صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸  ، 
شناسه خبر : ۳۴۵۷۱۸
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دنیا در معرض یک تحول سیاسی مهم است؛ یعنی وضع نظم جهانی در حال تغییر است... این تحول جهانی، خوشبختانه، در جهت تضعیف جبهه‌ دشمنان جمهوری اسلامی است. این چیز مهمی است... این اقتضا می‌کند که ما در مسئله‌ سیاست خارجی... ابتکار و تحرک و فعالیت و اینها را باید افزایش بدهیم و از فرصت استفاده بکنیم.(1402/1/15)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
ماستی که دوغ نمی‌شود
«نقل است شخصی با یک کاسه ماست رو به دریا ایستاده بود و با خودش می‌گفت: اگر میشد این کاسه ماست را به دریا ریخت تا همه آن دوغ شود چه میشد! اما حیف که نمی‌شود.» این قصه حکایت رفتار این روزهای رسانه‌های معاند است، آنهایی که تلاش می‌کنند تا از بستر ماجرای اعتراض یک شهروند نسبت به عدم رعایت پوشش دو خانم و ریختن یک سطل ماست بر سر آنها استفاده کرده و به خیال خود اینقدر آب به این سطل ماست ببندند و طول و تفسیر و تحریک کنند تا دریای دوغی از دل آن بیرون آورند‌ اما باید بدانند که همیشه هم نمی‌توان از یک کاه کوه ساخت.
اگرچه عدم رعایت پوشش و ریختن ماست بر سر دیگران هر دو اقدام غیرقانونی و اشتباه است اما اشتباه بزرگ‌تر آن است که همگام با معاندان بطور دائم در تنور این ماجرا بدمیم و سعی کنیم خواسته و ناخواسته جامعه را به سمتی ببریم که در نهایت مردم در مقابل یکدیگر و یا در مقابل حاکمیت و قانون قرار گیرند. تقابلی بی‌حاصل، آن هم در شرایطی که باید اهتمام همگانی برای این باشد که چرخ اقتصاد شتاب بگیرد، می تواند چوب لای این چرخ بگذارد.
اگر نگاهی به محتوای خبری تولید شده در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بیاندازید خواهید دید بیشتر محتوا به گونه‌ای است که ضمن ایجاد دوقطبی دروغین به گونه‌ای طرفین را نگران، عصبانی و وادار به لجبازی کند تا دوباره جامعه را به ناآرامی و بلوا سوق دهد. پخش مکرر صحنه‌های هنجارشکنی و یا قانون‌شکنی، رقصیدن‌ها، کشف حجاب‌ها و... از یک‌سو برای عصبانی کردن گروه‌های مذهبی و از سوی دیگر برجسته کردن مراسمات عزاداری کشته‌شدگان حوادث سال گذشته، حضور نیروهای امنیتی و صحنه‌های تذکر به بی‌حجابی و... برای جری کردن گروه مقابل استفاده می‌کند در صورتی که در فضای حقیقی اکثریت مردم در حال امورات روزمره زندگی خود هستند و اساسا توجه چندانی به این مقولات ندارند.
حقیقت آن است که اولویت اصلی امروز جامعه فعال کردن ظرفیت های اقتصادی و درمان درد اقتصاد است. از این‌رو امسال به درستی از سوی رهبر معظم انقلاب سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شد تا بلکه نگاه مردم و مسئولان بیش از هر چیز به این مقوله معطوف گردد‌. 
حسین حسینی‌نژاد
 
▼ گزارش روز
آچمز بی‌بی در هماهنگی مقاومت
چند روزی از جسارت‌های گاه و بیگاه نتانیاهو به سوریه نگذشته بود که بسیاری از تحلیل‌گران برآن شدند که حرکت‌های صهیونیست‌ها را باید «بحران‌زایی خارجی برای عبور از بحران داخلی» دانست. بر همین اساس گفتمان مقاومت نتیجه گرفت که باید پاسخ بلوف‌های نتانیاهو را که در ضعیف‌ترین شرایط داخلی و خارجی قرار گرفته است را قاطعانه بدهد و لحظه‌ای درنگ نکنند. حملات منسجم و قاطعانه مقاومت در جبهه‌های مختلف نشان داد که دست گروه‌های مقاومت در منطقه نه تنها خالی نیست بلکه دست برتر است. در این زمینه چند نکته تحلیلی مدنظر است:
گزاره‌های تحلیلی: ۱‌ـ مقاومت با ابتکار عمل حمله از شمال و جنوب همزمان با آغاز درگیری در کرانه باختری، سیستم امنیتی رژیم صهیونیستی را کاملا غافلگیر کرد. ۲ـ پاسخ رژیم صهیونیستی دو مؤلفه کلیدی داشت اول اینکه فاقد هرگونه ارزش نظامی بود و فقط برای این انجام شد تا از فشار افکار عمومی و اپوزیسیون در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین کاسته شود. دوم اینکه پاسخ به گونه‌ای باشد تا طبق اخطار حزب‌الله لبنان تلفات انسانی نداشته باشد و آنقدر شدید نباشد تا منجر به پاسخ مجدد حزب‌الله و حماس نینجامد. 3ـ واکنش نتانیاهو برخلاف لفاظی‌های همیشگی‌اش، بسیار ضعیف و نشان‌دهنده ترس شدید از مواجه شدن با واکنش نظامی مقاومت به ویژه حزب‌الله بوده است. در مجموع واکنش کابینه نتانیاهو به شدت ضعیف بود، به نحوی که حتی صدای خود صهیونیست‌ها را هم درآورده. کاملا مشخص است که نتانیاهو و کابینه امنیتی وی نگران تشدید و گسترش درگیری هستند به نحوی که قابل کنترل نباشد. در این صورت شاهد مرگ زودرس کابینه وی خواهیم بود. 4ـ پاسخ مجدد صهیونیست‌ها عملا موجب به حرکت درآمدن چرخه جنگی دیگر خواهد شد که در آن صورت بازنده اصلی این جنگ نتانیاهو و کابینه وی خواهند بود. به بیانی دیگر، آغاز جنگی دیگر به معنای پایان کابینه جدید نتانیاهو خواهد بود و نتانیاهو این را به خوبی می‌داند. 5ـ همبستگی عملیاتی و رسانه‌ای ارکان جبهه مقاومت یک معادله جدید را رقم زده است. مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان نیز با علم و اشراف به وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی و وضعیت بغرنج و بحرانی کابینه نتانیاهو به هیچ‌وجه حاضر نیست تا فرصتی استثنایی به نتانیاهو و کابینه وی برای فرافکنی و فرار از بحران‌هایش اعطا کند. از این‌رو پاسخی به تصمیم و کنش کنترل شده کابینه امنیتی نتانیاهو نخواهد داد. اقدام نظامی رژیم صهیونیستی نه چیزی به مزیت‌های تاکتیکی و استراتژیک این رژیم افزوده است و نه از هیچ یک از مزیت‌های تاکتیکی و استراتژیک مقاومت فلسطین و لبنان کاسته است.
 
▼ خبر ویژه
همسایه‌ها نزدیک شدند، یانکی‌ها عصبانی
روند مثبت توافقات میان ایران و عربستان در حالی مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته که واکنش آمریکایی‌ها به این توافق جای تأمل دارد. بنابر گزارش وال‌استریت ‌ژورنال، «ویلیام برنز» نسبت به نزدیکی اخیر ریاض و ایران با میانجی‌گری چین ابراز نگرانی کرده است. به اعتقاد رسانه‌ها و کارشناسان بی‌طرف این نوع رفتارها نشان از هراس آمریکا از نظم نوین جهانی و آشکار شدن افول نظام سرمایه‌داری و یک‌جانبه‌گرایی غرب در عرصه جهانی دارد. بعد دیگر نگرانی آمریکا را در تأثیرات و نتایج هم‌گرایی دو کشور بر معادلات منطقه می‌توان جست‌وجو کرد. آمریکا که تلاش داشت با ایران‌هراسی و وعده‌های تسلیحاتی و سیاسی کشورهای عربی را به سازش با رژیم صهیونیستی و ایجاد جبهه واحد در قالب چتر امنیتی واحد علیه ایران سوق دهد این مسئله در کنار بحران داخلی رژیم صهیونیستی و ناتوانی دولت‌مردان آمریکا در حفظ این رژیم می‌تواند تأثیرات منفی بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا و تضعیف موقعیت دموکرات‌ها و شخص بایدن داشته باشد.
 
▼ اخبار 
1ـ سفید و سیاه حضور مکرون در سرزمین اژدها
استقبال از مکرون در فرودگاه پکن‌ آنگونه که باید می‌بود، نبود. باوجود استقبال اندک در فرودگاه، رئیس‌جمهور چین تلاش کرد تا کمی بیشتر مکرون را تحویل بگیرد. به همین دلیل او را به یکی از مناطق دیدنی برد و در فضایی غیر رسمی با او صحبت کرد. شی جین‌پینگ در تلاش است تا اروپای جنگ‌زده را از آمریکای فرصت‌طلب جدا کند، به کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه بحران‌زده کمک کند شاید خودش را از بحران اقتصادی نجات دهد. رئیس‌جمهور چین تلاش می‌کند تا آنچه آمریکا در اروپا انجام نمی‌دهد را به شکلی به طرف اروپایی منتقل کند. در حالی که فرانسه به عنوان یکی از اعضای ناتو در سیاست کلی این پیمان جهت فشار بر چین باید حضور داشته باشد، اما آنها به شدت از رفتار آنگلوساکسونی لندن‌ـ واشنگتن در قاپیدن توافق فروش 50 میلیارد یورویی زیردریایی به استرالیا دلخور هستند و چین تلاش دارد تا از همین نقاط اشتراک استفاده کند. با این حال بعید به نظر می‌رسد که شی موفق شود، چرا که اروپا وابسته‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.
 
2ـ سیاه‌نمایی نکنید
خبر خودکشی «کیومرث پوراحمد» واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته و برخی از کاربران سیاست‌زده و برخی رسانه‌های داخلی، شرایط کشور را عامل این اقدام دانستند. خودکشی چهره‌های معروف، در دنیا و سایر کشورها سابقه طولانی دارد. افرادی مثل رابین ویلیامز بازیگر سرشناس هالیوود با دارایی 100 میلیون دلاری در اوج شهرت و ثروت خودکشی کرد. اما اگر به آمارهای جهانی نگاه بیندازیم بر اساس آمارهای جهانی، ایران حتی در میان 100 کشور اول از لحاظ تعداد خودکشی حضور ندارد. طبق آمارها، بزرگترین، ثروتمندترین و مرفه‌ترین اقتصادهای دنیا همچون آمریکا، آلمان، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی همچون نروژ، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سوئیس و سوئد جزو 100 کشور اول از لحاظ تعداد خودکشی و در رده‌های بسیار بالاتر از ایران ثبت شده‌اند. بلژیک به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی با نرخ فوق‌العاده بالا، در رتبه یازدهم خودکشی قرار دارد. کره جنوبی چهارمین رتبه از لحاظ میزان خودکشی است.
 
3ـ احمق‌تر از احمق
پس از آنکه کاخ سفید، دولت دونالد ترامپ را مقصر خروج فاجعه‌بار سال ۲۰۲۱ از افغانستان دانست، ترامپ، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفت و او را «بزرگ‌ترین احمق» توصیف کرد. ترامپ ۷۶ ساله در حساب اجتماعی خود موسوم به «تروث سوشیال» نوشت: «این احمق‌ها در کاخ سفید که به طور سیستماتیک در حال ویران کردن کشور هستند و جو بایدن ناامیدکننده به عنوان بزرگ‌ترین رهبر احمق آنها، یک بازی اطلاعات نادرست جدید ایجاد کرده‌اند و آن هم مقصر دانستن «ترامپ» به خاطر تسلیم شدن بی‌کفایت خود در افغانستان است. من هم مانند دیگران شاهد وقوع این فاجعه بودم. دیدم که آنها ابتدا ارتش را از افغانستان بیرون آوردند، ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی را رها کردند، اجازه دادند سربازان ما کشته شود و آمریکایی‌ها را رها کردند. تنها بایدن مسئول است نه هیچ‌کس دیگری.»
 
4ـ تلاش برای تفاهم ریاض و صنعا
شبکه خبری المیادین به نقل از منابع یمنی اعلام کرد: «دیدگاه عربستان مبتنی بر تمدید آتش‌بس کنونی در یمن برای یک سال دیگر با تفاهم با صنعاء است. تمدید آتش‌بس با شروط جدید، اعلام رسمی پایان جنگ یمن و توقف دخالتش در یمن را به همراه خواهد داشت. پس از اعلام رسمی پایان جنگ، رایزنی‌های یمنی‌ تلاش خواهد کرد که توافقی برای مرحله انتقالی دو ساله حاصل شود. ریاض تصمیمش درباره پایان جنگ و بستن پرونده یمن را به شورای ریاستی یمن ابلاغ کرده است.»
 
▼ اخبار کوتاه
ترامپ محجبه شد/ ترامپ در یک گردهمایی ضمن انتقاد از رفتار غرب در مواجهه با کشورهای مسلمان گفت: «من اگر زن بودم حجاب می‌گذاشتم. به ما چه که برای حجاب و پوشش در کشورهای مسلمان دخالت کنیم. ۱۰۰۰ ساله آنها دوست دارند حجاب داشته باشند. چرا باید دخالت کنیم؟! من اگر زن بودم، نمی‌خواستم آرایش کنم، حجاب می‌ذاشتم، راحت.» این موضع‌گیری‌ها در حالی است که تاریخ، رفتار ترامپ را در قبال کشورهای مسلمان از یاد نمی‌برد که بزرگ‌ترین و سبوعانه‌ترین آن ترور وحشیانه سردار مقاومت بود.
 
خبری بد برای مزدوران صهیونیستی/ عاموس یادلین رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در متنی نوشت: «رهبر ایران لبخند می‌زند و می‌گوید رژیم صهیونیستی پیش از ضرب‌الاجل تصمیم به نابودی خود گرفته؛ در حال بحث‌اند که به ما حمله‌ کنند یا بگذارند از درون نابود شویم.» کاربری در حاشیه این متن نوشته است: «دست به دست کنید تا برسد به دست گردانندگان شبکه اینترنشنال و همه مزدوران نگون بخت موساد!»
 
ترمز بریدن اجاره‌بها در فصل نقل و انتقالات/ آمارهای تغییرات اجاره مسکن نشان می‌دهد در سال 1400 رشد اجاره‌بهای مسکن با نرخ نزدیک به 47 درصدی و در بهمن امسال با نرخ رشد بیش از 50 درصدی، رکورد 32 ساله رشد اجاره‌بها در مناطق شهری کشور شکسته شده است، موضوعی که حتی نه در سال 1374 و 1375 و نه در سال 1390 و 1391 رخ داده بود.
 
بانک‌ها جا زدند/ در قانون جهش تولید مسکن مقرر شده بانک‌ها سالانه حدود ۲۰ درصد از تسهیلات اعطایی به بخش‌هایی اقتصادی را به بخش مسکن تخصیص دهند، اما حالا سهم بخش مسکن فقط ۷ درصد است. به نظر می‌رسد بانک‌ها بنا به دلایلی همچون بلندمدت بودن زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن، انگیزه چندانی به پرداخت اینگونه تسهیلات ندارند.
 
یوان جایگزینی برای دلار/ یوان چین جایگزین دلار آمریکا به‌عنوان پرمعامله‌ترین ارز در روسیه شد. روسیه همچنین قصد دارد از یوان چین به جای دلار آمریکا برای تسویه‌ تجارت با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین استفاده کند. پیش از این برخی کشورها تصمیم گرفته بودند که در فروش محصولات خود از ارزهای ملی استفاده کنند.
 
خدمت بانک مرکزی آمریکا به صهیونیست‌ها/ فعال رسانه‌ای آمریکایی فاش کرد: «بانک مرکزی، پیش از اعلام ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی به اسرائیلی‌ها هشدار داده بود تا پول‌شان را از حساب خارج کنند! اسرائیلی‌ها یک میلیارد دلار از بانک سیلیکون‌ولی را به حساب‌های خود در اسرائیل انتقال دادند.»
نام:
ایمیل:
نظر: