صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۳۲۸۰۹۵
 مسعود براتی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: بازگشت به برجام به دلایل متعددی سیاست پرابهام و غیردقیقی است. چرا که معلوم نیست بازگشت به برجام دقیقا چه معنایی خواهد داشت. خصوصا از منظر تحریم‌شناسی، بازگشت به برجام دارای ابهامات فراوانی است.

 در صورتیکه از نظر ایران مهمترین وجه برجام، مساله برداشتن تحریم‌ها است. لذا جمهوری اسلامی ایران سیاست کاملا اصولی را اتخاذ نموده و بیان کرده است که مساله رفع تحریم‌ها بسیار مهمتر از بازگشت آمریکا به برجام است.

 این حرف آقای رئیس جمهور برای تمامی اقدامات تحریمی ترامپ درست نیست. چرا؟ در پاسخ به این سوال باید به قانون کاتسا بازگشت. قانونی که در تابستان ۹۶ تصویب شد و در کنار تاسیس مرکز هدف‌گیری تامین مالی ترویسم (TFTC) در عربستان، زمینه‌ساز ضربه ارزی به ایران در دی ۹۶ در کشور امارات شد.

 در بخش ۱۰۵ این قانون، کنگره دولت آمریکا را موظف کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک نهاد حامی تروریسم شناسایی کرده و ذیل تحریم‌های دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار دهد. همچنین براساس این قانون، دولت موظف شده است که این کار را برای تمام نهادها، دفاتر، وابسته‌ها و ... سپاه نیز انجام دهد.

 آیا بایدن می‌تواند تحریم تروریستی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت را لغو کند؟ با توضیح فوق پاسخ این سوال روشن است: خیر. بایدن اختیار لغو تحریم تروریستی بانک مرکزی، شرکت ملی نفت، صندوق توسعه ملی و ... را ندارد.

 البته در قانون کاتسا مانند سایر قوانین تحریمی یک اختیار محدود و موقت برای رئیس جمهور در نظر گرفته شده است. در بند ۱۱۲ قانون کاتسا اشاره شده که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با ارسال گزارشی به کنگره مبنی بر حیاتی دانستن، توقف موردیِ برخی مفاد تحریمیِ مصرح در قانون برای امنیت ملی آمریکا برای بازه‌های حداکثر ۱۸۰ روزه، آن‌ها را متوقف (waive) ‌کند.

 بازگشت آمریکا به برجام بسیار پرابهام و با قابلیت فریبکاری بیشتر از برجام است. لذا سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، مطالبه خروجی مشخص است. برای حفظ خروجی مدنظر نیز لازم است ضمانت اجرایی که در اختیار خودمان باشد یعنی تعهدات هسته‌ای به گونه‌ای به کار گرفته شود که در صورت بدعهدی طرف مقابل قابل بازگشت باشد.

 اینکه آمریکا گفته است ابتدا باید ایران به تعهداتش عمل کند و بعد آمریکا به تعهداتش عمل کند، تشدید شده‌ی عملیات فریبی است که در برجام صورت گرفت و با ابهامات فراوانی که وجود دارد و جایی برای ذره‌ای اعتماد به آمریکا باقی نمی‌گذارد.

 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نام:
ایمیل:
نظر: