صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
شناسه خبر : ۲۹۱۸۲۹
اسطوره سیاه‌پوست مشت‌زنی جهان روز گذشته در ۷۴ سالگی در بیمارستانی در ایالت آریزونا تسلیم مرگ شد؛ اما آنچه از محمدعلی اسطوره و قهرمانی ماندگار ساخت نه مشت‌های آهنینش بود، نه مبارزات جانانه‌اش روی رینگ، [...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
یادداشت: محمدعلی کلی درگذشت! اسطوره سیاه‌پوست مشت‌زنی جهان روز گذشته در ۷۴ سالگی در بیمارستانی در ایالت آریزونا تسلیم مرگ شد؛ اما آنچه از محمدعلی اسطوره و قهرمانی ماندگار ساخت نه مشت‌های آهنینش بود، نه مبارزات جانانه‌اش روی رینگ، نه سه نشان طلای مسابقات سنگین‌وزن بوکس جهان و نه حتی لقب برترین مشت‌زن تاریخ بوکس؛ بلکه مشت‌زنی او به چهره استکباری ایالات متحده و مبارزه با نژادپرستی بود. وقتی کاسیوس مارسلوس کلی که به خدای یکتا ایمان آورده و محمدعلی نام گرفته بود، در برابر درخواست ارتش آمریکا در حین جنگ با ویتنام برای پیوستن به ارتش این کشور گفت: «چرا باید آنها از من بخواهند که یونیفرم به تن کنم و ده‌ها هزار مایل از خانه‌ام دور شوم و بر سر مردم رنگین‌پوست در ویتنام گلوله و بمب بریزم، در حالی که با سیاه‌ها در شهر لوییویل (در آمریکا) مانند سگ رفتار می‌شود و ساده‌ترین حقوق انسان‌ها از آنها سلب می‌شود؟ این جنگ، خلاف تعالیم اسلام است!»، شهرت و محبوبیتش از دنیای مشت‌زنی فراتر رفت. سخنانی که اگرچه برای او دوری از میادین بوکس را در بهترین سال‌های عمر ورزشی‌اش به همراه آورد و موجب شد محمدعلی سه سال از میدان مسابقه اخراج شود؛ اما سبب آن نشد که او از ایستادن در برابر استکبار و ظلم کوتاه بیاید و سکوت کند.
این ایستادگی، نه‌تنها او را از قله مشت‌زنی جهان پایین نکشید، بلکه محمدعلی را به یک اسطوره ماندگار بدل کرد و وی برای همیشه الهام‌بخش بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی و دیگران در مبارزه با ظلم شد؛ چنانچه «ویلیام رودن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در این‌باره می‌نویسد: «کارهای محمدعلی سبب شد معیار عظمت یک ورزشکار تغییر کند. داشتن مهارت‌های ورزشی دیگر تنها کافی نیست. این مهم است که شما برای آزادی مردم‌تان چه می‌کنید؟»
نام:
ایمیل:
نظر: