صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲  ، 
شناسه خبر : ۳۴۴۳۴۴

‌‌مژگان خانلو با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال 1402 بر مبنای سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، سند ملی آمایش سرزمین و سند تحول دولت مردمی تهیه و تنظیم شده است، اظهار کرد: در ماده واحده لایحه بودجه 1402 برخلاف سنوات قبل، از درج احکام غیر بودجه‌ای، درج تغییر یا اصلاحی در قوانین دائمی مصوب مجلس شورای اسلامی اجتناب شده است.

* شفافیت درآمدها و هزینه‌ها و پیش‌بینی واقع‌بینانه از منابع و مصارف

وی افزود: همچنین احکام یکسان بودجه از احکامی که ماهیت دائمی دارند جدا شده و موارد دائمی در قالب لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (3) و قابلیت اجرا در سنوات آتی همراه با لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. 

خانلو با تاکید براینکه در لایحه 1402 شفافیت درآمدها و هزینه‌ها و پیش‌بینی واقع‌بینانه از منابع و مصارف مشهود است، ادامه داد: به لحاظ تقویت جایگاه استان‌ها و تمرکززدایی، سازوکارهای انگیزشی برای افزایش وصول و درآمد در استان‌ها با صرف بخشی از درآمدهای هر استان در همان استان پیش‌بینی شده است و همچنین اختیارات درآمدهای مالیاتی مازاد بر پیش‌بینی و حقوق و بهره مالکانه معادن به استان‌ها واگذار شده است. 

* پیشنهادهای مهم برای استان‌ها در لایحه بودجه

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه با اشاره پیشنهاد تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت در لایحه بودجه گفت: علاوه بر تشکیل صندوق‌های استانی عدالت و پیشرفت و اختصاص 31 هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق‌های مذکور، واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی ملی در سطح استان به همان استان از ویژگی‌های خاص لایحه بودجه سال 1402 در بخش استان‌ها است.

وی در مورد دیگر ویژگی‌های مهم لایحه بودجه سال 1402 نیز گفت: در بودجه سال 1402 عدم استفاده از سهم 40 درصدی صندوق توسعه ملی (استقراض از صندوق توسعه ملی) و اتکاء بودجه به منابع عمومی قابل وصول مورد توجه قرار گرفته و اصلاحات در تبصره (14) با موضوع منابع و مصارف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و انتقال 150 هزار میلیارد تومان از مصارف آن به بودجه عمومی کشور انجام شده است.

* تأمین منابع مالی مورد نیاز برای مقابله با تنش آبی

خانلو در مورد اقدامات انجام شده در لایحه بودجه برای مقابله با تنش آبی گفت: توجه ویژه به تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با مشکل تنش آبی در استان‌های درگیر کشور برای اتمام طرح‌های سامان‌دهی آب‌های مرزی و توسعه فناوری و قابلیت‌سازی آب‌های ژرف صورت گرفته است.

* سرمایه‌گذاری 578 هزار میلیارد تومانی توسط شرکت‌های دولتی

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بخش بودجه شرکت‌های دولتی تعداد 32 شرکت دولتی (شامل 30 شرکت آب و فاضلاب روستایی و 2 شرکت غله و خدمات بازرگانی) با توجه به اتمام فرایند ختم تصفیه از عداد شرکت‌های دولتی خارج شدند، ادامه داد: ‌میزان سرمایه‌گذاری قابل انجام شرکت‌های دولتی به میزان 578 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال 1401، بیش از 20 درصد رشد یافته است.

* مشوق‌های مالیاتی برای کسب‌‌و‌کارهای اینترنتی فعال در سکوهای داخلی

وی گفت: حمایت و ارائه مشوق‌های مالیاتی به کسب‌وکارهای اینترنتی انتقال‌یافته به سکوهای داخلی مطرح شده است و افزایش مشوق مالیاتی واحدهای تولیدی نسبت به سال 1401 به میزان دو واحد درصد خواهد بود.

* بودجه در راستای افزایش رشد اقتصادی و مهار تورم تدوین شده است

خانلو در مورد اهداف لایحه بودجه در حوزه رشد اقتصادی مهار تورم و دیگر شاخص های اقتصادی گفت: اهداف کلان اقتصادی منبعث از اهداف تعیین‌شده در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در راستای افزایش رشد اقتصادی و مهار تورم و کنترل رشد نقدینگی است و جهت‌گیری تنظیم لایحه بودجه، پیش‌بینی واقع‌بینانه منابع و کنترل مصارف بوده است، به‌گونه‌ای که با اجتناب از کسری بودجه و عدم استفاده از تنخواه بانک مرکزی، پایه پولی و نقدینگی و تورم از ناحیه فشارهای بودجه‌ای تحت تأثیر قرار نگیرند.

‌رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه در مورد مخالفت دولت با مالیات بر سود سپرده بانکی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در مورد آثار این حکم بر نقدینگی و ایجاد اخلال در  سایر بازارهای مالی و با توجه جمع‌بندی نظرات در هیأت وزیران، در قالب قانون اصلاح قانون بودجه سال جاری، این حکم در لایحه توسط دولت پیشنهاد نشد.

* تمهیدات لازم درباره تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی در برنامه هفتم پیش‌بینی می‌شود

وی درخصوص ایفای تعهدات دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: باید دو مقوله را از یکدیگر تفکیک کرد، اول، بابت سهم دولت در قبال ارائه خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی به مشمولان در سال 1402 که باوجود محدودیت‌های منابع، حدود 13300 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که نسبت به سال جاری بیش از سه برابر است؛ دوم، مانده بدهی‌های حسابرسی‌شده دولت به سازمان تأمین اجتماعی در سنوات اخیر است که در قالب ظرفیت منابع لایحه بودجه قابل پیش‌بینی نبود و با توجه به اینکه صندوق‌های بازنشستگی یکی از موضوعات کلیدی در برنامه هفتم توسعه است، تمهیدات لازم برای این موضوع به‌صورت جامع و کامل در در لایحه برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی خواهد شد.

خانلو افزود: حکم مربوط به سامانه محرومیت‌زدایی حذف نشده و در بند (ج) تبصره (17) با اصلاحاتی درج شده است، همچنین برای تجمیع و یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به حمایت‌ها و آسیب‌های اجتماعی تمهیدات لازم در لایحه برنامه هفتم پیش‌بینی خواهد شد (ایجاد پنجره واحد)؛ در حال حاضر سامانه‌های متعددی این اطلاعات را ثبت می‌کنند و سازمان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور در حال ساماندهی و یکپارچه‌سازی اطلاعات است.

* تمهیدات لازم برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه در خصوص برنامه های دولت در بودجه 1402 برای حمایت از زنان و خانواده گفت: تکلیف به دستگاه‌های اجرایی برای هزینه‌کرد یک درصد اعتبارات خود در حوزه زنان و حمایت از خانواده‌، پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش 100 درصدی حق اولاد و 50 درصدی حق عائله‌مندی‌، تأمین مسکن رایگان برای والدین دارای فرزند چهارقلو و بیشتر، تأمین اعتبار مورد نیاز برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی‌، تقویت جایگاه معاونت زنان و خانواده در موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد تمرکز اطلاعاتی در حوزه حمایت‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در لایحه بودجه برای حمایت از زنان و خانواده لحاظ شده است.

 

منبع: فارس

نام:
ایمیل:
نظر: