صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۹ تیر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر از محرمات اجتناب کردیم و واجبات را انجام دادیم، این کار پرواز را براى من و شما ممکن و فراهم می‌کند؛ چیز بیشترى هم لازم نیست. (۲۳/۰۴/۱۳۹۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

دست برتر ایران در مذاکرات احیای برجام

در سه دهه اخیر هیچ موضوع بین‌المللی به‌اندازه برجام، توسط مردم ایران دنبال نشده است؛ به‌گونه‌ای که امروز نیز جزئی‌ترین تحولات این موضوع توسط آحاد مردم پیگیری می‌شود. مذاکراتی که تحت عنوان احیای برجام در جریان است، با فرازوفرودهایی همراه بوده به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم نسبت به آینده این مذاکرات و تأثیری که بر معیشت آن‌ها دارد، دچار تردید و ابهام هستند. برای تحلیل بهتر باید به چند نکته توجه کرد:

1- با توجه به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، از نظر همه مراجع حقوقی، ایران حق دارد تضمینی را مطالبه کند که این اتفاق تکرار نشود. پیش‌شرطی که مقام معظم رهبری برای احیای برجام مطرح فرمودند، یعنی راستی آزمایی تعهدات گذشته، حداقل کاری است که طرف غربی باید انجام دهد؛ یعنی ایران نگفته که غرب نسبت به رفتار آینده خود به ما اطمینان بدهد، بلکه بخشی از رفتار سوء گذشته خود را جبران کند. اتقان و استحکام خواسته ایران در این موضوع به حدی قوی است که هیچ مرجع معتبری در دنیا این خواسته را غیرمنطقی ندانسته است. 2- هر کنش سیاسی توسط بازیگران در عرصه بین‌المللی بر اساس منافع آن‌ها صورت می‌گیرد. این منافع ممکن است دسترسی به یک سود آشکار باشد یا جلوگیری از یک ضرر بزرگ‌تر. به نظر می‌رسد منافع ایران در مذاکرات، دستیابی به یک سود آشکار یعنی منافع تصریح‌شده در برجام و ازجمله منابع ارزی بلوکه‌شده‌اش در خارج از کشور بوده و منافع آمریکایی‌ها در این حوزه، جلوگیری از گسترش توان هسته‌ای ایران و همچنین جلوگیری از نزدیکی بیشتر ایران به چین و روسیه باشد. 3- آمریکایی‌ها بیش از ایران به برجام نیاز دارند، زیرا اگر احیای برجام به نتیجه نرسد جمهوری اسلامی ایران، ذخایر غنی‌سازی 20 درصدی خود را افزایش می‌دهد، غنی‌سازی 60 درصد را باقدرت ادامه می‌دهد، سایت هسته‌ای فردو را گسترش داده و اجازه ازسرگیری بازرسی‌های فراتر از NPT را نمی‌دهد و از طرف دیگر با به بن‌بست رسیدن تحریم‌ها، ایران مسیرهای جایگزین را به‌درستی پیدا کرده است و همکاری راهبردی با چین می‌تواند تیر خلاصی باشد بر ساختار تحریم‌ها. این تصویر از آینده که بسیار محتمل هم هست، آمریکایی‌ها را در موقعیت امتیازدهی به ایران برای حفظ وضع موجود قرار داده است.

نکته راهبردی: ایران در این دوره از مذاکرات دست برتر را دارد چراکه تا حد زیادی تحریم‌ها را خنثی کرده است و در صورت ایستادگی بر مواضع حق خود، می‌تواند به اهداف خود دست یابد. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                    

سه نکته مهم بیانات رهبر معظم انقلاب

انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم یکی از برگ‌های زرین انقلاب اسلامی است که هرچه از آن فاصله می‌گیریم عظمت آن بیشتر در چشم‌ها متجلی می‌شود. مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی کشور به برخی از نقاط برجسته این انتخابات اشاره کردند.

گزاره‌های خبری: 1- شکست پروژه دشمن: مقام معظم رهبری در مورد دشمنان این انتخابات می‌فرمایند: «تحلیلگرانی که چشمشان به این انتخابات بود، آن‌ها می‌فهمند چه اتّفاقی افتاد. در کجای دنیا معمول است و دیده می‌شود که همه دستگاه‌های تبلیغاتی مخالف، فعّال و مؤثر به کار بیفتند برای اینکه به مردم نهیب بزنند که در انتخابات شرکت نکنید؟». 2- بن‌بست نداریم: دشمنان فضا را به‌گونه‌ای جلوه می‌دادند که گویا جمهوری اسلامی با بن‌بست مواجهه است و بر همین اساس تبلیغ می‌کردند که مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند. تنوع سلیقه‌های نامزدها نشان داد که بن‌بست وجود ندارد. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «تنوع سلیقه‌ها در مناظرات مشاهده شد و پیدا بود؛ امّا همه این نامزدهای محترم بر این معنا متّفق بودند که مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد؛ درست نقطه مقابل آن چیزی که دشمن می‌خواهد اعلام کند که راه‌حلی وجود ندارد. همه متّفق بودند راه‌حل دارد، منتها این [یکی] می‌گفت راه‌حل من درست است، آن [دیگری] می‌گفت راه‌حل من درست است؛ امّا همه وجود بن‌بست را انکار کردند. 3- اعتماد به‌نظام: در هنگام شمارش آرا در این دوره، تعداد آرای باطله نسبت به گذشته دارای برجستگی رسانه‌ای بیشتری شد. مقام معظم رهبری این آرای باطله را دلیل جدایی آن‌ها از نظام ندانست و فرمودند: «بعضی‌ها روی آراء باطله تکیه می‌کنند که آقا آراء باطله [زیاد است]. خب حالا چه؟ آراء باطله دلیل چیست؟ آراء باطله دلیل جدایی آن افراد از نظام است؟ ابداً! عکسِ قضیّه است. آن‌کسی که می‌آید در شعبه‌ی رأی‌گیری و می‌خواهد رأی بدهد -با صندوق قهر نکرده، می‌خواهد رأی بدهد- نگاه می‌کند می‌بیند آن شخصی که قبول دارد، در این مجموعه نامزدها نیست؛ خب این چه‌کار کند؟ می‌تواند قهر کند بگوید حالا که شخص مورد نظر من در این فهرست نامزدها نیست، من رأی نمی‌دهم و برود؛ اگر قهر نکرد، نرفت و رأی داد و اسم همان شخص را نوشت -که این می‌شود آراء باطل- یا رأی سفید انداخت، پس پیدا است که این [شخص] به صندوق رأی علاقه‌مند است، پیدا است که با صندوق رأی قهر نکرده، پیدا است که به‌نظام علاقه‌مند است».

نکته پایانی: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با توجه به مجموعه تحرکات داخلی، خارجی و حتی وضعیت کرونایی، در دنیا بی‌نظیر بود. باید جنبه‌های روانشناسی سیاسی، رسانه‌ای و جامعه‌شناسی این انتخابات مورد تحلیل قرار بگیرد، اما باید مراقب بود که در دام دشمنان برای تخریب آن قرار نگرفت. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                    

روسیه شایعه درباره نیروگاه بوشهر را تکذیب کرد!

چندی پیش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» به نقل از یک منبع روس مدعی شده بود که اختلافات میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه در خصوص پرداخت هزینه‌های نیروگاه بوشهر احتمالاً بر مذاکرات برجامی وین تأثیر می‌گذارد. «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با رد گزارش این روزنامه انگلیسی تصریح کرد که مسائل مربوط به تأمین منابع مالی نیروگاه بوشهر هیچ‌گونه تأثیری در گفت‌وگوهای «وین» برای احیای برجام ندارد. پیش‌ازاین نیز روز شنبه (پنجم تیرماه)، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ارتباط با مسئله تأمین منابع مالی نیروگاه بوشهر نیز توضیح داد: «در حال تأمین سوخت جدید نیروگاه بوشهر هستیم و منابع مالی آن نیز در حال تأمین است». وی مشکل نیروگاه بوشهر را مسائل فنی توصیف کرد که در نیروگاه‌ها به‌صورت طبیعی ایجاد می‌شود.

▼ اخبار

توصیف نگاه امپریالیستی آمریکا توسط چین

سخنگوی وزارت خارجه چین سه نکته درباره نظم جهانی متذکر شد و گفت:  «اول اینکه، آمریکا بزرگ‌ترین مخل نظم جهانی است. آمریکا به‌صورت دلبخواهانه از سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی خارج‌شده و اقدام به تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و زورگویی نظامی به سایر کشورها کرد. دوم اینکه، «نظم قاعده‌محور جهانی» که آمریکا خودش را داعیه‌دار آن معرفی می‌کند درواقع، یک نظم هژمونیک است که در آن دنیا زیر سلطه آمریکا است. اکثریت قاطع کشورهای دنیا ازجمله متحدان آمریکا موافق چنین نظمی نیستند. تنها تعداد کمی از کشورها از چنین نظری حمایت کرده و خواستار آن هستند. سوم اینکه، تنها یک نظم در دنیا وجود دارد و آن نظم بین‌المللی به محوریت سازمان ملل متحد است». ون‌بین در ادامه گفت: «نظم بین‌المللی نباید یک نظم هژمونیک تحت سلطه آمریکا باشد و قوانین بین‌المللی نباید توسط آمریکا یا مجموعه کوچکی از کشورهای تحت رهبری آمریکا ایجاد شوند».

علت مذاکرات بی‌حاصل چیست؟ تعلل آمریکا یا زیاده‌خواهی ایران!

«کریس ناینهام» عضو ارشد بزرگ‌ترین ائتلاف ضد جنگ انگلیس (Stop the war coalition) در یادداشتی نوشت: جو بایدن مانند رهبران جهان در کتاب ۱۹۸۴ «جرج اورول» گمان می‌کند که جنگ، باعث ایجاد صلح می‌شود. یکی از وعده‌های انتخاباتی او این بود که برجام، توافق هسته‌ای که سال ۲۰۱۵ با رهبران ایران حاصل شد اما دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ بی‌ملاحظه‌ از آن خارج شد، احیا کند؛ اما یکشنبه‌شب بایدن دستور حملات هوایی را علیه آنچه پنتاگون مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق می‌نامد صادر کرد». وی افزود: «با توجه به اینکه آمریکا به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شد، احیای آن همواره نیازمند اعتمادسازی از سوی دولت جدید آمریکا بود؛ اما در عوض ما شاهد مجموعه‌ای از تأخیرها و تحریک‌ها علیه دولت ایران بوده‌ایم. به‌رغم شش دور گفت‌وگوهای مستمر و فشرده، طرف‌ها هنوز به توافق نرسیده‌اند. این در حالی است که جو بایدن هنوز سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های ترامپ علیه ایران را آسان نکرده است. بایدن شرط کرده که برای پیشرفت مذاکرات وین، ایران اولین گام را بردارد و سیاستش در خاورمیانه را تغییر دهد؛ اما این یک فاجعه است؛ چون ایران حاضر به پذیرش مذاکرات با آمریکا در قبال مسائل منطقه‌ای نیست.

فعال اصلاح‌طلب: از مردم فاصله گرفته‌ایم!

«اشرف بروجردی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده روحانی در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده که در دی‌ماه سال گذشته مدعی شده بود «اعتماد مردم نسبت به اصلاح‌طلبان از بين نرفته» و «جامعه تمايل بيشتري به اصلاح‌طلبان دارد»، اکنون انتقاداتی به جریان اصلاحات وارد کرده و گفته است: «لازمه ادامه حیات اصلاح‌طلبان در گام اول بازتعریف آسیب‌های وارده به مجموعه حرکت اصلاح‌طلبی است». می معتقد است: «یکی از ضعف‌های اصلاح‌طلبان این بود که فاصله‌شان با مردم زیاد شده بود. در انتخابات سال ۹۶ چون اکثر مردم نمی‌خواستند کاندیدای اصولگرایان رأی بیاورد، پشت آقای روحانی ایستادند. ما حتی با دانشگاهیان هم ارتباط قدرتمندی نداشتیم. با اساتید دانشگاه نیز گزینشی برخورد می‌کردیم.

پرونده حقوق بشری آمریکا در آفریقا

پرونده جنایات دولت‌های مختلف آمریکایی در اقصی نقاط جهان سیاه و سرشار از کشتار و خونریزی بوده است. برخی از آمار رسمی از این جنایات هولناک انسانی عبارت‌اند از؛ سودان از 1955 تا 1972: 750 هزار کشته؛ نیجریه از 1967 تا 1979: 2 میلیون کشته؛ آنگولا از 1980 تا 1988: 700 هزار کشته؛ موزامبیک از 1980 تا 1988: 1 میلیون کشته؛ اوگاندا از 1971 تا 1978: 300 هزار کشته؛ بروندی 1972: 250 هزار کشته؛ بروندی 1993: 200 هزار کشته؛ سودان از 1983 تا 2000: 2 میلیون کشته؛ زئیر/کونگو از 1997 تا 2003: یک‌میلیون و 750 هزار کشته‌شده در جنگ و حدود 5 میلیون نفر جان‌باخته از گرسنگی؛ روآندا، 1994: 800 هزار کشته و 4 میلیون آواره؛ لیبریا از 1980 تا 2001: 250 هزار کشته، یک و نیم میلیون بی‌خانمان و 300 هزار کودک یتیم؛ سومالی از 1991 تا 1992: 350 هزار نفر از گرسنگی مردند و یک و نیم میلیون نفر آواره شدند؛ آنگولا از 1993 تا 1994: 100 هزار کشته و 2 میلیون آواره؛ این کشتارها همچنان ادامه دارد!

‌اخبار کوتاه

رئیسی: به دنبال تثبیت فوری بازار هستیم/ دولت با هدایت، حمایت و نظارت بر چرخه تولید تا توزیع و مصرف کالا، تلاش خواهد کرد آرامش نسبی بر بازار حاکم شود و مردم به‌راحتی بتوانند کالا‌های اساسی موردنیازشان را تأمین کنند. دولت مردمی به دنبال آن است که با اقدامات فوری به بازار ثبات بخشد تا وضعیت بازار برای همه مردم قابل پیش‌بینی باشد.

عدم شفافیت بانک‌ها در ارائه لیست بدهکاران بانکی/ سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: «بانک‌ها هر از چند گاهی لیستی برای ما می‌فرستند که ما نمی‌دانیم لیست همه بدهکاران است یا بخشی از آن‌ها. اقداماتی انجام دادیم و بخش زیادی از معوقات بانکی وصول شد. اینکه صرفاً به ما یک لیست بدهند کافی نیست، باید بدهکاران با ارقام بیشتر و میزان وثایق آن‌ها را به ما اعلام کنند. مواردی داشتیم که شبکه بانکی با اکراه به میدان آمده است و در بسیاری از موارد با گزارش ضابط پرونده را آغاز کردیم».

عراق هم یکپارچه شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر داد!/ هزاران نفر از مردم بغداد در مراسم تشییع پیکر شهدای الحشدالشعبی حضور یافتند. در این مراسم شخصیت‌ها و فرماندهان مقاومت عراق نیز حضور یافتند. حاضران با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، جنایت اشغالگران آمریکایی در حمله بامداد دوشنبه به مواضع الحشدالشعبی را محکوم کردند. آن‌ها از گروه‌های مقاومت عراق خواستند «پاسخی ویرانگر» به این اقدام آمریکا بدهند.

هزاران تن کالای اساسی در آستانه فاسدشدن!/ معاون فنی گمرک خبر داد: «۸ هزار تن کالای اساسی در استان گیلان مشمول ارز ترجیحی متعلق به ۲۲ صاحب کالا بیش از ۸ ماه رسوب کرده است. همچنین در انبارهای مازندران نیز ۹۰ هزار تن کالای اساسی در محدوده زمانی ۸ ماه تا ۱۳ ماه رسوب کرده است. با توجه به گرمای شدید هوا این اقلام در آستانه فساد قرار گرفته‌اند». دلیل اصلی رسوب این کالاها، عدم ارائه کد رهگیری بانک مرکزی و... عنوان شده است.

سهم ۹۰ درصدی ایران از کشفیات تریاک جهان/ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام خبر کشفیات 90 درصدی تریاک جهان توسط کشورمان، گفت: «علی‌رغم همه تحریم‌ها و شرایط کرونایی، ایران تنها کشوری است که در ارتقای مقابله با مواد مخدر در همه بخش‌ها موفق عمل کرده است».

کار درستی انجام می‌دهید!/ یک مجری انگلیسی در واکنش به توقیف سایت‌های خبری جبهه مقاومت، ازجمله سایت خبری پرس‌تی‌وی ایران، گفت: «آمریکایی‌ها مثل دزد دریایی، سایت‌های ایرانی را دزدیدند همان‌طور که طلای ونزوئلا و نفت سوریه را سرقت می‌کنند! مجری شبکه راشاتودی در واکنش به انسداد ده‌ها سایت خبری جبهه مقاومت از سوی آمریکا افزود: «اگر دولت آمریکا تلاش می‌کند شما را ساکت کند، مطمئن باشید که کار درستی انجام می‌دهید».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات