صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۸ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) هیئت، کانون جهاد است... محل جهاد تبیین است... طبیعت هیئت این است: هیئت محل تبیین است، محل بیان است، محل بیان مهم‌ترین مفاهیم معارف اسلامی و معارف علوی است، محل پاسخ به سؤال‌ها است. (03/11/1400) www.basirat.ir *فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفایشان بر شما محبان اهل بیت(ع) تسلیت باد*

حرف روز                              

طبیبِ دَوّار!

این یک واقعیت است که راهبری بسیاری از پدیده‌های سیاسی مهم تاریخ معاصر ازجمله انقلاب اسلامی را علما و روحانیون بر عهده داشته‌اند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که پس از شکل‌گیری نظام اسلامی، زندگی علما و ساختار حاکمیت باهم به یک در هم تنیدگی می‌رسند که یک مشکل در ساختار به کل روحانیت و یا یک اشتباه در زندگی یک روحانی یا عالم، به کل ساختار تعمیم داده می‌شود. همه این عوامل از قاضی تا طلبه تا خطیب یا امام‌جمعه، موقعیت و سرمایه اجتماعی خود را به اعتبار جمهوری اسلامی کسب می‌کنند؛ پس باید از لحاظ سیر و سلوک نزدیک‌ترین اشخاص به ارزش‌های دینی باشند و تصور و تلقی باید این باشد که در هر استانی، وسایل و لوازم به‌عنوان امانت در اختیار نمایندگان رهبری قرار دارد و به اعتبار خود آن‌ها نیست.

البته مردمی بودن و مردمی ماندن روحانیت خصوصاً ائمه جمعه الزامات بسیاری دارد که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با ائمه جمعه سراسر کشور مطرح فرمودند؛ «تحصیل و تقویت تقوا در ائمه جمعه»، «رفتار پدرانه با همه جامعه»، «داشتن سلوک مردمی‌ و ارتباط حسنه با مردم»، «ارتباط با جوان‌ها با زبان روز و استفاده از ظرفیت آن‌ها»، «شرکت در خدمات اجتماعی مردمی مانند سیل، زلزله و ...»، «عدم ورود به مسائل اقتصادی» و ... ازجمله الزامات مورد تأکید معظم له در دیدار اخیر بود. «طَبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه» عبارتی است که درباره پیامبر(ص) به کار برده‌اند؛ این الزامات دقیقاً الگوبرداری از سیره پیامبر و طی طریق در همان مسیر است، یعنی طبیبِ دَوّار شدن علما و روحانیت برای بسط عقاید و حقایق.

ائمه جمعه می‌بایست در گام دوم انقلاب از ظرفیت‌های مغفول مانده به‌خوبی استفاده کنند. ائمه جمعه رئیس شورای فرهنگی عمومی شهر و منطقه‌شان هستند؛ لذا از این فرصت باید در جهت تقویت انقلاب و جریان انقلابی و مطالبه گری از متولیان امور بیشترین بهره را ببرند؛ چراکه اولین کارکرد امام‌جمعه در هر شهر و منطقه‌ای این است که سخنگوی جریان انقلاب و رهبری و خطیب مطالبه‌گر شود. استفاده از ظرفیت جوانان در گام دوم انقلاب را می‌توان یکی از ملزومات موفقیت ائمه جمعه برشمرد.

آن‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در سلسله قدرت نرم نظام اسلامی، نماز جمعه یک حلقه بسیار مهم است، چون امروز آن چیزی که راهگشاست و تأثیرگذار است، قدرت نرم است». قطعاً الزامات گفته‌شده باعث تقویت قدرت نرم روحانیت و بالطبع نظام اسلامی خواهد شد. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                  

لزوم توجه به جنگ شناختی در مدیریت بحران‌ها

در روزهای گذشته با ورود سامانه بارشی مانسون(نسیم‌های دریایی شدید که در فصل تابستان منجر به بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب می‌شود)، سنگ محک مدیریت بحران در کشور رقم خورده است.

گزاره‌های خبری: 1- طی چند روز اخیر، به دلیل فعالیت جریان‌های مانسون، بارش‌های شدیدی در بخش‌هایی از ایران و کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و امارات و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ... در حال وقوع است که ازیک‌طرف باعث خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و از طرفی دیگر باعث رفع کمبود آب این کشورها در سخت‌ترین شرایط شده است. 2- یکی از ساختارهای اداری کشور که همه ساختارهای حاکمیتی در آن عضویت و وظایف مشخص دارند، «سازمان مدیریت بحران کشور» است که هدف آن کاهش روند بحران‌ها، کنترل و رفع بحران، نجات جان انسان‌ها، ارائه خدمات به آسيب‌ديدگان، محدود كردن آسیب‌ها و خسارات بعدي است. 3- مدیریت بحران در ماه‌های گذشته گرچه موفقیت‌هایی در مقابله با بحران‌هایی مانند حادثه متروپل و زلزله بندرعباس نداشته است؛ اما پس از این نوع حوادث بلافاصله برای نجات جان انسان‌ها و کمک به آسیب دیدگان وارد عمل شده و مانع از تلفات بعدی شده است.

گزاره تحلیلی: باوجود اینکه سازمان‌های مدیریت بحران در سایر کشورهای جهان بسیار ضعیف‌تر بوده و حضور میدانی ضعیفی در بلایای طبیعی و غیرطبیعی دارند اما نظام اطلاع‌رسانی موفقی دارند؛ بااین‌وجود، در ایران مدیریت بحران با سرعت و کیفیت وارد عمل می‌شود و گروه‌های مختلف امدادرسان اعم از هلال‌احمر، مراکز و گروه‌های بهداشتی، قوای نظامی، گروه‌های جهادی و عامه مردم به‌خوبی مدیریت و ساماندهی می‌شود، بااین‌حال نظام اطلاع‌رسانی به خاطر ضعف مدیران رسانه در شناخت اولویت‌ها و عدم سواد رسانه‌ای با مشکل جدی مواجه است؛ از یک‌سو قبل از وقوع بحران‌های طبیعی، هماهنگ با سازمان‌های مسئول، به اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عموم نپرداخته و در زمان مدیریت بحران نیز با انتشار محتواهای دل‌خراش و آسیب‌زا بر روح و روان مخاطب، موجب تشویش اذهان و ایجاد فضای بی‌اعتمادی نسبت به ارگان‌های مسئول در میدان، عملاً موجب کند شدن مدیریت بحران می‌شوند. برای حل این معضل باید قوانین مرتبط با مدیریت بحران، در گذر زمان، از قوانین بخشی به قوانین جامع تبدیل شود و همه تشکل‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور طبق یک ساختار مدیریتی هوشمند، از برنامه‌ریزی، طراحی و مهندسی زیرساخت‌ها، تحت مدیریت پدافند غیرعامل عمل کنند تا کشور در مقابل سیل، زلزله، کم‌آبی و انواع بلایای طبیعی و غیرطبیعی و حتی جنگ شناختی مقاوم باشد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                     

وضع سپرده‌های بانکی مردم خوب است!

بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان خردادماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۵۸۴۱.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۵.۴ و ۵.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین، بالاترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۱۶۴ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان است.                  

▼ اخبار

مرندی: به مطلوب ایران در برجام نزدیک‌تر شده‌ایم

«سید محمد مرندی» تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو ارشد رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در خصوص تأثیر روند تعامل ایران با کشورهای دوست و همسایه بر اصلاح رویکرد طرف‌های غربی در مذاکرات برجامی، گفت: «درست بعد از اجلاس آستانه در تهران دیدیم که رئیس‌جمهور فرانسه دو ساعت با رئیس‌جمهور ایران صحبت کرد. از طرف دیگر، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران پیام می‌دهند؛ یعنی دولت‌های برخی کشورهای اتحادیه اروپا علی‌رغم تحریم‌ها، خواستار ارسال گاز و نفت از ایران شده‌اند. ایران تضمین می‌خواهد که دولت بایدن به تعهداتش عمل کند و برجام به‌درستی اجرا شود. این تضمینی که ایران می‌خواهد نه تضمینی فرابرجامی است و نه تضمین برای دوره‌ بعد از بایدن. آن‌ها در وین یک‌سری تغییرات را پذیرفتند، بعد از وین هم باز تغییرات دیگری را پذیرفتند. به‌هرحال الآن به آنچه برای ایران قابل‌قبول است، نزدیک‌تر شده‌اند. آن‌ها امروز در شرایطی نیستند که بتوانند زمان بخرند، چون به نفت و گاز ما نیاز دارند. آمریکایی‌ها و غرب به‌دروغ می‌گویند مسئله‌ مذاکرات با ایران، تروریستی بودن سپاه است، درحالی‌که بحث اصلی، تضمین‌ها و تحریم‌هاست».

آمریکا برای حمله چین به تایوان آماده می‌شود

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه جدیدی برای سرمایه‌گذاری بر روی ساخت چیپ‌های الکترونیکی تصویب کرد که اکنون ۹۰ درصد آن‌ها در تایوان ساخته می‌شوند. اگر چین به تایوان حمله کند، آن‌ها کنترل بازار جهانی را در دست می‌گیرند. به همین دلیل این لایحه مهم است. درگیری نظامی بین تایوان و چین به بحرانی در حوزه فنّاوری منجر خواهد شد که یکی از متضررهای اصلی آن شرکت‌های غربی خواهند بود. درحالی‌که بحران در حوزه سوخت و مواد خوراکی، تظاهرات و اعتراضات گسترده‌ای را در کشورهای غربی موجب شده و مستقیماً به انحلال دولت ایتالیا منجر شده، بحران در حوزه ریزتراشه‌ها و محصولات پیشرفته نیمه‌هادی می‌تواند تیر خلاصی به شمار بیشتری از دولت‌های غربی تلقی شود.

وثیقه‌های جدید بانکی برای اعطای تسهیلات

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: «توثیق سهام راهی برای تسهیلات آسان است. بر اساس مصوبه اخیر دولت توثیق سهام برای تسهیلات بانکی قابل‌استفاده است. اقدام اخیر دولت مبنی بر اینکه سهام بورس به عنوان تضمین استفاده شود، مثبت است به این دلیل که اگر در چند اخطاری که بانک به دریافت‌کننده تسهیلات می‌دهد، اقدامی نشود، سهام خودبه‌خود فروخته خواهد شد». بهاءالدین حسینی هاشمی افزود: «با رونمایی از فاز نخست طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها، مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت وام، تسهیلات و ضمانت‌نامه بانکی استفاده کنند. بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد با تنوع وثایق را پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد».

خریدار اصلی نفت کشورهای تحریم شده!

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی نظم جدید بازار نفت چین بعد از وقوع جنگ اوکراین پرداخته و می‌نویسد، صادرات نفت روسیه و ایران- ونزوئلا به بازار چین افزایش یافته و در عوض از سهم عربستان، آمریکا، عراق و عمان کاسته شده است. طبق این گزارش، نفت ایران و ونزوئلا به دلیل شرایط تحریمی، به‌صورت غیرمستقیم از مالزی به چین صادر می‌شود؛ موضوعی که البته منحصر به مالزی هم نبوده و ایران راهکارهای متنوعی برای دور زدن تحریم‌ها دارد. صادرات نفت ایران و ونزوئلا به مقصد چین با رشد ۱۴۴ درصدی همراه بوده است و بیشترین جهش را نسبت به نفت سایر کشورها داشته است. صادرات نفت روسیه به چین نیز ۱۵ درصد رشد داشته است. صادرات نفت آمریکا، عمان، عراق و عربستان نیز به ترتیب با ۶۴، ۵۵، ۳۶ و ۳۱ درصد کاهش به مقصد چین صادر شده‌اند.

اخبار کوتاه

راه‌اندازی مسیر ریلی از تهران تا کربلا/ «صالحی» مدیرعامل راه‌آهن کشور گفت: «قطار ترکیبی تهران -کربلا در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی خواهد شد و به‌صورت آزمایشی در یک بازه زمانی سه‌ماهه هر هفته یک قطار از تهران به سمت کربلا حرکت می‌کند. بالغ‌بر ۳۲ کیلومتر این مسیر فاقد ریل است که مسافران به‌طور موقت و به‌صورت ترکیبی، ابتدا با قطار از تهران به شلمچه می‌روند، از شلمچه با اتوبوس راهی بصره شده و سپس از ایستگاه راه‌آهن بصره به کربلا منتقل می‌شوند. سعی شده حداکثر تخفیفات را از کشور عراق بگیریم و درباره ایجاد خط راه‌آهن ایمن و هزینه‌ها توافق کرده‌ایم».

اندیشکده صهیونیستی: بایدن هشدارهای توخالی به ایران می‌دهد!/ یک اندیشکده صهیونیستی به گردآوری ۱۷ اظهارنظر از سوی مقام‌های آمریکایی در یک سال گذشته پرداخته که غربی‌ها هشدار داده‌اند زمان مذاکرات با ایران رو به اتمام است و «تنها چند هفته» تا توافق باقی است. اندیشکده یهودی امنیت ملی آمریکا (جینسا) در مطلبی با عنوان «زمان مذاکرات با ایران (همچنان) هرگز به پایان نمی‌رسد!»، نوشت: «دولت بایدن به دلیل نداشتن گزینه‌های جایگزین، کماکان به طرح این هشدارهای تکراری و تهی ادامه می‌دهد».

بیش از یک‌سوم املاکی‌های کشور غیرقانونی هستند!/ مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه گفت: «بر اساس اطلاعات غیررسمی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار مشاور املاک در کشور فعالیت می‌کنند که حدود ۱۲۰ هزار مشاور دارای مجوز رسمی هستند. اتصال سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به سازمان امور مالیاتی، اقدامی برای اصلاح نهادی است که سال‌ها آن را دنبال کردیم».

دیوان محاسبات: سازمان هواشناسی ترک فعل کرده است!/ «مهرداد بذرپاش» رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور گفت: «علیرغم گذشت ۵ سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده ۲۶ قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف دو سال شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گردوغبار را تکمیل نماید، این مهم انجام نشده است. ترک فعل صورت گرفته به‌زودی در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت».

بنیان‌گذار فیس‌بوک: اقتصاد آمریکا کوچک می‌شود/ به نقل از راشاتودی، مارک زاکربرگ، یکی از بنیان‌گذاران فیس‌بوک طی اظهاراتی تأکید کرد که اقتصاد ایالات‌متحده در حال کوچک شدن است و شرکت او باید در آینده نزدیک با برخی اقدامات ریاضتی مواجه شود. وی افزود: «به نظر می‌رسد وارد یک رکود اقتصادی شده‌ایم که تأثیر گسترده‌ای بر تجارت تبلیغات دیجیتال خواهد داشت».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات