صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۲۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۷ تیرماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در باب حادثه هفت‌تیر آنچه بیش از همه اهمیت دارد، این است كه در این حادثه عزیزترین و برجسته‌ترین عناصر انقلاب در معرض فداكاری قرار گرفتند و فدا شدند. شخصیتی مثل شهید بهشتی كه یك عنصر بی‌نظیر، لااقل كم‌نظیر در مجموعه انقلاب بود، در خدمت انقلاب و در جهت انقلاب قربانی شد. (07/04/1388) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

غارتگران مدعي حقوق بشر

حقوق بشر اساسي‌ترين و ابتدايي‌ترين حقوقي است که هر فرد به‌طور ذاتي، فطري و به‌صرف انسان بودن از آن بهره‌مند مي‌شود. اين حقوق امروز به دستمايه‌اي براي فشار به کشورهاي غيراروپايي توسط اروپايي‌ها تبديل شده است. اين در حالي است که در قرون گذشته، صحنه‌هاي فجيع فراواني از عملکرد جنایت‌کارانه اين کشورها در تاريخ ثبت شده است.

1- با آغاز دوران استعمارگري از اواخر قرن پانزدهم، سرزميني در قاره آمريکا، آفريقا، آسيا، اقيانوسيه نيست که ردپايي از جنايات غرب در آن باقي نمانده باشد! انسان‌هاي بی‌گناهی که خونشان بر زمين ريخته نشده، اموالشان به غارت برده نشده و جوانان و مردان و زنانشان به بردگي گرفته نشده باشند! 2- این خوي وحشي‌گري، بيماري فراگيري است که تمامي غرب را فرا گرفته است؛ از روزگاري که حاکمان شبه‌جزیره ايبري اعم از اسپانیایی‌ها و پرتغالي‌ها خود را سردمدار و آقاي اروپا مي‌خواندند و سوداي فتح ثروت هند و چين را در سر مي‌پروراندند و در مسير دستيابي به آن قاره آمريکا را نيز غارت کردند و آفريقا را به اسارت در آوردند! تا زماني که سوداي غارت سرزمين‌هاي تازه کشف شده، هلندي‌ها، فرانسوی‌ها، انگليسي‌ها و حتي نروژي‌ها و دانمارکي‌ها را نيز به وجد آورد تا براي عقب نماندن از رقبا وارد رقابت استعماري شوند؛ و بيش از چهار قرن آن‌چنان فجايعي در اين سرزمین‌ها به‌جای گذاشتند که ديگر اثري از تمدن‌هاي بزرگ در آمريکا و آفريقا باقي نماند! 3- آنچه موجب توسعه و پيشرفت غرب شده است، نه استعداد و نبوغ و خوش‌فکری سفيدپوست چشم آبي اروپايي که سرمايه بزرگي است که با غارت بزرگ تاريخ از ديگر سرزمين‌ها انباشت شده است. امروز ثابت شده است که بدون سرمايه امکان راه‌اندازي هيچ خط توليدي ممکن نخواهد بود، لذا آنچه چرخ‌دنده‌های توسعه صنعتي در غرب را به حرکت درآورد، ثروتي بود که از ديگر ملت‌ها به يغما رفته بود. در اواخر قرن بيستم در همايش سازمان ملل در کشور غنا، غرامت دوران استعمارگري غرب فقط براي قاره آفريقا، معادل ۷۷۱ هزار ميليارد دلار محاسبه شده است. به اين رقم بايد ميزان خسارت استعمار و غارت ثروت قاره‌های آمريکا و آسيا و اقيانوسيه را هم اضافه کرد.

سخن پایانی: استعمار در دوره کنونی از بين نرفته است، بلکه از حالتي به حالتي بدل شده و امروز بعد از گذشت چهار قرن، تغيير رويه‌اي در تمدن غربي به وجود نيامده است. تنها تفاوت، پيچيده شدن غارت و جناياتي است که اين بار رنگ و بوي حقوق بشر به خود گرفته است و اين بار اين توحش مدرن با عنوان سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي دنبال مي‌شود؛ همين جريان است که امروز به‌سادگی در سرتاسر دنیا آدم مي‌کشد و حتي به کودکان فلسطين، يمن، افغانستان و ... هم رحم نمي‌کند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                  

ناتوی درماندگان!

کاخ سفید از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به دنبال ایجاد همکاری نظامی میان کشورهای غرب آسیا در حوزه‌های دفاع موشکی، آموزش نظامی و همچنین روابط اقتصادی و دیپلماتیک است. این روزها و با مطرح شدن سفر جو بایدن به غرب آسیا، شاهد تحرکات و سفرهای دیپلماتیک برخی از کشورهای منطقه برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه هستیم.

گزاره‌های خبری: 1- ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن از تشکیل یک ائتلاف نظامی مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خاورمیانه سخن گفته و اضافه می‌کند: «منشور چنین ائتلاف نظامی باید کاملاً روشن و مشخص باشد. من نخستین فردی خواهم بود که ناتوی خاورمیانه را تأیید می‌کنم؛ اما پیوندها و روابط با بقیه جهان و نحوه تناسب ما باید بسیار بسیار واضح باشد. در غیر این صورت، همه را گیج می‌کند». 2- «هشام الغنام» محقق ارشد سعودی در مرکز مطالعات خلیج‌فارس در کمبریج درباره ایده «ناتوی عربی»، می‌نویسد: «با ایده جدیدی مواجه نیستیم؛ هنگامی‌که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ و در اولین سفر خارجی به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان سعودی آمد، اصلی‌ترین چیزی که به خاطر دارم، قصد وی برای بازیابی ایده ناتوی عربی تحت عنوان اتحاد راهبردی خاورمیانه بود».

گزاره‌های تحلیلی: 1- توان عملیات: اتحاد کشورهای به‌اصطلاح مدعی عضو ناتوی عربی در جنگ سوریه، یمن و عراق هیچ دستاوردی به همراه نداشته است. آن‌ها اکنون ادعای مقابله با ایران را دارند، ایده‌ای که نه‌تنها آن‌ها را موفق نمی‌کند، بلکه بیشتر سردرگم می‌شوند. 2- نبود قدرت عالیه: ناتوی غربی اگر موفقیتی به دست آورد، به علت قدرت گذشته و غالب امریکا به‌عنوان عضوی از ناتو بود. نکته مهم در ناتوی عربی آن است که کدام کشور می‌تواند بار مسئولیت آن را بر عهده بگیرد؟ آیا عربستان که در جنگ با مردم یمن شکست خورده است، می‌تواند رهبر این جریان باشد؟! 3- تقویت رژیم صهیونیستی: امروزه مردم منطقه به این آگاهی رسیده‌اند که ناتوی عربی یعنی تقویت رژیم غاصب صهیونیستی؛ دولت‌های منطقه در اجرایی کردن چنین طرح‌هایی نه‌تنها نمی‌توانند به موفقیت دست یابند، بلکه جایگاه خود در بین ملت‌هایشان را نیز از دست خواهند داد. 4- فروش سلاح به کشورهای عربی: داده‌های موسسه پژوهشی صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) نشان می‌دهد که در میان ده کشور پیشتاز از نظر سرانه هزینه‌های نظامی، شش کشور از غرب آسیا حضور دارد. سیاست خارجی آمریکا در تحقق این شرایط همیشه نقش مهمی ایفا کرده است؛ آمریکایی‌ها به‌مثابه گاو شیرده به این کشورها نگاه می‌کنند؛ بنابراین، ناتوی عربی یا خاورمیانه، شیوه دیگری برای دوشیدن بیشتر سران کشورهای عربی برای فروش اسلحه است و هیچ دستاوردی برای آنان نخواهد داشت. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼خبر ویژه           

شایعات مجازی؛ از دانشجویان زامبی در شیراز تا خودکشی در تبریز!

1- پرویز پرستویی دیروز ویدئویی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و نوشت که اگرچه درباره آنچه راجع به این فیلم می‌گویند اطمینانی ندارد ولی نقل شده است که فیلم مربوط به تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز است که با خوردن نوع خاصی از آدامس‌‌های وارداتی، دچار مسمومیت شده و رفتارهای وحشیانه (زامبی‌طور) از خود بروز داده‌اند. بررسی‌ها حاکی است که انتشار این ویدئو مربوط به اسفند سال ۱۳۹۷ یعنی بیش از ۳ سال پیش است. همان موقع روابط عمومی دانشگاه شیراز ضمن تکذیب وقوع این حادثه در این دانشگاه، تأکید کرده بود که این حادثه در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رخ داده است. 2- به‌تازگی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است که فردی خود را به زیر اتوبوس پرت می‌کند و ادعا می‌شود این حادثه در تبریز رخ داده و وی بازنشسته بوده؛ اما با بررسی ویدیو مشخص شد این فیلم اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ در شبکه اجتماعی ردیت منتشر شده است. بررسی پلاک خودروها نیز تأیید می‌کند که این فیلم نیز مربوط به ایران نیست.

▼ اخبار

شکست زودهنگام طراح اختاپوس

روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم گزارش داد که طرح جدید صهیونیست‌ها برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به‌جای گروه‌های مقاومت، خیلی سریع شکست خورده است. نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خردادماه گذشته مدعی شد که این رژیم در حال اجرای دکترین موسوم به «سر اختاپوس» علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ به این معنی که به ادعای بنت، «ما دیگر با شاخک‌ها، یعنی گروه‌های نیابتی ایران بازی نمی‌کنیم. ما با حرکت به سمت سر [اختاپوس]، معادلات جدیدی را رقم زده‌ایم». رأی‌الیوم با انتشار یادداشتی به این ادعای صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت، دولت صهیونیستی طی روزهای گذشته با طرح جدید خود، قصد داشت حملات خود را بر روی ایران متمرکز کند و از نظر داخلی و خارجی با تهران وارد جنگ شود و نه‌فقط با گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، الحشد‌الشعبی یا انصارالله. به گزارش این روزنامه، «تحولات نظامی و اطلاعاتی اخیر نشان داد که استفاده از اصطلاحات توسط صهیونیست‌ها، یک چیز است و آنچه واقعاً رخ می‌دهد، یک چیز دیگر. لذا رژیم صهیونیستی تاکنون نه موفق شده است که ایران را هدف قرار دهد نه به گروه‌های مقاومت ضربه‌ای وارد کند؛ بنابراین گزارش، ایران از ده سال پیش تا به امروز، ازنظر نظامی، سیاسی و اقتصادی قدرتمندتر شده است و نیروهای مقاومت نیز ازنظر تسلیحاتی و قدرت، پیشرفت زیادی کرده‌اند و حتی از بسیاری از ارتش‌ها نیز قدرتمندتر شده‌اند؛ زیرا هم موشک‌های نقطه‌زن در اختیار دارند و هم پهپادهای مدرن و پیشرفته. البته نیروی رزمی دارای توانمندی نظامی بالا را هم باید به توانمندی این گروه‌ها افزود».

واقع‌بینی غربی‌ها؛ شرط ایران برای توافق در قطر

وزیر خارجه کشورمان در سفر ترکیه و در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود، گریزی بر دور جدید مذاکرات احیای برجام در قطر زد و گفت: «امیدوارم در دور جدید گفت‌وگوهای ایران با طرف‌های مقابل، به‌شرط رفتار واقع‌بینانه آمریکا و سه کشور اروپایی، شاهد رسیدن به نقطه توافق باشیم». امیر عبدالهیان اهداف خود از سفر به ترکیه را نیز این‌گونه برشمرد: «پیش‌نویس پیشنهاد طرف ایرانی درباره سند همکاری‌های جامع و بلندمدت ایران و ترکیه تقدیم چاووش اوغلو می‌شود. توافق کردیم کمیسیون مشترک اقتصادی را در آینده نزدیک برگزار کنیم. اجلاسی برای مقابله با پدیده گردوغبار و مسائل و پیامدهای سوء زیست‌محیطی در تهران برگزار می‌شود. اطمینان داریم ترکیه هیچ‌گاه از حمایت فلسطین و آزادسازی قدس و مسجدالاقصی فاصله نگرفته است. نسبت به تحرکات رژیم صهیونیستی و این‌که صهیونیست‌ها در هر جا که پا گذاشته‌اند، عامل بحران و ناامنی بوده‌اند، حساسیت و ملاحظات خودمان را با صراحت بیان کردیم».

گرفتن مالیات از منازل خالی به بن‌بست خورد!

ازآنجاکه قانون، وظیفه شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه را بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده بود و این وزارتخانه باید از طریق سامانه املاک و اسکان، این خانه‌ها را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کرد؛ نادرست بودن کدهای پستی، مشخص نبودن مالک و زمان خالی بودن واحدها که توسط وزارت راه و شهرسازی استخراج شده، موجب گشته تا از یک‌میلیون و ۱۷۰ هزار واحد خالی معرفی شده توسط این وزارتخانه به اداره امور مالیاتی، تنها دریافت اطلاعات ۱۲ هزار واحد خالی به تأیید سازمان مالیاتی کشور برسد. با این توصیف، بر اساس آمارهای سازمان امور مالیاتی، درآمد دولت از مالیات بر خانه‌های خالی در ۲ ماهه نخست سال جاری تنها حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است و این میزان در سال گذشته صفر بوده است. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، کشورمان در سال‌های گذشته حدود 5.2 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه داشته است ولی تأیید این آمار در واقعیت با مشکل نبود زیرساخت‌های جامع اطلاعاتی مواجه است.

اخبار کوتاه

مرشایمر: آمریکا اوکراین را به ویرانی هدایت کرد/ نظریه‌پرداز آمریکایی: «ریشه اصلی بحران اوکراین، تلاش تحت رهبری آمریکا برای تبدیل کردن اوکراین به خاک‌ریز یک کشور غربی در مرزهای روسیه است. طی صحبت‌هایی که در بیش از دو سال و نیم با بازیگران کلیدی روسیه داشته‌ام، هنوز کسی را پیدا نکرده‌ام که عضویت اوکراین در ناتو را چیزی غیر از چالش مستقیم برای منافع روسیه ببیند. اگر جهان غرب سیاست توسعه ناتو به شرق و عضویت اوکراین در این ائتلاف را دنبال نکرده بود، بعید بود امروز جنگی در اوکراین جاری شود؛ ضمن آنکه شبه‌جزیره کریمه هم آلان بخشی از کشور اوکراین بود».

مافیای دارو در خیابان‌های کشور/ رئیس کمیسیون بهداشت اخیراً از داروخانه‌های زنجیره‌ای که باعث مافیای دارو شده، سخن گفت. طبق اعلام یک منبع موثق، ۷۰ درصد داروخانه‌ها در تهران و ۵۰ درصد در شهرهای بزرگ به‌صورت مافیای زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند. داروخانه‌های زنجیره‌ای هم مشابه همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با این تفاوت که برخلاف آن‌ها، بسیاری‌شان تابلوهای یکرنگ و نام‌های یکسان ندارند درحالی‌که پشت پرده، مدیریت آن‌ها در دست سرمایه‌دارانی است که به حوزه دارو، مکمل‌ها و لوازم‌آرایشی ورود کرده‌اند.

تورم افسارگسیخته در عربستان سعودی!/ کارشناسان سعودی در پخش زنده شبکه دولتی خلیجیه عربستان با اشاره به رشد افسارگسیخته کالا و خدمات در این کشور، گفتند: «اجاره‌بهای مسکن در عربستان 100 درصد افزایش داشته است؛ مشکلات مردم طاقت‌فرسا شده و متأسفانه هیچ قانون و نهادی نیست که نظارتی داشته باشد، قیمت‌ها دیوانه‌وار در حال افزایش است».

جبهه فرامرزی روسیه برای تهاجم به اوکراین/ تصمیم پوتین برای استقرار سامانه موشکی اسکندر-ام با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در خاک بلاروس، احتمال ورود این کشور به جنگ اوکراین را تقویت کرده است. بلاروس از ابتدای جنگ با روسیه همکاری لجستیکی داشته؛ اما هرگز به‌صورت مستقیم در جنگ مشارکت نکرده است. روسیه اوایل خرداد‌ماه سامانه‌های دفاع موشکی پانتسیر و اس-۴۰۰ خود را در مرز میان بلاروس و اوکراین مستقر کرد. لوکاشنکو هم در این بازه زمانی تصمیم به افزایش نیروهای مستقر خود در مرز از ۶۵ هزار نفر به ۸۰ هزار نفر گرفت.

ناو شهید سلیمانی در راه است!/ فرمانده نیروی دریایی سپاه: به‌زودی ناو شهید سلیمانی که حامل بالگرد است به ناوگان نیروی دریایی سپاه اضافه می‌شود. گذشت آن زمان که ناوشکن بیگانه وارد منطقه می‌شد و یک بوق می‌زد و همه شناورها خبردار می‌ایستادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات