صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۶۱۱۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دهه‌ دوم ذی‌حجه، دهه‌ ولایت است و مسئله‌ غدیر که در روایت هست که «ما نودیَ اَحَدٌ بِشَیءٍ مِثلُ ما نودیَ بِوِلایة»(۱)؛ از همه‌ احکام الهی، این ولایت جایگاه برتری دارد، چون تأمین‌کننده و تضمین‌کننده‌ همه‌ احکام الهی است که خب ماجرای غدیر و آن داستان بسیار مهم [بیانگر آن است].(۱۳۹۹/۵/۱۰)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

صاحبان کارنامه

یکی از شاخص‌های انتخابات شایسته نظام اسلامی آن است که فرآیند انتخابات به نحوی باشد که در نهایت شایستگان و اصلحان بر مسند قدرت تکیه بزنند. این مسئله رمز تعالی و ارتقای نظام اسلامی است که در آموزه‌های دینی نیز فراوان بر آن تأکید شده است. رهبر معظم انقلاب در همه انتخابات گذشته بر ضرورت انتخاب اصلح تأکید داشته‌اند. معظم‌له در سفر به خراسان شمالی و در جمع بسیجیان در این زمینه می‌فرمایند: «آن چیزی که در مورد انتخابات خواستهٔ ماست، فکر ماست، آرزوی ماست، این چند چیز است... دیگر اینکه از خدا بخواهیم و خودمان هم چشم‌مان را باز کنیم؛ کاری کنیم که نتیجه انتخابات، یک گزینش خوب و همراه با صلاح و صرفه انقلاب و کشور باشد.»(۱۳۹۱/۷/۲۴) ایشان با صراحت اعلام می‌دارند: «مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند؛ چون امر کوچکی نیست»(۱۳۸۰/۲/۱۱) و معتقدند: «آنچه که برای مردم در این انتخابات و همه گزینش‌های ملی و انتخابات‌ها مهم است، این است که سطح کارآمدی نظام روز به روز ارتقا پیدا کند؛ این اساس مسئله است. اگر مردم دنبال رئیس‌جمهور یا دنبال نماینده مجلس می‌گردند یا دنبال دیگر کسانی هستند که می‌خواهند آنها را با انتخاب تعیین کنند، در پی آن هستند که انسان‌های کارآمدی را بر اریکه مسئولیت بنشانند تا آنها بتوانند سطح کارآمدی نظام را افزایش بدهند و مشکلات مادی و معنوی مردم را حل کنند؛ این خواست مردم است. حالا گروه‌ها و احزاب و عناصر سیاسی هم هر کدام نقطه‌نظرهایی دارند؛ آن نقطه‌نظرات برای خودشان است.»(۱۳۸۳/۸/۲۴) به این ترتیب، توجه و تأکید بر انتخاب اصلح معنا می‌یابد. همانطور که مشخص است، در کلام ایشان مهم‌ترین معیار برای ریاست جمهوری «کارآمدی» است؛ چرا که همه تلاش‌ها برای انتخابات، برگزیدن افراد است که از پس کار حکمرانی برآمده و بر مشکلات فائق آیند؛ اما نکته اساسی در این میان آن است که چطور می‌توان کارآمدی افراد را سنجید؟ در حالی که همه نامزدها در عرصه مدعی کارآمدی و دارا بودن برنامه هستند. در این میان، رهبر حکیم انقلاب اسلامی شاخصه داشتن کارنامه را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند: «من تأکید می‌کنم که به وعده و حرف نمی‌شود اطمینان کرد، همیشه همین را می‌گویم که به حرف و وعده اعتماد نکنید: به عمل کار برآید؛ به حرف زدن و به گفتن و به وعده دادن نمی‌شود اعتماد کرد؛ در مسائل مهمّ کشور هم همین جور است.»(۱۴۰۰/۳/۱۴) به واقع، در میان نامزدها آن کسی که کارنامه وزین و سنگین و قابل دفاع‌تری دارد، تضمین قوی‌تری برای تجلی کارآمدی در جایگاه مدیریت اجرایی کشور خواهد داشت. با این نگاه به عرصه انتخابات رسیدن به نامزد اصلح هموار خواهد شد.

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز  

مردم‌سالاری دینی ایران مدلی قابل عرضه به جهان

 برخی معتقدند، آمریکا مانند «شهری نورانی بر فراز یک تپه» است و دولتمردان این کشور باید آمریکا را چنان بسازند و قوی کنند تا نگاه سایر دولت‌ها به این شهر و «فانوس هدایتگر دموکراسی» جلب شود؛ اما واقعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورده است که تارنمای نشریه آمریکایی «هیل» در گزارشی با اشاره به نتایج نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی «پیو» درباره تشدید اختلافات داخلی در آمریکا نوشته است: «فانوس دموکراسی آمریکایی رو به خاموشی می‌رود»؛ چرا که رهبران غرب دیگر به آمریکا به مثابه یک الگو در حوزه دموکراسی نگاه نمی‌کنند. این مسئله در میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات‌های این کشور نیز خود را نشان داده است. آمارها حاکی از آن است که تا پیش از سال ۲۰۱۸ اغلب مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات‌های پارلمانی برابر یا پایین‌تر از ۴۰ درصد بوده است. در فرانسه، برای نمونه دیگری از کشورهای غربی، طی سال‌های اخیر مشارکت زیر ۴۹ درصد بوده است. برخی کشورهای غربی دیگر نیز قوانین خاصی را وضع کرده و مجازاتی را برای شخص غایب در انتخابات در نظر گرفته‌اند. شهروندان غایب استرالیایی باید جریمه نقدی بپردازند، در غیر این صورت به زندان خواهند رفت یا در برزیل برای کسانی که در انتخابات شرکت نکنند، گذرنامه صادر نخواهد شد. بنابر قانون اساسی بلژیک، اگر کسی پس از دریافت دعوت‌نامه برای رأی دادن، پای صندوق نرود و عذر موجهی هم نداشته باشد، بین ۲۵ تا ۵۰ یورو جریمه می‌شود. اگر این غیبت دوباره تکرار شود، جریمه بین ۵۰ تا ۱۲۵ یورو افزایش می‌یابد و اگر کسی در چهار دور انتخابات شرکت نکند، علاوه بر چهار بار جریمه، نام او از فهرست رأی‌دهندگان به مدت ۱۰ سال خط خورده و در هیچ مقام و اداره دولتی پذیرفته نخواهد شد و هیچ کمک و امتیازی نیز از سوی دولت دریافت نخواهد کرد. اما در جمهوری اسلامی ایران شرایط جور دیگری است. با وجود اینکه هجمه‌های رسانه‌ای تلاش دارد بی اعتباری انتخابات ایران را به ذهن متبادر کند و نیز تحریم‌های متعدد با هدف مأیوس‌سازی، ملت ایران را نشانه گرفته‌اند؛ اما در انتخابات سال گذشته مشارکت بالای ۴۱ درصد را شاهد بودیم.  این در حالی است که در ایران مجازاتی برای غایبان در انتخابات نیز وضع نشده است. در انتخابات پیش رو نیز باید بیان کرد رئیس جمهور شهید تراز ریاست جمهوری را تغییر داد و شهادت او باورهای اجتماعی را راسخ‌تر از گذشته کرد؛ به گونه‌ای که به گزارش مرکز تحقیقات صدا و سیما، میزان مشارکت، پس از شهادت شهید رئیسی در مقایسه با قبل از این سانحه، ۱۲ درصد تا کنون افزایش داشته و امید می‌رود از آمار فعلی نیز فراتر رود. از این رو می‌توان مدل مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران را به منزله الگویی کارآمد به جامعه جهانی معرفی کرد.

محمد حکیمی

 

 

▼ خبر ویژه

مأموریت «آموس هوکشتاین» چیست؟

منابع خبری گزارش دادند، «آموس هوکشتاین» فرستاده ویژه «جو بایدن» قصد دارد در سفری برنامه‌ریزی نشده به اراضی اشغالی و بعد از آن به بیروت برود. در همین زمینه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته فلسطینی در یادداشتی نوشت: «عجله آمریکا برای فرستادن آموس هوکشتاین به فلسطین اشغالی و بیروت به معنای نگرانی درباره احتمال وقوع یک جنگ گسترده در جبهه شمالی اراضی اشغالی است. آموس هوکشتاین که در ارتش اسرائیل خدمت می‌کرد و یک صهیونیست است، برای صهیونیست‌ها سلاح و تجهیزات پیشرفته و برای لبنانی‌ها تهدیدات پنهان می‌آورد تا به جنگ فرسایشی که ارتش اشغالگر در شمال گرفتار آن شده و حزب‌الله با شجاعت و درایت این نبرد را مدیریت می‌کند، پایان دهد.» وی تصریح کرد: «آموس هوکشتاین با وعده‌ها و تضمین‌های دروغین خود درباره استخراج نفت و گاز از آب‌های لبنان و پایان دادن به بحران اقتصادی خفقان‌آور این کشور به دنبال فریب دادن لبنانی‌هاست؛ اما باز هم ناکام می‌ماند و مجبور است دست خالی از بیروت برگردد.»

 

 

▼ اخبار

آمریکا نماد تروریسم واقعی

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله گفت: «حمایت آمریکا از اسرائیل برای ارتکاب جنایات قرن در غزه، بیان‌کننده تروریسم واقعی است که خطری برای جهان و تهدید جدی برای صلح جهانی به شمار می‌رود.» وی تصریح کرد: «تروریسم آمریکایی، به گسترش هرج و مرج در جهان می‌پردازد، ولی هرگز قادر به رام کردن و تسلیم ملت‌های آزادی نیست که برای مقابله با آن آماده هستند و به اراده آزادی‌بخشی و استقلال چنگ زده‌اند.» عبدالسلام خاطرنشان کرد: «موضع یمن با عملیات دریایی خود(علیه کشتیرانی رژیم صهیونیستی و کشتی‌های مرتبط با این رژیم) در راستای حمایت و پشتیبانی از قربانی(مردم غزه) در رویارویی با جلادان آمریکایی و اسرائیلی قرار دارد.» وی اظهار داشت: «ما از جهان می‌خواهیم از دایره سکوت خارج شده و در برابر آمریکا فریاد برآورند تا تروریسم خونین وحشیانه اسرائیل را که آشکارا از آن حمایت می‌کند، متوقف کند.»

کابینه جنگ اشغالگران فرو پاشید

شبکه «کان» رژیم صهیونیستی نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به وزیران کابینه جنگی خود اطلاع داده است که کابینه جنگی را منحل کرده است. کابینه جنگی یا شورای جنگ، بعد از عملیات بی‌سابقه مقاومت فلسطین در غزه علیه سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ در تاریخ ۱۵ مهر ماه سال گذشته، به منظور پیشبرد جنگ علیه نوار غزه و آزادی اسرای صهیونیست در اختیار حماس تشکیل شد و متشکل از حزب حاکم و اپوزیسیون بوده و غیر از کابینه اصلی به رهبری حزب لیکود و احزاب راست افراطی است. با این حال، اختلاف نظر بر سر نحوه مدیریت جنگ، به ویژه بین جناح حاکم به رهبری نتانیاهو و حزب لیکود و جناح مخالف به رهبری «بنی گانتس»، رئیس ائتلاف «بلوک دولت»، که پیش از جنگ نیز وجود داشت، سبب شد این کابینه راه به جایی نبرد و گانتس هفته پیش از این کابینه جدا شد. او پس از استعفا، در بین مخالفان نتانیاهو حاضر و خواستار استعفای نتانیاهو از قدرت شد.

گروسی همچنان زیاده‌خواه!

«رافائل گروسی» با وجود تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام آژانس مدعی شد، این نهاد سیاست ضد ایرانی را دنبال نمی‌کند و درخواست برای همکاری تهران را تکرار کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بدون در نظر گرفتن همکاری‌های ایران با این نهاد، گفت ایران باید به منظور دستیابی به توافق جدید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیساتش دسترسی داشته باشند. وی همچنین درباره برجام گفت: «معتقدم باید به دیپلماسی بازگردیم. برجام را داشتیم، اما اکنون فقط یک توافق روی کاغذ است که هیچ کس به آن پایبند نیست.» وی افزود: «تلاش‌هایی اینجا در وین برای احیای آن (برجام) بوده، اما متأسفانه با وجود نزدیک شدن به موفقیت، به دلایلی که برای من روشن نیست؛ زیرا مستقیم در این روند نبودم، به جایی نرسیدند. جای تعجب نیست که آمریکا و ایران یکدیگر را به دلیل این شکست مقصر می‌دانند.»

بزرگ‌ترین محموله سلاح در راه تل‌آویو؟

روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد، دو قانونگذار ارشد دموکرات در تلاش هستند تا قرارداد بزرگی را برای فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی تصویب کنند. در این گزارش آمده است، «گرگوری میکس» و «بن کاردین» با فروش عمده تسلیحات به رژیم صهیونیستی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار، از جمله ۵۰ فروند جنگنده «اف-۱۵» موافقت کردند. واشنگتن‌پست نوشت: «اکنون وزارت خارجه آمریکا می‌تواند گام بعدی به سوی نهایی کردن این قرارداد، یعنی اطلاع‌رسانی به کنگره در مورد این مصوبه را آغاز کند.» این در حالی است که رژیم صهیونیستی از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و از زمان آغاز حملات جنایتکارانه به نوار غزه، ۳۷ هزار و ۳۴۷ فلسطینی را به شهادت رسانده و ۸۵ هزار و ۳۷۲ نفر را نیز مجروح کرده است.

احیای ۸۱۱ کارخانه غیر فعال

در چند سال گذشته غیرفعال شدن واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، بدهی به نظام بانکی، عدم وجود ماشین‌آلات مناسب و .... به یکی از معضلات و مشکلات اصلی کشورمان تبدیل شده است بطوری که براساس برآوردها بیش از 41 هزار واحد تولیدی راکد در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد. بنابراین احیای واحدها و بنگاه‌های تولیدی و صنعتی راکد و نیمه راکد در دستور کار دولت قرار گرفت بررسی وضعیت احیا واحدهای صنعتی نشان می‌دهد که با اهتمام این سازمان تعداد هزار و ۸۱۱ واحد صنعتی غیرفعال احیا شده است و با این اقدام ۳۵ هزار و ۶۲۱ شغل در این سال ایجاد شده است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

اتحادیه اروپا اعلام کرد، تحریم‌ها علیه روسیه را به مدت یک سال تمدید کرده است. اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای افزود، تحریم‌ها علیه روسیه را در ارتباط با الحاق غیرقانونی شبه جزیره کریمه و شهر «سواستوپول» اوکراین به قلمرو خود، به مدت یک سال تمدید کرده است. بر اساس این بیانیه، تحریم‌ها تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۵ تمدید شده است. روابط روسیه و کشورهای غربی پس از کودتای دولتی در اوکراین در سال 2014 و الحاق شبه جزیره کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه تیره و تحریم‌های اتحادیه اروپا از ماه ژوئن همان سال علیه روسیه آغاز شد.

قوه قضائیه ادعای منتشر شده در فضای مجازی درباره ابتلای صادق زیباکلام به بیماری در زندان را نادرست دانست و اعلام کرد: «وی مدت‌ها پیش دچار بیماری شده بود و طبق قانون، مرجع تشخیص عدم تحمل کیفر پزشکی قانونی است که در این مورد اظهار نظر کرده است. زیباکلام همانطور که تاکنون از مرخصی استفاده کرده است، می‌تواند برای پیگیری روند درمان از تسهیلات قانونی استفاده کند.»

دفتر «آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، این مرجع تقلید به علت مسمومیت گوارشی، به توصیه پزشکان، به منظور تکمیل درمان به بیمارستان منتقل شده است. پس از پیگیری‌ها، یکی از نزدیکان آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد جزئیات این اطلاعیه گفت: «آیت‌الله مکارم در صحت کامل هستند و تنها یک مسمومیت غذایی منجر به کسالت ایشان شد.» وی افزود: «در حال حاضر ایشان از بیمارستان مرخص و به منزل منتقل شده‌اند و شرایط جسمانی ایشان مساعد است.»

وبگاه آمریکایی «رادیو فردا» به نقل از «رویترز، ‌هاآرتص و شبکه کان» نوشت: «ارتش اسرائیل هشدار داد که تجاوزات ناشی از حملات راکتی و پهپادهای انتحاری حزب‌الله در شمال اسرائیل می‌تواند تنش جاری در این منطقه را به‌طور جدی تشدید کرده و عواقبی ویرانگر داشته باشد.»

«محسن رضایی» درباره مناظره اول انتخاباتی نوشت: «مناظره نخست، ضمن گشودن فصل نوینی از رقابت عقلانی و اخلاق‌مدارانه، جلوه‌ای از یک‌دلی و یک‌صدایی سرمایه‌های انقلاب در خدمت صادقانه به مردم، حفظ نظام و تلاش برای پیشرفت کشور بود. ضمن تشکر از همه کاندیداها، امید داریم این روند ادامه یابد.»

دبیر شورای سیاست‌گذاری صادرات سازمان غذا و دارو می‌گوید، مواد اولیه و محصولات دارویی ایران از طریق حدود ۱۰۰ شرکت به حدود ۵۰ مقصد صادراتی ارسال می‌شود. همچنین ۵ داروی ضد سرطان شامل خون، پروستات، ریه، تخمدان و ضد قارچ در گروه سلامت و دارویی برکت و با تلاش نخبگان کشورمان بومی‌سازی شده است.»

شبکه «الجزیره» گزارش داد که در حمله هوایی ارتش اشغالگران به منزلی در اردوگاه النصیرات، حداقل ۸ فلسطینی به شهادت رسیده و تعداد زیادی نیز مجروح شدند. خبرنگار الجزیره در جنوب غزه نیز گفت که نظامیان صهیونیست تعدادی ساختمان را در محله «تل‌السلطان» در غرب شهر «رفح» منفجر کردند.

برچسب ها: اخبار ، تحلیل ، انتخابات
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات