صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۳۴۹۷۰۲

حجت‌الاسلام ابوالحسن حسنی: عقل نظری یکی از اختلافات اساسی دو مکتب اخباری و اصولی است. در کتاب‌های اصولی، مرسوم است که وقتی از حجیت عقل سخن به میان می‌آید، برای تبیین هویت عقل به آرای متکلمان و فلاسفه مراجعه ‌می‌شود و جریان بحث نیز به شیوه متکلمان پیش می‌رود؛ در ‌حالی‌که در مسئله پیشین تعریف عقل به عرف واگذار می‌شد. اصولیان براساس حجیت عقل، احکام را به مستقلات عقلیه، غیرمستقلات عقلیه و شرعیه تقسیم کرده‌اند. فقهای شیعه قبول دارند که عقل در حکم به قبح و حسن یک امر، می‌تواند مستقل باشد؛... اما در مقام تشریع، عقل نمی‌تواند حکمی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
نظر: