تغییر ایران با القای الگوی غربی به زنان ایرانی
شبکههای
ماهوارهای در کنار فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای تغییر در ایران از
سبک زندگی آغاز کرده و در این میان برنامهای ویژه برای جامعه زنان ایرانی
دارند. سابقه تبلیغات برای ورود پررنگ زنان در عرصه اعتراضات سیاسی که از
سال ۸۸ کلید خورده، تاکنون ادامه یافته و اکنون نشانههای روشن آن را
میتوان در برنامههای شبکههای ماهوارهای مشاهده کرد. برای نمونه، در
نماهنگها و ویدئوهای سیاسی ساختهشده علیه ایران که سعی دارند از تأثیر
هیجانی موسیقی برای القائات سیاسی استفاده کنند، زنان نقشهای محوری دارند.
برنامههای گفتوگو محور شبکههای ماهوارهای، به ویژه آنها که در حوزه
سبک زندگی فعالیت میکنند، به شدت بر مسائل حقوقی زنان، مانند حق طلاق،
ولایت پدر بر دختر، چند همسری، حضانت و نگهداری کودکان و... تأکید ویژه
دارند. در این میان، آنچه به منزله الگوی صحیح به زن ایرانی القا میشود،
در واقع یک مدل کاملاً غربی است و برای رسیدن به این مدل نیز راهکارهای
حقوقی و روشهای مبارزه مدنی پیش روی مخاطب قرار میگیرد که در آن حذف پوشش
اسلامی، شاهکلید تغییرات اساسی در حوزه زنان و بعد تعمیم آن به ساختار
نظام سیاسی و اسلامی ایران است.