صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۶۷۶۲۰

بیم و امید‌های سینما

پایگاه بصیرت / مهدی امیدی

همان‎گونه که انتظار می‎رفت، با تغییر دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر ریاست سازمان سینمایی کشور نیز اتفاق افتاد.

با اینکه «محمد خزاعی» از مدت‎ها قبل ساز خداحافظی از سازمان سینمایی را کوک کرده بود و زمزمه‎های انتصاب «رائد فریدزاده» به جای خزاعی شنیده می‎شد؛ اما این تغییر با فاصله‎ای چند روزه و در ۲۱ مهر ۱۴۰۳ اتفاق افتاد.

 یکی از دلایل این تأخیر، تلاش‎ها و فشار‌های برخی جریان‌ها و کانون‌های قدرت‌طلب در سینما بر وزیر ارشاد برای انتصاب افرادی خاص بود. همان کانون‎هایی که سینما را محلی برای لشکرکشی‎های باندی و گروهی و انتشار بیانیه در کارزار‌های گوناگون یا بسازبفروشی و کاسبی می‎دانند.

جریان‎هایی که سینما را همه چیز می‎دانند جز سینما! برای آنها هنر هفتم و فضای آن محملی برای دستیابی به اهداف و مقاصد دیگری است. از قضا همین جریان‌ها اصلی‌ترین تهدید برای مدیریت سینمایی به شمار می‌آیند. در همه دوره‌های قبلی نیز مدیران با چنین افرادی دست و پنجه نرم می‌کردند و آسیب دیدند.

محمد خزاعی در مراسم تودیع و معارفه مدیران سازمان سینمایی، عبارتی را به ‎کار برد که خلاصه همه تهدید‌ها و مسائل امروز سینمای ماست. او گفت: «بخشی از نقد‌هایی که امروز وجود دارد به این دلیل است که برخی به خواسته‌های‌شان نرسیدند و همکاران بنده برای سالم‌سازی سینما در مقابل این افراد ایستادند.»

واقعیت این است که کشتی سینمای ایران برای رسیدن به ساحل امن و آرامش نیازمند عدالت و درایت با اتکا به اسناد بالادستی و افق‎ها و چشم‌انداز‌هایی است که رهبران و بزرگان نظام توصیه کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب حدود دو دهه قبل در یک دیدار تاریخی با طیف‎های مختلف سینمای ایران فرمودند: «سینما کلید پیشرفت کشور است.» هر فردی در هر بخشی از سینمای کشور مدیریتی به عهده دارد، باید این جمله را سرلوحه سیاست‎گذاری و برنامه‎ریزی خود قرار دهد؛ یعنی همه طراحی‎ها و تدابیر و تخصیص بودجه‎ها باید در این جهت باشد که فرآیند‌ها و تولیدات به پیشرفت کشور و حل مسائل و مشکلات جامعه و مردم کمک کنند.

امروز بخش قابل توجهی از آنچه روی پرده به چشم تماشاگران سینما می‎رسد، آثار کمدی هستند. واقعیت این است که بخش اعظم علاقه‎مندان به حضور در سالن‎های سینما به تماشای فیلم‎های سرگرم‌کننده و طنزآمیز تمایل دارند. یکی از دلایل این مشکل، به ضعف فیلم‎های غیرکمدی برمی‎گردد که نمی‎توانند نیاز‌های مخاطبان را تأمین کنند. یکی از قدم‎هایی که مدیریت سینمایی در دولت سیزدهم برداشت، این بود که برای سالم‎سازی و محتواگرا بودن فیلم‎های سرگرم‌کننده تلاش کند. اینکه این تلاش تا چه حد موفقیت‌آمیز بود، بحث دیگری است، اما مسیری که آغاز شد، مسیری درست بود که باید با رفع کاستی‎ها ادامه یابد! بر این اساس، یکی از اولویت‎های اصلی مدیریت جدید سینمایی برای بهتر کردن فضای سینما باید این باشد که در کنار تقویت فیلم‎های درام و اجتماعی، به غنی‌سازی کمدی رو آورد؛ یعنی گرایش به کمدی نزد تماشاگر‌ها به یک فرصت فرهنگی تبدیل شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات