صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷  ، 
شناسه خبر : ۳۲۴۱۵۸
معاون سابق وزارت صنعت، معدن تجارت:
چرا چنین وزارت‏خانه مهمی دقیقا در مقطعی که کشور درگیر تلاطم‏ های سنگین اقتصادی و در نوک پیکان جنگ اقتصادی است، بدون متصدی و تحت نظارت سرپرست اداره می‏شود
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / گفتگو با معاون وزیر سابق صنعت
وزارت صمت به عنوان یکی از مهمترین وزارتخانه‎ های دولت درجنگ اقتصادی علیه ایران  محسوب می‏شود که متاسفانه دراین مقطع بدون متصدی است.  تاکنون رضا رحمانی آخرین وزیر در دولت روحانی است که عهده‎دار وزارت صمت بوده که البته او این مقام را تا اردیبهشت 1399 برعهده داشت تا توسط حسن روحانی به دلایلی بعضا سیاسی عزل شد.

حالا این سوال به وجود می‎آید که چرا چنین وزارت‏خانه مهمی دقیقا در مقطعی که کشور درگیر تلاطم‏ های سنگین اقتصادی و در نوک پیکان جنگ اقتصادی است، بدون متصدی و تحت نظارت سرپرست اداره می‏شود.

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان ملت پس از 3 ماه توسط حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که با 140 رای مخالف موفق به جلب نظر نمایندگان برای تصدی این سمت نشد؛ اکنون جعفر سرقینی به عنوان سرپرست جدید این وزارت‎خانه انتخاب شده است، اما مشکل این‎جاست که به دلیل اهمیت وزارت‏خانه صمت، این وزارت‏خانه نباید بدون متصدی باشد زیرا در بلند مدت می‏تواند آثار مخربی در اقتصاد کشور داشته باشد.

پایگاه تحلیلی خبری بصیرت در این راستا در گفت‏ و گو با حمید صافدل معاون سابق وزارت صمت به بررسی این موضوع پرداخت؛
وی در پاسخ به این سوال که برحسب شرایط ویژه اقتصادی و جنگ اقتصادی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده ‏اند؛ وزارت صمت از چه جایگاهی برخوردار است، گفت: وزارت صمت در جنگ اقتصادی که اکنون کشور با آن درگیر است در خط مقدم قرار دارد زیرا شرایط وزارت صمت به گونه‏ ای است که سیاست‏ های تجاری کشور در این وزارت‎خانه طراحی و تدوین می‏شود و از سوی دیگر به دلیل پشتیبانی از بخش صنعت، ارتباط در تجارت بین الملل و برقراری ارتباطات تجاری در سطح داخل و از همه مهم‏تر فراهم کننده بستری برای گسترش تولید کالای ایرانی  و رونق کالای تولید داخل در بازارهای داخلی  و خارجی، از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است که با استناد به این مجموعه  از نقشها، این وزارت‏خانه به عنوان پرکارترین و مهمترین وزارت خانه هئیت دولت به حساب می‏ آید.

وی در ادامه افزود: خلاء مدیریت در مقطع کنونی می‏تواند آسیب‏های جدی را ایجاد کند زیرا برخی از آسیب‎ها در بلند مدت آثار خود را نشان می‏دهند؛ به طور مثال  زمانی که4 ماه قبل که جوجه‏های یک روزمعدوم شدند، انتظار می‏رفت که درآینده باز مرغ دچار التهاباتی بشود که این چنین هم شد.

وزارت صمت نیز همین گونه است، این وزارت‏خانه حساسیت به خصوصی در دولت دارد، چون که همانگونه که قبلا عنوان شد به دلیل این که سیاست‏های کلان اقتصادی در حوزه‏های تولید و تجارت کالاها چه در سطح داخل و چه سطح بین الملل زیر نظروزارت صمت است؛ امکان اختلال و صدمه به خاطر نبود مدیریت و نظارت کامل  وجود دارد؛ کمااین‎‏که شرایط اقتصادی به دلیل شرایط خاص کرونایی و شرایط تحریمی لطمه‏هایی را خورده و با اضافه شدن خلاء مدیریت این خسارت دوچندان می‎شود.

صافدل معاون وزیر سابق صنعت در پاسخ به این سوال که آیا خلاء مدیریت را می‎توان یکی از عوامل بی‎ثباتی در بازار خوردرو و ارز دانست، اظهار داشت:
مدیریت اصلی بازار ارز تحت تصدی بانک مرکزی است، اما هر اقدامی که در ساختار اقتصادی و نظام پولی و مالی کشور اتفاق بیافتد با دیگر موضوعات مرتبط و بر آن‎ها موثرخواهد بود، اما در کل نمی‏توان گفت که صرفا خلاء مدیریت باعث بی‏ثباتی در این بازارها شده است. برحسب ارتباطی که با یکدیگر دارند می‎توان یکی از عوامل این بی‎ثباتی در این بازارها را خلا مدیریت دانست که آن هم به طور کامل نیست ولی حداقل می‎توان قائل به تاثیر اندک آن بود.

معاون سابق وزارت صمت درخصوص رای نیاوردن سرپرست وزارت صمت به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارت خانه هم، بیان کرد:
این اتفاق در کل اتفاق خوبی نبود زیرا هر چقدر که این وزارت‏خانه بدون متصدی باشد به ضرر اقتصاد کشور است؛ اکنون که ما ماه‏های آخر دولت دوازدهم را شاهدیم، پیش‏بینی می‎شد آقای مدرس خیابانی به عنوان وزیرصمت انتخاب شود، اما متاسفانه این واقعه صورت نگرفت؛ این امر نیازمند تامل بیشتر دولت و مجلس، اغنای نمایندگان ملت از برنامه‎های وزیر پیشنهادی و شفاف‎سازی برنامه‏های این وزارت‎خانه برای کمیسون‏های تخصصی مجلس بود تا نمایندگان ملت به باور کارایی تیم مورد نظر برای اداره وزارت صمت می‎رسیدند که متاسفانه این کار صورت نگرفت و کماکان سرنوشت وزارت صمت در هاله‏ای از ابهام قراردارد که امیدوارم این شرایط طولانی نشود، زیرا در همین وزارت‎خانه افرادی متعهد، مومن و کارشناس هستند که می‏توانند این وزارت‏خانه را به خوبی اداره کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‏رسد که جریانها و دیدگاه‏های مختلفی در درون دولت وجود دارد که باعث شده که فرد مورد نظر برای تصدی وزارت صمت انتخاب نشود و در کل می‎توان گفت که از دید اعضای دولت وزارت صمت از اهمیت به خصوصی برخوردارنیست و اگر این روند ادامه پیدا کند در برخی موضوعات به مشکل برخواهیم خورد به عنوان مثال شاید امسال به دلیل وجود کرونا مراسم محرم همراه با شور و نشاط دنبال نشود اما امکان دارد که در موقعیت‏های آتی نیازمند یک مدیریت و برنامه‏ریزی دقیق از سوی وزارت صمت باشد، که متاسفانه با چالش پیش رو، کشور در این مقاطع آتی به مشکل برخورد می‏کند.

 صافدل در ادامه در مورد ارزیابی آینده وزارت صمت و دوران بلاتکلیفی این وزارت‎خانه تصریح کرد: امیدوارم وزارت صمت از این حالت بلاتکلیفی هرچه زودتر خارج شود؛ این وزارت خانه دقیقا در نوک پیکان جنگ اقتصادی قرار دارد و نقش حیاتی در ساختار اقتصادی کشور دارد. متاسفانه وزارت صمت در دوره دوم دولت تدبیر امید مورد اقبال قرار نگرفته و همواره شاهد تغییر تیم‏ها و اشخاص در این وزارت‎خانه مهم و حیاتی کشور بودیم و برای آن برنامه و نقشه بلند مدتی طرح ریزی نشده، اکنون هم بدون متصدی است. انتظار می‏رود که دولت برای ثبات اقتصاد یک ثبات کلی را در وزارت صمت ایجاد کند.
نام:
ایمیل:
نظر: