صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲  ، 
شناسه خبر : ۲۸۴۱۸۱
خبر سرنگوني يک جنگنده سوخو 24 متعلق به روسيه در سوريه به وسیله جنگنده اف 16 نيروي هوايي ترکيه، خيلي زود به مهم‌ترين خبر رسانه‌هاي بين‌المللي بدل شد. اين جنگنده [...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: خبر سرنگوني يک جنگنده سوخو 24 متعلق به روسيه در سوريه به وسیله جنگنده اف 16 نيروي هوايي ترکيه، خيلي زود به مهم‌ترين خبر رسانه‌هاي بين‌المللي بدل شد. اين جنگنده در حومه استان لاذقيه در شمال غربي سوريه سرنگون شده که مدتي است ارتش سوريه و نيروي هوايي روسيه، عملياتي را براي سرکوب مخالفان در اين منطقه آغاز کرده‌اند. جنگنده ساقط شده در منطقه ترکمان‌نشين سوريه که به «جبل ترکمان» مشهور است، به زمين افتاده است و احتمالاً هر دو خلبان آن به دست مخالفان کشته شده‌اند.
اين اتفاق موجب شد تا اختلافات سوريه و ترکيه که از مدت‌ها پيش بر سر مسائل سوريه شدت گرفته بود، بيش از پيش اوج گيرد. از سوی دیگر، با اعلام نظر سخنگوي وزارت خارجه آمريکا که گفته است واشنگتن به مانند ناتو در کنار ترکيه ايستاده است، بايد منتظر وخيم‌تر شدن اوضاع منطقه بود. درباره چرايي اين حادثه، گمانه‌هاي اوليه‌اي مطرح شده است. اول آنکه، ترکيه بر آن است تا حساسيت‌هاي خود را نسبت به حضور جدي روسيه در سوريه و تلاش براي آزاد‌سازي حلب و راندن تروريست‌ها از مجاورت مرزهاي ترکيه اعلام کند.
از منظري ديگر در پس اين اقدام، ترکيه تلاش دارد تا با وارد کردن ناتو و آمريکا به تقابل عملي با روسيه، از تغيير وضعيت سوريه به نفع مثلث سوري ـ روسي ـ ايراني جلوگيري کند.
ديدار بي‌سابقه پوتين و رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز جبهه غربي حاميان ترکيه و تروريست‌هاي سوريه را به شدت نگران کرده است. سرنگوني سوخو 24 مي‌تواند واکنش عجولانه غرب به اين ديدار باشد که حاوی پيامي براي روسيه است که نزديکي کامل به ايران براي اين کشور پرهزينه خواهد بود و غربي‌ها حاضر نيستند صحنه را براي حضور تمام عيار روسيه در سوريه خالي کنند.
به هر حال، همان‌طور که پوتين اعلام کرده است، اين اقدام عواقب سنگيني براي ترکيه خواهد داشت و پاسخ روسيه مي‌تواند وضعیت جديدي را در جنگ سوريه به همراه داشته باشد.

نام:
ایمیل:
نظر: