صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۳۴۰۳۵۸
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن می‌داند که شرط سرمایه‌گذاری و ایجاد ثروت، امنیت است و نمی‌خواهند سرمایه‌گذاری و ایجاد ثروت در این منطقه انجام بگیرد، لذا سعی خواهند کرد با امنیت مقابله کنند.(1380/2/26)
 

▼ حرف روز

پیامبر رحمت و وحدت

شاید آن روز که امام راحل(ره) ایام مبارک میلاد نبی‌مکرم اسلام(ص) را هفته وحدت نامگذاری کرد، کسی بر اهمیت این نامگذاری و ضرورت آن تا به این اندازه که امروز شاهد آن هستیم واقف نبود. گذر زمان و تحولات چهار دهه اخیر نشان داد که استراتژی «ایجاد تفرقه» همواره مهم‌ترین راهبرد تهاجم دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بوده که در سطوح مختلف تلاش دارند تا ملت ایران و جهان اسلام را پاره‌پاره و در حال تنش و درگیری ببینند. این سیاست اتفاقا آن زمانی اوج می‌گیرد که شاهد تحولات رو به رشد و هم‌افزا در جهان اسلام و برعلیه منافع بیگانگان هستیم. نمونه‌ای از آن شکل‌گیری خیزش و بیداری اسلامی در سال‌های اخیر در مصر و تونس و... بود که می‌رفت این سونامی تا دیگر کشورهای ارتجاع‌طلب منطقه را نیز در برگیرد. در این حین بود که بار دیگر استراتژی قدیمی «تفرقه بینداز و حکومت کن» با شدت بیشتری در خدمت بیگانگان قرار گرفت و جریان تکفیری با محوریت ایجاد درگیری و جنایت‌ورزی در منطقه زاده شد تا مانع رشد اسلام‌گرایی در منطقه باشد!
برای دشمن فرق نمی‌کند، شیعه را در برابر سنی قرار دهد یا ملیت را در برابر قومیت! هدف او گسست همدلی و یکپارچگی یک ملت و حتی فراتر از آن تجزیه و تقسیم یک سرزمین است! و این سیاستی است که در طول بیش از چهار دهه گذشته در این سرزمین دنبال شده است و این روزها بهانه مرگ «مهسا» فرصتی ویژه برای اختلاف‌افکنان ایجاد کرده تا پروژه آشوبی که سال‌ها برایش سرمایه‌گذاری کرده بودند را کلید بزنند. چرا که مهسا هم زن بود، هم کرد، و هم از اهل سنت! ابراز ناراحتی نسبت به مرگ دختری جوان و حتی اعتراض به شیوه‌های عملکرد «گشت ارشاد»، می‌تواند به مثابه انتقادی در درون جامعه به رسمیت شمرده شود، اما بهانه ساختن آن برای ایجاد دودستگی میان ملت و مملو کردن جامعه از کینه‌ها و نفرت‌ها، سناریویی است که توسط دشمنان این ملت طرح‌ریزی شده است. دیگر نه پشت پرده بلکه آشکارا بر طبل چندپارچگی ایرانیان می‌کوبند! و تنها آنهایی که خود را به خواب زده‌اند از مشاهده این تلاش مضبوحانه دشمنان ناتوانند!
میلاد رحمت‌للعالمین فرصتی مناسب است تا با اعتصام به حبل الهی که همانا قرآن و اهل بیت(ع) است در مسیر وحدت حرکت کنیم و با حفظ آرامش و طمأنینه و همدلی مانع آن شویم که دشمن از این آب گل‌آلود فتنه، ماهی خود را صید کند! و فراموش نباید کرد که دشمنان «ایران را چندپاره می‌خواهند».

(مهدی سعیدی)

 

▼ گزارش روز

پشت کردن گاو شیرده به آمریکا

تصمیم اوپک پلاس برای کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت، برغم مخالفت شدید آمریکا، روابط میان کاخ سفید و خانواده سلطنتی عربستان سعودی را متشنج کرد.
گزاره‌های خبری: 1ـ بایدن تصمیم عربستان را ناامیدکننده خواند و در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره تصمیم جدید اوپک‌پلاس گفت: «گزینه‌های جایگزینی که داریم را بررسی می‌کنیم. هنوز تصمیم‌مان را نگرفته‌ایم». 2ـ سندرز سناتور دموکرات آمریکایی نوشت: «ولی‌عهد سعودی دستور قتل ستون‌نویس واشنگتن‌پست (خاشقچی) با اره را صادر کرد. جنگ فاجعه‌بار آن در یمن به مرگ ۳۷۷ هزار نفر و بحران انسانی منجر شده است. اکنون در کنار روسیه قرار گرفته تا به اقتصاد ما آسیب بزند. حمایت ما از عربستان سعودی باید پایان یابد». 3ـ سناتور کریس مورفی، نماینده دموکرات کنگره، در توئیتر خود نوشت: «من فکر می‌کردم که هدف فروش تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس برغم نقض حقوق بشر، جنگ مزخرف یمن، کار علیه منافع آمریکا در لیبی، سودان و غیره، این است که وقتی یک بحران بین‌المللی پیش آمد، عرب‌ها آمریکا را به جای روسیه و چین انتخاب می‌کنند!»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ عربستانی‌ها دو هدف از این کار دارند؛ اولا امیدوارند کاهش تولید به اوپک پلاس توان کنترل قیمت‌های نفت را بدهد و از درآمد نفتی کافی برای محافظت از کشورشان در برابر رکود اطمینان حاصل کنند، به عبارت دیگر این کشور همانند سایر متحدان واشنگتن بعد از جنگ اوکراین تصمیم گرفته‌ که منافع خود را قربانی تبعیت از سیاست‌های آمریکا نکند و ثانیا به جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا یک پاس گل دهند. شاید بیشترین سود را از این بازی روس‌ها ببرند که امروز و در اوج بحران، نفت خود را به بالاترین قیمت می‌فروشند. 2ـ جلوگیری از کاهش تولید اوپک از دو جهت برای رئیس‌جمهور آمریکا دارای اهمیت است. از یک‌سو بایدن امیدوار بود تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای که حزب دموکرات در تلاش برای حفظ کنترل بر کنگره آمریکا است، از افزایش مجدد قیمت بنزین در آمریکا جلوگیری کند و از سوی دیگر باعث ایجاد محدودیت درآمد انرژی روسیه در طول جنگ اوکراین گردد، اما تصمیم جدید اوپک پلاس چالش اساسی برای آنها به وجود آورده است. 3ـ تصمیم عربستان را باید در چهارچوب اضمحلال آمریکا و کاهش قدرت و نفوذ این کشور تحلیل کرد. آمریکا در سال‌های اخیر مجبور به تغییر تمرکز استراتژیک خود از خاورمیانه به منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است. در چنین زمینه‌ای، کشورهای غرب آسیا نمی‌توانند مانند گذشته برای حفاظت ژئوپلیتیکی و بدون قید و شرط به ایالات‌متحده تکیه کنند. یکی از مهم‌ترین نکات اختلاف اخیر عربستان و آمریکا، موضوع بازیچه بودن حقوق بشر از سوی مدعیان آنها است. زیرا همانطورکه سناتور کریس مورفی و سناتور سندرز به آن اشاره داشتند، خاشقچی با اره قطعه قطعه و ۳۷۷ هزار نفر در یمن کشته می‌شوند، اما آمریکا همچنان سلاح‌های خود را در اختیار این کشور قرار می‌دهد ولی امروز از یک حرکت آنها آشفته شده‌اند.

(فرهاد کوچک‌زاده)


▼ خبر ویژه

غرب و استاندارد دوگانه در ورزش

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای کنگره شهدای ورزشکار و برخی مادران شهدای ورزشکار فرمودند: «اینکه ورزشکار ما به علت مسابقه ندادن با فرستادگان رژیم صهیونیستی از مدال محروم می‌شود، در واقع یک پیروزی است چرا که مسابقه دادن به معنی به رسمیت شناختن رژیمی غاصب، جلاد و کودک‌کش و پامال کردن پیروزی اخلاقی به بهای پیروزی فنی و ظاهری است که به هیچ‌وجه ارزش ندارد. تحریم‌های ورزشی بعد از جنگ اوکراین موجب رنگ باختن ادعاهای مستکبران و دنباله‌روهای آنها درباره دخالت ندادن سیاست در ورزش شد و این قضیه نشان داد هر جا منافع غربی‌ها اقتضاء کند به‌راحتی از خطوط قرمز خود عبور می‌کنند.»


▼ اخبار

1ـ تابستان بدون خاموشی

تابستان سال جاری در شرایطی سپری شد که هیچ‌گونه قطعی برق در بخش خانگی اتفاق نیفتاد؛ این در حالی است که حدود 5 سالی بود مشترکان خانگی به پدیده قطع برق به صورت برنامه‌ریزی شده و نشده در تابستان و ایام پیک مصرف عادت کرده بودند. در این رابطه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت با انتشار یک یادداشت کوتاه در فضای مجازی گفته بود امسال برق‌رسانی به صنایع در فصل گرم سال نسبت به سال قبل بیشتر بوده است و نه‌تنها برق خانگی قطع نشد، بلکه به فولاد 17/3 درصد، پتروشیمی 27/5 درصد، سیمان 10/5 درصد و خودروسازی 3/3 درصد برق بیشتری در فصل گرم نسبت به سال قبل داده شد. افزایش ظرفیت نیروگاهی، پلکانی کردن تعرفه برق مشترکان خانگی و تکمیل تعمیرات واحدهای تولید برق، سبب شد تابستان سال جاری برای نخستین بار در سال‌های اخیر و همزمان با پایان دولت‌ حسن روحانی، برق خانگی به طور کامل تأمین شود و در بخش صنعت و کشاورزی نیز شاهد افزایش تولید نسبت به سال گذشته باشیم.

2ـ رسانه یا چوپان دروغگو

طبق پژوهش مرکز افکارسنجی فارس عملکرد 5 رسانه بی‌بی‌سی فارسی وابسته به دولت انگلیس، ایران اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا، من‌وتو وابسته به جریان بهائیت و صفحات مجازی آنها نشان می‌‌دهد این رسانه‌ها در 25 روز گذشته (23 شهریور تا 16 مهر) مجموعا 17312 دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. 5 دروغی که در 25 روز گذشته بیشترین بازنشر را از این رسانه‌ها داشته‌اند به ترتیب شامل این موارد است؛ ادعای دروغ ضرب و شتم مهسا امینی، ادعای دروغ درباره فوت و بیماری رهبر انقلاب، ادعای دروغ درباره سقوط شهر اشنویه، ادعای دروغ درباره علت مرگ نیکا شاکرمی و ادعای دروغ «به خاک و خون کشیده شدن دانشگاه شریف». براساس این پژوهش یعنی تقریبا از هر 2 خبر این رسانه‌ها یک خبر صحت نداشته و به طور متوسط هر دو دقیقه یک دروغ منتشر کرده‌اند.

3ـ تاکتیک رسانه‌ای دشمن

میثم مطیعی مداح سرشناس کشورمان در پی اقدامات رسانه‌ای دشمن در ماجرای اغتشاشات اخیر، به تحلیل تاکتیک رسانه‌ای آنها و وظیفه خواص در مواجهه با آن پرداخت. او با انتشار توئیتی نوشت: تاکتیک رسانه‌ای معاندین: ۱ـ شایعه مطرح می‌شود؛ ۲ـ محتوای زیادی تولید می‌شود تا جا بیفتد؛ 3ـ مخاطب به خاطر کثرت شایعات دچار خطای تحلیل می‌شود؛ ۴ـ گسترش شایعات، واکنش مردمی را در پی دارد و اگر در زمان مناسب تبیین و تکذیب نشود، هیچ سند محکمی نمی‌تواند شایعه را از ذهن مخاطب پاک کند. وظیفه ما چیست؟ والاترین رسالت در روزگار ما، آگاه‌سازی و جهاد تبیین است. همان چیزی که امام حسین(علیه‌السلام) خونش را در این راه بذل کرد؛ تا جاهلان و حیرت‌زدگان را نجات دهد. فرازی از زیارت اربعین: و بَذلَ مُهْجَتَهُ فیک لِیَسْتَنْقذَ عبادَکَ مِن الْجَهالة وَ حَیْرةِ الضَّلالَة.

4ـ حملات روس‌ها و ناتوانی سلاح‌های غربی

حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین و تأسیسات ناتو به شکل بی‌سابقه‌ای بوده و همچنان ادامه دارد. عمده حملات به زیرساخت‌های برق صورت گرفته و قطع گسترده برق در سراسر مناطق تحت کنترل دولت زلنسکی و ناتو گزارش شده است. نکته مهم، بهره‌گیری گسترده روس‌ها از پهپادهای گل شمعدانی 2 برای حمله و اشباع رادارها و پدافند ناتو است. گفته می‌شود این مسئله به ویژه در کی‌یف به شکل مؤثری استفاده شده است. تا این لحظه گزارش‌ها از پرواز بیش از 30 فروند پهپاد گل شمعدانی در کنار شلیک بیش از 100 فروند موشک کروز از بمب‌افکن‌های روس خبر می‌دهند. حملات در چند محور صورت گرفته و پدافندهای متعدد ناتو مستقر در سراسر خاک اوکراین در مقابله با این موشک‌ها و پهپادها کاری از پیش نبردند!

 

▼ اخبار کوتاه

هواپیمای ساخت داخل تا ۳ سال آینده/ محمدی‌بخش رئیس هواپیمایی گفت: دولت سیزدهم در تولید هواپیما سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صنعت و معدن و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به صورت کنسرسیومی سه‌جانبه مأمور کرده است تا طراحی، تولید و ساخت هواپیمای ایرانی انجام شود. در تولید هواپیماهای بومی که اولویت دولت است مواردی در دستور کار قرار داده‌ایم. مهم‌ترین موضوع این است که سرریز دانش کارخانه هواپیماسازی به بقیه بخش‌ها محقق شود.

سند جدید از یک خلاف‌گویی/ پدر مهسا امینی که مدعی شده بود دخترش فقط برای سرماخوردگی به دکتر مراجعه کرده است، طبق نامه‌ای که جدیداً منتشر شده نشان می‌دهد که او به دلیل مریضی دخترش از رئیس خود درخواست انتقالی داشته است. طبق این نامه پدر مهسا امینی در سال 1395 به دلیل شرایط جسمی سخت فرزندش درخواست انتقالی داشته است.


گیم چنجر ایرانی
/ کارشناس آلمانی رسانه ولت گفت: همیشه در مورد سلاح‌های غربی عبارت گیم چنجر یا تغییردهنده قواعد بازی را به کار می‌بردیم اما امروز باید این عبارت را در مورد پهپادهای ایرانی به کار برد که امروز موجب ترس و وحشت در کاربران دیگر سلاح‌های مدرن جهان شده‌اند.


به سراغ‌تان می‌آییم
/ سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت: به دشمنان بیرونی که می‌خواهند در کشور آشوب به‌پا کنند می‌گوییم با همین جوانانی که فریب شما را خوردند به سراغ‌تان می‌آییم. این جوانان برخواهند گشت و شما را به‌زودی خواهند شناخت. با همین جوانان از شما انتقام می‌گیریم.


فقط من نبودم
/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دفاع از تصمیم خود درباره انتقال اسناد محرمانه دولت فدرال به اقامتگاهش در فلوریدا، گفت: جرج بوش پدر، رئیس‌جمهور اسبق این کشور هم اسناد زیادی را در یک رستوران چینی نگهداری می‌کرده است.


افزایش حقوق‌ منتظر تصمیم کمیته‌ها
/ حاجی بابایی نماینده مجلس گفت: سه کمیته شامل بازنشستگان، شاغلین و منابع در حال بررسی برای افزایش میزان حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری هستند.


زمین از دولت، ساخت از مردم
/ رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال واگذاری زمین به مردم در تمام استان‌ها هستیم تا منازل یک طبقه ساخته شود و مردم راحت زندگی کنند.


اوضاع بحرانی انرژی در فرانسه
/ طبق اخبار رسانه‌ها 2400 جایگاه سوخت در فرانسه کاملا خالی و تعطیل شدند و 1200 جایگاه نیز در حالت بحرانی قرار دارند.


تعطیلی فرودگاه‌های آمریکایی
/ رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند حملات سایبری روسیه باعث بسته شدن تعدادی از فرودگاه‌های آمریکا شد.

نام:
ایمیل:
نظر: