صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۶۶۸۶۴
بهروز شعیبی به آفت این‎ روزهای سینمای ایران مبتلا شده است؟

توقف در آغوش باز

پایگاه بصیرت / مرضیه کرماجانی

«بهروز شعیبی» یکی از فیلم‎سازان نسل‎ نوین سینمای ایران است که در همان اولین فیلم بلند سینمایی‌اش، یعنی «دهلیز» ذوق سلیم و استعدادش را در خلق فیلم خوب و تأثیرگذار نشان داده بود. شعیبی با فیلم‎هایی که ساخته، به‎منزله کارگردانی صاحب سبک و برخوردار از نگاهی مستقل شناخته شده است. وی بعد از دهلیز در چهار فیلم بعدی‌اش نیز استقلال فکری و استمرار سبک و سلیقه خاص خودش را ادامه داد؛ «سیانور»، «دارکوب»، «روز بلوا» و «بدون قرار قبلی» همه آثاری هستند که امضای بهروز شعیبی پای آنهاست. حتی سریال‎های «پرده‌نشین» و «گلشیفته» نیز ویژگی‎های روایی و محتوایی دارند که ذائقه و گرایش این کارگردان را نشان می‌دهند؛ اما ششمین فیلم این فیلمساز با نام «آغوش باز» که این روز‌ها به نمایش عمومی درآمده، از سبک و سیاق بهروز شعیبی فاصله دارد و جای آن طراوت و تازگی را کلیشه‌زدگی و کهنگی گرفته است.

مشکل آشنایی که دامن خیلی دیگر از فیلم‎سازان جوان و موفق سال‎های گذشته سینمای ایران را هم گرفته بود، به این کارگردان هم سرایت کرده است. پیشتر کارگردان‎هایی، چون «محمدحسین مهدویان»، «نرگس آبیار» و ... به فاصله‎‎گذاری با سبک خاص خودشان به این آسیب دچار شده و از توفیق اولیه فاصله گرفتند. گویا این بار نوبت به شعیبی رسیده است تا با ساخت فیلمی که شبیه خیلی دیگر از فیلم‎های تجاری و گیشه‎ای این روز‌های سینمای ایران با موضوع طبقه متوسط و مرفه شمال شهرنشین و دغدغه‎ها و دل‎مشغولی‎های این قشر است، به این آفت مبتلا شود.

 فیلمی که به‎شکل آشکار، صرفاً برای فتح گیشه ساخته شده است و خلاقیت و حرف تازه‎ای در آن دیده نمی‎شود؛ البته این فیلم در گیشه هم به دستاورد خاصی نرسیده و فروش آنچنانی نداشته است!

یک فیلم تکراری که همانند آن را زیاد دیده‎ایم. فیلمی که محور قصه آن، سه زوج جوان هستند که دچار بحران عاطفی شده‎اند و زندگی‌شان با دست ‎‌انداز مواجه شده است.

فیلمی که به‎ دلیل محدود بودن فضای فیلم در طبقه مرفه غربزده و به ظاهر روشنفکر، برای عموم مردم قابل درک نیست. داستان سرد و شخصیت‌پردازی ضعیف و بازی بی‎رمق بازیگران، سبب شده است تا مفاهیم خانوادگی و اجتماعی فیلم، در سطح و شعار باقی بمانند.

«آغوش باز» یک توقفگاه در کار کارگردانش است و ضعیف‌ترین فیلم او به شمار می‌آید؛ البته این شکست می‌تواند موقت و در حد یک تجربه باشد، همان طور که حتی موفق‌ترین کارگردان‌ها هم در کارنامه‌شان، فیلم‌هایی با نمرات پایین دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات