صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱  ، 
شناسه خبر : ۳۲۰۵۶۹
منطقه یک آزادراه تهران-شمال روز 23 بهمن به دستور رئیس‌جمهور بابت بهره‌برداری آزمایشی برای تردد خودروها باز شد، این مسیر که قرار بود دهه فجر افتتاح رسمی شود، با تأخیر بر اساس تعیین وقت دفتر رئیس‌جمهور تا 10 اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح رسمی می‌شود.

منطقه یک آزادراه تهران-شمال امروز آماده افتتاح رسمی است و پیش‌بینی می‌شود تا 10 اسفندماه به بهره‌برداری برسد.

این پروژه در دستوری غافل‌گیرکننده که توسط رئیس‌جمهور در سخنرانی 22 بهمن صادر شد، روز 23 بهمن‌ماه برای بهره‌برداری آزمایشی زیر بار عبور ترافیک رفت.

آزادراه تهران-شمال پروژه‌ای مشارکتی است که با تأمین مالی 50 درصدی بنیاد مستضعفان و همچنین 50 درصد آورده دولت در حال ساخت است.

طبق قرارداد اولیه درآمد حاصل از عوارضی این آزادراه به بنیاد مستضعفان تعلق می‌گیرد تا در کنار نگهداری آن، بخشی از درآمد به عنوان بازگشت سرمایه‌گذاری لحاظ شود.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال عددی‌ بین 40 تا 50 هزار تومان است‌ اما ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت عوارضی آزادراه شناور است یعنی در روزهای کم‌سفر و کم‌تقاضا نرخ‌ها کمتر و در اندازه کف قیمت و در ایام پیک سفر و همچنین پایان هفته، قیمت عوارضی به نرخ سقف تعیین شده می‌رسد.‌

پیش از این پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در نشست خبری خود اعلام کرده بود که درآمد حاصل از عوارض آزادراه تهران-شمال صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

پس از افتتاح آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز پرویز فتاح مجددا در توئیتر خود تأکید کرد که درآمد این آزادراه صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

پرویز فتاح در توئیتی نوشت: «گرچه مدت زمان احداث منطقه یک آزادراه تهران- شمال⁩ طولانی شد، اما با همت فرزندان این آب و خاک به اتمام رسید؛ خدا را شاکرم در بنیاد مستضعفان به وعده‌ای که داده بودیم عمل کردیم، بعد از تعیین مبلغ عوارض توسط دولت، انشاءالله درآمد حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد‌».

* کاهش 60 کیلومتری مسیر تهران-چالوس با عبور از منطقه یک آزادراه تهران-شمال

بنابراین گزارش با افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال، خودروها از بزرگراه همت در تهران (پس از تقاطع همت و آزادگان) وارد منطقه یک آزادراه شده و پس از ‌عبور از این منطقه (طول مسیر حدود 32 کیلومتر)، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزن‌آباد ادامه می‌یابد و پس از آن خودروها می‌توانند وارد ‌منطقه چهار آزادراه تهران-شمال ‌شوند؛ با راه‌اندازی منطقه یک آزادراه، فاصله زمانی تهران-چالوس 1.5 ساعت کاهش می‌یابد.

‌منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر از بزرگراه همت در کنار دره کن شروع می‌شود و تا سه راهی شهرستانک در محور کرج-چالوس ادامه دارد؛ تکمیل منطقه یک آزادراه، موجب کاهش 60 کیلومتری مسیر موجود خواهد شد، این پروژه بزرگ، توسط 6 شرکت کاملا ایرانی تکمیل شد و به اتمام رسید.

مسیر منطقه یک آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد.

به دلیل عدم تکمیل مناطق 2 و 3 این آزادراه‌، طبق تصمیم متولیان آزادراه، خودروها پس از خروج از منطقه یک، در سه راهی شهرستانک وارد جاده قدیم کرج-چالوس شده، از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد‌ و پس از ورود به منطقه چهار آزادراه گه چندین سال پیش تکمیل شد، در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود؛ قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس 20کیلومتر طول دارد که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود‌، این منطقه در دولت محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

منطقه یک تهران-شمال با تعیین دفتر رئیس‌جمهور تا 10 اسفند افتتاح رسمی می‌شود

بنابراین گزارش خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ‌در‌باره آخرین وضعیت بهره‌برداری آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال و افتتاح رسمی این منطقه آزادراه می‌گوید: ‌پیش از این اعلام کرده بودیم در نیمه اول اسفندماه منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال بهره‌برداری رسمی می‌شود، دفتر رئیس‌جمهور باید روزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای افتتاح تعیین کند که پیش‌بینی ما این است که تا 10 اسفندماه منطقه یک آزادراه، به صورت رسمی بهره‌برداری شود.

به گفته خادمی بهره‌برداری آزمایشی که از روز 23 اسفندماه در منطقه یک آزادراه آغاز شد موفقیت‌آمیز بود و مشکل خاصی نداشتیم.

* محدودیت تردد خودروهای سنگین در منطقه یک آزادراه تهران-شمال

وی تأکید کرد: عبور از منطقه یک آزادراه برای سواری‌ها در نظر گرفته شده است و وسائل نقلیه سنگین اجازه عبور از منطقه یک آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند، البته اتوبوس امکان تردد از این آزادراه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و از نظر تردد وانت‌ها هم مشکلی نداریم، اما از منظر ایمنی، تردد خودروهای سنگین در برخی جاده‌ها ممنوع است و در منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز‌ ممنوع اعلام شده است و این به دلیل افزایش ایمنی تردد برای مردم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود 95 درصد مسافرانی که از آزادراه تهران ـ شمال عبور می‌کنند خودروهای سبک هستند، در این راستا معمولا بابت ارتقای ایمنی بیشتر، اجازه تردد خودروهای باری سنگین از این مسیر داده نمی‌شود.

* تأکید رئیس بنیاد مستضعفان و  رئیس‌جمهور‌ بر کاهش عوارض آزادراه تهران-شمال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال شناور است و در ساعات مختلف و روزهای مختلف متفاوت است، افزود: محاسبه رقم عوارضی آزادراه بر اساس درآمد و هزینه و میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذار سنجیده می‌شود؛ برای ساخت منطقه یک آزادراه هزینه زیادی شده است و در این مسیر اغلب تونل و پل‌های بزرگ قرار دارد و سازه‌های سنگین داریم.

وی ادامه داد: از همان ابتدا طبق قرارداد دولت 60 درصد هزینه ساخت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرفته است، باز برای 40 درصد هزینه سرمایه‌گذار، رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان و وزیر راه و شهرسازی دغدغه داشتند‌ که رقم عوارضی منطقه یک کمی کاهش یابد و در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با روالی منطقی، این عدد تا اندازه‌ای کاهش یابد.

* قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال در روزهای کم‌ترافیک پایین است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره شناور بودن قیمت عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال، توضیح داد: شناور بودن رقم عوارضی منطقه یک این گونه است که در روزهای عادی که ترافیک سنگین نداریم قیمت عوارضی یک عدد است و در روزهای پیک ترافیکی برای آنکه بتوان مدیریت ترافیکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم و مردم قدرت انتخاب زمان سفر داشته باشند، رقمی بالاتر خواهد بود‌.

برای ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال  به طول 32 کیلومتر که موجب کاهش 1.5 ساعته تهران-چالوس می‌شود، ‌حدود 3500 میلیارد تومان هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از 10 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

نام:
ایمیل:
نظر: