صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱  ، 
شناسه خبر : ۳۳۴۴۹۰
پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

بعد از اینکه کمیساریای عالی عراق اعلام کرد که با شمارش دستی آرا تغییری در نتیجه انتخابات ایجاد نشده، برخی گروه‌ها نسبت به آن واکنش نشان دادند و نسبت به این نتیجه معترض شدند. گروهی با عنوان «هیئت تنسیقیه» با اعلام گزارش کمیساریای عالی عراق، در منطقه سبز بغداد دست به تجمع زدند و برخی ورودی‌های منطقه سبز بغداد را مسدود کردند. همچنین جمعه‌شب در اقدامی مشکوک، چادر معترضین به نتیجه انتخابات به آتش کشیده شد و در ادامه، طرح ترور نخست‌وزیر عراق به‌وسیله پهپادهای انتحاری نیز ناکام ماند. همه این وقایع از نقشه‌های پنهانی برای مشغول سازی عراق با ایجاد درگیری و ناامنی در آن حکایت می‌کند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- طراحی در نظر گرفته‌شده برای عراق در دو گزاره خلاصه می‌شود: الف) جنگ شیعی- شیعی؛ ب) اعتراض‎های گسترده مدنی؛ جنگ شیعی- شیعی بعد از انتخابات عراق کلید خورد. منتفعین در این درگیری مذهبی، به دنبال این بودند که میان جریان‌های شیعی یک نزاع به وجود بیاید و عملاً توانمندی جبهه شیعی در سروسامان دادن به امورات عراق و رفع مشکلات و کمبودهای آن در اذهان عمومی زیر سؤال رود. هرچند با درایت جریان‌های مقاومت این گزاره شکست خورده است؛ اما دشمن شیعه و محور مقاومت عراق که مشخصاً آمریکا و عوامل آن هستند، از درون این گزاره و با دمیدن بر اختلافات موجود جریان‌های شیعی، به دنبال شکل دادن به اعتراض‌های گسترده خیابانی برای ایجاد یک نوع بی‌ثباتی در عراق هستند تا روند معادلات سیاسی در این کشور را مختل کنند. در این میان استفاده از برخی گزاره‌ها همچون ترور به‌عنوان کاتالیزور در این وقایع در نظر گرفته شده است. 2- یکی دیگر از اقدامات در نظر گرفته‌شده برای عراق، مشغول سازی جریان‌های مقاومت به‌ویژه حشدالشعبی است. در گزاره مشغول سازی، بسیاری از رسانه‌های وابسته به آمریکا در داخل عراق، سناریوی ترور الکاظمی را اقدامی از جانب گروه‌های مقاومت دانسته‌اند. در گزاره حذف تدریجی، جریانی بعد از انتخابات اخیر شکل‌گرفته که مترصد منحل شدن حشدالشعبی هستند. همه این موارد نشان می‌دهد که سناریویی بیرونی از طریق برخی عوامل داخلی در حال پیاده‌سازی پروژه محدودسازی، مشغول سازی و حذف حشدالشعبی هستند.

سخن پایانی: وقایع اخیر روی‌داده در عراق، لزوم توجه بیش‌ازپیش رهبران شیعی عراق به‌منظور حفظ یکدستی و اتحاد و مرتفع سازی اختلافات به‌صورت مسالمت‌آمیز در سطح سران را گوشزد می‌کند؛ چراکه در غیر این صورت، دود تفرقه و درگیری اجتماعی بر چشم همین جریان و ملت عراق خواهد رفت و ذی‌نفع اصلی این وضعیت، آمریکا خواهد بود که امروز زیر فشار شدید افکار عمومی عراقی برای خروج کامل از این کشور قرار دارد.

نام:
ایمیل:
نظر: