صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸  ، 
شناسه خبر : ۳۲۹۱۷۸
سخنگوي گمرک گفت: چين، اولين شريک تجاري کشورمان در سال ۱۳۹۹ بود که ۳۰ ميليون و ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ ميليارد و ۷۱۵ ميليون دلار با آن تبادل کالاي غيرنفتي داشتيم.

 

 سيد روح اله لطيفي، سخنگوي گمرک اظهار داشت: صادرات کشورمان به چين در سال ۹۹، ۲۶ ميليون و ۵۸۵ هزار تن به ارزش هشت ميليارد و ۹۵۴ ميليون دلار بوده است که از لحاظ وزني ۲۳.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۲۶ درصد کل صادرات کشورمان در اين سال به اين کشور بوده است.

وي افزود: در سال گذشته، سه ميليون و ۵۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۹ ميليارد و ۷۶۱ ميليون دلار از کشور چين کالا به کشورمان وارد شده است که اين ميزان از لحاظ وزني ۱۰.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۲۵.۳ درصد کل واردات کشور در اين سال را به خود اختصاص داده است.

لطيفي در ادامه گفت: اگرچه در سال گذشته چين هم در حوزه واردات و هم در صادرات شريک اول کشورمان بود، اما نسبت به سال ۹۸ در هر دو حوزه شاهد کاهش تجارت با اين کشور بوديم.

وي توضيح داد: در سال ۹۸ سهم کل تجارتمان با چين ۳۷ ميليون و ۸۱۱ هزار تن به ارزش ۲۰ ميليارد و ۸۲۹ ميليون دلار بود اما در سال ۹۹ با کاهش هفت ميليون و ۶۸۳ هزار تني، دو ميليارد و ۱۱۴ ميليون دلار کمتر با اين کشور تبادل کالا داشتيم که که اين کاهش در صادرات، هفت ميليون و ۲۷۵ هزار تن به ارزش ۶۰۷ ميليون دلار بوده است و در خريد کالا از اين کشور نيز، در اين سال ۴۰۸ هزار تن کالا نسبت به سال ۹۸ کمتر از چين وارد شده، و يک ميليارد و ۵۰۷ ميليون دلار کمتر واردات کالا داشته‌ايم.

لطيفي در خصوص عمده کالاهاي صادراتي ايران به چين در سال ۱۳۹۹ گفت: پسته، انواع خشکبار و ادويه، مواد اوليه معدني و صنعتي، مصالح ساختماني، متانول، پلي اتيلن، فرش، ظروف شيشه‌اي، شمش آهن، محصولات آهني، خرما، انگور و ميوه جات عمده کالاهاي صادراتي ايران به چين در کنار مشتقات نفتي بوده است.

وي در خصوص کالاهاي وارداتي از چين، تصريح کرد: ماشين آلات و مواد اوليه صنعتي، تجهيزات پزشکي، حبوبات، مخمرها، کاغذ، چوب و تخته، پارچه و نخ، قطعات خودرو، انواع مفتول‌ها، لوازم ورزشي، دستگاه‌هاي داده پردازي، عينک و انواع مخمرها و بذر عمده کالاهاي چيني بودند که در سال ۹۹ به کشورمان وارد شده است.

نام:
ایمیل:
نظر: