صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۵۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 27 مرداد 1395 شماره 4409

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) استقلال اقتصادی، یعنی هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی... آمریکایی‌ها بعد از مذاکرات گفتند معامله‌ هسته‌ای باید موجب ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی بشود. ادغام اقتصاد یک کشور در اقتصاد جهانی، افتخار نیست، خسارت است. (95/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
تکمیل جورچین دشمنان!

بازنشر سخنان آیت‌الله منتظری در روزهای اخیر درباره منافقین با بازتاب‌هایی روبه‌رو شد که از چند منظر واجد نکاتی بوده و نیازمند تأمل و تعمّق است:
1- این سخنان در حالی بازنشر می‌شود که بارها از سوی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی و افراد دلسوز انقلابی پاسخ داده شده و کذب بودن این ادعاها و کژتابی استدلال‌های وی در آن مشخص شده است.
2- در شرایطی که گروهک معاند نفاق با وجود فرسودگی و از دست دادن کادر اصلی رهبری و شورای تصمیم‌گیری، ابزار دست و وسیله اعمال سیاست‌های تروریستی و توسعه‌طلبانه آل‌سعود شده‌اند و «احزاب» غربی، عربی و عبری با محوریت آمریکا دست به دست هم داده‌اند تا چند صباحی دیگر با تنفس مصنوعی آن را برای مأموریت‌های جدید خود احیا کنند، بازپخش این سخنان تکراری نه تنها از پشتوانه عقلی، ملی و شرعی برخوردار نیست، بلکه خیانتی به آرمان‌های انقلابی مردم ایران بوده و به مثابه آب به آسیاب دشمن ریختن است.
3- عقده‌گشایی بیت منتظری در این اقدام مشهود است و نشان از درستی پیش‌بینی شهید محمد منتظری است که می‌گفت، بیت پدرم لانه منافقان و لیبرال‌ها شده است.
4- آنها به گمان خود با هدف ایجاد تردید در صفوف به هم فشرده ملت ایران و سندسازی بهنگام برای هم‌پیمانان غربی، عربی و عبری منافقین به منظور تطهیر چهره نفاق و تشجیع دشمنان، به این خیانت بزرگ دست زده‌اند. از این رو، مدعی‌العموم می‌تواند به استناد خیانت به آرمان‌های انقلاب و تضییع حقوق 17 هزار شهیدی که به دست آنها به شهادت رسیده‌اند، رسیدگی به این اقدام را در دستور کار خود قرار دهد.
5- به نظر می‌رسد پشت سر این موضوع که در آن سیاه‌نمایی رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران و راه‌اندازی جنگ روانی و تبلیغاتی حقوق بشری علیه نظام اسلامی نهفته است، آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن هستند.
نکته آخر اینکه بی‌تردید، افراد و گروه‌هایی که زمینه‌های چنین سوءاستفاده‌هایی را برای دشمنان انقلاب فراهم می‌کنند، اگر جاهل نباشند که نیستند، خائن به مردم و کشورند.

▼ گزارش روز
علیه تروریست‌ها

استقرار جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه در همدان خبری بود که در کمترین زمان ممکن تیتر یک رسانه‌های جهان را تسخیر کرد. بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، تهران و مسکو توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که به روس‌ها اجازه می‌دهد بمب‌افکن‌های راهبردی خود را برای حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه در پایگاه شکاری «نوژه» همدان مستقر کنند. بلافاصله پس از این خبر، شبکه «راشا تودی» روسیه نیز با بازتاب این موضوع تأکید کرد، تاکنون چند بار جنگنده‌های مستقر در این پایگاه مواضع تروریست‌ها را در سوریه هدف حملات هوایی قرار داده‌اند! موضوعی که بلافاصله واکنش آمریکایی‌ها را در پی داشت و «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن فعلاً در حال ارزیابی مسئله اعزام بمب‌افکن‌های روس به ایران است. تونر که در نشست خبری روزانه صحبت می‌کرد، تصریح کرد: استقرار بمب‌افکن‌های روس در ایران «مایه تأسف» است؛ اما موجب «غافلگیری» یا «شوکه شدن» واشنگتن نیست. وی افزود: با توجه به شرایط کنونی بحران در سوریه، اقدام روسیه «کمک‌کننده و مفید» نیست. او همچنین پای قطعنامه شورای امنیت را به میان کشید و اعلام کرد: ممکن است این اقدام نقض قطعنامه شورای امنیت علیه ایران باشد!
اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر عزم جدی محور مقاومت در مبارزه با تروریست تکفیری می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران توانسته است با تکیه بر دانش، تجربه و قدرت نهادهای نظامی و امنیتی خود و با پشتوانه محکم مردمی ضمن ایجاد شرایط با ثبات و امن در داخل کشور، خدمات و کمک‌های مستشاری تأثیرگذاری را بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در اختیار کشورهای درگیر مبارزه با تروریسم قرار دهد و در این مسیر همکاری‌های سازنده و گسترده‌ای میان ایران، روسیه، سوریه وجود دارد که گروه‌های تروریستی را به پایان عمر خود نزدیک کرده است.

▼ خبر ویژه 
متوقف کردن خودروی مشکوک در کردستان

نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز، یک خودرو مشکوک به اقدامات جاسوسی را متوقف و سرنشینان آن را بازداشت کردند. یکی از مقامات امنیتی اطلاعات سپاه کردستان با اعلام این خبر، گفت: نیروهای امنیتی سپاه کردستان رفتار مشکوک یک خودروی پاجرو پلاک سیاسی را در شهرستان سقز زیر نظر گرفتند که در نهایت این خودرو در نزدیکی روستای «ایرنخواه» سقز متوقف شد. نیروهای سپاه سقز که شاهد فیلم‌برداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه‌های نظامی بودند، هنگامی که دستور ایست به خودرو را دادند، آنها از محل فیلم‌برداری متواری شدند. این خودرو در طول مسیر سه ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد، اما در نهایت این افراد در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار و مجبور به متوقف کردن خودرو شدند. وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد، سرنشینان خودرو توقیف شده یک مرد به نام «سباستین سورن» و یک زن به نام «شارلوت لوپز وارونه والر» هستند که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند که بدون هماهنگی و مجوز به صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردّد می‌کنند. وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد، این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتلی در سنندج را داشته‌اند.
 
▼ اخبار
1- اشتراک نظر جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در خصومت با ایران
یک مجله آمریکایی با مقایسه سندهای رسمی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا نوشت: این دو حزب هر دو در اتهام‌پراکنی علیه ایران اشتراک‌نظر دارند. دو هفته‌نامه آمریکایی «ان‌سی‌آر» همچنین در گزارش خود وعده دموکرات‌ها برای راه‌اندازی جنگ در «حالت بعید» پایبند نبودن ایران به مفاد توافق هسته‌ای را از چند نظر تنش‌زا دانسته و نوشته است: «در حالت بعیدِ پایبند نبودن ایران به مفاد توافق، چندین سال طول خواهد کشید تا ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای‌شان را به نقطه مناسب برای تولید سلاح برسانند و به این ترتیب جامعه جهانی زمان زیادی برای اعمال فشار غیرنظامی بر ایران و وادار کردن این کشور به پایبندی دوباره به این توافق خواهد داشت.»
2- فلسطین را فراموش کنید و علیه ایران متحد شوید
اندیشکده آمریکایی «گیت استون» در یادداشتی به دولت‌های عربی توصیه کرد، در کمترین زمان ممکن مشکل فلسطین را از دستور کارشان حذف کنند تا بتوانند جبهه‌ای متحد علیه ایران تشکیل دهند؛ همچنین اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را بهترین دوست و ایران را بزرگ‌ترین دشمن اعراب مسلمان بدانند. این اندیشکده در یادداشتی به قلم «بسام طویل» نوشت: خشونت به وجود آمده در پی بهار عربی [بیداری اسلامی]، تقابل اجتناب‌ناپذیر بین یک ایران سلطه‌جو و تجدیدنظرطلب و کشورهای عربی را برجسته کرد که برای دفاع از خود در برابر اقدامات ایران (که عمدتاً در یمن، سوریه، عراق و آفریقا قابل مشاهده است) در حال تجهیز خود هستند.
3- نفوذ امنیتی در برنامه ششم مشهود است
سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به مشکلات متعدد در لایحه برنامه ششم، از جمله در حوزه امنیتی گفت: ماده 30 لایحه برنامه ششم توسعه، نیروهای مسلح را مکلّف کرده است تا تمامی اقدامات خود در زمینه روابط خارجی را با هماهنگی وزارت خارجه انجام دهند که اقدامی نادرست و نابجاست. وی افزود: نفوذ امنیتی در این برنامه مشهود است که باید اصلاح شود. نقوی حسینی با بیان اینکه مأموریت ذاتی نیروهای مسلح کاملاً مشخص است، گفت: این ماده باعث می‌شود مأموریت‌های نیروهای مسلح دچار تزلزل شده و این نیروها اقتدار خود را از دست بدهند.
4- شورای مرکزی اصولگرایان وجود خارجی ندارد
دو عضو جامعه روحانیت مبارز تشکیل شورایی با عنوان «شورای مرکزی اصولگرایان» را تکذیب کردند. حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای همگرایی اصولگرایان با ردّ وجود چنین شورایی، گفت: طرح این مطلب که در حال حاضر احمدی‌نژاد، روحانی و قالیباف جزء گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان هستند، دروغ است. حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در این‌باره اظهار داشت: چنین شورایی وجود خارجی ندارد و فقط شورای ائتلاف اصولگرایان ملاک است.
5- عده‌ای در ائتلاف امید به دنبال پدرسالاری هستند
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید گفت: در انتخابات آینده معتقدیم جبهه اصلاحات باید با حامیان دولت ائتلاف کند. محمدرضا عارف افزود: روندی که دولت تدبیر و امید آغاز کرد، با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، امیدوارکننده است، اما اگر بخواهیم نسبت به فرصت‌هایی که در این چند سال از دست دادیم تمرکز کنیم، سؤالات زیادی وجود دارد. وی همچنین یکی از آسیب‌های جریان اصلاحات را وجود عده‌ای دانست که دنبال پدرسالاری هستند.

▼ اخبار کوتاه
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به افزایش سطح تقابل راهبردی میان ایران و آمریکا و نیز تحولات چند سال اخیر در منطقه، گفت: افزایش سطح تقابل راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به عنوان رأس استکبار کاملاً مشخص است؛ به‌ویژه در دهه اخیر که تحولاتی مانند بیداری اسلامی، ظهور گروه‌ها و جریانات مشکوک تکفیری در منطقه اتفاق افتاده است. وی افزود: در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران هم در برابر تهدیدات فزاینده و هم فرصت‌های بی‌شمار قرار گرفته است.
شبکه دو رژیم صهیونیستی اعلام کرد، سازمان‌ها و جمعیت‌های اسرائیلی (صهیونیستی) طرحی سه ساله را برای تخریب مسجدالاقصی و احداث بنای ساختگی موسوم به «معبد سلیمان» برنامه‌ریزی کرده‌اند. گفتنی است، شنبه هفته جاری همزمان با سالروز آنچه در تقویم صهیونیست‌ها «تخریب هیکل (معبد)» نامیده می‌شود، صدها صهیونیست به بخش قدیمی قدس اشغالی یورش بردند و مسجدالاقصی مورد هتک حرمت آنها قرار گرفت.
در حالی که حکم امحای بنزها و پورشه‌های قاچاق قطعی شده بود و هیچ مانعی برای اجرای این حکم وجود نداشت، روز گذشته اعلام شد که امحای این خودروهای قاچاق منتفی شده است. این در حالی است که خبرهای رسیده نشان می‌دهد، محموله جدید پورشه 718 باکستر با اخذ مجوزهای لازم به زودی با پلاک ملی وارد کشور می‌شود.
روزنامه انگلیسی «آبزرور» از توافق سرّی انگلیس و بحرین درباره آموزش نظامیان آل‎خلیفه برای سرکوب اعتراضات مردمی بحرین خبر داد. روزنامه «منامه پست» به نقل از این روزنامه انگلیسی گزارش داد، این قرارداد به ارزش 5/8 میلیون پوند بین دانشکده افسری انگلیس و وزارت کشور بحرین منعقد شده است.
یکی از اعضای مجمع روحانیون از دیدار رئیس دولت یازدهم با مردِ در سایه جریان فتنه خبر داد و درباره این دیدار اظهار داشت: دیدار حسن روحانی با موسوی خوئینی‌ها در قالب مجمع روحانیون نبوده، بلکه دیداری شخصی بوده است.
در حالی که دو هفته تا برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران مانده، فراکسیون اصلاح‌طلبان، برای تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری به منظور گزینه‌های مطرح در انتخابات آخرین هیئت‌رئیسه این دوره شورای شهر، فعالیت خود را آغاز کرده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات