صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۵  ، 
شناسه خبر : ۳۴۰۹۸۹

برای رسیدن به پاسخ این سؤال در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که پروسه اعتراض چند گام دارد:
گام اول فرایندی است که به ایجاد فکر اعتراض در ذهن اعتراض­کننده می­انجامد، به بیانی ساده­تر چرا یک نفر یا یک جمعیت به این نتیجه می­رسند که باید در یک موضوع یا چند موضوع دست به اعتراض بزنند؟ گام دوم اینکه آنها تصمیم می­گیرند این اعتراض را در چه قالب و  به چه شکلی بیان کنند که  شنیده شود و گام سوم، ارزیابی نتیجه حاصل از این اعتراض است.
بر این اساس خاستگاه اعتراضات همان گام اول است؛ یعنی اگر مسئله­ای برای اعتراض نباشد، طبیعتاً مراحل بعد هم به وجود نخواهد آمد. این بدین معنی است که هر اندازه نظام­های سیاسی برنامه­ای روتین و منظم داشته باشند و بتوانند درخواست­ها و دغدغه­های مردم را شناسایی کنند و بدان پاسخ دهند، اعتراض­ها کمتر خواهد بود و عکس این هم صادق است. وقتی سیستم دچار اشکال و خطا در کارکرد باشد و نتواند مسائل را قبل­تر شناسایی و برای حل آن اقدام کند، با انبوه اعتراضات مواجه خواهد شد. بنابراین بهترین راهکار، شناسایی و درمان مسائل قبل از وقوع اعتراض است.

نام:
ایمیل:
نظر: