صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۳۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 12 تیرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امام ما را به راهی هدایت کرد، هدف‌هایی را برای ما تعریف کرد، شاخص‌هایی را در میانه‌ راه به ما معرفی کرد تا راه را گم نکنیم. فقط در صورت پیمودن این راه است که ما می‌توانیم به حیات طیبه برسیم و طعم آن را بچشیم. www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf



▼حرف روز

به هیچ دسته کلیدی اعتماد نکنیم!

اگر چه احیای توافق برجام ساده‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای دستیابی به گشایش‌های اقتصادی است اما به هیچ‌وجه باثبات‌ترین و درست‌ترین مسیر نخواهد بود چرا که تجربه پیشین بدعهدی طرف‌های مقابل و تداوم اختلافات جدی نشان می‌دهد هرگونه توافق احتمالی نیز به شدت شکننده خواهد بود چرا که شواهدی مبنی بر اینکه طرفین قصد تغییر رویه در رفتارهای خود را دارند دیده نمی‌شود.

1ـ شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد غرب در پس بازی دیپلماتیک کش‌دار خود همچنان از همه ابزارهای اقتصادی، رسانه‌ای و حقوقی‌اش در عرصه بین‌الملل برای ایجاد محدویت علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند، همچنان مهار رژیم صهیونیستی را برای انجام ترور و عملیات‌های خرابکارانه محدود علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه رها نگه داشته و سعی دارد گروه‌های اپوزسیون داخلی را بر امواج نارضایتی‌های اقتصادی سوار نماید.

2ـ از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز علی‌رغم تحمل فشارهای اقتصادی آموخته است که هرگونه عقب‌نشینی در مقابل غرب تنها به از دست رفتن یک سری امتیازات و گیر کردن در چاله تعهدات جدیدی منتهی خواهد شد که در نهایت عایدی اقتصاد قابل توجهی نیز نخواهد داشت بنابراین علی‌رغم باز نگه داشتن باب مذاکره تا رسیدن به نتیجه مطلوب و دستیابی به انتفاع اقتصادی با زیرکی راهبردهای توسعه خود را در حوزه‌های گوناگون بر اساس منافع ملی به پیش می‌برد.

3ـ علاوه بر این جنگ اوکراین و پیامدهای اقتصادی آن شرایط متغییری را در حوزه‌های گوناگون به خصوص در بحث انرژی، مواد غذایی و مهاجرین به وجود آورده که در آن روزانه برگ برنده را از زمینی به زمین دیگر پرت می‌کند. در این شرایط تصمیم‌گیری کار آسانی نیست لذا طرفین سعی می‌کنند در میدان دیپلماسی آهسته و با احتیاط گام بردارند موضوعی که رسیدن به نتیجه گفت‌وگوها را هر روز به تعویق می‌اندازد.

در چنین شرایطی احتمال وقوع یک توافق کار سختی به نظر می‌رسد اما در صورت دستیابی به یک توافق باید به آن به چشم دوران گذار (transition period) و فرصتی برای تقویت پایه‌های اقتصادی نگاه کرد چرا که جایی که اعتماد نیست توافق بیهوده است. شاید بهتر باشد آنطور که آنتونی رابینز می‌گوید: به هيچ دسته كليدي اعتماد نكنيم بلكه تا فرصت هست كليدسازي را فرا بگيريم. (نویسنده: حسین حسینی‌نژاد)

▼ گزارش روز
چه کسی مقصر برجام است؟!

با توجه به پایان دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دوحه قطر و نبود اراده جدی از سوی آمریکایی‌ها در عمل به تعهدات برجامی، رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان و دولت سهامی اعتدال سعی در مقصر جلوه دادن دولت انقلابی دارند!

گزاره‌های خبری: 1ـ روزنامه آرمان در مطلبی پیرامون مذاکرات دوحه نوشت: «واقعیت این است که هیئت مذاکره‌کننده ایرانی می‌داند، آمریکا نمی‌تواند برای همیشه تضمین دهد و اگر قرار باشد تضمینی دهد این کنگره است که باید این موافقتنامه را تصویب کند تا به صورت قانون درآید وگرنه اگر الان رئیس‌جمهور فعلی آمریکا این موافقتنامه را امضا کند، رئیس‌جمهور بعدی آن را لغو می‌کند.»

2ـ پایگاه خبری آفتاب نیز با زیر سؤال بردن تیم فعلی مذاکره‌کننده، راه خروج از بن‌بست مذاکرات را اینگونه بیان می‌کند: «راه درست اینست که مسئولیت مذاکرات برجامی برعهده کسانی باشد که به اصل برجام اعتقاد دارند و این واقعیت را درک کرده باشند که با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.»

گزاره‌های تحلیلی: 1ـ جریانی که دیروز ادعای «امضای کری تضمین است» و «امکان ندارد آمریکا زیر تعهدش بزند و نمی‌تواند این کار را بکند؟» داشت، امروز به وضوح نقد دیروز دلسوزان نظام را تأیید می‌کند؛ که تضمین وابسته به تصویب کنگره است و در غیر این صورت، امضای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا توسط رئیس‌جمهور بعدی لغو خواهد شد، که شد و حال آنکه پاسخ آن ادعاهای خلاف واقع و فرصت‌سوزی هشت ساله را چه کسانی باید بدهند؟

2ـ بانیان وضع موجود از تغییر تیم فعلی مذاکره‌کننده سخن می‌گویند و جایگزینی کسانی را مطالبه می‌کنند که به برجام اعتقاد دارند و اما آیا منظور آنها از برجام همان برنامه جامع اقدام مشترک با عمل به همه تعهدات توسط ایران و دستاورد هیچ در قبال آن است که از آن جز عبرتی به جای نمانده که تیم فعلی به درستی با پند گرفتن از برجام قبلی بر سر میز احیای برجام حضوری هوشمندانه دارد.

نکته پایانی: آمریکا در دور قبل مذاکرات از لغو تحریم‌ها در قبال بازگشت ایران به تعهداتش سر باز زده و به سراغ فشار و تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه، ارجاع پرونده به شورای امنیت و در نهایت صدور قطعنامه شورای حکام رفته بود که با مقاومت هوشمندانه دولت انقلابی از این حربه ره به جایی نبرد و با توجه به تشدید بحران انرژی به واسطه جنگ روسیه و اوکراین با یک تغییر تاکتیکی نه راهبردی دوباره به میز مذاکره برگشت تا با سوءاستفاده مقطعی از صادرات نفت ایران و ایجاد توازن در بازار عرضه انرژی، مشکل حاد انرژی در غرب را حل کند بدون اینکه چرخه انتفاع اقتصادی در دایره تحریم‌ها و بازگشت پول فروش نفت به داخل رقم بخورد. (نویسنده: جواد خسروی)

 

▼ خبر ویژه

شایعه دیگری علیه سپاه

سال ۱۳۹۸ و پس از تودیع سردار نصیری از فرماندهی حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شایعه‌ای با عنوان پناهندگی، بازداشت و فرار یک فرمانده سپاه در کانال‌ها و رسانه‌های معاند منتشر شد. شایعه‌ای که همان زمان با بررسی خبرنگاران مشخص شد صحت ندارد. حتی پس از این ادعا سردار نصیری در مراسم معارفه سردار سلامی حضور پیدا کرد. به تازگی و پس از تودیع حجت‌الاسلام حسین طائب بعد از حدود ۱۳ سال از سازمان اطلاعات سپاه و معارفه سردار محمد کاظمی، روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شد که سردار علی نصیری از فرماندهان سپاه پاسداران به اتهام همکاری با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی(موساد) بازداشت شده است. در همین رابطه سردار نصیری امروز در گفت‌وگویی با خبرگزاری حوزه، گفت: متأسفانه شایعه بازداشت بنده به جرم جاسوسی توسط معاندین یا کسانی که هم بغضی نسبت به انقلاب و هم نسبت به سپاه دارند در حال انتشار است. بنده حقیر به عنوان یک سرباز ولایت از روزی که به مجموعه سپاه ورود کردم یکی از افتخاراتم این بوده که لباس خدمت را در این مکان و نهاد مقدس به تن کردم و طی این ۳۰ و اندی سال خدمت حقیر آن چه که برای من افتخار بوده پاسداری برای نظام انقلاب اسلامی و ولایت فقیه بوده که الحمدالله خدا را شاکرم که این توفیق را به این حقیر عنایت فرموده است.

 

▼ اخبار

ایرانی‌ها به اندازه نصف قاره اروپا گاز مصرف می‌کنند
بریتیش پترولیوم از رشد 3/1 درصدی تولید گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد و ایران را چهارمین تولیدکننده و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان طی این سال معرفی کرد. ایرانی‌ها ۶ درصد از کل گاز مصرفی جهان در این سال را مصرف کرده‌اند و تنها سه کشور آمریکا، روسیه و چین مصرف گاز بیشتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند که وسعت و جمعیت هر یک از این کشورها چند برابر ایران است. مصرف گاز طبیعی در ایران حدوداً معادل نصف کل مصرف گاز طبیعی در قاره اروپا بوده است. کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر 571/1 میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند.

ناگفته‌های مذاکرات هسته‌ای
سیدمحمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: تمام خواسته‌های ایران تاکنون در چارچوب برجام بوده است؛ تضمین‌های خواسته شده از سوی ایران مربوط به دولت بایدن است. مذاکره‌کنندگان ما در این دور از مذاکرات، درباره تضمین‌ها، راستی‌آزمایی و برچیده شدن تحریم‌ها مذاکره کردند و امتیازات خوبی را به دست آوردند که این باعث استعفای دو تن از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا شد. ولی همچنان یک‌سری مسائل باقی مانده که اگر حل نشوند، می‌توانند اجرای برجام را برای ایران با چالش‌های جدی مواجه کنند.

راه‌اندازی قرارگاه جهادی در مناطق زلزله‌زده هرمزگان
سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به حادثه زلزله غرب استان هرمزگان گفت: قرارگاه جهادی در این مناطق به منظور خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی واکنش سریع و تخصصی راه اندازی شد. زهرایی با اشاره به تجربه بسیج برای انجام کار قرارگاهی افزود: به منظور هماهنگی بین دستگاهی و عدم موازی کاری و انسجام در خدمت‌رسانی در مناطق زلزله‌زده این مدل رفتاری قرارگاهی در امداد و نجات بسیار مؤثر است.

 خلق پول بانک‌ها کنترل شد
اجرای سیاست‌های ضدتورمی بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه بانک‌ها، نتایج اولیه خود را در کاهش قابل ‌توجه رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های بورسی طی سه‌ ماهه نخست امسال نشان داده است. اجرای مجموعه سیاست‌های اصلاحی بانک مرکزی باعث شده رشد پایه پولی از حدود ۴۲ درصد در تیرماه ۱۴۰۰ به 6/31 درصد در پایان اسفند ۱۴۰۰ کاهش یافته و نرخ رشد نقدینگی هم از 40/6 درصد در پایان سال 1399 به 36/3 درصد در پایان سال ۱۴۰۰ برسد.

خبر خوش استان‌هایی که رئیس‌جمهور به آنها سفر داشته
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: تقریبا رئیس‌جمهور ۲۶ سفر استانی تاکنون داشته‌اند. منابع سفر‌های استانی از منابع عمومی، منابع دستگاه‌های اجرایی، منابع استانی و کمک‌های وزارت نفت تأمین شده است. آن بخش از مصوباتی که از محل منابع عمومی باید تأمین اعتبار می‌شد، نزدیک ۱۲۶ درصد محقق شده و به استان‌ها اختصاص داده شده است. تمام پروژه‌هایی که مصوب سفر رئیس‌جمهور بودند یک روند پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارند.

نقض حقوق بشر در جنگ‌های نیابتی آمریکا
نشریه افشاگر اینترسپت در گزارشی با اشاره به اینکه مقام‌های مسئول در کنگره و دولت آمریکا از بسیاری از عملیات‌های مخفی پنتاگون بی‌اطلاع هستند و بر آن نظارتی ندارند، نوشت: استفاده از نیروهای نیابتی برای انجام این عملیات‌، احتمال نقض حقوق بشر و آسیب به غیرنظامیان را بالا برده است.

انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران
ایران و روسیه در سیزدهمین جلسه کمیته کاری حمل‌ونقل مشترک میان دو کشور درباره جزئیات انتقال ۱۰ میلیون کالای ترانزیتی از طریق مسیرهای کریدور شمال‌ـ جنوب (ایران) به توافق رسیدند.

 

▼ اخبار کوتاه

آموزش تقلب/ فکر کنم ما تنها جامعه‌ای باشیم که در تلوزیون رسمی افراد را تشویق به تقلب می‌کنیم بعد به تقلب رساندن افراد به هم دیگر می‌خندیم. الان این برنامه مسابقه مهران مدیری در شبکه نسیم چه تأثیری روی بچه‌ها و فرزندان این مرز و بوم دارد. اصل برنامه خوب است ولی اینکه تقلب رساندن را نهادینه می‌کند واقعا آثار سوء تربیتی برای جامعه در درازمدت دارد... .

تذکر جالب برای رعایت حجاب/ من دیشب تو یکی از خیابان‌های مرکز خرید اصفهان بودم که همیشه از نظر بدحجابی زبانزد بود، یه حرکت بسیار خوب و مؤثر در مورد امر به معروف و نهی از منکر دیدم که ای کاش در همه محلات و شهرها اجرا بشه. یک تیم امر به معروف همون محله شهر؛ متشکل از خانم‌های محجبه از گروه سنی‌های مختلف، از دختر ۱۰ ساله محجبه و خانم‌های جوان محجبه و خانم‌های میانسال محجبه و آقایان مذهبی جوان و میانسال به همراه امام جماعت مسجدشان و یک پلیس آقای نیروی انتظامی و یک پلیس خانم نیروی انتظامی که مجموعا حدودا ۱۵ نفری می‌شدند! راه افتاده بودند و یکی یکی به مغازه‌ها می‌رفتند و اول به فروشنده‌ها تذکر می‌دادند که حجاب‌شان رو رعایت کنند و حتی اخطار می‌دادند که دفعه بعد اگه مراجعه کنند و فروشنده بدحجاب باشد، مغازه‌دار جریمه می‌شود و مغازه پلمب می‌شود!

شما دیپلمات هستید؟!/ راست گفته ظریف دیپلماسی بلد بود که متن امضاشده‌اش‌ را نخوانده بود و شرمن در خاطراتش گفته بود الکی اشک‌ ریختم ‌تا تیم ایرانی را فریب بدم. ظریف دیپلماسی‌ خونده بود که ترامپ‌ آن بلا را سر کشور آورد و متن امضا شده را پاره کرد.

اوپک: ایران پارسال ۲۵ میلیارد دلار نفت فروخت/ طبق گزارش اوپک، درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ به 3/25 میلیارد دلار رسید و ۳ برابر سال ۲۰۲۰ بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فروش نفت از روزی ۴۰۰ هزار بشکه به بیش از یک میلیون بشکه رسیده است.

ورود نفتکش ایران به بندر «بانیاس» سوریه/ خبرگزاری العهد نوشت «یک نفتکش جدید ایران به بندر «بانیاس» در شمال سوریه وارد شد. مواد نفتی که به بندر بانیاس رسیده، حاصل فعال‌سازی خط اعتباری میان دمشق و تهران است.

بدهی خارجی ایران کم شد/ میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش همراه شده و به رقم ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار رسیده است. بدهی خارجی ایران در پایان اسفند ۱۳۹۹ معادل ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بود.

اردن: بخشی از ائتلاف علیه ایران نخواهیم بود/ ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن: آنچه در گذشته و حال درباره ائتلاف عربی اسرائیلی (نظامی) برای مقابله با ایران مطرح شد، به گوش ما نخورده است و اردن بخشی از این ائتلاف نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات