صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳  ، 
شناسه خبر : ۳۴۵۹۱۴
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما در جمهوری اسلامی مسئله‌ فلسطین برای‌مان یک مسئله‌ تاکتیکی یا یک‌ استراتژیک نیست، مسئله‌ عقیده و دل و ایمان است. در روز قدس و در جمعه‌ آخر ماه‌ رمضان هر سال، که امام آن را به عنوان روز قدس معین کردند، مردم در همه‌ شهرهای کشور، می‌آیند در خیابان‌ها؛ هوا گرم باشد، هوا سرد باشد؛ و حضور و انگیزه‌ خودشان را نشان می‌دهند.(1388/12/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
روز تقدیر قدس
پس از سه سالی که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، راهپیمایی روز قدس امسال با شکوهی مثال‌زدنی و جلوه‌هایی تماشایی در سراسر ایران اسلامی و دیگر کشورهای اسلامی در تاریخ انقلاب اسلامی و حافظه مسلمانان جهان ثبت شد و رسانه‌های بین‌المللی نیز ناگزیر از اعتراف به خلق این حماسه شدند. روز قدس امسال به دلایل مختلفی از جمله تحولات داخلی صهیونیست‌ها و حوادث اخیر در سرزمین‌های اشغالی حائز اهمیت بود و ویژگی خاص آن قرار گرفتن این روز پس از شب قدر بود. 
نکته جالب اینجاست که وقتی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در 17 مرداد سال 1358 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند، هم این روز با شب‌ها و روزهای قدر مقارن شده بود و به همین دلیل حضرت روح‌الله(ره) در پیام خود نوشتند: «جمیع مسلمان جهان را دعوت می‌کنم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند.» 
امام خمینی(ره) در آستانه دومین روز قدس یعنی کمتر از دو سال پس از نامگذاری این روز بزرگ در پیامی می‌فرمایند: «روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان باشد و از غفلت‌هایی که در طول تاریخ خصوصاً سده‌های اخیر شده است بیرون آیند.»
این مرد الهی با این انتخاب دقیق و معنادار به مسلمانان جهان هشدار داده تا در شب قدر از سال‌ها غفلت و کوتاهی نسبت به برادران و خواهران مسلمان تحت ظلم خود استغفار کنند. به زعم آن پیر فرزانه روز قدس روز آزادی از بندگی شیاطین و ابرقدرت‌های عالم و سر فرود آوردن در پیشگاه خداوند بزرگ است که اگر در شب قدر مقدرات و سرنوشت انسان‌ها رقم می‌خورد، در روز قدس هم مقدرات امت اسلامی با رهایی قدس عزیز از چنگال صهیونیست‌های ظالم و کودک‌کش رقم بخورد.  
اما این اتکال و اتصال به منبع قدرت الهی برای مبارزه با مستکبران و زورگویان منحصر به یک روز و یک راهپیمایی نیست و باید ملت‌های مسلمان همواره نجات فلسطین و رهایی قدس را از خداوند قادر متعال مسئلت کنند تا وعده الهی بر نابودی ظلم و ستم محقق شود و تقدیر قدس پس از سال‌های سیاه ظلم و جنایت صهیونیست‌ها بر رهایی قرار گیرد و مسلمانان در مسجدالاقصی نماز شکر به جا آورند. ان‌شاءالله    
علی حیدری
 
▼ گزارش روز
دیر متوجه شد آقای مکرون
سفر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه به چین، سه موضع‌گیری را در خود داشت که موجب جلب توجه رسانه‌ها و تحلیل سیاسیون گردید. اولین موضع‌گیری پیرامون حمایت از نظر‌چینی‌ها نسبت به تایوان، نظر دوم این بود که اروپایی‌ها باید از زیر یوغ آمریکا رها شوند و برای خود یک نگاه مستقل داشته باشد و نگاه سوم توصیه به حذف دلار از مناسبات اقتصادی بین کشورها بود. 
گزاره‌های تحلیلی: برای تحلیل رفتار مکرون در چین سه نگاه وجود دارد: 
نگاه اول؛ تحلیل مبتنی بر این موضوع بود که موضع مکرون در چین یک تعارف سیاسی در سرزمین اژدها به چینی‌ها بود. ولی تکرار این موضع‌گیری در سفر به هلند نشان داد که این موضع‌گیری یک تعارف سیاسی نیست بلکه اعتقاد جدید رئیس‌جمهور جوان فرانسوی است. مکرون در هلند و در پاسخ به برخی شبهات پیرامون صحبت‌هایش در پکن، گفت: که به این حرف اعتقاد دارد و باید راه جدیدی را در پیش بگیریم. برخی علت این موضع‌گیری مکرون را به موضوع ناراحتی فرانسه از قراردادهای زیردریایی استرالیا نسبت داده‌اند؛ چرا که پیش از این قرار بود فرانسه به استرالیا زیردریایی بفروشد. اما بر اساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی‌های هسته‌ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اوکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند. هرچند این بخشی از واقعیت است اما نمی‌تواند تمام واقعیت را توضیح دهد. اما نگاه سومی که مبتنی بر بلوک‌بندی‌های نوین جهانی است این است که فرانسوی‌ها هم به مانند برخی متحدین آمریکا مانند عربستان متوجه شده‌اند که نظم نوین جهانی در حال شکل‌گیری است و باید خود را با این نظم نوین جهانی تطبیق دهند. بر همین اساس بود که مکرون در هلند گفت: ما در آینده ۳ قطب قدرت در سطح جهانی خواهیم داشت چین، اروپا و آمریکا. اروپایی‌ها دوست دارند در دنیای نوین که از تک‌قطبی رها شده و به سمت چندقطبی می‌رود یک بازیگر مستقل باشند مانند آنچه تا پیش از جنگ جهانی شاهد بودند.
موضع‌گیری جدید مکرون مبنی بر کنار رفتن از زیر یوغ آمریکا هرچند می‌تواند در نوع خودش یک موضع‌گیری جدید باشد اما دیرهنگام است؛ چرا که اروپایی‌ها با بازیچه شدن در جنگ اوکراین، بیشتر زیر سیطره آمریکایی‌ها قرار گرفتند. اروپایی‌ها به نوعی، قربانی قدرت‌نمایی آمریکایی‌ها در مقابل یکی از کشورهای شرق جدید یعنی روسیه شدند. سال‌ها طول خواهد کشید تا اروپایی‌ها بتوانند عوارض جنگ اوکراین را از صحنه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... خود پاک کنند؛ البته اگر بتوانند.
 
▼ خبر ویژه
رژیم صهیونیستی جرئت اقدام مسلحانه ندارد
سردار جوانی معاون سیاسی سپاه در راهپیمایی پرشور مردم رشت در روز قدس گفت: «صهیونیست‌ها امروز دیگر فقط دغدغه جمهوری اسلامی، حزب‌الله، غزه مسلح، گروه‌های مقاومت و انصارالله را ندارند بلکه آن چیزی که آنان را به وحشت انداخته قیام در درون سرزمین‌های اشغالی و اختلافات داخلی‌شان است. این اتفاقات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی قادر به ادامه حیات نیست و قدرت بازدارندگی خود را از دست داده و جرئت اقدام مسلحانه ندارد و واقعیت «محو رژیم صهیونیستی» در حال رقم خوردن است.‌ برخی سردمداران رژیم صهیونیستی که توان مالی دارند در گوشه و کنار جهان در حال خریداری زمین هستند زیرا می‌دانند رژیم صهیونیستی ماندگار نیست و رژیم صهیونیستی در حال غرق شدن است.»
 
▼ اخبار 
1ـ فروپاشی سیرک اپوزیسیون
خبرگزاری تسنیم در خبری نوشت: «نازنین بنیادی که خود را از سران مخالفان جمهوری اسلامی معرفی می‌کرد ولی مهم‌ترین کارنامه سیاسی‌اش پرستو شدن برای تام کروز بود هم حالا حساب کاربری‌اش را غیرفعال کرده و به این سیرک سیاسی با نام منشور همبستگی خاتمه داده است. پیشتر رضا پهلوی هم فروپاشی آن را اعلام کرده بود. در توئیتر و حساب‌های نزدیک به خودشان غوغایی بپاست؛ چهره‌های نزدیک به پهلوی و مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون به جان هم افتادند ظاهرا بنیادی هم تحمل فحش و ناسزا شنیدن نداشته و کلا بی‌خیال توئیتر شده است. شروع ماجرا از انصراف پهلوی از اتحادی بود که خودش برای منشورش تبلیغ می‌کرد؛ این چند روز اگر حساب‌های‌شان را دیده باشید پهلوی‌چی‌ها گسترده به بقیه فحش می‌دهند به اسماعیلیون می‌گوید مجاهد، به علی‌نژاد می‌گویند نایاکی، به مهتدی می‌گویند تجزیه‌طلب، به گلشیفته می‌گویند پرستو، به بنیادی هم فحش‌های رکیک می‌دهند. آن سه تای اول خودشان چون لشکر سایبری دارند به هم فحش می‌دهند نازنین بنیادی که ظاهرا نه ته پیاز بود نه سر پیاز کلا از توئیتر رفت تا از جنبش خودخوانده زن زندگی آزادی یک زن کم شود.»
 
2ـ داستان عجیب وام مسکن
برخی پایگاه‌های خبری جزئیاتی از وام ۴ میلیاردی بانک مسکن منتشر کردند. متقاضیان این وام برای به دست آوردن آن باید از امروز تا پانزده سال آینده هر ماه مبلغی را به حساب خود واریز کنند. وضعیت اقساط وام چهار میلیاردی در تهران به گونه‌ای است که در ۵ سال اول ماهیانه ۸۰۰ هزار، در ۵ سال دوم یک میلیون و 200 هزار تومان و برای ۵ سال سوم یک میلیون و 600 هزار تومان، باید پرداخت شود. این وام بعد ۱۵ سال قابل استفاده خواهد بود. پس از ۱۵ سال در پایتخت معادل ۴ میلیارد تومان،‌ شهرهای بزرگ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وام به متقاضی پرداخت می‌شود. اما جالب آنجاست که مجموع اقساط پرداختی در پایان ۲۰ سال، معادل ۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۳۶۹ هزار تومان خواهد بود که در مجموع ۵۳ درصد از بازپرداخت، در قالب سود دریافت خواهد شد. در زمان حاضر متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به حدود ۶۰ میلیون تومان رسیده و با وام ۴ میلیارد تومانی می‌توان حدود ۶۶ متر واحد مسکونی خریداری کرد، البته به این شرط که در سال ۱۴۱۷ یعنی 15 سال دیگر متوسط قیمت مسکن ثابت بماند!
 
3ـ جاسوس‌بازی آمریکایی‌ها با متحدین
اسناد محرمانه‌ افشا شده پنتاگون نشان می‌دهد که آمریکا تلفن همراه سران کره جنوبی را هم شنود کرده ‌است! گرچه سئول اعلام کرده که تحقیقات خود را در خصوص این موضوع ادامه خواهد داد. همچنین در پی افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، دولت ایالات متحده آمریکا از نزدیک آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را زیر نظر داشته و از او جاسوسی می‌کند و معتقد است که دبیرکل سازمان ملل موضع نرمی در مقابل روسیه دارد. سابقه نشان می‌دهد که مقامات اطلاعاتی آمریکا به‌زودی از کره‌ای‌ها خواهند خواست تا چنین پرونده‌ای را بیش از این باز نکنند. نمونه این ماجرا در افشای جاسوسی آمریکا از «آنگلا مرکل» رقم خورد! دلیل این موضوع، همکاری‌های امنیتی پشت پرده واشینگتن با متحدانش است، چه، اگر این کشورها حساسیت بیشتری نشان دهند به افشای خیانت‌های امنیتی مانند دسترسی سازمان‌های امنیتی آمریکا به اسناد هویتی و پست‌های الکترونیکی شهروندان‌شان تهدید خواهند شد. کره‌ای‌ها نیز مانند ژرمن‌ها از کنار این پرونده عبور می‌کنند، اما این بازی تکراری میان آمریکا و متحدان ساده‌لوح و بی‌اختیارش تمامی ندارد!
 
▼ اخبار کوتاه
یک بام و دو هوا درباره فلسطینی‌ها/ ریچارد مدهرست تحلیلگر انگلیسی در یک برنامه تلویزیونی از استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان انتقاد کرده و گفت: «مردم در حال فهمیدن میزان دروغگو بودن رسانه‌ها هستند؛ اقدامات سربازان روس علیه اوکراینی‌ها با عنوان «خشونت» تیتر اول روزنامه‌ها می‌شود اما هنگام صحبت درباره فلسطین آن را تنش می‌نامند!»
 
فولاد ایران در بازار عربستان/ روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت‌خانه صمت اعلام کرد: «از سه ماه گذشته تاکنون بیش از ۱۴ میلیون دلار تجارت فولاد بین ایران و عربستان ثبت شده است. با توجه به شرایط آب و هوایی عربستان سعودی، مواد غذایی و تولیدات کشاورزی ایران در کنار فولاد یکی از اصلی‌ترین گزینه‌هایی است که می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک کند.»
 
تعلیق یک ساله فعالیت مقتدی‌صدر/ سیدمقتدی‌صدر بامداد جمعه اعلام کرد: فعالیت جریان صدر را به مدت یک سال متوقف می‌کند. او دلیل این تصمیم را وجود برخی افراد فاسد در این جریان عنوان کرده است. در پی اعلام این تصمیم فعالیت حساب‌های کاربری متعلق به او در شبکه‌های مجازی از جمله توئیتر نیز متوقف شد.
 
افزایش تولید نفت ایران/ اوپک در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۳۷ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ خبر داد. ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. متوسط قیمت نفت سنگین ایران در این دوره را ۸۰ دلار و ۶۷ سنت اعلام کرد.
 
پذیرش قدرت اژدها در قاره سبز/ جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رغم اختلافات در روابط با چین، نقش این کشور را در حل مشکلات جهانی و منطقه‌ای تأیید و تصریح کرد که چالش‌های بین‌المللی بدون چین قابل حل نیست.
 
رتبه ۲۲ ایران در بین بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا/ صندوق بین‌المللی پول با اشاره به افزایش ۱۴۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ اقتصاد ایران را در این سال به ‌عنوان بیست‌ودومین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی کرد.
 
ترک‌ها در انتظار کریدور ایرانی/ چاوش ‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی حابرترک گفت: «اتصال خلیج‌فارس به دریای سیاه و اروپا از مسیر ایران یکی از اولویت‌های ترکیه جهت تسهیل بخشی به امنیت و سرعت حمل کالا است.»
نام:
ایمیل:
نظر: