صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴  ، 
شناسه خبر : ۲۸۵۸۴۴
نامه مطهری بعد از موج حملات به سخنان انتخاباتی رئیس‌جمهوری
پایگاه بصیرت / مسعود کاظمی

گروه سیاست: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات، دولت است». این کلمات مجموع و جان کلام رئیس‌جمهور در روز چهارشنبه بود که با واکنش شدیداللحن اصولگرایان مواجه شد. فرمانده کل سپاه پاسداران واکنش تندی به سخنان رئیس‌جمهوری نشان داد. روز گذشته نيز علی مطهری در نامه‌ای خطاب به سردار جعفری نسبت به واکنش او اعتراض کرد. چندین فعال سیاسی و چند رسانه اصولگرا هم از حسن روحانی انتقاد کرده بودند. محمدرضا خباز معاون امور تقنینی رئیس‌جمهوری اما در گفت‌وگو با «شرق» مخالفت‌ها با سخنان روحانی را سیاسی‌کاری‌می‌داند.

حسن روحانی در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران سراسر کشور سخنانی با رنگ‌وبوی انتخاباتی بر زبان آورد. حسن روحانی با بیان اینکه اینجا جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی در آن حاکم است، گفت: «همه از نظر دولت برابرند و آنجایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیأت‌های اجرائی هستند و ما هیأت اجرائی نداریم که یک جناح را تأیید صلاحیت کند و یک جناح دیگر را تأیید صلاحیت نکند». رئیس‌جمهوری در آن جلسه تأکید کرده بود: «شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات، دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند: باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم».

همین جملات کافی بود تا عده‌ای صدای اعتراضشان بلند شود. به گزارش خبرگزاری «شبستان» محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس در سخنانی که در استان یزد ایراد کرده، گفته است: «کسانی که سعی دارند تا جایگاه شورای نگهبان را تضعیف کنند، بدانند با این کار جایگاه مردم‌سالاری و هویت اسلامی را هدف قرار داده‌‌اند و با این کار به حضور مردم در کنار صندوق‌های رأی آسیب زده و پس از آن این اقتدار نظام را در معرض آسیب قرار می‌دهند». سیامک ره‌پیک، عضو و معاون اجرائی شورای نگهبان هم با انتقاد از سخنان روحانی به «تسنیم» گفته: «شورای نگهبان می‌تواند کل انتخابات را باطل کند». عباسعلی کدخدایی، سخنگوی پیشین شورای نگهبان هم بدون نام‌بردن از حسن روحانی گفته است: «مسئولانی که ذهن مردم را نسبت به شورای نگهبان منحرف می‌کنند، فراموش نکنند که خودشان از فیلتر این شورا عبور کرده‌اند». البته واکنش‌ها تنها به مخالفان سخنان روحانی خلاصه نشده بود.

محمدرضا خباز، معاون سابق امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به «شرق» گفت: «که مخالفان با سخنان روحانی منطقی برخورد نمی‌کنند و بعضا نگاهشان سیاسی است». اما شاید مهم‌ترین واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری متعلق به فرمانده سپاه پاسداران بود. سردار «محمدعلی جعفری»، فرمانده سپاه پاسداران، در واکنش به سخنان روحانی گفت: «این‌گونه گویش‌ها که در آن تضعیف ارکان مؤثر انقلاب مثل شورای نگهبان را در پی دارد، خدشه به وحدت ملی و شعار برگزیده سال یعنی همدلی و هم‌زبانی است». فرمانده کل سپاه تأکید کرده بود: «کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند». رسانه‌های مختلف اصولگرا از روزنامه کیهان تا جوان و... هم در این بین انواع و اقسام تحلیل‌ها را در مخالفت با سخنان رئیس‌جمهور ارائه دادند. به نظر می‌رسد مخالفت‌ها همچنان ادامه داشته باشد.

روحانی پای قسم خود ایستاده و هزینه‌اش را می‌دهد

اما در این سوی ماجرا نیز نظراتی در حمایت از سخنان رئیس‌جمهوری وجود دارد. محمدرضا خباز، معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با «شرق»، سخنان روحانی را بسیار مهم برشمرد و گفت: «سخنان رئیس‌جمهوری درباره حدود اختیارات شورای نگهبان در انتخابات حاکی از امر مهمی در کشور ماست که امروز بهترین زمان برای طرح آن است. جان کلام آقای روحانی این است که اجرا از نظارت جداست؛ به این معنا که مسئولان اجرائی یک وظیفه دارند و ناظران محترم انتخابات وظیفه‌ای دیگر که هر دو را قانون به صورت شفاف بیان کرده است. نظارت و اجرا لازم و ملزوم هم بوده و هرگز از هم جدا نیستند، اما نکته اساسی این است که هر دو طرف این رخداد نباید در کار یکدیگر دخالت کنند». خباز با اشاره به اعتراضات صورت‌گرفته به سخنان روحانی گفت: «سروصدای اعتراض‌آمیز عده‌ای در مخالفت با رئیس‌جمهور به این دلیل است که آنان سخنان دلسوزانه رئیس‌جمهور را به دلیل دیدگاه سیاسی خود برنمی‌تابند.

رئیس‌جمهوری به عنوان فردی که دارای مدرک دکترای حقوق است و ٢٠ سال به عنوان نایب‌رئیس در مجلس شورای اسلامی بوده و سوابق اجرائی او هم بر همگان روشن است، این نکات را عنوان کرده است. دو بار که در کار کشور گره افتاده بود، حسن روحانی یک‌بار با حکم امام(ره) و یک‌بار با حکم مقام معظم رهبری گره‌گشایی کرده است. حسن روحانی به عنوان فردی که در این حوزه تخصص دارد سخن گفته و اگر او هم نتواند در این مورد به بیان دیدگاه‌های خود بپردازد فضا برای امر سیاسی بسیار تنگ خواهد شد». این نماینده سابق مجلس سخنان رئیس‌جمهور را کاملا منطقی و حقوقی توصیف کرده و ادامه داد: «باید به سخنان رئیس‌جمهور از زاویه منطقی نگریست. اگر این سخنان حقوقی و منطقی است که دلیل برای هجمه وجود ندارد.

اگر مستند و منطقی نیست باز هم دلیلی برای حمله وجود ندارد و باید به آن با دید حقوقی نگریست؛ برای مثال مخالفان بیایند و بگویند این بخش از سخنان رئیس‌جمهور اشتباه بود و با قانون در تناقض است و از آن‌طرف هم موافقان استدلالات و مبنای حقوقی خود را اعلام کنند. در این کشور حقوق‌دان خبره کم نداریم و آنان می‌توانند با تضارب آرا به نتایجی دست یابند که به سود نظام و انقلاب است». معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری، با اشاره به روند کار انتخابات گفت: «دستگاه‌های اجرائی در انتخابات از چهار مرجع قانونی وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، سازمان ثبت‌احوال و پلیس بین‌الملل استعلام می‌گیرند و براساس آن به احراز صلاحیت می‌پردازند. حال شورای نگهبان هم می‌خواهد از همین مراجع قانونی استعلام بگیرد، مشکلی نیست، اما نباید در کار یکدیگر مداخله کنند.

اصولا نه رئیس‌جمهور و نه هیچ فرد دیگری با نظارت شورای نگهبان مخالف نیست، فقط نگاه‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای و عملکردهای شخصی مورد انتقاد است». خباز با اشاره به مقطع زمانی ایراد این سخنان از سوی رئیس‌جمهور تأکید می‌کند: «سخنان مهم انتخاباتی روحانی ممکن است امروز به نتایج مورد نظر نرسد، اما به مرور زمان جایگاه واقعی خود را خواهد یافت؛ این نماینده سابق مجلس ضمن اینکه معتقد است احتمالا رئیس‌جمهور برای بیان این سخنان هزینه‌های سیاسی خواهد پرداخت، گفت: «به هر روی رئیس‌جمهور به عنوان شخص دوم کشور پای قسم قانون اساسی خود ایستاده، اما آنچه در این میان باید بر آن تأمل شود این است که این حجم از حملات به رئیس‌جمهوری توجیه‌پذیر نیست.

نامه علی مطهری به فرمانده کل سپاه

عصر ایران: با اهدای سلام و آرزوی توفیق بیشتر برای جناب‌عالی و سایر برادران عزیز پاسدار در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اظهارنظر جناب‌عالی درباره سخن رئیس‌جمهور محترم در خصوص نقش شورای نگهبان در برگزاری انتخابات را ملاحظه کردم. خیرخواهی و احساس مسئولیت جناب‌عالی نسبت به آرمانهای انقلاب اسلامی بر همگان روشن است لکن قطع‌نظر از درستی یا نادرستی انتقاد آن مقام محترم، ورود سپاه پاسداران به عالم سیاست و لوازم آن مانند انتخابات، به صلاح کشور و نیروهای مسلح و انقلاب اسلامی نیست، زیرا موجب اختلاف و دودستگی در سپاه می‌شود.

امام خمینی(ره) در دیدار با مربیان سپاه فرموده‌اند: «باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود جهات نظامی آن از بین می‌رود. همیشه به سپاه سفارش کنید که آنها خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند.» (صحیفه امام، جلد ١٨، ص ٤٥). در جای دیگر فرموده‌اند: «برای سپاهی‌ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته‌بندی و آن طرفدار آن یکی، دیگری طرفدار آن یکی.

به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می‌گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی‌ها باز صحبت هست، خوب انتخابات در محل خودش دارد { برگزار} می‌شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا کنند، این برای سپاه جایز نیست، برای ارتش جایز نیست. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست باز می‌دارد و همین‌طور ارتش را.» (صحیفه امام، جلد ١٩، ص١٢).گذشته از این، اگر قرار بر پاسخ‌گویی جناب‌عالی به رئیس جمهور بود، باید استدلال ایشان را پاسخ می‌دادید.

جان کلام رئیس‌جمهور این بود که هرقدر در بررسی صلاحیت‌ها بیشتر سخت‌گیری شده است مجالس ضعیف‌تر شده‌اند. مجلس اول که قبل از تشکیل شورای نگهبان و با نظارت شورای انقلاب تشکیل شد و طی آن فقط افرادی که فساد اخلاقی یا فساد سیاسی مانند جاسوسی یا فساد اقتصادی بزرگ داشتند رد صلاحیت شدند و در آن، همه گروه‌های موافق و مخالف حضور داشتند قوی‌ترین مجالس بعد از انقلاب بود؛ بنابراین می‌توان به انتخاب مردم اعتماد کرد.

ولی جناب‌عالی به جای پاسخ به این استدلال، فرموده‌اید: «کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن،‌ فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند.» گویی بر جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور، منت گذاشته و گفته‌اید به جای این حرف‌ها خدا را شکر کنید که از سر لطف و اغماض شورای نگهبان از این فیلتر و صافی عبور کردید؛ در حالی که این چه لطف و اغماضی است که کسی که هجده میلیون رأی داشته و اگر انتخابات به دور دوم می‌کشید شاید ٣٠ میلیون رأی داشت، رد صلاحیت نشده است؟ این سخن، نوعی تضعیف شورای نگهبان است.

حسن نیت جناب‌عالی در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست ولی این پاسداری ظرافت‌هایی دارد که نکته‌ای از آن در کلام امام (ره) گذشت و باید به آن پایبند بود. برای آن فرمانده گرانقدر و مجموعه مبارک سپاه پاسداران توفیقات بیشتر در مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی خصوصا صهیونیسم از خدای متعال خواستارم.

http://www.sharghdaily.ir/News/71409

ش.د9402176

نام:
ایمیل:
نظر: