صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

صدای انقلاب

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱  ، 
شناسه خبر : ۳۴۸۶۴۰
ز ۳۶ تریلیون دلار تجارت بین المللی ۱۲ تریلیون دلار با «سی.آی.پی.اس» و یوآن عملیاتی شده است و مابقی ۳۶ تریلیون دلار با سوئیفت و سایر پیام رسان هاست.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

در بسته فرآیند دلار زدایی، مجموعه‌ای از اقدامات در حال رقم خوردن و مهم ترین اقدامات پیام رسان است. پیام رسان سوئیفت را همه می‌شناسند، ولی غیر از سوئیفت، از پیام رسان های دیگری نیز بانک ها استفاده می‌کنند. با رصد نظرات و پیشنهادات کارشناسان اقتصادی و تجارت بین الملل، به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران نیز از ساختار پیام رسان کشورهای مختلف می تواند به جای ساختار سوئیفت  بهره برد. کارشناسان پیشنهاد می دهند با توجه به موفقیت های دولت چین، ازظرفیت  این کشور می توان برای کنار زدن سوئیفت در روند کلی دلار زدایی استفاده کرد.
عبدالعظیم ملایی، پژوهشگر بانکداری بین‌المللی می گوید: "در نتیجه گفت و گو  با هشت بانک کشور در حوزه بین الملل، بحث تنوع بخشی در حوزه پیام رسان به آن‌ها ارائه شد. درگاه واحدی در شبکه بانکی وجود دارد که پیامی ایجاد، سپس به کانال های مختلف وصل می‌کند و دیتایی وجود دارد که تشخیص می‌دهد کدام پیام برای سوئیفت، کدام پیام برای «سی.آی.پی.اس» و کدام روی «اس.اف.ام» ارسال شود."
 
سامانه بین‌المللی بانک مرکزی چین (سی.آی.پی.اس) سال ۲۰۲۱ معادل ۱۲ تریلیون دلار تجارت خارجی این کشور را عملیاتی کرد. چین شریک نخست تجاری بیش از ۱۲۰ کشور است و زمانی که این اعداد را مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه دست می یابیم منطقی هستند.ا ز ۳۶ تریلیون دلار تجارت بین المللی ۱۲ تریلیون دلار با «سی.آی.پی.اس» و یوآن عملیاتی شده است و مابقی ۳۶ تریلیون دلار با سوئیفت و سایر پیام رسان هاست.

این ۱۲ تریلیون دلار از سهم دلار در تجارت بین الملل می‌کاهد. این نکات ذهنیت های جدیدی در حوزه فضای پرداخت های بین المللی برایمان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود ابزاری در زمینه خصوص طراحی کنیم و با آن در فضای تحریم و فشارهای خارجی مشکلات خود را حل کنیم.

نام:
ایمیل:
نظر: