صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴  ، 
شناسه خبر : ۳۳۵۵۲۴
اگر وزارت صمت بر اساس تبصره ۱۲ قانون رفع موانع تولید و قانون هوای پاک خرید باتری‌ها را سوبسید بدهد به راحتی می‌توان شاهد استفاده و بکارگیری موتور و خودرو‌های برقی در کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، منوچهر منطقی با بیان اینکه شرکت‌های زیادی در زمینه تولید اتوبوس، خودرو و موتور برقی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: هر یک از شرکت‌های تولید کننده لزوماً دانش بنیان نیستند.

وی با اشاره به رویکرد‌های تولید اتوبوس، خودرو و موتوربرقی شرکت‌های تولید کننده گفت: برخی از این شرکت‌ها با کمک خارجی‌ها و تجهیزاتی غیر ایرانی به مونتاژ و توزیع خودرو و موتور برقی می‌پردازند و برخی دیگر با کسب دانش فنی تولید تجهیزات این وسایط نقلیه در صدد هستند تولید انبوه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری در این مسیر همواره تاکید دارد که دانش فنی ساخت این وسائط نقلیه کسب شود، گفت: چندین پروژه در حوزه تولید اتوبوس، مترو و خودروی برقی اجرایی می‌شود که لزوماً ممکن است همه آن‌ها دانش بنیان نباشند.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موتورسیکلت‌های برقی اغلب در بخش خصوصی تولید می‌شوند به طوری که از ۵ سازنده بزرگ موتوربرقی، ۳ تولیدکننده دانش بنیان نیستند و دو شرکت دیگر که دانش بنیان هستند از سوی معاونت علمی و فناوری مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

منطقی در خصوص خودرو‌های برقی گفت: پیش از این یک خودروی برقی رونمایی شد و در آینده قرار است یک خودروی دیگر رونمایی شود؛ دو شرکت خودروساز هم تولید خودروی برقی را در برنامه خود دارند.

وی در خصوص چشم‌انداز وسائط نقلیه برقی گفت: با توجه به اینکه قیمت باتری در این وسائط از قیمت بالایی برخوردار است و نیمی از قیمت هر یک از این وسائط نقلیه مربوط به باتری می‌شود لازم است که دولت میانجی‌گری کند و مبلغ باتری را متقبل شود.

وی گفت: اگر وزارت صمت بر اساس تبصره ۱۲ قانون رفع موانع تولید و قانون هوای پاک خرید باتری‌ها را سوبسید بدهد به راحتی می‌توان شاهد استفاده و بکارگیری موتور و خودرو‌های برقی در کشور بود.

وی با اشاره به چشم‌انداز استفاده از خودرو‌های برقی ادامه داد: این موضوع نیازمند حمایت عمومی و یک حمایت قانونی است و پیش بینی می‌کنیم تا ۱۴۰۴ تعداد خودرو‌های برقی به ۳۰ هزار خودرو برسد.

منطقی در خصوص اتوبوس برقی گفت: اتوبوس‌های برقی در مسیری است که با تامین بودجه زودتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا فرهنگ استفاده از اتوبوس برقی در کشور جا افتاده و این موضوع حمایت بیشتر دولت و شهرداری را می‌طلبد.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر این بحث سوبسید باتری برای موتور‌های برقی به صورت جدی پیگیری شود می‌توانیم پیش بینی کنیم که در میان مدت صنعتی سازی این وسیله نقلیه با سرعت بیشتری پیش می‌رود و قیمت برای عموم مردم ارزان‌تر شود.

نام:
ایمیل:
نظر: