آرا شاوردیان نماینده ارامنه مجلس در نشست جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه اسلامی و اسناد بین المللی که با حضور بزرگان ادیان الهی در مرکز پژوهشهای مجلس در حال برگزار است، گفت: در قانون جمهوری اسلامی ایران همچنین سایر قوانین حقوقی برای اقلیتها به رسمیت شناخته شده است. حق بر انجام مراسمات مذهبی، حق تعلیم و تربیت دینی بر اساس مذهب فرد، حق بر انجام احوال شخصیه بر اساس مذهب فرد، حق سوگند به کتاب مقدس فرد، حق داشتن احزاب و انجمنها و همچنین داشتن ردیف بودجه اختصاصی، مواردی از حقوق پذیرفته شده برای پذیرفته برای پیروان ادیان توحیدی در قوانین کشورمان است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران سیاستهای فراگیری را اجرا کرده است که آزادی عمل به ایمان تضمین، هماهنگی بین ادیان الهی را ترویج و بر حقوق اقلیتهای دینی تأکید میکند.
وی با اشاره به اینکه تکریم پیروان ادیان توحیدی و توجه به حقوق آنان در قوانین کشور در وهلۀ نخست، نه بر اساس اسناد بینالمللی و الزامات حقوق بشری است، افزود: این الزامات به مقتضی منافع برخی کشورها متغیر هستند بلکه نشأتگرفته از بینش غیر قابل تغییر دین مبین اسلام در مورد ادیان توحیدی است. در تاریخ اسلام شاهدیم که بزرگان دین اسلام همواره بر احترام آزادی و حریت پیروان دیگر تأکید می کردند و مسلمانان هم با همین نگاه به آنان مینگریستند. حضرت امام خمینی(ره) در تمام پیامها و سخنرانیهای خود به این نکته مهم اشاره دارند که تمام ادیان الهی برای تربیت روح انسان آمدهاند و این مشخصه یعنی تربیت روح را ما فقط در ادیان الهی میبینیم. از دیدگاه ایشان که دیدگاه یک متفکر برجسته دینی و عالم اسلامی است، ادیانی که در قرآن کریم از آنان نام رفته است، ادیان الهی محسوب می شوند. ایشان همیشه در مورد این ادیان الهی به دیدۀ احترام و تکریم نگریستهاند و این موضوع همواره سرلوحه قانونگذاران جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان پرورشیافتۀ مکتب توحید در مورد پیروان ادیان الهی، دیدگاههای عمدهای دارند. به فرمودۀ معظم له ما از اسلام آموختهای که باید با پیروان ادیان دیگر با انصاف و عدالت برخورد کرد. این حکم اسلام به ما است.
شاوردیان ادامه داد: به نظر بنده همین تأکیدها بر جایگاه انسان و احترام به باورها در اندیشۀ اسلامی زلالترین درس مدرسه حقوق بشری است که سبب شده امروز ما پیروان ادیان توحیدی در کنار برادران و خواهران مسلمان خود دست در دست هم و با گذر از دشواریها و مصائب به آبادانی و پیشرفت کشورمان برداریم.
وی در بخش دیگر سخنان خود و با توجه به اهانت به مقدسات اسلامی توسط کشور سوئد و دانمارک گفت: در قلمرو اسناد بینالمللی، در چندین مورد بر اهمیت آزادی مذهب و احترام به نظامهای اعتقادی مختلف به طور صریح و ضمنی اشاره شده است. شاید صریحترین سند بین المللی در مورد احترام به عقاید و ادیان، اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و مشخصاً ماده 18 این اعلامیه است که به طور خاص، حق ازادی عقیده و مذهب را تأیید میکند. علاوه بر این اعلامیۀ سازمان ملل، در مورد رفع هر نوع تبعیض مبتنی بر مذهب و عقیده، تعهد به تساهل مذهبی را تقویت میکند، لکن باید به این نکته به عنوان اساسیترین اصل حقوقی توجه داشت که حقوق و آزادیهای هر فرد در جامعه آنجایی محدود میشود که حقوق افراد دیگر آغاز میشود.
وی افزود: بنابراین نکتۀ حائر اهمیت این است که توهین و تحقیر ادیان، نباید و نمیتواند در پرتو آزادی بیان توجیه شود. حادثۀ دردناک اخیر و سوزاندن قرآن کریم در سوئد و دانمارک که این بار با مجوز رسمی پلیس سوئد و با ادعای واهی آزادی بیان صورت گرفت، نه تنها وجدان جمعی پیروان ادیان را جریهدار کرد، بلکه نقض فاحش تعهدات بین المللی سوئد و منتسب به این دولت است. نقض تعهدات بین المللی توسط مدعیان حقوق بشر که اتفاقاً خود را واعظ این مقررات میدانند، گواهی بر این ادعاست که حقوق بشری که مبتنی بر اندیشهها و بینشهای توحیدی نباشد، محکوم به لگدمال شدن توسط مدعیان دروغین است.
نماینده ارامنه مجلس شورای اسلامی توهین به قرآن کریم را اهانت به تمام انبیاء و ادیان الهی دانست و گفت: چرا که قرآن به قصص انبیاء مکرر اشاره کرده و حتی شرح حال برخی مانند حضرت موسی(علیهالسلام) و حضرت عیسی (علیهالسلام) به طور مبسوط در آیات متعدد آمده و بهترین توصیفات برای آنان شده است. بنابراین ضروری است که چنین اقدامات رادیکال و مبتذلانهای به صورت جمعی محکوم شود و باید اهانت به مقدسات یک دین، توهین به مقدسات دیگر ادیان تلقی کرد. ماجرای دردناک قرآنسوزی آزمونی برای همه پیروان ادیان توحیدی بود که خوشبختانه با واکنش در خورد و به موقع رهبران ادیان همراه بود.