  ، 
شناسه خبر : ۳۲۲۰۳۸
کووید 19 ویروس فراگیری است که با عبور از مرزهای چین، به فاصله 100 روز معضلی عالم‌گیر شده است[...]

یادداشت: کووید 19 ویروس فراگیری است که با عبور از مرزهای چین، به فاصله 100 روز معضلی عالم‌گیر شده است و اینک دنیا را با رکود بی‌سابقه اقتصادی مواجه ساخته است.

گزاره‌های خبری:1- به گزارش رویترز: «آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که اقتصاد چین در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.8 درصد کوچک شده که اولین رشد منفی اقتصاد این کشور دست‌کم از سال 1992 میلادی تاکنون به شمار می‌رود.» وضعیت برترین اقتصاد دنیا نیز تعریفی ندارد؛ آمار پنج میلیونی بیکاران در هفته اول شیوع ویروس در امریکا و پیش‌بینی بیکاری 20 میلیون شاغل در این کشور در صورت تداوم روند فعلی، آینده تیره‌وتاری را برای مردم این کشور نوید می‌دهد. 2- به گزارش نیویورک‌تایمز، اقتصاد اروپا که سال گذشته میلادی را تنها با رشد 0.1 درصدی به پایان رسانده بود، اکنون در آستانه رکودی بی‌ُسابقه مواجه است که در آن میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست خواهند داد. 3- گیتا گوپیناس،  اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی تداوم رشد منفی اقتصاد جهان تا پایان 2021 میلادی را کرده و در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفته است: «ما انتظار داریم حتی تا پایان ۲۰۲۱ فعالیت‌های اقتصادی پایین‌تر از آنچه ما قبل از شیوع ویروس کرونا انتظار داشتیم، باقی بمانند.» 4- بر اساس برآورد بانک جهانی از شاخص‌های اقتصادی کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا تا ابتدای ماه آوریل، اقتصاد کشور‌های این منطقه حدود ۱۱۶ میلیارد دلار یعنی معادل حدود ۳.۷ درصد نسبت به سال گذشته کوچک‌تر شده است.

نکته راهبردی:

واقعیت تلخ اقتصادی ایام کرونایی موضوعی فراگیر و جهانی است که اقتصاد ایران نیز از آن بی‌تأثیر نبوده است. هرچند نقش قوای حکومتی اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه در این ایام نقشی بی‌بدیل و مهم ارزیابی می‌َشود و برآورد کلی اقدامات حکومت در این مقطع، برآورد مثبت و قابل تحسینی است، اما اراده جمعی ملت و فرهنگ نوع‌دوستی و دستگیری از همنوع که این روزها با اقدامات مختلفی مثل؛ بخشش اجاره‌بهای مراکز تجاری و منازل مسکونی، بخشش حقوق، فعالیت‌های جهادی، کمک مؤمنانه و ... انجام می‌گیرد، از مهم‌ترین شاخصه‌های اجتماعی مؤثر برای کاهش و تحمل‌پذیر کردن اثرات مخرب اقتصادی در جامعه به شمار می‌رود

نام:
ایمیل:
نظر: