صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵  ، 
شناسه خبر : ۳۴۵۰۹۳

«ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان شانگهای که در کشورمان به سر می‌برد، روز دوشنبه با مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار و در خصوص چشم اندازهای همکاری‌های اقتصادی فیمابین بحث و تبادل نظر نمود.

صفری در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت چند جانبه گرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های اقتصادی را محور سیاست چندجانبه گرایی قلمداد کرد و پیوستن قریب الوقوع کشورمان به سازمان را در همین راستا خواند و تأکید کرد که عضویت کامل منافع متقابل بیشماری را تامین خواهد کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی گفت: نیمی از اعضای سازمان محصور در خشکی هستند و نیم دیگر نیز همانند ایران در مسیر ترانزیت قرار دارند. لذا ایران آماده است تا در ترتیبات همکاری‌های حمل و نقل شانگهای نقش برجسته‌ای ایفاء کند.

صفری با اشاره به اینکه بزرگترین اقتصادهای مصرف کننده انرژی و بزرگترین دارندگان ذخایر انرژی نیز در سازمان شانگهای حضور دارند، پیشنهاد کرد که گفت‌وگو و مشارکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان انرژی در سازمان شانگهای با هدف تامین امنیت انرژی پایه ریزی شود.

وی همچنین به  استعداد بالای کشورهای عضو برای تبادل و تجارت برق اشاره و بر آمادگی کشورمان برای همکاری در این عرصه تأکید کرد.

مهدی صفری گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی در صنایع دانش بنیان دارد و برای همکاری در حوزه‌های مربوطه و خصوصا ترویج خانه‌های فناوری و دانش بنیان در سطح کشورهای عضو شانگهای آمادگی دارد.

دبیرکل سازمان شانگهای نیز در این دیدار گفت: حوزه‌های ترانزیت، انرژی و فناوری از جمله حوزه‌های مورد علاقه سازمان است. ورود ایران به سازمان، قطعا باعث تعمیق و گسترش همکاری‌های فیمابین خواهد شد.

وی گفت: ایران در آستانه الحاق کامل به سازمان است و مقامات ایرانی نیز درک درستی از وضعیت همکاری های جاری در شانگهای دارند و ایده‌های مطروحه نیز با نگاه سازمان شانگهای هماهنگ است.

 

منبع: فارس

نام:
ایمیل:
نظر: