صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷  ، 
شناسه خبر : ۳۵۰۷۱۹
در پنجمین هفته از انقلاب مردم نیجر، در حالی که سران کاخ الیزه از تغییر در رفتار مقامات دولت انقلابی این کشور عاجز هستند، به نظر می‌رسد شاهد اتفافات جدیدی در عرصه سیاسی و نظامی این کشور هستیم.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

تحولات در غرب آفریقا در پی خودداری فرانسه از احترام به خواسته‌های ملت نیجر و بازی‌های پشت پرده پاریس برای ایجاد یک ائتلاف آفریقایی جهت حمله به این کشور و خفه کردن انقلاب مردم آن به شکل‌های پیچیده‌ای در حال جریان است و این موضوعی است که برای بسیاری از افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، مهم است. در پنجمین هفته از انقلاب مردم نیجر، در حالی که سران کاخ الیزه از تغییر در رفتار مقامات دولت انقلابی این کشور عاجز هستند، به نظر می‌رسد شاهد اتفافات جدیدی در عرصه سیاسی و نظامی این کشور هستیم.

رهبران دولت انتقالی در نیجر متعهد شده‌اند که با هرگونه مداخله خارجی نظامی مقابله کنند. بورکینافاسو و مالی نیز اعلام کردند که از مقامات نظامی در نیامی حمایت می‌کنند. در این راستا یک منبع نظامی در نیجر اعلام کرد که یگان‌هایی از ارتش بورکینافاسو برای آموزش در راستای عملیات ضد تروریسم وارد نیجر شدند. در همین حال، مسئول اطلاع‌رسانی شورای نظامی نیجر استقرار یگان‌های نظامی بورکینافاسو در این کشور در راستای شرکت در جنگ را تکذیب و اعلام کرد که این نیرو‌ها تنها برای آموزش در زمینه مبارزه با تروریسم وارد نیجر شده‌اند.

پیشتر وزرای خارجه بورکینافاسو و مالی بعد از سفر به نیجر در ماه اوت اعلام کردند که مداخله نظامی در نیجر به منزله اعلام جنگ علیه کشور‌های آن‌ها است. این تحول بعد از آن اتفاق افتاد که عبدالفتاح موسی، کمیسر گروه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکوواس) اعلام کرد که این گروه تاریخی را برای مداخله نظامی در نیجر مشخص نکرده است تا فرصت را به میانجی‌گری و تحریم‌ها برای وادار کردن شورای نظامی به نشستن بر سر میز مذاکرات بدهد.

در این راستا گروهی به نام ام ۶۲ خواهان تجمع در مسجد جامع نیامی در راستای برنامه خود برای بسیج کردن مردم علیه فرانسه و اخراج نیرو‌های آن از نیجر شده است. همچنین اتحادیه کل سندیکا‌های آزاد در نیجر نشستی را برای اعلام موضع خود درباره تحولات این کشور و اخراج نیرو‌های فرانسوی و سفیر فرانسه برگزار خواهد کرد. دولت نیجر در چند نوبت ضرب‌الاجل‌های مختلفی را برای خارج شدن نظامیان و دیپلمات‌های فرانسوی تعیین کرده، اما مقامات پاریس حاضر به تن دادن به خواسته مردم این کشور نیستند.

نیرو‌های امنیتی نیجر به محاصره سفارت فرانسه در نیامی و ممانعت از ورود و خروج به آن بدون بازرسی ادامه می‌دهند. همچنین نیرو‌های امنیتی نیجر اعضا و خودرو‌های هیئت دیپلماتیک فرانسه را حین خروج از مقر سفارت و ورود به آن همراهی می‌کنند. پیش از این گفته شده بود که دولت نیجر دستور قطع برق سفارت فرانسه را صادر و از ورود و خروج دیپلمات‌های این کشور جلوگیری می‌کند. این مساله نشان می‌دهد که خبر ساخته شده توسط خبرگزاری رویترز دروغ محض بوده و بخشی از بازی رسانه‌ای و دروغ‌پردازی غربی‌ها علیه مردم نیجر است.

از سوی دیگر، وزارت جنگ آمریکا از موضع‌گیری مجدد برخی نیرو‌های خود و خارج کردن برخی نیرو‌های غیر اصلی از نیجر خبر داد. این وزارتخانه اعلام کرد: موضع‌گیری مجدد در نیجر یک اقدام پیشگیرانه است. وضعیت نیرو‌های ما در نیجر تغییر نکرده است و امیدواریم که به یک راهکار دیپلماتیک در آنجا برسیم. این موضع‌گیری مقامات نظامی آمریکا نشان می‌دهد که آن‌ها همچنان در حال رایزنی با مسئولان دولت انتقالی نیجر هستند تا شاید راهکاری برای حفظ نیرو‌های خود در این کشور پیدا کنند، راهکاری که شاید به سختی بشود پیدا کرد.

نام:
ایمیل:
نظر: