صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۹ شهریورماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بنده بار‌ها در مجموعه‌های دولتی این را گفته‌ام که ما قاعده و قانون و مانند این چیز‌ها کم نداریم؛ ما قانون و بنا و قاعده و هر چه طرح و برنامه‌ها و این حرف‌ها بخواهید زیاد [داریم]؛ آنچه کمبود ما است عبارت است از همین‌که یک پیگیری جدی‌ای انجام بگیرد. (۰۶/۰۶/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

انسجام دروني!

در حالي هفته دولت در حال گذار است که رئيس دولت اين بار، سید ابراهیم رئيسي است؛ رئیس‌جمهوری که با بلند کردن شعار انقلابی گری و تشکيل دولت جوان انقلابي توانست رأی اکثريت ملت ايران را کسب نمايد و براي چهار سال سکان‌دار قوه مجريه باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامي در اولين ديدار با دولت سيزدهم بر تحقق شعارهايي تأکید کردند که در زمان انتخابات داده شده بود. شعارهايي چون مردمي بودن، عدالت‌خواهی، فسادستيزي و ... شعارهايي که تحقق آنان نيازمند توجه به الزاماتي است.

نکات تحليلي: 1- اولين ديدار دولتمردان با رهبري، همواره نقشه راه عمل و تصميم‌گيري دولت‌ها را مشخص نموده است. اين توصیه‌ها هم در دولت‌ هاشمي و خاتمي و هم در دولت احمدی‌نژاد و روحاني ايراد گرديد و هر دولتي که بيشتر بدان پايبند بود، توانست در عمل موفق شده و رضايت مردم را بيشتر بدست آورد. دولت انقلابي سيزدهم نيز به اين تعابير بايد به‌مثابه راهبردي عملياتي پيش روي خود بنگرد و مبتني بر آن عمل نمايد. معظم له خودشان تأکید دارند که: «این‌ها توصيه‌هاي عمومي است؛ البتّه براي این‌ها بايد برنامه عملياتي درست کرد. جنبه نصيحت پيدا کردن این‌گونه حرف‌ها فايده ندارد. این‌ها بايد به برنامه و برنامه عملياتي تبديل بشود؛ وقتي برنامه شد، آن‌وقت طبعاً این‌ها [عملي مي‌شود]». 2- در ميان تعابير رهبر معظم انقلاب، يکي از موضوعات برجسته، انسجام دروني دولت است. به تعبير معظم له: «انسجام دولتي يعني از درون مجموعه دولت حرف‌های مختلف درنیاید؛ يکي يک چيزي بگويد، يکي برود خلاف آن را بگويد؛ خب اين ذهنيت مردم و افکار عمومي را به کلی خراب مي‌کند؛ اين بايد يک حالت انسجام [داشته باشد]، وانگهي در عمل هم با همديگر انسجام داشته باشند». اين مقوله ازجمله فوريت‌هايي است که اين روزها در مرحله چيدن نيروي انساني وزارتخانه‌هاي مختلف و به خدمت گرفتن مديران ارشد و مياني دولت بايد موردتوجه قرار گيرد. خيلي از کارشناسان و صاحب‌نظران و انسان‌هاي توانمند هستند که مي‌توانند در بخش‌هاي مختلف مورداستفاده قرار گيرند و مأموریتی را عهده‌‌دار شوند، اما در استفاده از آنان بايد به اين هشدار توجه نمود که ميان ديدگاه‌هاي کارشناسي آنان بايد يک انسجام دروني حاکم باشد! گاه قرار گرفتن چند بازيکن قدرتمند در يک تيم، نتيجه عکس مي‌دهد و اختلاف سبک آن‌ها موجب ناکارآمدي مجموعه خواهد شد، تجربه تلخي که در ادوار دولت‌هاي پيشين نيز براي آن نمونه‌هاي فراواني را مي‌توان برشمرد! لذا در چينش نيروها علاوه بر توانمندي فردي، توجه به ترکيب آنان نيز اصلي کليدي است که دولت بايد براي آن شاخصي طراحي کند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                                

پیش‌گویی ممنوع!

درحالی‌که کمتر از یک ماه از تحلیف و کمتر از یک هفته از رأی اعتماد دولت فعلی می‌گذرد، برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نقد غیرمنصفانه علیه دولت فعلی را آغاز کرده‌اند و با شعار «ما نمی‌توانیم» درصدد هستند تا دولت فعلی را ناکارآمد نشان دهند.

گزاره‌های خبری: 1- «مصطفی هاشمی‌طبا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب به‌تازگی مدعی شده است: «معتقدم وزرای دولت سیزدهم کارهای معمولی را شاید نتوانند انجام دهند چه رسد به اینکه بخواهند به وعده‌های اعلامی خود رسیدگی کنند چون وعده‌ها از آدم‌ها بزرگ‌ترند». او همچنین گفته است که رئیسی همکاران خوبی انتخاب نکرده است! 2- «مسعود پزشکیان» نائب رئیس مجلس قبل و نماینده مجلس فعلی به تفسیر چیدمان وزرا در دولت سیزدهم پرداخته و گفته است: «سلایق مختلف را جمع کرده‌اند با نبود تجربه اجرایی. فرق است بین تئوری و عمل؛ اینکه من می‌دانم با اینکه من می‌توانم شاید سال‌های سال باهم فاصله دارند. اینکه بتوانم دانسته خودم را اجرا کنم، زمان زیادی می‌برد. البته از آن‌طرف (جریان سیاسی اصولگرا) میگویند که «خب! تازه آمده‌اند» آخرش هم می‌گویند که «دارد تمام می‌شود، ولشان کنید بروند».

گزاره‌های تحلیلی: در خصوص انتقادات زودهنگام چهره‌های جریان اصلاح‌طلبی به دولت، باید دو نکته موردتوجه قرار گیرد؛ اول آنکه رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی و میانگین تورم ۴۴ درصدی و افزایش سه برابری بدهی‌های دولت موردحمایت این جریان در پنج سال اخیر باعث شد تا معیشت مردم در وضعیت نامناسبی قرار گیرد! سؤال اینجاست که چرا این منتقدین در این دوره سکوت اختیار کرده بودند؟ گذشته از نگاه منفعت‌جو و رقیب هراس جریان اصلاحات، در شرایط کنونی کشور تلقین نگاه «ما نمی‌توانیم» همان سیاستی است که دشمنان ملت ایران تجویز می‌کنند، درحالی‌که امروز جامعه خواهان گشایش در امور و اقدام و عملی جهادی برای برداشته شدن مشکلات اقتصادی است و این نوع نگاه‌های واداده‌ای را که از آن جز یأس و ناامیدی حاصل نمی‌شود را تحمل نمی‌کنند. نکته بعدی آنکه رئیس‌جمهور جدید در معرفی کابینه و تعیین مدیران ارشد، تلاش نموده است تا چند عنصر تخصص، جوانی، تجربه، کارنامه، انقلابی گری، پاک دستی و کارآمدی را لحاظ کند؛ بنابراین ابتدا باید فرصت لازم را به دولت فعلی داد و سپس انتقاد از عملکرد دولت را آغاز کرد، نه اینکه خود را در مقام پیش‌گو قرار داد و از همین اولین قدم‌های آغاز مدیریت دولت، شروع به انتقاد کرد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه              

دیپلماسی وزیر امور خارجه؛ از نگاه به شرق تا مذاکره با غرب!

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سؤالات مطرح‌شده درباره دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، برجام و ... پاسخ داد. وی درباره حضور ایران در نشست آتی شانگهای گفت: «شانگهای یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را در برمی‌گیرد. ایران سال‌ها عضو ناظر سازمان شانگهای بوده است. مشارکت آقای دکتر رئیسی در این اجلاس در حال برنامه‌ریزی است و در سطح بالایی در این اجلاس شرکت می‌کنیم». امیرعبدالهیان افزود: «یکی از برنامه‌های اصلی ما برنامه ۲۵ ساله ایران و چین است. نه‌تنها این قرارداد را برای اجرا به‌طورجدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستورکارهای اصولی و اساسی ماست، بلکه این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند تعمیم می‌دهیم. با روسیه این کار را خواهیم کرد و با هند این موضوع را دنبال خواهیم کرد». وزیر امور خارجه در خصوص مذاکره با غرب بر سر برجام نیز گفت: «به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تأمین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد. توقع مجلس از دولت آقای رئیسی این است که حقوق حداکثری برای ملت تأمین شود. رویکرد اتلاف وقت را هیچ‌کس نمی‌پذیرد و مذاکرات باید دستاوردهای ملموسی را داشته باشد».

▼ اخبار

اعتراف به زوال قدرت آمریکا توسط روزنامه صهیونیستی!

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشتی به قلم «عاموتس عاسائِل» به بررسی فرار عجولان نظامیان آمریکا و متحدان آن از افغانستان پرداخته و می‌نویسد، این شکست نشان داد که امپراتوری ایالات‌متحده برای تسلط جهان به پایان خود نزدیک شده است. در ابتدای این یادداشت آمده است: «امپراتوری آمریکا، دوران پرهزینه، متناقض و جاه‌طلبانه تاریخ این کشور در آستانه پایان قرار گرفته است. چیزی که با تصرف هاوایی و فیلیپین در ۱۲۰ سال قبل شروع شد و سپس به قدرتمندترین امپراتوری تاریخ بدل گشت، اکنون از نظر اندازه به پوچی، از نظر هزینه به گزافی و از نظر اهداف به بی‌ربطی رسیده است. در زمانی که جامعه آمریکا با مشکلات بسیار دیگری ازهم‌گسیخته شده - از کنترل تسلیحاتی و نظام درمانی گرفته تا رفاه و سقط‌جنین - عقب‌نشینی امپریالیستی یکی از اهدافی بود که دونالد ترامپ، باراک اوباما و همین‌طور جو بایدن در آن شریک بوده و آن را انجام دادند، البته با درجه‌های مختلفی از بی‌عُرضگی». این روزنامه اضافه می‌کند: «با در نظر گرفتن تاریخچه امپریالیستی، شرایط بین‌المللی و ژنتیک جامعه آمریکا، اکنون عقب‌نشینی در عرصه جهان تنها کاری است که عمو سام باید انجام دهد». جروزالم‌پست سپس با پرسیدن این سؤال که «پس چرا جهان را با نیروهای آمریکایی، پایگاه‌های و ناوهای هواپیمابر محاصره می‌کنید»، ادامه می‌دهد: «و اینکه چرا باید ۷۷۰ میلیارد دلار را سالانه خرج بودجه نظامی کنید، درحالی‌که کلان‌شهرهای آمریکا به دلیل زاغه‌نشین‌های گسترده، متعفن شده‌اند؛ مکان‌هایی که میلیون‌ها آمریکاییِ بی‌سواد در فقر، تحقیر و ناامیدی زندگی می‌کنند؟».

راهکاری برای کشاندن غرب پای میز مذاکره برجامی

«فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل بین‌الملل درباره راهبرد دولت سیزدهم برای پیگیری مذاکرات وین گفت: «مشکل اصلی که در 6 دور گذشته مذاکرات وین وجود داشته این بوده که آمریکایی‌ها در عمل نشان داده‌اند که نمی‌خواهند به برجام بازگردند. حتی در اظهاراتشان نیز تأکید می‌کنند که خواستار انعقاد یک توافق گسترده‌تر با ایران که شامل مسائل غیرهسته‌ای ازجمله فعالیت‌های منطقه‌ای یا موشکی ایران نیز می‌شود، هستند». وی با بیان اینکه مسئله مورد اهمیت برای ایران این است که در قبال دادن امتیاز باید امتیاز نیز گرفته شود، تصریح کرد: «توپ در زمین آمریکایی‌ها است و اگر حاضر شوند که در عمل و نه در حرف به برجام بازگردند، طبعاً مذاکرات وین نیز مجدداً از سر گرفته می‌شود». ایزدی با توصیه به عدم خروج ایران از برجام به دلیل انجام تعهدات برجامی کشورمان، پیشنهاد داد، در صورت تداوم فشارهای آمریکا و غرب، ایران می‌تواند از NPT   خارج شو؛ «چراکه محدودیت‌هایی که ما ذیل این پیمان بین‌المللی پذیرفته‌ایم، عملاً هیچ‌گونه منافعی برای کشورمان به همراه نداشته است». وی افزود: «برای مجاب کردن آمریکا به بازگشت و پایبندی به تعهدات خود در برجام راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه‌ها افزایش توانمندی هسته‌ای کشور است. پیاده‌سازی این سیاست، آمریکا و غرب را به‌مرورزمان به این باور می‌رساند که دوران امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن تمام شده و بر اساس این باور جدید مذاکرات احتمالی در آینده را سازمان‌دهی کند».

جابجا کردن سنگ در منطقه بدون اجازه ترکیه ممنوع!

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، در مراسم رونمایی از یک پهپاد نظامی این کشور، گفت: «هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از ترکیه اجازه بگیرد» و افزود که «بدون ترکیه تحقق صلح ناممکن است». این ادعای اردوغان در حالی است که ژنرال السیسی، رئیس‌جمهور برآمده از کودتای نظامی در مصر، بدون اجازه ترکیه، بساط اخوان‌المسلمین را در این کشور جمع کرد. محمد بن سلمان بدون اجازه ترکیه، خاشقچی را در کنسولگری عربستان در استانبول سلاخی کرد. رئیس‌جمهور تونس بدون اجازه ترکیه، بساط گروه اخوانی‌النهضه را جمع کرد. در لیبی هم بدون اجازه ترکیه، بساط دولت سراج (اخوانی طرفدار ترکیه) جمع شد. در افغانستان هم طالبان اجازه نداد نظامیان ترکیه در فرودگاه کابل باقی بمانند. عملیات کشف منابع نفتی و گازی ترکیه در دریای مدیترانه هم به علت مخالفت یونان و اتحادیه اروپا متوقف شد و مهم‌تر از همه این‌که مداخلات این کشور در امور سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی وارداتی به کشور همسایه نیز دستاوردی جز ناامنی منطقه‌ای و داخلی، برای ترکیه ارمغانی نداشته است!

‌اخبار کوتاه

همسویی نگاه قوه قضائیه و وزارت اطلاعات در برخورد با مفاسد/ در دیدار وزیر اطلاعات با رئیس قوه قضائیه، محسنی اژه‌ای با تأکید بر ریشه‌کنی فساد در کشور، به وزیر جدید گفت: «وزارت اطلاعات نقش مهمی در شناسایی و ریشه‌کنی بسترهای فسادزا دارد. هرچقدر کار ضابط دقیق‌تر باشد قاضی بهتر می‌تواند تصمیم‌گیری کند. با کسانی که دنبال ضربه زدن به امنیت ملی و آسایش مردم هستند بدون اغماض برخورد شود». در این دیدار، خطیب نیز تأکید کرد: «وزارت اطلاعات در مبارزه با مافیای دارو و هدفی که شما در این زمینه ترسیم کردید با همه توان وارد خواهد شد».

تولید واکسن برکت مرز ۸ میلیون را رد کرد/ رئیس مرکز اطلا‌ع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد: «‏تعداد تولید واکسن کووایران برکت حدود ۸ میلیون دز شده است. تعداد واکسن تحویلی به وزارت بهداشت، حدود چهار میلیون و دویست هزار دز است و الباقی واکسن‌ها در حال طی فرایند کنترل کیفیت هستند. بازخوردهای میدانی از مراکز واکسیناسیون در کشور نیز نشان می‌دهد، علاقه‌مندی به تزریق واکسن برکت رو به افزایش بوده و در مقایسه با واکسن سینوفارم چینی، 60 به 40 است.

بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند برای کنترل توزیع مرغ/ وزیر کشاورزی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تأمین نهاده و مرغ کشور گفت: «در درازمدت می‎توانیم بالای ۵۰ درصد نهاده‎ها را در داخل تولید کنیم. مشکلات سامانه بازارگاه تا حدودی برطرف شده و الآن مشکلش تأخیر در رساندن نهاده به دامدار است که در حال رفع آن هستیم. با استفاده از ظرفیت‎ باسکول‎های دیجیتال و پرنده‎شمار می‎توان فهمید که مرغِ کسی که نهاده گرفته به کشتارگاه رفته است. با توجه به ظرفیت‎های هوشمند، نابسامانی‎های توزیع مرغ را کنترل می‎کنیم».

گرانی خودرو، شاید در مهرماه/ رئیس شورای رقابت گفت: «خودروسازان حق فروش ماشین باقیمت نامشخص را ندارند، اگر خودروساز بخواهد پیش‎فروش خودرو داشته باشد، باید قیمت خودرو مشخص باشد. قیمت‌ کارخانه‎ای خودروها تا آخر شهریور تغییری نخواهد کرد اما بعد از شهریور در مورد افزایش قیمت تصمیم‎گیری می‎شود».

وضعیت گورستان انگلیسی‌ها در بوشهر!/ در سکانسی از سریال گاندو ۲، گورستان انگلیسی‌ها در استان بوشهر به نمایش گذاشته شد که موردتوجه مخاطبین قرار گرفت. گورستان مخروبه انگلیسی‌ها در بوشهر، آیینه عبرت لشکرکشی‌های سلطه‌جویانه‌ سردمداران استعمار پیر و خوابگاه ابدی نظامیان و سربازان متجاوز انگلیسی است که در جنگ با نیروهای جنوب کشور کشته شده‌اند. از زمانی که جنوب ایران در دوره قاجار توسط انگلیسی‌ها اشغال شده بود، هنوز نشانه‌هایی باقی‌مانده و یکی از این نشانه‌ها، گورستان انگلیسی‌ها است که در منطقه‌ بهمنی قرار دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات