صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶  ، 
شناسه خبر : ۳۴۸۹۶۵
محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق  در رأس هیاتی بلند پایه به دمشق پایتخت سوریه سفر کرد و با بشار اسد در کاخ الشعب دیدار و گفت‌وگو کرد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ صابر محمدی

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق  در رأس هیاتی بلند پایه به دمشق پایتخت سوریه سفر کرد و با بشار اسد در کاخ الشعب دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که از سال ۲۰۱۱ تاکنون هیچ نخست‌وزیری از کشور عراق به سوریه سفر نکرده بود.

به دنبال لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و حضور بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور در نشست سران اتحادیه عرب، کشورهای عربی یکی پس از دیگری روابط خود را با دمشق به حالت عادی‌ باز می‌گردانند. اتحادیه عرب در جلسه فوق‌العاده خود به تاریخ هفتم ماه می (۱۷ اردیبهشت ماه) که در سطح وزیران خارجه برگزار شد، با رفع تعلیق عضویت سوریه در نشست‌های این اتحادیه موافقت کرد و به این‌ ترتیب سوریه پس از حدود ۱۲ سال قطع ارتباط کشورهای عربی با دمشق به دنبال جنگ داخلی در این کشور به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگشت.

سفر نخست وزیر عراق به سوریه بعد از 12 در راستای تقویت  محور مقاومت قابل ارزیابی می باشد. به طوری که در دیدار السودانی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ، پیام سرتاسر حمایت از محور مقاومت و حشدالشعبی در کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور سوریه گفت: "ما به ارتش عراق و الحشدالشعبی به سبب مبارزه با تروریسم درود می‌فرستیم. تروریسم یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در منطقه با آن روبه‌رو هستیم که به علت حمایت غرب از آن از بین نمی‌رود. ما با السودانی پرونده مبارزه با مواد مخدر را بررسی کردیم. چالش بزرگ دیگر دزدی بخش بزرگی از سهم عراق و سوریه از آب‌های دجله است".

السودانی هم در این نشست تأکید کرد "کلید امنیت منطقه و ثبات مقابله با چالش‌های اقتصادی مشترک است. وی افزود: "از اقدامات برای رفع تحریم‌های سوریه حمایت می‌کنیم. ما دوباره بر موضع خود در مخالفت با اشغالگری اسرائیلی در سوریه و فلسطین و لبنان تأکید می‌کنیم.  جهان مخابره شد."

اهداف سفر السودانی به سوریه
در شرایطی که سوریه پس از 12 سال  به آغوش اتحادیه عرب برگشته است، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا تلاش می کنند همچنان این کشور را به عنوان کانون بحران نگه دارند. این رویکرد از طریق ناامن سازی این کشور از طرق گوناگون در حال پیگیری است.

تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به خاک این کشور و حمایت مالی و لجستیکی آمریکا از گروهک های تروریستی در سوریه نشان می دهد که محور عبری- غربی از سوریه امن بشدت واهمه دارند. از این رو سفر نخست وزیر عراق به سوریه در وضعیت کنونی تاکیدی بر تلاش کشورهای منطقه بر امن بودن دمشق می باشد.

به عبارتی بر خلاف رویه آمریکا و رژیم صهیونیستی، کشورهای منطقه غرب آسیا به رویکرد " تعامل سازنده " فکر می کنند و بر مدار این سیاست رفتار می کنند. از طرفی کشور سوریه تحت شدیدترین تحریم های آمریکا قرار گرفته است و در شرایط تحریم اقتصادی قرار دارند و سفر محمد شیاع السودانی بعنوان نخست کشور عراق می‌تواند سرآغاز یک تحول جدید با آینده روشن برای دو کشور باشد. درواقع این سفر در دو بعد امنیتی – اقتصادی صورت گرفته است و هر دو کشور برای تقویت پایه های امنیتی- اقتصادی خود تلاش می کنند.

نزدیکی پایتخت‌های محور مقاومت
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل هم درباره مناسبات میان دمشق و بغداد، اظهار کرد: سفر نخست وزیر عراق به دمشق در چارچوپ مناسبات میان دمشق و بغداد قابل تحلیل است و از طرف دیگر براساس اظهارات وزیر خارجه سوریه حجم خسارات سوریه در جنگ با داعش افزون بر ۷۱۰ میلیارد دلار است و این کشور نیازمند کمک‌های خارجی برای  بازسازی شهرهای خود است.

از طرف دیگر آمریکایی‌ها در مناطق نفت‌خیز شرقی سوریه مثل الحسکه و دیرالزور  به غارت ثروت ملی این کشور ادامه می‌دهند. به دلیل حضور  آمریکایی‌ها و اجازه ندادن آن‌ها برای  استخراج، این سفر می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی، امنیتی و تجاری سوریه را حل و فصل کند. وی به شرایط این روزهای اراضی اشغالی قدس نیز پرداخت و  اظهار کرد: امروز شکاف‌های داخلی در تل‌آویو و اعتراضات و درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد منطقه در آستانه یک تحول امنیتی و نظامی است.  بنابراین تقویت محور مقاومت برون‌دادی است که در این سفر می‌توان به آن اشاره کرد.

بهره سخن
در سال 2010 ایالات متحده با همراهی برخی از کشورهای منطقه با ایجاد گروهک تروریستی سعی داشت دو کشور عراق و سوریه در مرحله اول ناامن و در مرحله دوم تجزیه کند. این رفتار دقیقا در راستای تلاش برای تضعیف کشورهای منطقه در مقابل رژیم صهیونیستی صورت می گرفت. ایالات متحده در سال 2003 با حمله به عراق تلاش کرد از خاورمیانه جدید رونمایی کند. در همین راستا رایس وزیر امور خارجه اسبق آمریکا با اشاره وضعیت خاورمیانه و جنگ و جونریزی هایی که توسط این کشور به وجود آمده بود، این وضعیت را تشبیه به زایمان خاورمیانه جدید عنوان کرد. نکته مهم در این زمینه توجه به این موضوع است که همه منتظر خاورمیانه جدید از دل سیاست های آمریکایی بودند، ولی  محور مقاومتی در این منطقه بوجود آمد که خط بطلانی بر رویکرد های عبری- غربی در منطقه بود.  بنابراین در شرایطی امروز شاهد دیدار نخست وزیر عراق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستیم که قرار بود بشار در سال 2011 برود و عراق نیز به سه قسمت تجزیه شود. حال   شاهد دیدار روسای دو کشور در سایه مقاومت هستیم که تلاش می کنند  اقتصاد و امنیت خود را ارتقا دهند. 

نام:
ایمیل:
نظر: