صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۳۴۸۳۹۵
پایگاه بصیرت / سیدمرتضی رضایی
خداوند در قرآن کریم از عید قربان با نام‌های گوناگون آن سخن گفته است. «عید اضحی» در آیه «وَالضُّحَى وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَی»؛ سوگند به شب چون آرام شود. سوگند به روشنايى روز(ضحی/ ۱،۲)؛ «شاهد و مشهود» در آیه «وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ»(بروج/ ۳) و «شفع» و «وتر» در آیه «و الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ»(فجر/ ۳) همچنین در مورد نماز روز عید قربان آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّي وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّي»(اعلی/ ۱۴،۱۵) را داریم که علی‌بن‌ابراهیم‌قمی در تفسیر خود، «فَصَلَّي» را نماز عید فطر و عید قربان دانسته است و نیز در آیه «فَصَلِّ لِرَبِّک وَانْحَرْ»(کوثر/ ۲) که منظور از فَصَلِّ نماز عید و منظور از وَانْحَرْ، قربانی روز عید است. همان‌طور که می‌دانید شعائر دینی چند وجهی است که مهم‌ترین هدف آن تربیت و هدایت است. اینکه بندگان خدا در این روز به درگاه او رو بیاورند، بنا بر یک سنت الهی است. مانند اینکه حضرت آدم(ع) پس از خروج از بهشت و ورود به زمین، چهل روز گریه کرد و جبرئیل در روز عرفه دعایی به ایشان آموزش داد و به سبب این دعا در روز عید قربان، خداوند توبه حضرت آدم را پذیرفت. این ماجرا در آیه 37 سوره بقره آمده است که می‌فرماید: «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»؛ سپس آدم از پروردگارش کلماتى را دريافت نمود و [خدا] بر او ببخشود. آرى او توبه‌پذير مهربان است. همچنین قربانی در این روز که به تأسی از اطاعت حضرت ابراهیم(ع) از خداوند و بردن حضرت اسماعیل برای ذبح کردن است که در آیه 104 و 105 سوره صافات آمده است: «فَلَمّا اَسْلَما وَتَلّهُ لِلجَبینِ وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا....»؛ پس وقتى هر دو اطاعت کردند [و وداع کردند] و [پسر] را به پيشانى بر خاک افکند. ما ندا کردیم: ای ابراهیم به خوبی انجام وظیفه کردی و ما نیکوکاران را این چنین پاداش خواهیم داد. همانا که این امتحانی آشکار بود. 
این یادآوری‌های قرآنی، از رفتارهای دینی و انسانی پیامبران سخن می‌گوید که اهداف تربیتی را دنبال می‌کردند. این رفتارها که در قالب شعائر دینی قرار گرفته، برای یادآوری تکالیف دینی و اخلاقی مؤمنان است که باید در روزهای دیگر سال انجام شود؛ یعنی باید با درک اهداف شعائر دینی، برای روزهای دیگر سال برنامه‌ریزی کنیم تا رفتارهای عبادی و اخلاقی ما به یکی دو روز منتهی نشود. جالب آنکه بسیاری از شعائر دینی اجتماعی است و به‌صورت گروهی و با اهداف خاص انجام می‌شود. اینکه در کنار یکدیگر جمع شویم و عبادت کنیم و پس از آن برای رفع مشکلات برادران و خواهران دینی‌مان اقدام کنیم و به اموری مانند رسیدگی به نیازمندان بپردازیم، از زیبایی‌های شعائر دینی است. نمونه بارز این اجتماع دینی، عید قربان است که مؤمنان در روز عید جمع می‌شوند، نماز می‎خوانند و پس از آن قربانی می‌کنند و آن را به‌دست نیازمندان می‌رسانند و در همین زمان تصمیم می‌گیرند این کار خداپسندانه را در طول سال انجام دهند. به عبارتی، شعائر دینی و مناسک عبادی برای شروع و ادامه تصمیم‌های بزرگ در طول زندگی است. فلسفه تکرار این مناسک و شعائر هم این است که از فراموشی رفتارهای عبادی و انسانی جلوگیری می‌کند.
نام:
ایمیل:
نظر: