پایگاه بصیرت /
گروه فرهنگی/ حجتالاسلام والمسلمین محسن ادیب بهروز یکی از دلایلی که زندگی پیامبر و حضرت خدیجه را متفاوت از همه زندگیها کرده بود این است که حضرت خدیجه، پیامبر اکرم(ص) را به عنوان الگوی تام و تمام خود انتخاب کردند بدون اینکه در این زمینه شکی به دل راه بدهند به همین جهت در طول زندگانی 25 سال حضرت خدیجه با رسول مکرم اسلام شاهد هستیم شاید بیش از 50 سخن از حضرت خدیجه در منابع تاریخ اسلام ذکر نشده است. این موضوع بیانگر آن است که حضرت خدیجه سلامالله علیها ذوب در وجود پیامبر اکرم بودند. ذوب شدن به معنای کامل یعنی ایشان مطیع محض پیامبر بودند. این جمله بدین معنا نیست که اسلام بگوید زنان باید مطیع تام و محض همسران خود باشند بلکه به این معناست که اگر بانویی دید همسرش شایستگیهای اخلاقی لازم را دارد و انتخاب مرد زندگی بر اساس وجود شایستگیهای اخلاقی بوده است لذا به میزانی که همسرش متخلق به اخلاق الهی است میبایست از وی تبعیت کند یا بالعکس، چون این موضوع در بین مردان و زنان یکسان است، یعنی اگر مردی دید خانمش شایستگیهای اخلاقی دارد در همان مدار شایستگیهای اخلاقی میتواند تابع همسرش باشد نه اینکه بگوید چون همسرم زن است من از شایستگیهای اخلاقی وی تبعیت نمیکنم.
ذوب شدن حضرت خدیجه در وجود پیامبر اسلام و تشکیل یک خانواده آسمانی و دینی حاوی این پیام به تک تک افراد جامعه است که اگر فردی در زندگی شایستگیهای اخلاقی دارد باید او را الگوی رفتاری و عملکردی خود قرار دهیم و موارد و مصادیقی که شایستگی اخلاقی دارند را با تفکر و تامل در آن کپی و الگوبرداری کنیم. این الگو اگر در خانواده پیاده شود زندکی از مدار وقالب معمولی خارج میشود و به تدریج عشق عمیق الهی بین زن و شوهر و افراد خانواده ایجاد میشود. فردی که در خانواده دارای شایستگی اخلاقی است در مدار کمال توجه سایر اعضای خانواده قرار میگیرد لذا این پیام را زندگی حضرت خدیجه سلامالله علیها به ما داد که ذوب بودن در پیامبر منجر به تحکیم بنای خانواده و عشقی بی نظیر میشود که تمام دنیا غبطه آن را خواهند خورد.
نکته مهمی در زندگی حضرت محمد و علی علیهالسلام وجود دارد که شاید چالشیترین بحث برای زنان مسلمان است موضوع تعدد زوجات است بدین خاطر چنین سوالی مطرح میشود که چرا در زمان وجود حضرت خدیجه همسر دومی به این زندگی وارد نشده است و تا زمانی که فاطمهزهرا سلامالله علیها در کنار امیرالمومنین بودند یا تا زمانی که حضرت خدیجه در کنار پیامبر بودند اصلا موضوع و حتی بحث تعدد همسر دوم به صورت صد درصد منتفی میشود؟ جوابی که از قرآن به دست میآید این است که وقتی این دو نفر کفو یکدیگر میشوند به طور صد درصد موضوع تعدد ازدواج کاملا منتفی میشود اینجا این اتفاق رخ داده حضرت خدیجه کفو صد درصد پیامبر است فاطمه زهرا کفو صد درصد حضرت علی است.
وقتی کفویت مطرح میشود به این معناست که اگر قرار باشد زن دومی به هر دلیلی ورود کند اجرای عدالت غیر ممکن میشود. نتیجهگیری درباره جامعه براساس قرآن این است که قرآن اجازه تعدد همسر را برای مردانی صادر کرده که امکان اجرای عدالت را داشته باشند در حالی که قرآن با صراحت اعلام میکند انسان های غیرالهی و غیرمعصوم محال است بتوانند عدالت را اجرا کنند. این پیام از زندگی پیامبر و حضرت خدیجه به دست میآید و تمام سخن قرآن این است چون حضرت خدیجه کفو صد درصد پیامبر بود و اگر همسر دومی میآمد اجرای عدالت غیر ممکن بود.
قرآن با صراحت اعلام میکند اگر مردی نتواند عدالت را اجرا کند انتخاب همسر دوم حرام است و اجازه صادر نشده اینجا این اتفاق در زندگی پیامبر اتفاق افتاده در زندگی امیرالمومنین با فاطمه زهرا اتفاق افتاده چون کفو یکدیگر بودند اجرای عدالت با ورود همسر دوم محال بود این دو انسان به ما اعلام کردند مطیع خالص قرآن بودند و غیر قرآنی رفتار نکردند، این تعدد وقتی در مدینه میآید اتفاق میافتد ( این گزارش مشهور دروغی که 9 یا 11 همسر برای پیامبر مطرح میکند که برخلاف مکتب تشییع و اهل بیت است چون پذیرفته نشده، چرا که تعداد زنانی که در مدینه وارد زندگی پیامبر شدند 4 نفر هستند که قرآن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به این موضوع اشاره شده است. زنانی که بعد از حضرت خدیجه هیچکدام انتخاب پیامبر اکرم(ص) نبودند بلکه پدران و خودشان بر ازدواج با پیامبر اصرار داشتند و چون این زنان همانند حضرت خدیجه هم کفو پیامبر اکرم(ص) نبودند اجرای عدالت برای پیامبر امکانپذیر است اما برای غیر معصوم اجرای عدالت بین دو همسر چون غیر ممکن است قرآن هم عملا با آن مخالفت کرده است.