صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۶ اسفند ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شهدا کسانی هستند که از دیگران شجاعت و دلیری بیشتری نشان دادند؛ سینه را سپر کردند، از خطر نهراسیدند و به شهادت رسیدند؛ بعضی به بهشت الهی پر کشیدند، بعضی هم جانباز شدند؛ درواقع - همان‌طور که گفته می‌شود و تعبیر درستی است - این‌ها شهید زنده‌اند. (۰۴/۰۷/۱۳۸۰) * سالروز ولادت باب‌الحوائج، حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام و روز جانباز مبارک باد * www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                    

کدام حقوق بشر؟!

این هفته در یک بمب‌گذاری در مسجد شیعیان پاکستان بیش از 60 نفر به شهادت رسیدند ولی رسانه‌های غربی و جریان غربگرای داخلی از کنار آن به‌راحتی عبور کردند. لذا یکی از گلوگاه‌هایی که باید در مقابل غرب و جریان غربگرای داخلی ایستاد و تشت رسوایی آن‌ها را از بام افکند، همین نگاه دوگانه و متناقض به بشریت و حقوق بشر است.

نکات تحلیلی: از سال ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۱ میلادی، از مجموع ۲۴۸ منازعه نظامی رخ‌داده در ۱۵۳ نقطه جهان، دولت امریکا آغازگر 201 جنگ یعنی 81 درصد آن‌ها بوده است؛ یعنی به‌طور متوسط 4 جنگ در هر سال. از طرفی این داده تحلیلی به آنچه در فضای مجازی می‌چرخد نیز باید اضافه شود که اصلاً نژاد، رنگ پوست، چشم رنگی بودن یا نبودن، اروپایی یا غیراروپایی بودن و ... برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها محلی از اعراب ندارد؛ چراکه در سال 1995 طی یک هفته، 8000 نفر در سربرنیتسا در قلب اروپا به دست راتکو ملادیچ قتل‌عام شدند. این کشتار وحشیانه با چراغ سبز غرب خصوصاً آمریکایی‌ها رخ داده و اسناد آمریکایی خارج شده از طبقه‌بندی نیز اثبات می‌کند که سازمان سيا از طريق هواپيماهاي جاسوسي خود به‌طور زنده در حال مشاهده این نسل‌کشی بوده است. فاجعه‌بارتر آنکه بوریس جانسون نخست‌وزیر فعلی انگلیس در یادداشتی در روزنامه Ottawa Citizen با نوشتن این عبارت که آن‌ها فرشته نیستند، تلویحاً از کشتار سربرنیتسا حمایت کرد. لذا آنچه در حقوق بشر برای آمریکا و غرب اهمیت دارد، منافع غرب خصوصاً کارتل‌های تسلیحاتی است. بااین‌وجود، نگاه برخی غرب‌گرایان داخلی مانند عباس عبدی در مواجهه با رفتار دوگانه غربی، چیز دیگری است؛ وی در یادداشت جدیدش برای توجیه رفتار غرب در خصوص جنگ اوکراین نوشته است: «آیا باید انتظاری جز این از آنان داشت؟ شخصاً معتقدم، خیر. انسان‌ها نمی‌توانند نسبت به دردها و خوشحالی‌های همه آحاد بشر واکنش یکسانی نشان دهند، حتی اگر نژادپرست هم نباشند». در جایی که بارت نماینده پارلمان ایرلند و جیسون کال نماینده دموکرات کنگره آمریکا به این دوگانگی‌ها اعتراض می‌کنند، این یقه دریدن جریان غربگرا را باید مصداق کاتولیک‌تر از پاپ یا کاسه داغ‌تر از آش دانست.

نکته پایانی: تحولات جاری فرصت خوبی است برای تبیین این موضوع که بشریت و حقوق بشر صرفاً لقلقه زبان غرب و جریان غربگراست؛ آنچه در یمن، سوریه، اوکراین، پاکستان و ... برای غرب مهم است، منافع اقتصادی و سیاسی، خصوصاً منافع کارتل‌های تسلیحاتی است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                        

ماهی گرفتن از آب گل‌آلود!

در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سفری به روسیه داشته است؛ سفری که بسیاری آن را بازی جدید صهیونیست‌ها با کارت روسیه در جنگ اوکراین می‌دانند.

گزاره‌های خبری: 1- وبگاه خبری آمریکایی «اکسیوس» درباره این سفر نوشت: «پیشنهاد میانجی‌گری اسرائیل میان مسکو و کی‌یف بنا به درخواست زلنسکی انجام گرفته و نفتالی بنت در دیدار با پوتین برای توقف جنگ اوکراین تلاش کرد». روزنامه انگلیسی‌زبان جروزالم پست نیز نوشت: «در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص تداوم عملیات اسرائیل در سوریه توافق شد. این توافق در پی مخالفت اسرائیل از خرید سلاح برای اوکراین صورت گرفت».

گزاره تحلیلی: در رسانه‌های غربی دو نوع روایت متفاوت از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه منتشر شده است. در رابطه با گزاره اول یعنی میانجی‌گری رژیم صهیونیستی باید گفت بعید است بنت برای این اقدام به مسکو سفر کرده باشد؛ زیرا پوتین بر روی شروط خود مثل استقلال لوهانسک و دونتسک و برکناری زلنسکی تأکید دارد؛ اما گزاره دوم به واقعیت نزدیک‌تر است؛ زیرا رژیم صهیونیستی بنا بر اذعان مقامات آن، یکی از راه‌های مقابله با نفوذ ایران را همکاری با روسیه می‌داند؛ بنابراین حفظ رابطه با روسیه از اولویت مهمی برای رژیم صهیونیستی برخوردار است و شواهد میدانی حاکی از آن است که این رژیم بین اهم (نفوذ ایران در سوریه) و مهم (اوکراین)، اهم را انتخاب کرده است. در این میان رژیم صهیونیستی یک راهبرد برد-برد را در این مقطع دنبال می‌کند؛ به‌گونه‌ای که این رژیم در مقابل درخواست اوکراین برای ارسال سامانه گنبد آهنین و پهپادهای تهاجمی، جواب رد داده و در مقابل، این انتظار را از روسیه دارد تا در سوریه همکاری‌های بیشتری با این رژیم داشته باشد؛ اما این‌که روسیه چنین خواسته و توقعی را از رژیم صهیونیستی بپذیرد، بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه روسیه یک پای ثابت قدرت گرفتن گروه‌های تکفیری در سوریه را حمایت‌ها و پشتیبانی‌های این رژیم می‌داند و پذیرش مجدد نقش‌آفرینی رژیم اشغالگر قدس در سوریه، برای مسکو که در سوریه حضور دارد و متوجه تهدیدات گسترش مجدد اقدامات تروریستی در سوریه بر منافع بلندمدت خویش در منطقه است، بعید است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                    

تضمینی که آمریکا را پای برجام نگه می‌دارد!

مذاکرات رفع تحریم در حال رسیدن به ایستگاه پایانی خود است و آمریکا باید در مذاکرات تعهد بدهد که دوباره از برجام خارج نمی‌شود؛ چون توافق بدون تضمین فایده‌ای ندارد. چندی پیش «جرارد آراود» سفیر سابق فرانسه در سازمان ملل با اشاره به پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در ۲۰۲۴ نوشت: «حتی اگر برجام از سر گرفته شود، باوجود تهدید بازگشت تحریم‌ها در سال ۲۰۲۵، هیچ شرکت غربی جرئت نمی‌کند یک سِنت در ایران سرمایه‌گذاری کند». اخیراً «یوناح‌ جرمی باب» از مقامات سابق صهیونیست، سانتریفیوژهای پیشرفته ایران را مهم‌ترین دغدغه تل‌آویو خوانده است. او گفته: «باز کردن سانتریفیوژها و انبار آن‌ها در ایران یک فاجعه برای اسرائیل است؛ زیرا با این کار ایران می‌تواند در عرض چند هفته برنامه هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد». تحلیل این صهیونیست، نشان می‌دهد تضمین در مذاکرات ماهیت ذاتی دارد؛ یعنی اگر ایران می‌خواهد تضمین درستی بگیرد، باید امکان برگشت هسته‌ای را فراهم کند. در این ‌صورت اگر آمریکا عهدشکنی کند، ایران به‌سرعت به حالت قبلی هسته‌ای برمی‌گردد.

▼ اخبار

نگرانی نشریه صهیونیستی از سامانه‌های پدافندی ایران

یک نشریه صهیونیستی با اشاره به قدرت سامانه‌های پدافندی ایران نوشت، صنایع دفاعی ایران قوی است و دائماً برای بهبود و ساخت سامانه‌ها و عرصه‌هایی که می‌تواند اسرائیل را تهدید کند، تلاش می‌کند. روزنامه «جروزالم پست» در این مطلب نوشت، از زمانی که ایران در سال گذشته سامانه‌های پدافند هوایی جدید را در سوریه مستقر کرده است، نیروی هوایی اسرائیل مجبور شده است نحوه انجام حملات خود را تغییر دهد. تهران اولین بار سال گذشته با تشدید حملات اسرائیل، این سامانه‌ها را در سوریه مستقر کرد. در ژوئیه ۲۰۲۰، «علی عبدالله ایوب»، جانشین فرمانده نیروهای مسلح سوریه و سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، توافقنامه‌ای را برای گسترش همکاری‌های نظامی دوجانبه و توسعه سامانه‌های دفاع هوایی مستحکم برای حفظ دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه امضا کردند. سامانه‌های ایران جدید و متفاوت هستند و اسرائیل هنوز به‌طور کامل نحوه عملکرد آن‌ها را متوجه نشده است. سامانه‌‌های پدافندی ایران چالش جدیدی برای اسرائیل هستند. نیروی هوایی اسرائیل می‌داند که صنایع دفاعی جمهوری اسلامی قوی است و دائماً برای بهبود و ساخت سیستم‌ها و عرصه‌هایی که می‌تواند اسرائیل را تهدید کند، تلاش می‌کند.

بازگشت هوشمندانه به بازار نفت

حالا که قیمت نفت در اثر بحران اوکراین به 120 دلار رسیده، آمریکا دربه‌در بازگشت سریع (و البته موقت) نفت ایران به بازار است. ضمناً به این هم بسنده نکرده و هیئتی را به ونزوئلا فرستاده است! به‌تازگی خبرگزاری رویترز نوشت: "ایران روی شناورها ۱۰۰ میلیون بشکه نفت دارد که اگر روزی یک‌میلیون بشکه را هم آزاد کند، رقم قابل‌توجهی است". فرید زکریا هم در واشنگتن‌پست می‌نویسد: "یک راه برای تغییر محاسبات پوتین وجود دارد: تحریم صنعت نفت و گاز روسیه؛ اما تا تحریم‌ها با دقت طراحی شده‌اند تا به روسیه اجازه دهند به فروش انرژی ادامه دهد. بایدن باید به باز کردن دو منبع بزرگ نفتی کمک کند. او باید با تعلیق تحریم‌ها، تمام نفت ایران و ونزوئلا را به بازار برگرداند". روشن است که کشورهایی مثل ایران و ونزوئلا نباید ابزار دست غرب برای کاهش قیمت نفت باشند؛ تا وقتی‌که خرشان از پل گذشت، خباثت و بی‌چشم و رویی را از سر بگیرند. در عین استفاده از ظرفیت‌های بازار و اِعمال حق خود در فروش نفت، نباید در سیاست‌های اِعلامی، نیاز تبلیغاتی دشمن برای آرامش روانی دادن به بازار نفت را برآورده کرد. هم می‌شود تجارت نفت را هوشمندانه توسعه داد و هم اعلام کرد که عجله‌ای برای ریختن ذخایر نفت خود در بازار نداریم. (محمد ایمانی)

صهیونیست‌ها: دام جنگ اوکراین را غربی‌ها پهن کردند

روزنامه یسرائیل هیوم نوشت: «دام وقوع جنگ در اوکراین را غرب پهن کرد و از نگاه غرب قرار نیست در این جنگ نه اوکراینی‌ها موفقیتی داشته باشند نه روس‌ها به دست آوردی نائل شوند. علت اصلی این اقدام، کشاندن پای پوتین به باتلاق اوکراین است تا از این اقدام بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بسازند و برنامه فروپاشی اقتصاد این کشور را کلید بزنند. در رابطه با عدم حمایت از اوکراین هم باید گفت که، این کشور اولین کشوری نیست که به چنین سرنوشتی دچار می‌شود، کافی است ببینیم چگونه واشنگتن متحدان خود را در افغانستان، بی‌دفاع در مقابل گروه طالبان تنها گذاشت!».

نظر ایران نسبت به درخواست تضمین کتبی روسیه از آمریکا

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در واکنش به درخواست تضمین کتبی طرف روسی از وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر عدم بدعهدی مجدد در برجام، در توئیتی نوشت: «کنش‌های مثبت و منفی کشور‌های حاضر در مذاکرات وین با هدف تأمین منافع انجام می‌شود و قابل‌درک است. تنها عامل مؤثر بر تعامل گروه مذاکره‌کننده ایران با ۱+۴ نیز تأمین منافع مردم ایران است. ارزیابی مؤلفه‌های جدید مؤثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم».

اخبار کوتاه

جنگ خوب و بد از نگاه یک مقام آمریکایی/ «جیسون کال» نماینده دموکرات کنگره آمریکا گفته است: «بیش از 100 هزار یمنی به خاطر قحطی و جنگی که ما حمایت می‌کنیم، کشته شده‌اند. اگر ما جنگی را محکوم می‌کنیم، باید همه جنگ‌ها را محکوم کنیم؛ اما این کار را نمی‌کنیم، چون از آن جنگ حمایت می‌کنیم و از آن بهره مالی می‌بریم!».

صنعا: عرب‌های متجاوز برای اوکراین اشک تمساح می‌ریزند!/ «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در توئیتی نوشت که تاریخ فراموش نمی‌کند که برخی کشورهای عربی هشت سال است که یمن را بمباران می‌کنند و هم‌زمان با آن برای آوارگان اوکراینی ویزا صادر کرده و آن‌ها را پناه می‌دهند. او افزود: «ای برادرم ای عرب، تو با صحنه عجیب و شگفت‌انگیزی روبرو هستی، پس صدایت را بلند کن و بگو: من به یمن، آخرین قلعه عربیت ایمان آوردم و به عربیت دروغین صهیون کافر شدم».

وحشت اروپایی‌ها از تحریم روسیه!/ کانال ۲۴ روسیه گزارش داد: «به نظر می‌رسد که تحریم‌هایی که آن‌ها (اروپایی‌ها) امیدوار بودند روسیه را با آن بشکنند، به‌شدت به کشورهایشان ضربه می‌زند. قیمت گاز و آلومینیوم به اوج‌های تاریخی خود رسیده است و شرکت‌های هندی و چینی جایگاه شرکت‌های اروپایی را که عجولانه بازار ما را ترک کردند، پر خواهند کرد».

با این قانون می‌شود جلوی تخلف را گرفت!/ باوجود مصوب شدن الزام استفاده از کارت‌خوان در مطب پزشکان، همچنان تخلفات زیادی در این حوزه برای فرار مالیاتی مشاهده می‌شود. اکنون وکلای ملت عزم خود را برای مقابله سرسخت با پزشکان متخلف جزم کرده‌اند؛ دیروز نمایندگان مصوب کردند، «کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی مکلف هستند که از کارت‌خوان استفاده کنند. مستنکفین از اجرای این حکم به پرداخت جریمه یا لغو پروانه پزشکی و اشتغال محکوم می‌شوند».

ماجرای تأخیرها در پرداخت سود سهام عدالت/ به گزارش فرهیختگان، بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم وعده دولت برای پرداخت سود سهام عدالت در هفته آخر اسفند، ۸ شرکت بزرگ هنوز سود را به‌حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند. شرکت مخابرات ایران (این شرکت دومین سال پیاپی است که همچنان سود سهامداران سهام عدالت را واریز نکرده است)، گروه مپنا و صنایع سیمان دشتستان تابه‌حال کل سود خود را واریز نکرده‌اند و شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندر‌عباس، فولاد خوزستان و پالایش نفت تبریز نیز بخشی از سود را در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار نداده‌اند.

جایگزین ضامن بانکی در سال 1401!/ رئیس سازمان بورس اعلام کرد: «بعد از فروردین‌ماه سال آینده، اوراق بهادار شامل اوراق بدهی، سهام عدالت، ای تی اف و غیره پشتوانه توثیق وام‌هایی خواهند شد که از شبکه بانکی گرفته می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات