صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶  ، 
شناسه خبر : ۳۳۵۶۰۷

روزنامه کیهان**

روند فروش نفت ایران چگونه با وجود تحریم‌ها صعودی شد؟
 ایران از جزئیات افزایش ۲/۲ برابری صادرات نفت کشور در ۱۸۰ روز نخست امسال گزارش داده است: بانک مرکزی در نماگر اقتصادی ۶ ماه نخست امسال، ‌ گزارش می‌دهد که درآمدهای نفتی ایران در نیمه اول ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. به این ترتیب که ۶ ماهه اول ۱۳۹۹ میزان درآمدهای نفتی ایران
۸ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار بوده و این رقم در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ به ۱۸ میلیارد 
و ۶۷۷ میلیون دلار رسیده است. افزایش ۱۱۸ درصدی یا به تعبیری 2/2 برابری درآمدهای صادراتی نفت ایران درحالی رقم خورده که مقامات کشور از بازگشت تمام این درآمدهای ارزی به کشور خبر می‌دهند.
رئیس‌ جمهور در این باره تصریح کرد: صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم. صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.
اما این افزایش صادرات و درآمد ارزی مربوط به فروش نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی صادر شده چگونه رخ داده است؟ مدیرعامل شرکت ملی نفت می‌گوید: میزان فروش نفت خام و میعانات گازی‌ در مقایسه با چند ماه گذشته یا در مقایسه با قبل از دولت سیزدهم افزایش قابل توجهی داشته و تمام مطالبات حاصل از فروش نفت و میعانات گازی‌ را هم دریافت می‌کنیم. امروز از یک روش و یا از یک مدل بازاریابی تبعیت نمی‌کنیم. بازاریابی برای فروش نفت در جهان شمایل مختلفی به خود گرفته و ما هم می‌توانیم از اشکال مختلف بازاریابی استفاده کنیم. در چند ماه اخیر ما در شرکت ملی نفت فعالیت گسترده‌ای را در حوزه بازاریابی داشتیم و همین موضوع میزان فروش را افزایش داد.
اما علت دیگر افزایش فروش نفت ایران، احیای برخی از بازارهای از دست رفته طی دوران تحریم بوده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت توضیح می‌دهد: در دولت سیزدهم، ما بازارهایی که به دلیل تحریم و یا به دلیل سیاست‌های خاصی از دست دادیم، دوباره برگردانیم. در حال حاضر نام آنها را نمی‌توان گفت اما امروز بازار نفت ایران گسترده‌تر شده است.
موضوع دیگری که در فروش نفت و بازگشت منابع حاصل از آن مؤثر بوده‌، استفاده از تمام ظرفیت‌ها، از جمله بخش خصوصی است. 
همچنین ردیابی نفتکش‌ها و گزارش منابع ثانویه بازار جهانی نفت خام نشان می‌دهد تعداد نفتکش‌هایی که نفت ایران را به چین انتقال می‌دهند، ‌ در چندماه اخیر بیشتر شده است. در روزهای اخیر، خبرگزاری بلومبرگ از افزایش ۵۳ درصدی صادرات نفت ایران و ونزوئلا به چین طی سال گذشته میلادی خبر داد و نوشت که چندماهی است پالایشگاه‌های مستقل و کوچک چینی حجم نفت بیشتری را از این دو کشور خریداری می‌کنند.
بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا کپلر، چین در سال گذشته میلادی روی‌هم‌رفته ۳۲۴ میلیون بشکه نفت (معادل حدود ۸۸۷ هزار بشکه در روز) از ایران و ونزوئلا خریداری کرده که ۵۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. تخمین شرکت کپلر این است که ایران در سال ۲۰۲۱ دو برابر سال ۲۰۲۰ نفت صادر کرده و چین بزرگترین خریدار نفت ایران در این دوره بوده است.
اگرچه ایران تحت تحریم نفتی و بانکی آمریکاست، اما شرایط عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت خام به شکلی است که امروز کشورها برای تأمین انرژی مورد نیاز خود و همین طور مقابله با قیمت‌های بالای نفت حاضرند تحریم‌ها را نادیده بگیرند. این سیگنال‌های قیمتی و ساختاری بازار نفت به موفقیت اقدامات ایران در زمینه بازاریابی کمک کرده است. به تازگی، ‌ قیمت هر بشکه نفت خام شاخص برنت ۸۵ دلار و ۷۰ سنت بود که تقریباً قله قیمت نفت طی ۸ سال اخیر محسوب می‌شود. همین مسئله نیز در رشد درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت مؤثر بوده است.
یک استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مهم‌ترین عوامل افزایش تولید و صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر، تعامل با مشتریان خارجی، وجود فضای جدید در مذاکرات و نیاز بازار بوده، می‌گوید: با بازاریابی‌های گسترده در دولت جدید، علاوه‌بر مشتریان سنتی، مشتریان جدیدی به خریداران نفت ایران اضافه شدند. گشایش‌هایی در زمینه دریافت پول صادرات نفت اتفاق افتاده و تهاتر نیز به افزایش درآمد صادرات نفت کمک کرده است.
 
شرق: برجام نه تضمین دارد نه تکلیف تحریم‌ها را معلوم کرده است
مدیر پروژه ایران در یک اندیشکده آمریکایی گفت: برجام می‌تواند کف توافقی پایدارتر باشد.
علی واعظ عضو «گروه بحران» است، همان گروهی که چندماه قبل از اعلام توافق برجام، متنی را به عنوان متن توافق هسته‌ای منتشر کرده بود که تقریبا مشابه متن نهایی برجام بود. به عبارت دیگر، طرف آمریکایی دیکته‌ای را در دست داشت که همان را هم به عنوان توافق (برجام) قالب کرد. واعظ همچنین در سفر به تهران، با کسانی مثل هاشمی رفسنجانی ملاقات کرده بود و حال آنکه اصالتا در خدمت رژیم آمریکا فعالیت می‌کند.
روزنامه شرق به تازگی با علی واعظ گفت‌وگو کرده و از قول وی نوشت: در برجام، برخلاف تعهدات ایران که برایـش مرجعی بین‌المللی، یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وجود دارد و آن مرجـع می‌تواند کاملاً راستی‌آزمایی کند، درباره رفع تحریم‌ها چنین مرجعی وجود ندارد. حتی معیار مشخصی برای سنجش میزان مؤثربودن رفع تحریم‌ها هم وجود ندارد؛ زمینه تضمین‌ها هم واقعیت این است که در نظام سیاسی آمریکا هیچ راهکاری برای توافقی وجود ندارد که بر سنگ ثبت شـده باشد و تغییردادنی نباشـد. این امـر لزوما مختص ایران نیست و کلا نظام سیاسی آمریکا چنین اجـازه‌ای را نمی‌دهد. همچنین چیزی که ممکن است، این است که در توافقی جایگزین، هم شرایط خروج دشوارتر شود و هم اینکه برای خروج آمریکا در آینده هزینه در نظر گرفته شـود. این کار در چارچوب برجام دست‌یافتنی نیسـت، امـا در توافقی جایگزین می‌توان به آن دست یافت؛ به این شکل که اولا در توافق بعدی برای خروج زمان‌بندی وجود داشته باشـد که برای خروج شـرایط دشـواری در نظر بگیرد. همچنین برای مثال در آینده باید مکانیسم ماشه را به رای اکثریت اعضای کمیسیون مشترک برجام منوط کرد، نه اینکه یک عضو به تنهایی توان این کار را داشته باشد. 
وی همچنین گفته است: در بخش هزینه‌ها می‌توان از قوانین موجود، مانند میثاق نیویورک بهره برد. این میثاق در معاملات بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود و به نفع طرف متضرر است، در نتیجه نقض عهد شرکت آمریکایی یا دولت آمریکا، این امکان را می‌دهد که در هر دادگاه عضو این میثاق ادعای خسارت کند؛ کشــور تابع آن دادگاه هم موظف است در صورت حکم به نفع کشـور متضرر، اموال آمریکا در آن کشور را ضبط کند و به‌عنوان خسارت در اختیار طرف شاکی قرار دهد. چنین اقدام‌هایی هزینه خروج مجدد برای دولت آمریکا را بیشتر خواهد کرد.
اظهارات عضو اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد که توافق برجام، چه در زمینه لغو تحریم‌ها و چه درباره تضمین و پیش‌بینی مکانیسم تادیه خسارت، به نفع آمریکا تنظیم شده و فاقد حداقل‌ها برای تامین منافع آمریکا بوده است. ضمنا تاکید مجددی است بر این واقعیت که تیتر روزنامه شرق مبنی بر اینکه «امضای کری تضمین است»، دروغ و فریبکارانه بوده است.
روزنامه شرق در حالی تیتر «برجام می‌تواند کف توافقی پایدارتر باشد»، را برای این گفت‌وگو برگزیده که اذعان می‌کند برجام پایدار نبوده است و سوال این است که این توافق ناپایدار و خسارت‌بار برای ایران، چگونه به عنوان «فتح‌الفتوح قرن»، «برد - برد» به مردم و برخی مسئولان قبولانده شد؟ جالب اینکه همین حالا نیز مقامات آمریکایی نه حاضرند تضمین بدهند که عهدشکنی گذشته را تکرار نکنند و نه لغو تحریم‌ها را به شکل بهره‌مندی پایدار ایران تایید می‌کنند. بنابراین باید سوال کرد که آیا منظور روزنامه شرق و علی واعظی از «توافق پایدار»، فریبکاری تازه نیست؟
 
بازگشت به توافق بدون تضمین معتبر خسارت‌های برجام را مضاعف می‌کند
احیای برجام و دادن اجازه بازگشت آمریکا، توافق بدون اخذ تضمین‌های لازم، ایران را در دور باطل مذاکره تحریم‌ می‌اندازد و جریان تحریف هم همین را می‌خواهد.
این تحلیل را روزنامه ایران منتشر کرده و می‌نویسد: ایران به منظور جلوگیری از تکرار وقایع ناگوار گذشته و الزام طرف غربی به اجرای تعهداتش، بحث تضمین را بیان کرده است.
 با مطرح شدن لزوم ارائه‌ ضمانت از طرف آمریکا توسط ایران برای اولین‌بار، کشورهای غربی و عده‌ای در داخل، جمهوری اسلامی را متهم به جدی نبودن در مذاکرات کردند، اما با گذشت زمان و بازگو کردن دلایل منطقی این خواسته از جانب ایران، مقامات و کارشناسان خارجی و داخلی چاره‌ای جز پذیرش این خواسته نداشتند.
در مقاله‌ای که اخیراً توسط «شورای راهبری اروپا» و بنیاد «بورس و بازار» منتشر شد، صراحتاً درخواست ایران مبنی‌ بر دریافت ضمانت از طرف آمریکا مشروع دانسته شد. بعد از اینکه جریان‌های مختلف داخلی و خارجی نتوانستند چه در بُعد فنی و چه در بُعد سیاسی مسئله‌ تضمین و خواسته‌ ایران را زیر سؤال ببرند، به تدریج شروع به تحریف کرده و ضمانت باب میل خود را تعریف کردند.
ضمانت اقتصادی تا زمانی که در متن توافق مورد بحث واقع نشود و پشتوانه حقوقی، واقعی، عینی و دوطرفه نداشته باشد، کارآیی چندانی نخواهد داشت.
مسئله‌ اساسی که باید در بحث تضمین مدنظر داشت، این است که ضمانت‌های تک‌بُعدی کارآیی چندانی نخواهند داشت و فقط باعث فریب ایران در مذاکرات خواهند شد.
همچنین مشکلات اساسی مانند ساختار تحریم‌های ثانویه بانکی، تحریم چرخه دلار، قانون کاتسا و نهایتاً تجربه خروج آمریکا از برجام و بازگشت‌پذیر بودن تحریم‌ها را حل نخواهند کرد. حتی اگر تمام موانع بیان شده بجز مورد آخر یعنی احتمال دوباره‌ خروج آمریکا از برجام و بازگشت‌پذیر بودن تحریم‌ها، در توافق احتمالی حل نشود، هیچ اتفاقی در عادی‌سازی اقتصاد ایران با دیگر کشورها نخواهد افتاد.
بنابراین، پایدار نبودن توافق و احتمال خروج آمریکا از برجام، بزرگ‌ترین مانع بر سر افزایش ارتباطات اقتصادی خارجی و سرمایه‌گذاری اقتصادی در ایران است. این مانع تنها در صورتی رفع خواهد شد که در توافق احتمالی، تضمین مناسبی برای پایداری توافق و عدم خروج یک‌طرفه آمریکا وجود داشته باشد.
تضمین‌های بیان شده از سمت برخی جریان‌های خارجی و داخلی در زمینه‌ مشکلات اساسی سکوت کرده و سعی در به حاشیه بردن موضوعات اصلی دارند. ضمانت‌های 
مطرح شده از جانب آنها نه تنها معضلی را حل نمی‌کند بلکه ایران را دوباره در یک دور باطل مذاکره - تحریم انداخته و در بهترین حالت نیز، توانایی در اختیار گذاشتن منافعی حتی در حد برجام را ندارد.
جمهوری اسلامی بارها ویژگی‌های ضمانتی که می‌تواند در توافق احتمالی، منافع او را تأمین کند بیان کرده و با توجه به قصد عده‌ای در داخل و خارج از ایران به ندیدن این ویژگی‌ها، به نظر نیاز به بیان دوباره است.
اولاً ضمانت‌ها باید جامعیت و عینیت داشته باشند، یعنی ضمانت‌های اقتصادی، سیاسی، حقوقی و... به‌صورت توأمان و واقعی تأمین شوند، ثانیاً باید نحوه برطرف کردن فضای ریسکی ناشی از تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا به عنوان مهم‌ترین تحریم‌ها را مشخص کرده باشند، ثالثاً باید گذشته تاریک اروپا و آمریکا در ممانعت از انتفاع ایران از توافق را جبران کنند و رابعاً باید متوازن باشند تا به راحتی توسط یک طرف نقض نشوند.
 بدیهی است که فراهم نشدن هریک از این شروط به معنای عدم انتفاع اقتصادی ایران از توافق است.
 
شورای آتلانتیک: لفاظی‌های اسرائیل با قدرت‌نمایی ایران فروکش کرد
اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» معتقد است توان بازدارندگی ایران و تهدید صریح فرماندهان نظامی ایران، سران اسرائیل را به عقب‌نشینی وادار کرد.
این‌اندیشکده در تحلیلی خاطر نشان کرد: دلایل نامحتمل بودن امکان استفاده از گزینه نظامی علیه ایران چیست؟ آیا برنامه هسته‌ای ایران با حمله نظامی مهار می‌شود؟ پیامدهای آن از نظر آسیب‌های جانبی و بی‌ثباتی منطقه‌ای چه خواهد بود؟ از زمان حملات 11 سپتامبر و آغاز جنگ علیه تروریسم، احتمال جنگ با ایران همواره مطرح بوده است. اگر آمریکا یا اسرائیل دو دهه پیش به ایران حمله می‌کردند، با کشوری مواجه می‌شدند که نیروهای مسلح ناکارآمد و مجهز به تجهیزات نظامی فرسوده و قدیمی داشت. اما ایران به رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های متعدد، توانسته با توانایی‌های رزمی خود را ارتقا بدهد.
ایران همزمان از چندین راهبرد موثر برای افزایش توان بازدارندگی خود استفاده کرده است، از جمله افزایش بودجه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی و نیروهای مسلح تغییر ماهیت دکترین نظامی و تاکید بر تاکتیک‌های نامتقارن و کم‌هزینه، توسعه و گسترش تاسیسات هسته‌ای، ایجاد و تقویت گروه‌های شبه‌نظامی متحد در لبنان، عراق، افغانستان، یمن، سوریه و نوار غزه و دستیابی به سطحی غیرقابل برگشت از قدرت هسته‌ای.
ایران با استفاده از این راهبردها و بهره‌برداری از اشتباهات دشمنان خود، به بازیگری کلیدی در خاورمیانه تبدیل شده و بارها منافع آمریکا و اسرائیل را به چالش کشیده است. این افزایش قدرت به جایی رسید که نیروهای مسلح ایران مستقیماً با نیروهای آمریکایی مقابله کردند. سرنگونی پهپاد جاسوسی گلوبال‌هاوک در 20 ژوئن 2019 و شلیک موشک‌های بالستیک به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق در 8 ژانویه 2020 به تلافی ترور سپهبد سلیمانی نمونه‌هایی از این رویارویی است.
با تغییر دولت در ایران و روی‌کار آمدن ابراهیم رئیسی، تیم جدید دیپلماسی ایران، اصول تیم قبلی مبنی بر حسن‌نیت، اعتماد‌سازی و خوش‌بینی به آمریکا را کنار گذاشته است. همزمان با این تغییر رویکرد، برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 17 توسط سپاه پاسداران تصویری از افزایش چشمگیر سرعت و قدرت رزمی قایق‌های تهاجمی تندرو، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد دقیق‌تر که موفق به اصابت اهداف بیشتری شدند، خودروهای زرهی مدرن مانند‌ تانک مدرن کرار، بهبود ظرفیت‌های جنگ الکترونیکی و استفاده گسترده و موثر از پهپادهای انتحاری علیه اهداف کوچک را به نمایش گذاشت.
به علاوه، سپاه پاسداران با چندین موشک بالستیک دوربرد و کوتاه‌برد و همچنین پهپادهای انتحاری، یک ماکت در ‌اندازه واقعی از تاسیسات اتمی دیمونای اسرائیل را در قلب بیابان‌های مرکزی ایران مورد اصابت قرار داد. سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اگر ایران مورد حمله قرار گیرد، «نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده شده برای عبور و مبداء تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.»
اسرائیل که همیشه حق خود برای انجام اقدام پیشگیرانه علیه ایران را محفوظ می‌داند، در روزهای اخیر لفاظی‌هایش علیه تهران را کاهش داده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در 28 دسامبر 2021، ‌اندکی پس از پایان رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که «اسرائیل مخالف هیچ توافقی نیست. معامله‌ خوب، خوب است.»
مقامات نظامی آمریکا به قدرت نظامی روبه رشد ایران به ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک اذعان کرده‌اند. ژنرال کنث مک‌کنزی به نیویورکر گفته بود: «موشک‌های ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای آن تبدیل شده‌اند. اکنون ایرانی‌ها می‌توانند به طور مؤثر در سراسر پهنا و عمق خاورمیانه دست به حمله بزنند. آنها توانمندی حملات دقیق و حجیم را دارند.»
عوامل دیگری هم وجود دارند که جنگ با ایران را ناخوشایند می‌کنند. دولت بایدن به دلیل استقرار گسترده نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین و همچنین تهدیدهای چین برای تایوان، اکنون بیشتر بر وضعیت امنیتی شکننده در شرق اروپا متمرکز
شده است.
ایالات متحده از افغانستان خارج شده و ماموریت نیروهای محدود خود در عراق را کاهش و تغییر داده است. حتی اگر مذاکرات وین شکست بخورد و تنش‌ها همچنان بالا باشد، درگیری نظامی بعید است، زیرا به یک وضعیت باخت – باخت منجر می‌شود.

***************

 روزنامه ابتکار**

وزیر نفت خبر داد بررسی طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم

وزیر نفت گفت که طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود.
به گزارش ایسنا، جواد اوجی، وزیر نفت پس از امضای تفاهم‌نامه خط لوله تابش (تامین بازار انرژی شرق) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خط لوله جدید پروژه‌ای اقتصادی است که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده نفتی را منتقل خواهد کرد اظهار کرد: این خط لوله فرآورده‌های نفتی تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را پس از طی سه استان به شمال شرق کشور انتقال می‌دهد.
وی ادامه داد: از مدیرعامل بانک ملت برای تامین ۳۷۰ میلیون یورو منابع ارزی این پروژه و پشتیبانی از پروژه‌های جدید و توسعه میدان‌های نفتی تشکر می‌کنم. با پشتیبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک ملت بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی کشور به‌ویژه در بخش پتروپالایشگاه‌ها تامین خواهد شد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

 
 
 

دیسک کمر داری؟ به هیچ وجه جراحی نکن!!! «درمان فوری»

یه PS5 فقط با زدن 8 پنالتی!

دیسک کمر داری؟ به هیچ وجه جراحی نکن!!! «درمان فوری»وزیر نفت با بیان این‌که امروز شاهد امضای تفاهم‌نامه خط لوله ۹۵ کیلومتری انتقال فرآورده از رفسنجان تا مشهد برای انتقال فرآورده از ستاره خلیج فارس تا رفسنجان هستیم، گفت: با احداث این خط فرآورده سه استان را طی کرده و به مشهد می‌رسد، این پروژه اقتصادی است و از نظر امنیت انرژی بسیار حائز اهمیت است.
اوجی با بیان این‌که پروژه امروز با ۳۷۰ میلیون یورو تامین مالی به اجرا می‌رسد اظهار کرد: اکنون بانک‌ها رسالت خود که بانکداری و پشتیبانی از پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و حیاتی کشور است انجام داده و تامین مالی می‌کنند.
وی با بیان این‌که پروژه‌های دیگری را نیز برای توسعه میادین نفتی و گازی خطوط انتقال و پتروپالایشگاهی در دستور کار داریم اضافه کرد: کنسرسیومی از بانک‌ها شکل گرفته و به زودی تفاهم‌نامه‌ای برای تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها امضاء می‌شود.
وزیر نفت با تاکید بر این‌که با پشتیبانی وزارت اقتصاد و بانک‌های دولتی و تجاری از پروژه‌های صنعت نفت بخش زیادی از منابع مالی تامین و عمده پروژه‌ها آغاز می‌شود گفت: نگاه صنعت نفت این است که تمام تجهیزات و مواد خام اعم از ورق، ایستگاه‌ها و تلمبه‌خانه از ظرفیت داخل استفاده شود که برای پروژه امروز نیز همین مهم لحاظ شده است.
اوجی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به حجم صادرات از خط لوله ۹۵ کیلومتری انتقال فرآورده از رفسنجان تا مشهد تصریح کرد: روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار بشکه نفت گاز و یا بنزین از این خط صادر خواهد شد.‌
وزیر نفت درباره رقم ایده‌آل قیمت نفت اظهار کرد: براساس صحبت‌هایی که با کارشناسان صورت گرفته به نظر رقم ۸۰ تا ۹۰ دلار ایده‌آل است که اعضای اوپک و اوپک پلاس نیز روی آن توافق نظر دارند و این عدد هم برای کشورهای صادرکننده و هم کشورهای مصرف‌کننده رقم خوبی است.‌
وی درباره قرارداد اخیر با ترکمنستان هم گفت: تفاهم‌ خوبی با طرف ترکمنی هم در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی و هم فرآورده و نفت خام امضاء شد که امیدواریم هرچه زودتر وارد مرحله اجرایی شود‌ .
وزیر نفت درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه اظهار کرد: تمدید قرارداد گازی با ترکیه جزو پروژه‌های مورد توجه و در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی گاز است. صادرات گاز به این کشور سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسد و این هفته کارشناسان دو مجموعه از شرکت بوتاش و شرکت ملی گاز مذاکره می‌کنند.
اوجی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات گاز به عمان نیز گفت: در این راستا نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده و مذاکرات در حال انجام است و امیدواریم برای صادرات گاز به واحد ال ان جی این کشور منجر به قرارداد شود.
وزارت نفت؛ کمیسیون مشترک ایران و روسیه
وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه سفر رئیس جمهوری به روسیه تصریح کرد: به‌موقع دستاوردها و خبرهای خوبی اعلام خواهد شد؛ همان‌طور که اطلاع دارید، وزارت نفت ریاست کمیسیون مشترک ایران و روسیه عهده‌دار شده است و ان‌شاءالله به‌موقع خبرهای خوبی را با روسیه در دستور کار داریم که اطلاع‌رسانی خواهد شد.
تامین منابع مالی پروژه‌های نفتی
وزیر نفت، همچنین پشتیبانی و تامین منابع مالی پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و حیاتی کشور را از رسالت‌های اصلی بانک‌ها دانست و گفت: وزارت نفت پروژه‌های جدید دیگری را نیز در توسعه میدان‌های نفت و گاز، خطوط انتقال و حوزه پتروپالایشگاه‌ها در دستور کار دارد.
اوجی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای تامین مالی پتروپالایشگاه‌هایی که مدنظر دارد در آینده با کنسرسیوم بانک‌ها تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد، افزود: با پشتیبانی وزارت اقتصاد و مجموعه بانک‌های کشور از پروژه‌های صنعت نفت، بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز این صنعت تامین می‌شود.
وی با قدردانی از وزارت اقتصاد برای تامین منابع مالی و ارائه تسهیلات به پروژه‌های نفتی افزود: در هفته گذشته در مجموع با پروژه امروز، بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار برای پروژه‌های کلیدی صنعت نفت تامین منابع مالی ارزی داشته است.

**************

روزنامه خراسان**

رکوردشکنی 7 ساله طلای سیاه

قیمت نفت برنت با صعود به بالای 86 دلار، رکورد هفت ساله را شکست و به بالاترین قیمت از اواخر 2014 تاکنون رسید. به گزارش رویترز، به علت محدودیت ها در عرضه نفت و نگرانی درباره ورود روسیه به اوکراین، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت و چهارمین هفته افزایشی را ثبت کرد.این افزایش قیمت ها در حالی صورت گرفت که منابع آگاه اعلام کردند چین قرار است ذخایر نفت خود را در نزدیکی سال نو این کشور در بازار آزاد کند.هر بشکه نفت برنت با 1.59 دلار افزایش 86.06 دلار فروخته شد. نفت برنت طی هفته گذشته 5.4 درصد افزایش ارزش را ثبت کرد.هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.70 دلار افزایش 83.82 دلار معامله شد. این نوع نفت طی هفته گذشته 6.3 درصد افزایش یافت.فیل فلاین، تحلیل گر بازار نفت گفت: «تجار در یک تصویر کلی از بازار نفت متوجه شده اند که عرضه در جهان چندان با تقاضا تفاوتی ندارد و این موضوع سبب افزایش قیمت ها شده است.»برخی کارشناسان پیش بینی صعود قیمت نفت به بالای 100 دلار در سال جاری میلادی را نیز مطرح کرده اند.

  **************

 روزنامه ایران**

تأکید دوباره چین
بر مخالفت با تحریم‌های امریکا علیه ایران

خبر اول اینکه، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود، ضمن حمایت از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، امریکا را مسئول اصلی مشکلات فعلی با ایران دانست و بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه تهران اعلام کرد. به گزارش ایرنا از رویترز، در خلاصه‌ای که روز شنبه از دیدار اخیر آقای وانگ و امیرعبداللهیان در شهر «ووشی» استان جیانگ سو، در سایت وزارت خارجه چین منتشر شده، آمده است: وزیر امور خارجه چین در این دیدار امریکا را به‌دلیل خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین قدرت‌های بزرگ و ایران، مسئول اصلی مشکلات فعلی دانست. براساس این گزارش، وانگ در این دیدار با تأکید بر حمایت قاطع چین از مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای، تصریح کرده است: چین قاطعانه با اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران، دستکاری سیاسی از طریق موضوعاتی از جمله حقوق بشر و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است.

المیادین مدعی شد
جزئیات طرح تهران برای حل بحران یمن

خبر دیگر اینکه، شبکه المیادین جزئیاتی درخصوص ابتکارعمل ایران برای حل بحران یمن منتشر کرد. به گزارش ایسنا، شبکه لبنانی المیادین به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد که ابتکار عمل ایران برای حل بحران یمن که چند سال پیش مطرح شد و جامعه بین‌المللی و کشورهای عضو ائتلاف عربی به آن توجهی نکردند شامل آتش بس، برداشت کامل تحریم و بازگشایی گذرگاه‌های هوایی، زمینی و دریایی است.
این منابع گفته‌اند: در طرح ایران آمده است که در ابتدا باید بعد از توقف جنگ و برداشت تحریم‌ها، طرف‌های درگیر وارد مذاکرات سیاسی و توافق برای رسیدن به مرحله انتقالی شوند. منابع المیادین تأکید کردند: بعد از آن نیز یک دولت فراگیر و توافقی تشکیل شود تا وضعیت موجود را اداره کند و از این دولت باید حمایت اقتصادی شود. این منابع خاطرنشان کردند: ابتکار عمل ایران نیازمند توافق کشورهای ائتلاف عربی، عربستان، امارات، امریکا، انگلیس و خود تهران به‌عنوان صاحب طرح است، روسیه نیز باید در کنار سازمان ملل از این طرح حمایت کند و نقش هماهنگ‌کننده و میانجیگر را ایفا کند. براساس این گزارش، هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اخیراً تأکید کرد که طرح ایران برای حل بحران یمن در دست بررسی و برخی اصلاحات ساده است و این طرح کلید حل بحران یمن است.

موضع کجدار و مریز اردنی‌ها در قبال ایران

دست آخر اینکه، وزیر خارجه اردن گفت که کشورش خواهان روابط با ایران بر اساس اصل حُسن همجواری است. به گزارش ایسنا به نقل از الخلیج الجدید، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در گفت‌و‌گویی تأکید کرد که امنیت کشورش بخشی از امنیت و ثبات کشورهای خلیج (فارس) است. وی که با شبکه سعودی العربیه گفت‌و‌گو می‌کرد، خاطرنشان کرد: ما خواهان روابط بر اساس حُسن همجواری با ایران هستیم، اما ایران باید از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی دست بردارد. الصفدی گفت: برای حل بحران یمن در کنار عربستان ایستاده‌ایم و تمام حملات حوثی‌ها علیه عربستان را محکوم می‌کنیم. بر اساس این گزارش، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی نیز اخیراً در نشست خبری مشترک با ایمن الصفدی گفت: دست عربستان برای گفت‌و‌گو و برادری به سوی تهران دراز است. ایران همواره خواهان گفت‌و‌گو و حل بحران‌ها از طریق راه حل‌های مسالمت‌آمیز بوده و تاکنون طرح‌های مختلفی برای برگزاری گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای مطرح کرده است.

**************

روزنامه شرق**

عقب‌نشینی پارلمان از استیضاح ۳ وزیر

عقب‌نشینی پارلمان از استیضاح 3 وزیر ‌خبرهایی که دیروز از پارلمان رسیده حاکی از این است که احتمال به مجلس کشاندن سه وزیر در آستانه استیضاح با تعلیق یا تعویق همراه است. حتی یک نماینده مجلس گفته احتمالا ماجرا به بعد از عید موکول شود. به نظر می‌رسد لابی دولت کار خودش را کرده و مجلس بعد از آن همه هیاهو یک قدم عقب کشیده است. حسنعلی حاجی‌دلیگانی دیروز گفت الان برای استیضاح زود است، حداقل تا عید صبر کنیم. به نظر می‌رسد که مجلس تصمیم گرفته راهکار طرح سؤال را در دستور کار خود قرار دهد و بحث استیضاح را فعلا مسکوت بگذارد. حاجی‌دلیگانی به ایلنا گفته است: ما باید برای هر مرتبه‌ای از مراتب نظارتی، یک زمان منصفانه‌ای مدنظرمان باشد. مثلا برای تذکر شفاهی هیچ زمانی زود نیست، تذکر کتبی زمان طبیعی خود را باید طی کند. در بحث سؤال به نظر من این موقعیت زمانی زود نیست و اگر کسی سؤال مطرح کرد نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، خب استیضاح بعد از سه یا چهار ماه بعد از شروع به کار زود است و باید یک مقدار بیشتر حوصله کرد تا بتوانیم درست‌تر قضات کنیم، مگر اینکه یک مورد خاصی پیش بیاید. در حال حاضر من معتقدم سؤالات باید اتفاق بیفتد، اما درباره استیضاح به نظر من حداقل تا عید باید احتیاط کنیم اما به هرحال مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد چراکه نظارت تعطیل‌بردار نیست.‌ در حالی که هم‌اکنون سه وزیر کار، بهداشت و اقتصاد زیر تیغ استیضاح‌اند و حتی امضا هم برایشان جمع شده اما زمزمه‌هایی در حال طرح‌شدن است که شاید برخی از این امضاها با اهداف سیاسی جمع شده باشد. این در حالی است که مجلس یازدهم و دولت سیزدهم کاملا همسو و هم‌طیف هستند و طرح چنین تشکیکی نه تنها کمی عجیب و بعید به نظر می‌رسد بلکه بیشتر شبیه بهانه‌هایی است که مجلسیان بتوانند به واسطه آن بحث استیضاح را کنار بگذارند. تا جایی که حاجی‌دلیگانی درباره این امضاها گفته است: اگر مبنا مصالح کشور و مردم باشد اشکالی ندارد اما اگر خدای نکرده یک زمانی براساس سلایق سیاسی، هواهای نفسانی یا بده‌بستان اتفاق بیفتد این اصلا الهی نیست و ارزشی ندارد.‌ از سوی دیگر نماینده مردم سنقر هم دیروز گفته که تأکید هیئت رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی آن است که برای استیضاح وزرا زود است و باید به آنان فرصت دهیم تا برنامه‌های خود را عملیاتی و ایراداتی را که به عملکردشان وارد شده است، مرتفع کنند و در صورتی که تغییر مثبتی در عملکردشان مشاهده نشد، نمایندگان می‌توانند سراغ استیضاح وزرای ناکارآمد بروند. سیدجواد حسینی‌کیا گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صدای ملت هستند و از آنجایی که می‌بینند برخی از وزرا از ابتدای کار خود هیچ عملکرد مثبتی نداشتند و منجر به نارضایتی مردم شدند، سراغ طرح سؤال و در صورت نیاز استیضاح این وزرا می‌روند. او گفته که گرانی‌های افسارگسیخته، عدم ساماندهی بازار بورس، دریافت سودهای کلان بانکی از مردم، کاهش ارزش پول ملی و نبود برنامه برای کنترل نقدینگی از جمله عواملی است که باعث شده برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح برخی از وزرای اقتصادی باشند.‌چندی پیش نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت بود ۵۰ نماینده برای استیضاح وزیر اقتصاد نامه امضا کرده‌اند که البته سخنگوی این کمیسیون این اخبار را تأیید نکرد. یکشنبه هفته گذشته هم خبر اعلام وصول استیضاح وزیر بهداشت منتشر شد، اما این خبر نیز از سوی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس که از خودش به‌عنوان‌ منبع خبر یاد شده بود، تکذیب شد. با این حال در کاربرگ استیضاح وزیر بهداشت نام‌ کمال حسین‌پور به‌عنوان طراح استیضاح به‌ همراه شش امضای نمایندگان حامی این طرح منتشر شد. آخرین روز هفته پیش هم نماینده شوش و کرخه از نارضایتی پارلمان از روند اقدامات و کارهای حجت‌الله عبدالملکی خبر داد و گفت استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورده که با انتصابات اخیر صورت‌گرفته در زیرمجموعه این وزارتخانه، بر تعداد استیضاح‌کنندگان عبدالملکی افزوده نیز خواهد شد.

 

**************************************************************

 

 

 

برچسب اخبار
نام:
ایمیل:
نظر: