صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶  ، 
شناسه خبر : ۳۴۰۰۴۳
فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن با بیان لزوم تفکیک وزارت راه از مسکن و شهرسازی گفت: اگر مشکلات این وزارتخانه از نارضایتی نسبت به عملکرد ناوگان هواپیمایی گرفته تا موضوعات راه و شهر سازی، جاده و حمل‌ونقل را درک کنید متوجه می‌شوید تفکیک بهترین گزینه برای دستیابی به عملکرد مؤثر در دو حوزه راه و مسکن است.

 دولت سیزدهم مصمم به اجرای قانون جهش تولید مسکن است، منتهی دلیل این‌که مردم همچنان با مشکل مسکن مواجه اند به موضوعات ساختاری برمی‌گردد. در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه عریض و طویلی است که وظایف آن در حوزه‌های مختلف تعریف می شود. اگر این وزارتخانه تفکیک و مشخصاً وزارت مسکن ایجاد شود، می‌توان انتظار داشت به صورت تخصصی به موضوع مسکن ورود کرد.


فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن  درباره احتمال مطرح شده در زمینه تفکیک وزارت راه وشهرسازی گفت: شاید تفکیک نشدن برخی وزارتخانه ها با کارکردهایی که برای آن مطرح می شود کار درستی نباشد، اما این موضوع در تفکیک وزارت راه از وزارت مسکن و شهرسازی بسیار متفاوت است. تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دلایل مختلفی قابل تأیید است و امیدواریم این موضوع با تلاش و همت مسئولان انجام شود، زیرا منافع بسیاری در آن نهفته است.


وی درباره چرایی برخی مخالفت ها بر سر تفکیک وزارت راه و شهرسازی افزود: یکی از نقدهای غیر کارشناسی به این موضوع زمان بر شدن تفکیک و هزینه هایی است که از تفکیک بر وزارتخانه و در نهایت مردم وارد می شود. آنچه دراین موضوع قابل بحث است، اینکه عملکرد و کارکرد این دو وزارتخانه از ابتدا جدا از هم بوده، بنابراین نباید در هم ادغام می شدند.

این وزارتخانه بزرگ و سنگین است، به همین دلیل وزیر نمی تواند همزمان دو وزارتخانه بزرگ را مدیریت کند. به دلیل سنگینی و ازدیاد کارها حتی طرح هایی مانند طرح ملی مسکن و... به درستی پیش نمی رود


این کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: هر زمان موضوع تفکیک مطرح می شود، مخالفان و منتقدان به موضوع تعویق افتادن چند ماهه کارها می پردازند، در حالی که به سرعت از این موضوع رد می شوند که حوزه مسکن و پاسخگویی به مردم و ساخت و ساز مسکن 10 سال است عقب افتاده، بنابراین چند ماه برای انجام تغییرات صبر کنیم، بهتر از تداوم روش غلط برای چندین سال است.


بیضایی درباره لزوم تفکیک وزارت راه از مسکن و شهرسازی گفت: این وزارتخانه بزرگ و سنگین است، به همین دلیل وزیر نمی تواند همزمان دو وزارتخانه بزرگ را مدیریت کند. به دلیل سنگینی و ازدیاد کارها حتی طرح هایی مانند طرح ملی مسکن و... به درستی پیش نمی رود.

 
این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی به دلیل ازدیاد فعالیت ها نمی تواند برنامه ریزی مناسبی در زمینه حمل و نقل برای روزهای پر ترافیک مانند نوروز یا اربعین حسینی داشته باشد؛ در حالی که وزیر راه باید این موارد را جدی بگیرد و نسبت به این موضوع پاسخگو باشد. این چالش ها باعث رقم خوردن اتفاقاتی می شود که نارضایتی عمومی را به دنبال دارد و برای وزارتخانه و دولت مناسب نیست.


فرهاد بیضایی تصریح کرد: اگر مشکلات این وزارتخانه از نارضایتی نسبت به عملکرد ناوگان هواپیمایی گرفته تا موضوعات راه وشهر سازی، جاده و حمل ونقل را درک کنید متوجه می شوید تفکیک بهترین گزینه برای دستیابی به عملکرد مؤثر در دو حوزه راه و مسکن است.


وی در پاسخ به این سؤال که با تفکیک بخش مسکن، آیا اتفاق خوبی در زمینه ساخت و ساز و کاهش نرخ مسکن رخ می دهد، گفت: با اینکه تفکیک رویکرد بسیار درستی است، اما به این معنا نیست با وجود مسئولانی بی اعتنا به جایگاه خود در رده های مختلف دولتی که اعتقادی به ساخت مسکن ندارند، حوزه مسکن وضعیت بهتری تجربه کند. 

 
 
«راهبرد معاصر»
نام:
ایمیل:
نظر: