صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۶۴۶۷۲

چراغ راه دولت چهاردهم

پایگاه بصیرت / علی حیدری / کارشناس سیاسی

پس از اخذ رأی اعتماد هیئت دولت از مجلس، رئیس جمهور، معاونان و وزیران دولت چهاردهم با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. اولین دیدار دولت جدید با رهبر معظم انقلاب حاوی رهنمودها و نکات راهبردی برای دکتر مسعود پزشکیان و کابینه تازه نفس او بود. امام خامنه‎ای در این دیدار، با شکرگزاری تشکیل سریع دولت با همت رئیس جمهور و کمک ارزنده مجلس، ضمن توصیه به قدرشناسی فرصت و نعمت خدمت به مردم، نکات مهمی را بیان کردند که اهم آنها عبارتند از: شناسایی ظرفیت‌های انسانی و طبیعی کشور، تهیه پیوست عدالت برای قوانین و تصمیم‌های مهم دولت، رسیدگی هرچه بیشتر به معنویت خود در دوران مسئولیت، خردمندانه شدن حکمرانی با رجوع به کارشناسان، امید نبستن به دشمن و منتظر موافقت دشمن نماندن، حضور در بین مردم و انجام سفرهای استانی، به‌کارگیری جوانان مؤمن، متعهد، انقلابی و پرانگیزه، حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و دستیابی به لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی، اهتمام به تولید ملی برای حل مشکلات اقتصادی، رعایت اولویت‌ها در کارهای زیربنایی و کارهای فوری، نهراسیدن از موانع در کارها و علاج پیری زودهنگام جمعیت کشور.
تأمل و رفتارشناسی سلوک مدیریتی رهبر معظم انقلاب در دوران زعامت‎شان نشان می‌دهد، رویه معظم‌له در آغاز کار دولت‌ها فارغ از جهت‌گیری سیاسی آنها ترسیم نقشه راه و چشم‌انداز حرکت در مسیر خدمت به مردم و ساختن و آبادانی ایران اسلامی بوده و در طول دوره استقرار دولت‌ها، در کنار هدایت و راهبری، با حمایت‌ها و پشتیبانی خود به دولتمردان برای ایفای نقش هر چه بهتر در مسئولیت اجرایی آنها کمک کرده‌اند. ایشان به این هم بسنده نکرده و به هر بهانه‌ای، به ویژه در دیدار با اعضای هیئت دولت به مناسبت‎های مختلف، ابعاد گوناگون مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تبیین و راهکارهای عملی برای آنها را مطرح کرده‌اند که بدون شک در کنار نگاه عمیق و داهیانه امام جامعه، محصول خرد جمعی و نظرات تخصصی کارشناسان و مشاوران رهبری در حوزه‌های مختلف بوده است.
نگاهی به موارد مطرح شده در دیدار اخیر نشان‌دهنده این است که توجه رهبری به موضوعات کلان و راهبردی امروز کشور ایشان را از پرداختن به مسائل دیگر که لازمه حرکت صحیح دولت برای خدمت هر چه بیشتر به مردم و حل مشکلات است، غافل نکرده است.
بدون شک، دولت جدید در ابتدای راهی قرار دارد که در کنار فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی که در کشور وجود دارد، موانع و مشکلاتی را هم پیش روی خود خواهد داشت که نوع مواجهه برای حل و فصل و عبور از آنها می‌تواند نویدبخش فردایی بهتر باشد.
دولت چهاردهم با شعار وفاق و استفاده از ظرفیت‌های گوناگون با نصب‌العین قرار دادن رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب و حمایت و پشتیبانی ایشان و بهره‌گیری از تجارب بیش از چهار دهه گذشته، می‌تواند گام‌های مؤثری در تقویت بنیان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه بردارد و با انسجام و وحدت به سوی حل مشکلات مردم، به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و معیشتی حرکت کند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات