صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲  ، 
شناسه خبر : ۳۳۱۲۴۴
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

مناظرات سیاسی را می‌توان اوج فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف دانست که برای کسب رأی به میدان آمده‌اند. مناظرات هرچند ابعاد هیجانی و احساساتی‌اش بر ابعاد عقلانی غلبه دارد، اما همچنین یکی از مهم‌ترین عوامل داغ کردن فضای انتخاباتی و ترغیب مردم برای آمدن به‌پای صندوق‌های رأی است. گام اول در مناظرات انتخاباتی برداشته شد و امروز راند دوم آن برگزار خواهد شد. مناظره‌ای که سیاسی‌تر از قبل خواهد بود و میدان‌داران آن با آمادگی و تجربه بیشتری وارد گود خواهند شد!

نکات تحلیلی: ۱- مناظره اول نشان داد که هیچ‌کدام از هفت نامزد حاضر درصحنه، خود را تماشاچی صحنه انتخابات ندانسته و آمده‌اند تا مناظره‌ای جدی را پیش روی ملت داشته باشند. چالش‌ها و منازعات پیش‌آمده حکایت از آن داشت که هرکدام از نامزد‌ها حرف‌هایی برای گفتن داشته و آمده‌اند تا در مناظرات سبد رأیشان را تقویت کرده و خود را به پیروزی نزدیک کنند! بدون شک در مناظره دوم سطح منازعات شدت بیشتری یافته و مرزبندی‌ها و دوگانه‌سازی‌ها بیش‌ازپیش آشکار خواهد شد. ۲- انتظار آن است که مناظرات علاوه بر آنکه باهدف تفوق و برتری بر رقبا طراحی شده است، مبتنی بر چارچوب و اصولی برگزار گردد. اولین اصل و خط قرمز مناظرات، رعایت صداقت و اخلاق است. کسی قرار نیست برای کسب چند رأی پای بر روی اصول اخلاقی بگذارد و از هر حربه‌ای بهره جوید. اگر اصول و قواعدی بر رقابت‌های انتخاباتی جاری نباشد، اتهام زنی، تمسخر، تحقیر، سیاه نمایی و ... فضای رقابت‌ها را آن‌چنان آلوده می‌سازد که یافتن حقیقت دشوار می‌شود. روش باطلی که جز به سوختن رأی ملت نخواهد انجامید! و البته با ذوق و شوق بیگانگان و دشمنان ملت همراه خواهد بود! ۳- در مناظرات باید مواظب آدرس‌های غلطی بود که گاه توسط حاضرین، با اهداف خاص ارائه می‌شود. فضای رقابت‌های انتخاباتی فضای توجه و بازخوانی مشکلات کشور است و تلاش برای ارائه راهکار برای برون‌رفت از مشکلات. در این میان بانیان وضع موجود تلاش می‌کنند تا با دادن آدرس غلط، خود را از موضع پاسخگویی رهانیده و مبرا از آنچه هست، کنند و موضع طلبکار بگیرند!

نکته پایانی: فضای انتخابات با شور و هیجان و عواطف و احساسات درهم‌آمیخته است؛ اما فراموش نباید کرد که آنچه رأی و انتخاب مردم را معتبر خواهد ساخت، آن است که در چارچوب عقلانیت رقم بخورد؛ لذا باید تلاش کرد تا امکان انتخاب صحیح و عقلانی و مبتنی بر ضرورت‌های امروز جامعه برای رأی‌دهندان فراهم گردد تا حاصل آن انتخاب شایستگانی باشد که از صلاحیت لازم برای اداره کشور برخوردارند.

نام:
ایمیل:
نظر: